Barnomsorg enskild firma

_Zacke_

Trådstartare
Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och jag jobbar deltid och försöker få ihop allt hemma på gården/med korna ihop med 3åringen, vilket både är stressigt och man får hela tiden anpassa allt för att undvika risker med att ha henne med, det är inte riktigt barnanpassat..
Vi jobbar om varandra, jag jobbar torsdag-söndag och han måndag-torsdag. Så någon av oss är alltid ensam hemma på gården ihop med dottern och får försöka sköta allt. Hon är på förskolan torsdagar då det är den enda dagen som vi jobbar samtidigt. Hon har även två korta dagar tisdag, onsdag för att få komma dit och komma in i gruppen då det blir för lite med bara torsdagar. Dom här dagarna hinner jag knappt hem och vända 😅 får springa ut och försöka skynda mig att hinna göra dom mest riskfyllda grejerna på gården där hon inte kan vara med. Hon är på förskolan 12 timmar i veckan.
Men så slog det mig, när har man egentligen rätt till barnomsorg när man har enskild firma? Vi kan än så länge inte visa på så mycket inkomst då det mesta är under uppstart och just nu mest kostar. Men lite inkomst har vi av det foder vi säljer.
Borde jag kunna ha henne där en extra heldag för att kunna jobba ostört hemma på gården?
 
Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och jag jobbar deltid och försöker få ihop allt hemma på gården/med korna ihop med 3åringen, vilket både är stressigt och man får hela tiden anpassa allt för att undvika risker med att ha henne med, det är inte riktigt barnanpassat..
Vi jobbar om varandra, jag jobbar torsdag-söndag och han måndag-torsdag. Så någon av oss är alltid ensam hemma på gården ihop med dottern och får försöka sköta allt. Hon är på förskolan torsdagar då det är den enda dagen som vi jobbar samtidigt. Hon har även två korta dagar tisdag, onsdag för att få komma dit och komma in i gruppen då det blir för lite med bara torsdagar. Dom här dagarna hinner jag knappt hem och vända 😅 får springa ut och försöka skynda mig att hinna göra dom mest riskfyllda grejerna på gården där hon inte kan vara med. Hon är på förskolan 12 timmar i veckan.
Men så slog det mig, när har man egentligen rätt till barnomsorg när man har enskild firma? Vi kan än så länge inte visa på så mycket inkomst då det mesta är under uppstart och just nu mest kostar. Men lite inkomst har vi av det foder vi säljer.
Borde jag kunna ha henne där en extra heldag för att kunna jobba ostört hemma på gården?
Du jobbar ju, om du vill har du rätt att ha henne på förskolan på heltid.
 
Du är knappast ensam egenföretagare i kommunen.

Min man är egen företagare. Iof med aktiebolag och fast månadslön. Men ingen har ifrågasatt hans arbetstider.

Inkomsten har ju eg bara betydelse för avgiftens storlek, hur hög lön ni tar ut på firman har ingenting med barnets tider att göra.
 
Du är knappast ensam egenföretagare i kommunen.

Min man är egen företagare. Iof med aktiebolag och fast månadslön. Men ingen har ifrågasatt hans arbetstider.

Inkomsten har ju eg bara betydelse för avgiftens storlek, hur hög lön ni tar ut på firman har ingenting med barnets tider att göra.
Det förstår jag självklart att vi inte är 🙂 men jag blev så osäker eftersom vi inte har någon inkomst(än) så förstod inte riktigt hur behovet skulle bedömas 🙂 men då ska jag prata med dom på förskolan om att utöka hennes tider för just nu känns det nästan ohållbart att hinna med allt på ett säkert sätt.
 
Du jobbar ju. Varför skulle du inte få barnomsorg?
Blev osäker just eftersom det i nuläget inte är någon inkomst och jag kan ju inte riktigt "bevisa" hur mycket tid jag lägger. Men ska ta upp det på förskolan nästa vecka 🙂
 
Min man är både anställd och driver eget.
Han arbetar 3-skift som polis och är författare. På sina fridagar från anställningen så skriver han en hel del, och då är barnen på förskola. Än så länge går han inte runt på skrivandet men han arbetar ju, och då får barnen vara på förskolan :)
 
Min man är både anställd och driver eget.
Han arbetar 3-skift som polis och är författare. På sina fridagar från anställningen så skriver han en hel del, och då är barnen på förskola. Än så länge går han inte runt på skrivandet men han arbetar ju, och då får barnen vara på förskolan :)
Så bra 🙂 då ska nog mina kossor räknas också 😁
 
Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och jag jobbar deltid och försöker få ihop allt hemma på gården/med korna ihop med 3åringen, vilket både är stressigt och man får hela tiden anpassa allt för att undvika risker med att ha henne med, det är inte riktigt barnanpassat..
Vi jobbar om varandra, jag jobbar torsdag-söndag och han måndag-torsdag. Så någon av oss är alltid ensam hemma på gården ihop med dottern och får försöka sköta allt. Hon är på förskolan torsdagar då det är den enda dagen som vi jobbar samtidigt. Hon har även två korta dagar tisdag, onsdag för att få komma dit och komma in i gruppen då det blir för lite med bara torsdagar. Dom här dagarna hinner jag knappt hem och vända 😅 får springa ut och försöka skynda mig att hinna göra dom mest riskfyllda grejerna på gården där hon inte kan vara med. Hon är på förskolan 12 timmar i veckan.
Men så slog det mig, när har man egentligen rätt till barnomsorg när man har enskild firma? Vi kan än så länge inte visa på så mycket inkomst då det mesta är under uppstart och just nu mest kostar. Men lite inkomst har vi av det foder vi säljer.
Borde jag kunna ha henne där en extra heldag för att kunna jobba ostört hemma på gården?

I alla fall min kommun får du lämna så länge du har ett registrerat företag (jag är dålig på sånt, men är det samma som enskild firma/f-skattsedel?)
Vi hade till exempel en förälder som ville lämna på grund av hunduppfödning, men det blev nekat.
Inkomsten bryr de sig inte så mycket om mer än när taxan ska räknas ut.
 
Nu är jag inte säker (och det kan vara lokala skillnader) men har för att man även som arbetssökande har rätt till 15 timmar/vecka. Så mer än 12 timmar/vecka borde inte vara några problem.
 
Nu är jag inte säker (och det kan vara lokala skillnader) men har för att man även som arbetssökande har rätt till 15 timmar/vecka. Så mer än 12 timmar/vecka borde inte vara några problem.
De 15 h fördelas i regel över veckan med tre timmar om dagen.
Vissa kommuner har andra regler om att man kan slå ihop timmarna men mer vanligt med tre timmar per dag.
 
Nu är jag inte säker (och det kan vara lokala skillnader) men har för att man även som arbetssökande har rätt till 15 timmar/vecka. Så mer än 12 timmar/vecka borde inte vara några problem.
15-timmars-omsorgen gäller bara för arbetslös/sjukskriven/föräldraledig, inte för den som inte arbetar av andra skäl. Många kommuner tar de kriterierna på allvar.
Om man jobbar i sitt företag är man inte arbetssökande och då är inte den regeln tillämplig.
 
Blev osäker just eftersom det i nuläget inte är någon inkomst och jag kan ju inte riktigt "bevisa" hur mycket tid jag lägger. Men ska ta upp det på förskolan nästa vecka 🙂
Finns även väletablerade företag som periodvis går minus, men som fortfarande är seriöst förvärvsarbete och som över tid ändå ger en fungerande försörjning.
Det viktiga är väl att det verkligen är arbetstid. En kan inte äga skog, leja ut den praktiska skötseln och sedan säga att man "arbetar" i sitt företag 20 timmar i veckan för att man promenerar i skogen med sin hund. Typ.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Red_Chili
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 973
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 240
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 645
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp