Barnomsorg och fusk

em-pirre

Trådstartare
... , de lämnar ju inte bort barnen för skoj skull för att festa eller sova ut, utan för att jobba.
Inte alla nej, men det finns tyvärr en hel del som låtsas jobba och dumpar barnen på sådant dagis. Sen är de på gymmet eller på sommarstugan, på kersmikkurser eller ute med kompisar. Alltså fine, gör det, men inte under kvällar och helger. Det är det som kostar och det som sedan gör att kommunerna inte har råd.
 
Inte alla nej, men det finns tyvärr en hel del som låtsas jobba och dumpar barnen på sådant dagis. Sen är de på gymmet eller på sommarstugan, på kersmikkurser eller ute med kompisar. Alltså fine, gör det, men inte under kvällar och helger. Det är det som kostar och det som sedan gör att kommunerna inte har råd.
En hel del? Källor på det tack! Det är nästan omöjligt att få plats på en förskola med såna öppettider så de som får plats sköter det för att få behålla platsen.
På mindre orter kommer det förr eller senare fram och då blir man av med platsen.
 
En hel del? Källor på det tack! Det är nästan omöjligt att få plats på en förskola med såna öppettider så de som får plats sköter det för att få behålla platsen.
På mindre orter kommer det förr eller senare fram och då blir man av med platsen.
Källa? Hurdan källa tänkte du då? Det stället jag tänker på är lätt att få plats på o h där händer det frekvent att föräldrar inte jobbar men ändå har barnen på förskola över 10 timmar eller på kvällar, nätter och helger.
 
Källa? Hurdan källa tänkte du då? Det stället jag tänker på är lätt att få plats på o h där händer det frekvent att föräldrar inte jobbar men ändå har barnen på förskola över 10 timmar eller på kvällar, nätter och helger.
Det är möjligt att ditt land har andra regler, men i Sverige ser det inte ut på det viset. Det är kö in på de få förskolor som har såna öppettider och det kontrolleras med arbetsgivaren att man har schema som kräver att man lämnar barnet över natten/kvällar.
Att då någon påstår att de lämnar sina barn för att festa, är väldigt fel och ger fel signaler till folk som läser.
 
Det är möjligt att ditt land har andra regler, men i Sverige ser det inte ut på det viset. Det är kö in på de få förskolor som har såna öppettider och det kontrolleras med arbetsgivaren att man har schema som kräver att man lämnar barnet över natten/kvällar.
Att då någon påstår att de lämnar sina barn för att festa, är väldigt fel och ger fel signaler till folk som läser.
Det är samma regler här. Men folk bara låter bli att följa dem och fuskar. Folk kanske har ett schema till att börja med men sedan ändras det och de påstår att de har övertid och dubbelskift och kvällskurser osv.

Folk gör så. Oavsett land. Det är naivt att tro att folk inte gör så. Det var det jag reagerade på. Vissa tycker det är viktigare med egentid än att vara med sitt barn
 
Det är samma regler här. Men folk bara låter bli att följa dem och fuskar. Folk kanske har ett schema till att börja med men sedan ändras det och de påstår att de har övertid och dubbelskift och kvällskurser osv.

Folk gör så. Oavsett land. Det är naivt att tro att folk inte gör så. Det var det jag reagerade på. Vissa tycker det är viktigare med egentid än att vara med sitt barn
Eftersom jag känner många som både arbetar skift och som jobbar inom barnomsorgen så kan jag säga att nej det är inte vanligt, de allra flesta vill vara med sina barn. Det är inte vanligt förekommande, däremot på vanliga förskolor förekommer det oftare att folk lämnar och gör något på egen hand.
 
Eftersom jag känner många som både arbetar skift och som jobbar inom barnomsorgen så kan jag säga att nej det är inte vanligt, de allra flesta vill vara med sina barn. Det är inte vanligt förekommande, däremot på vanliga förskolor förekommer det oftare att folk lämnar och gör något på egen hand.
Vet du att jag har väldigt, väldigt mycket mer erfarenhet av detta än vad du har.
 
Ja om din erfarenhet är baserad på att du känner flera som jobbar inom barnomsorg och som jobbar skift så. Då är din erfarenhet väldigt minimal jämfört med min.
Det beror kanske på vilka man har kontakt med, om det är en förskola eller övergripande för hela barnomsorgen i en eller flera kommuner. Rent generellt är det inget fuskande med tider på förskolor som har öppet sent/dygnet runt. Självklart finns det indiver som fuskar, men det största problemet är förskolepersonal som drar egna slutsatser utan att veta fakta. Jag hade en som hävdade att jag hade mina barn på förskolan fast jag inte jobbade för hen hade minsann sett mig på Ica när barnen var på förskolan. Att jag kunde vara där i arbetet hade aldrig slagit hen. Att jag dessutom jobbade heltid men hade barnen 20 h i veckan på förskolan förstod hen heller aldrig. En del har svårt att förstå att jobb kan utföras på olika sätt och på olika ställen.
 

Och hur blir det en relevant jämförelse hur folk i ett annat land med annan lagstiftning och annan tillgång till barnomsorg fuskar till sig barnvakt när man är ledig?

Det finns ju liksom ingenting i ditt inlägg där du citerar @Snurrfian som inte indikerar att de där ”hel del” och ”sådana dagis” skulle syfta på svenska föräldrar och svenska förskolor. Att det är gott om plats i ett annat land påverkar ju inte Snurrfians påstående ett dugg.
 
Och hur blir det en relevant jämförelse hur folk i ett annat land med annan lagstiftning och annan tillgång till barnomsorg fuskar till sig barnvakt när man är ledig?

Det finns ju liksom ingenting i ditt inlägg där du citerar @Snurrfian som inte indikerar att de där ”hel del” och ”sådana dagis” skulle syfta på svenska föräldrar och svenska förskolor. Att det är gott om plats i ett annat land påverkar ju inte Snurrfians påstående ett dugg.
Det spelar ingen roll. Folk som folk. Reglerna är som sagt desamma.

Jag tar det igen. Det är naivt att tro att alla följer regler och att alla hellre är med sina barn än med sina kompisar/på gymmet osv.

Och @Snurrfian om ni har problem med förskolepersonal som drar egna slutsatser så får ni ju ta det med förmännen. Och är din erfarenhet av just bekanta som är förskolepersonal så är det ju synd, eftersom de har tystnadsplikt.

Jag kan säga såpass att jag har rätt stor erfarenhet och det är inte hörsägen eller någon förskolepersonal med förutfattade meningar.
 
Och @Snurrfian om ni har problem med förskolepersonal som drar egna slutsatser så får ni ju ta det med förmännen. Och är din erfarenhet av just bekanta som är förskolepersonal så är det ju synd, eftersom de har tystnadsplikt.
Nej det var förskolepersonal som försökte anmäla att jag inte arbetade när jag lämnade barnen på förskolan. Jag har försökt att se till att inte ha mina egna barn på samma ställe där jag har vänner, det blir en konstig relation. Däremot har en hel del av barnens förskolepersonal blivit goda vänner efter att barnen har slutat, men inte alla av uppenbara anledningar.
 
Det spelar ingen roll. Folk som folk. Reglerna är som sagt desamma.

Jag tar det igen. Det är naivt att tro att alla följer regler och att alla hellre är med sina barn än med sina kompisar/på gymmet osv.

Och @Snurrfian om ni har problem med förskolepersonal som drar egna slutsatser så får ni ju ta det med förmännen. Och är din erfarenhet av just bekanta som är förskolepersonal så är det ju synd, eftersom de har tystnadsplikt.

Jag kan säga såpass att jag har rätt stor erfarenhet och det är inte hörsägen eller någon förskolepersonal med förutfattade meningar.

Hur har du fått din erfarenhet då? Med tanke på att den är så stor och du vet så säkert att det är vanligt med fusk så blir man ju lite nyfiken...
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 797
Senast: Elendil
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 945
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp