Bukefalos 28 år!

Barnomsorgstaxa

boccia

Trådstartare
Vet att avgifterna skiljer från kommun till kommun, men hur är det om man har barn på dagis och själv är föräldraledig. Barnet har rätt till 15 timmar/vecka, vilka även utnyttjas. Är avgiften baserad på antal timmar barnet har omsorg, eller baseras den enbart på föräldrarnas inkomst? Känns inte helt rimligt att man ska betala lika mkt när hon bara går 15 timmar mot när hon gick mer än dubbelt så mkt/vecka...

Jag ska självklart ringa ansvarig i kommunen efter helgen, men frågar alla kloka bukefalister tills dess. ;)
 
Sv: Barnomsorgstaxa

När maxtaxan infördes här så spelar det ingen roll om du har barnen 15 timmar eller 40 timmar/vecka.
Betalar lika mycket ändå, även om man inte får ha barnen mer än 15 timmar om man är hemma :mad:
 
Sv: Barnomsorgstaxa

Okej, så även om barnen inte ens får vara varje dag på dagis (regleras av kommunen när och vilka dagar) så ska man alltså betala lika mkt...
Kul att man kan sponsra kommunen på fler sätt än genom skatterna.:smirk:
 
Sv: Barnomsorgstaxa

Okej, så även om barnen inte ens får vara varje dag på dagis (regleras av kommunen när och vilka dagar) så ska man alltså betala lika mkt...
Kul att man kan sponsra kommunen på fler sätt än genom skatterna.:smirk:

Med tanke på att jag endast betalar 660 kr för tre barn som är på dagis 7,5 timmar varje dag så tycker inte jag att jag sponsrar kommunen sådär väldigt mycket. De äter lunch, mellis samt två fruktstunder där.;)
 
Sv: Barnomsorgstaxa

Jag betalar 220 kr/mån för Sebastian som går 6 h om dagen. När han gick 3h/dag så betalade jag 130 kr.

Visserligen himla billigt, men så har jag en väldigt låg inkomst också.
 
Sv: Barnomsorgstaxa

Du blir sponsrad oavsett - en förskoleplats är KRAFTIGT sponsrad genom bidrag det du betalar oavsett vad du betalar är bara en liten, liten del av vad en plats för ditt barn kostar.
 
Sv: Barnomsorgstaxa

Oj, du kom undan billigt du!

Det snackas så positivt om att vi ska behovspröva barnbidraget. Dagisavgiften är ju på liknade vis. De som tjänar mer får betala mer, men så är det ett tak så de slipper betala hur mycket som helst. Fast det kanske är så att folk tycker att det är negativt då de får BETALA och inte få, som med barnbidraget........

Jag är låginkomsttagare och ensamstående. Jag tycker det är rätt rättvist att man har detta systemet. Hade man inte haft det så finns ju risken att alla låginkomsttagarnas barn inte kan gå på dagis för att föräldrarna inte har råd.
 
Sv: Barnomsorgstaxa

När maxtaxan infördes här så spelar det ingen roll om du har barnen 15 timmar eller 40 timmar/vecka.
Betalar lika mycket ändå, även om man inte får ha barnen mer än 15 timmar om man är hemma :mad:

Då är det inte lika överallt, för den kommun jag känner till har de haft en gräns för de under 20 timmar och över 20 timmar när det gäller kostnaden.

Varför ska man ha barnen en massa timmar på förskolan när man är hemma? På 15 timmar så hinner barnet vara med i verksamheten och att träffa sina kompisar på förskolan.

Jag tycker dock att de som har barnet på förskolan fler timmar ska betala mer än de som har få.

Boccia:
Går det inte att hitta någon information på kommunens hemsida, antigen under skola & barnomsorg eller under blanketter.
 
Sv: Barnomsorgstaxa

Då är det inte lika överallt, för den kommun jag känner till har de haft en gräns för de under 20 timmar och över 20 timmar när det gäller kostnaden.

Varför ska man ha barnen en massa timmar på förskolan när man är hemma? På 15 timmar så hinner barnet vara med i verksamheten och att träffa sina kompisar på förskolan.

Jag tycker dock att de som har barnet på förskolan fler timmar ska betala mer än de som har få.

Nä jag vet att det är olika, syrran som bor neråt har ett annat system.
Tycker dock inte att det spelar någon roll om man är hemma eller inte, barnen ska få gå på dagis den tid som jag tycker, eftersom jag betalar samma summa iallafall. Barnen hinner inte med allt som de vill göra under 3 timmar på en dag. Det är mycket som ska hinnas med och sen försvinner maten om jag skulle ha mina barn hemma, som jag anser är jätteviktig del i dagisverksamheten och för barnen.

Ser väldigt många barn som är överaktiva pga de inte får tillräcklig stimulans hemma och de hinner inte göra av med så mycket då de inte får gå mer än 15 eller 18 timmar, som en del har, på dagis. Visst det är förälderns ansvar men alla orkar inte.
 
Sv: Barnomsorgstaxa

Det måste skilja från kommun till kommun. I stockholms kommun har vi för det första 30 timmar/vecka vid föräldraledighet för annat barn. jag betalar maxtaxan och jag har för mig att jag kommer att få betala 840 för dessa 30 timmar när det blir aktuellt i höst.
 
Sv: Barnomsorgstaxa

Med tanke på att jag endast betalar 660 kr för tre barn som är på dagis 7,5 timmar varje dag så tycker inte jag att jag sponsrar kommunen sådär väldigt mycket. De äter lunch, mellis samt två fruktstunder där.;)

Jag ger 1050kr för ett barn som är där 3 dagar/vecka, 5timmar/dag. Äter lunch + ett mellanmål/dag där
 
Sv: Barnomsorgstaxa

Du blir sponsrad oavsett - en förskoleplats är KRAFTIGT sponsrad genom bidrag det du betalar oavsett vad du betalar är bara en liten, liten del av vad en plats för ditt barn kostar.

Jo, jag vet. :) Men med tanke på att min dotter är där 15 timmar/vecka, och vissa barn är där mer än 45 timmar/vecka (då föräldrarna även har restid till/från arbetet) så bidrar ju jag mer/timme än vad de föräldrarna gör (som betalar lika mkt som mig...)
 
Sv: Barnomsorgstaxa

Men du uppehåller ju en plats lika mycket som de som jobbar heltid, det är ju inte så att de kan ta in ett extra barn bara för att ditt barn inte går på heltid (däremot kan personalen ev jobba lite mindre).

Det kostar ändå inte mycket mer än en lunch per dagisdag för dig, det är ju inga stora pengar direkt.
 
Sv: Barnomsorgstaxa

Men du uppehåller ju en plats lika mycket som de som jobbar heltid, det är ju inte så att de kan ta in ett extra barn bara för att ditt barn inte går på heltid (däremot kan personalen ev jobba lite mindre).

Det kostar ändå inte mycket mer än en lunch per dagisdag för dig, det är ju inga stora pengar direkt.

Just detta dagis har vad jag vet ingen kö... (min dotter fick plats samma dag vi ringde kommunen inför ditflytten, men det kan ju iofs ha ändrats nu)

Antar att du menar att det är en lunch/dagisdag då hon går heltid, inte nu när hon bara går 3dgr/vecka (för isf så är det dyra luncher, ca 80kr/lunch) Jag håller iofs med, det är inga stora pengar kanske, men i min förra kommun gav jag 225kr mindre/månad, och då var avgiften baserad på min OCH min mans inkomst, när nuvarande avgift räknades ut var jag studerande, vilket gör att min inkomst sattes till noll, och vår taxa är alltså baserad enbart på min mans inkomst. Betalar gärna eftersom personalen på dagis är helt UNDERBAR och min dotter verkligen trivs där.
 
Sv: Barnomsorgstaxa

Hos oss är 15 timmarsbarnen gratis.

Just nu betalar jag ingenting heller till dagis el fritids. Mellanbarnet har endast de 15 timmar som alla 5 åringar har rätt till gratis, vad de nu kallas... Stora killen går i 6års, de kör 30 timmars vecka. Lillsnuttan är hemma:love:.
 
Sv: Barnomsorgstaxa

Du blir sponsrad oavsett - en förskoleplats är KRAFTIGT sponsrad genom bidrag det du betalar oavsett vad du betalar är bara en liten, liten del av vad en plats för ditt barn kostar.
Precis! Förskolan är saftigt subventionerad så det är ett privilegium att vi inte betalar mer än vi gör, oavsett vistelsetid.

Vi betalar maxtaxa, dvs 1260 kr, för 15 h/vecka för ett barn.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 626
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 291
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 867
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 608
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp