Barnomsorg när syskon föds

Men chilla lite. Varför ska jag behöva puta var jag bor för att du ska vara nöjd? Jag kan givetvis inte svara för hur ts kommun tänkt med barnomsorg. Det får hon ta reda på själv och därmed "har hört" etc. I min kommun VET jag hur det funkar. 15timmars barn går över på allmän förskola när vårterminen är slut det år de fyller tre. Allmän förskola följer skolåret och de har då inte förskola på loven. Anledningen till att de har 15timmar är väl oftast just att de har en förälder hemma och att de därför just omfattas av den allmänna förskolan? 15 timmar är ju dessutom minimum. Är ju jättebra att Stockholm har fler timmar om det är så.... här är det bara 15. Och som sagt. Ts får väl kontakta Jönköpings kommun och fråga hur de tänkt?

Jag är helt ointresserad av att veta vilken kommun du och @Thera bor i. Jag tänkte att kommunens formulering kunde vara intressant. Kommunernas namn är såklart helt ointressanta.
 
Jag undrar faktiskt också varför tonen hos @Sedna är så aggressiv och vi ska outa var vi bor?

Jag råkar också veta hur det funkar inom min kommun eftersom det är mitt jobb.
Så om mina barn gick på förskola i din kommun skulle min ettåring vara välkommen på loven men inte min 4-åring om de fick ett syskon?
 
Jag är helt ointresserad av att veta vilken kommun du och @Thera bor i. Jag tänkte att kommunens formulering kunde vara intressant. Kommunernas namn är såklart helt ointressanta.
Ingen aning hur den är formulerad och det är ingenting jag tänker ta reda på halv tolv på kvällen heller då jag sitter med mobilen. Och oavsett hjälper det inte ts familj heller för det är inte samma kommun. Det som hjälper för dem är kommunikation och den är igång som jag förstått det. Återstår att se vem som fattat fel.
 
Ingen aning hur den är formulerad och det är ingenting jag tänker ta reda på halv tolv på kvällen heller då jag sitter med mobilen. Och oavsett hjälper det inte ts familj heller för det är inte samma kommun. Det som hjälper för dem är kommunikation och den är igång som jag förstått det. Återstår att se vem som fattat fel.

Det var en fråga för att det kunde vara intressant för TS och för diskussionen. Men såklart, mest intressant att veta vad TS kommun svarar. Jag hoppas du ger oss svar @MalinJ
 
Så om mina barn gick på förskola i din kommun skulle min ettåring vara välkommen på loven men inte min 4-åring om de fick ett syskon?

Ja, och det kan man ju tycka vad man vill om, men så ser det ut i alla kommuner jag har jobbat. Växjö exempelvis:

”Den allmänna förskolan bedrivs 525 timmar per år. Förskolechefen bestämmer hur dessa timmar ska fördelas och avgör även om måltider serveras. Allmän förskola bedrivs under läsårstiderna för skolan, det betyder att du inte har rätt att lämna ditt barn under studiedagar eller lovdagar. Även under höstlov, jullov, sportlov, påsklov och sommarlov bedrivs inte allmän förskola.”

De timmar som regleras i skollagen är alltså minimum, sen är en del kommuner mer generösa än andra.
 
Ja, och det kan man ju tycka vad man vill om, men så ser det ut i alla kommuner jag har jobbat. Växjö exempelvis:

”Den allmänna förskolan bedrivs 525 timmar per år. Förskolechefen bestämmer hur dessa timmar ska fördelas och avgör även om måltider serveras. Allmän förskola bedrivs under läsårstiderna för skolan, det betyder att du inte har rätt att lämna ditt barn under studiedagar eller lovdagar. Även under höstlov, jullov, sportlov, påsklov och sommarlov bedrivs inte allmän förskola.”

De timmar som regleras i skollagen är alltså minimum, sen är en del kommuner mer generösa än andra.

518DE2D8-9864-40DE-B3B1-F50576208A00.png


Men även här har ju barn till föräldralediga rätt till barnomsorg 15h/vecka.

Barnomsorg och allmän förskola är väl inte samma sak, den allmänna förskolan bedrivs oftast (alltid?) inom den vanliga barnomsorgen.
 
Men även här har ju barn till föräldralediga rätt till barnomsorg 15h/vecka.

Det har väl inget sagt nåt annat?

Alla barn 1-5 år har rätt till förskola 15 timmar/ vecka, men efter 3 års ålder innefattas man av den allmänna och blir således avgiftsfri och ska följa läsårstider.

Dock verkar det i vissa kommuner som att man kan välja att fortsätta betala även efter 3 år och därmed få gå även lov. Det gäller inte i min kommun.
 
Det har väl inget sagt nåt annat?

Alla barn 1-5 år har rätt till förskola 15 timmar/ vecka, men efter 3 års ålder innefattas man av den allmänna och blir således avgiftsfri och ska följa läsårstider.

Dock verkar det i vissa kommuner som att man kan välja att fortsätta betala även efter 3 år och därmed få gå även lov. Det gäller inte i min kommun.

Jag tror att de kommuner som säger att treåringar inte får barnomsorg 15h/v varje vecka när vårdnadshavare är föräldralediga har missuppfattat 8:4 och 8:6 i skollagen.

”Om inte annat framgår av paragraferna 5-7” innebär ju att om någon av de är tillämpliga så är det dessa man ska utgå ifrån, inte paragraf 4, då den gäller för alla fall som inte omfattas av 8:5-7 Skollagen. Treåringar som då går 15h/v enl 8:6 Skollagen betalar naturligtvis någon form av avgift för den tid som överstiger ”allmän förskola”.

(Nä pu nu måste jag sova!)
 
Om jag fick besked från förskolan/förskolepersonal i den här typen av frågor som jag upplevde som märklig skulle jag gå vidare och minst kolla med kommunen, jag upplever inte att man nödvändigtvis kan lita på att personalen eller ens chefen vet vad som gäller.
 
Om man resonerar så att den allmänna förskolan skulle ersätta och slå ut den rätt till förskola som barnen har på andra grunder så skulle inte heller barn till arbetande föräldrar få gå på lov, eller ha längre dagar än vad som ryms i inom dessa 525 timmar.
Det tror jag alla är överens om att det inte ska tolkas så. Och då blir det orimligt inkonsekvent om du inte tillämpar det lika i relation till alla barn som omfattas av § 5-7.

Sen är det en allmän rättspraxis att om du får en rättighet genom en lagreglering så tar inte det bort den rättighet som tillkommer genom en annan lagreglering, ifall inte det särskilt anges på något sätt. Det framgår av hur lagtexten är formulerad att det inte är menat att vara antingen det ena eller det andra, utan att paragraferna 4-7 alla är självständiga grunder för att få gå på förskolan.

Visst har förskolan rätt att planera när och hur de 15 timmarna ska ges. (Det har väl ingen heller ifrågasatt?) Frågan är ju vad de kan göra innan de passerar gränsen för att inte ha uppfyllt lagens krav på "minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan ". Ifall de t.ex. skulle säga att bara ger det på udda veckor så skulle väl många anse att man inte längre lever upp till vad som regleras i § 6. Kan man då säga att vi inte ger det under 10 sommarveckor, men de andra veckorna? Eller hur många veckor kan man "ta bort" och fortfarande uppfylla det som regleras i lagen?

Frågan om ifall 15 timmarsbarnen ska få vara på förskolan under sommarlovet handlar inte om den allmänna förskolan och inte om deras rätt att planera verksamheten. Den handlar om tillämpningen av regeln om att få 15 t/v. Vad är minimum som måste erbjudas för att det fortfarande ska anses att man har uppfyllt den?
 
525 timmar motsvarar 15 t/v i 35 veckor. Vilket betyder att 1/3 av året nekas barnet tillträde till förskolan.
Är inte det lite mycket för att kunna påstå att man uppfyller det 15-timmarsbarnen har rätt till?

Sen kan ju kommunerna, om de vill, vara kreativa när de utformar sin avgiftstaxa i syfte att göra det oattraktivt att ha dessa barn där på loven...
 
Ja, och det kan man ju tycka vad man vill om, men så ser det ut i alla kommuner jag har jobbat. Växjö exempelvis:

”Den allmänna förskolan bedrivs 525 timmar per år. Förskolechefen bestämmer hur dessa timmar ska fördelas och avgör även om måltider serveras. Allmän förskola bedrivs under läsårstiderna för skolan, det betyder att du inte har rätt att lämna ditt barn under studiedagar eller lovdagar. Även under höstlov, jullov, sportlov, påsklov och sommarlov bedrivs inte allmän förskola.”

De timmar som regleras i skollagen är alltså minimum, sen är en del kommuner mer generösa än andra.

Men det där säger ju ingenting om rätten till förskola vid föräldraledighet, inte heller rätten att under lov nyttja förskoleplatsen mot avgift.

Den avgiftsfria allmänna förskolan är vad jag vet 525 timmar, förlagda till skolterminerna, i alla kommuner. Aldrig hört om en förskola som bedriver avgiftsfri verksamhet på sommaren, det är inte heller det som diskuteras.
 
Ja självklart.. Men han är inte INLAGD på BB.
Nej jag antar att han var mer av reservpersonal då kanske. Med tanke på blodförlust och allt. Antar egentligen att de kan lämna bebin till en sköterska medan mamman är på uppvaket efter akutsnitt osv. Men nej hela tiden hade han inte behövt stanna. Faktum är att när jag tänker efter har de rimligen en rutin för hur man hanterar bebisar för mammor som inte kan ta hand om dem och inte är där.
 
Nej jag antar att han var mer av reservpersonal då kanske. Med tanke på blodförlust och allt. Antar egentligen att de kan lämna bebin till en sköterska medan mamman är på uppvaket efter akutsnitt osv. Men nej hela tiden hade han inte behövt stanna. Faktum är att när jag tänker efter har de rimligen en rutin för hur man hanterar bebisar för mammor som inte kan ta hand om dem och inte är där.
Självklart har de. Alla har ju faktiskt inte en partner.
 
Självklart har de. Alla har ju faktiskt inte en partner.
Men det kan ju inte kännas självklart för alla pappor att lämna bebin ensam på BB första dagen. Utan att veta hur det gått för partnern?

Det verkar faktiskt väldigt rimligt att barn kan få gå sin tid på förskolan tills dess att föräldrarna är hemma från BB. Eftersom det fanns plats dagen innan och om bebin inte hade fötts på en vecka till så skulle det funnits plats den veckan också. Speciellt som att om föräldrarna inte är hemma från BB dag 1 eller 2 så beror det sannolikt på att någon mår ganska dåligt.

Tex som bekanta där frun nästan dog. Det är lite väl hardcore att tänka sig att bebin ska bo ensam en vecka med diverse sjuksystrar. Eller följa med pappan hem och hämta på dagis dagen efter födseln, iofs antar jag att om mamman nästan dog så spelar amningen inte så mycket roll.

Sedan är det såklart en annan sak om det tar mer än 5 dagar för dem att ta sig hem. Då går det ju inte med förskolan.
 
Men det kan ju inte kännas självklart för alla pappor att lämna bebin ensam på BB första dagen. Utan att veta hur det gått för partnern?

Det verkar faktiskt väldigt rimligt att barn kan få gå sin tid på förskolan tills dess att föräldrarna är hemma från BB. Eftersom det fanns plats dagen innan och om bebin inte hade fötts på en vecka till så skulle det funnits plats den veckan också. Speciellt som att om föräldrarna inte är hemma från BB dag 1 eller 2 så beror det sannolikt på att någon mår ganska dåligt.

Tex som bekanta där frun nästan dog. Det är lite väl hardcore att tänka sig att bebin ska bo en vecka med diverse sjuksystrar. Eller följa med pappan hem och hämta på dagis dagen efter födseln iofs antar jag att om mamman nästan dog så spelar amningen inte så mycket roll.

Sedan är det såklart en annan sak om det tar mer än 5 dagar för dem att ta sig hem. Då går det ju inte med förskolan.
Jag har aldrig argumenterat för att det på nåt sätt är bättre eller så. Bäst vore ju om alla fick egna rum och gratis wifi liksom.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
Småbarn Sonen är nu tre månader gammal och även fast det dröjer ett bra tag tills det är dags för honom att börja på förskolan, så har vi redan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 969
Senast: Raderad medlem 19815
·
R
Övr. Barn Jag har börjat få problem med att få ihop min arbetstid med kommunens barnomsorg. Min arbetstid är ändrad från 06.15 på morgonen till...
2
Svar
37
· Visningar
4 354
Senast: Sonic76
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 448
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp