Barns integritet på sociala medier (Utbruten från Vad gör vi? Del CIII)

Sverige verkar ändå ha kommit något lite längre än en del andra länder när det gäller detta. Av alla jätteskojiga klipp som flyter förbi där ungar gråter hysteriskt av ena eller andra anledningen har nog inget jag sett varit svenskt. Och de är värsta sorten. Tänk att få en kamera upptryckt i nyllet när du störtbölar.
Ja, det där är ett vidrigt beteende. Jag har sett oerhört många australiensiska barn bli utfläkta hur som helst på sociala medier: man filmar när de går på toaletten, när de gråter, när de är arga och sprider hur som helst. Det är inte något jag ser bland mina svenska bekanta och vänners vänner.

Däremot har jag en (svensk) person i mina kanaler som lägger ut helnakna bilder på sina barn på insta och FB. Jag brukar faktiskt rapportera dem så de tas bort. Känns så sjukt fel mot barnen att man sprider sånt på nätet tycker jag, plus att det ju går emot båda plattformernas regler.
 
Ja, det där är ett vidrigt beteende. Jag har sett oerhört många australiensiska barn bli utfläkta hur som helst på sociala medier: man filmar när de går på toaletten, när de gråter, när de är arga och sprider hur som helst. Det är inte något jag ser bland mina svenska bekanta och vänners vänner.

Däremot har jag en (svensk) person i mina kanaler som lägger ut helnakna bilder på sina barn på insta och FB. Jag brukar faktiskt rapportera dem så de tas bort. Känns så sjukt fel mot barnen att man sprider sånt på nätet tycker jag, plus att det ju går emot båda plattformernas regler.
Jag tycker att inte bara själva delandet av filmerna är hemskt, utan även situationen då filmen kommer till. Ett barn som skriker hysteriskt behöver tröst, inte bli filmad - även om gråten är lyckogråt för att barnet får en hundvalp eller nåt. Jag fattar inte föräldrar som bara står och låter mobilkameran gå och tycker att de har ett jättekul youtubeklipp på gång.
 
Jag tycker att inte bara själva delandet av filmerna är hemskt, utan även situationen då filmen kommer till. Ett barn som skriker hysteriskt behöver tröst, inte bli filmad - även om gråten är lyckogråt för att barnet får en hundvalp eller nåt. Jag fattar inte föräldrar som bara står och låter mobilkameran gå och tycker att de har ett jättekul youtubeklipp på gång.
Jamen såklart! Hela grejen är hemsk.

Med spridandet menade jag att man lägger upp nakna bilder på sina barn. Dvs situationer där själva fotandet inte behöver vara problematiskt men där spridandet är det.
 
Dina vänner är det minsta problemet i sammanhanget.

Problemet är alla gratisappar och -spel som installeras på mer eller mindre alla telefoner. För att få dem att fungera godkänner man glatt deras önskemål om behörigheter - "annars fungerar ju dom inte..!" t.ex att de får tillgång till ens vänners fotografier på Facebook. Ännu lömskare är de appar som tycker att de behöver tillgång till telefonens fotografier, då kan foton som aldrig lagts ut på sociala medier - och aldrig varit avsedda att hamna dår - ändå hamna på Internet.

Det är ju så här gratisappar finansierar sig. De tillhandahåller ju inte sin programvara för att de sysslar med ideellt arbete eller välgörenhet - du betalar programvaran med (delar av) ditt privatliv istället för pengar.

Det som förvånar mig mest är idén om att folk intr skulle veta det du skriver och faktiskt ladda ned den typen av appar.
 
Har också en sådan bekant på fb.

Hon checkar gärna in på sjukhus och vårdcentral och skriver ut barnets åkommor. Han är väl 12-13 år. Senast hade han ont i pungen...
Försäkringsbolag lär ha en guldgruva att vaska ur i framtiden när de kan neka personer eventuell ersättning pågrund av sjukdomar eller skador som de haft som barn. Allt dokumenterat av deras föräldrar på nätet......
 
Jag är ganska förvånad över hur mycket bilder som folk lägger ut på sina barn. Jag tänker både på barnets integritet men också på vem som är mottagaren. Stängda album för att släkt ska kunna se är väldigt smidigt
 
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Jag skulle aldrig lägga ut bilder på ett eget barns så här som i princip alla föräldrar idag gör.
Snacka om att barnen kommer att protestera i framtiden mot sina knäppa föräldrar med all rätt givetvis.

Dricker kaffe och ja inte mycket mer än det just nu. Blev sent igår kväll och tidigt i morse så är allt annat än en lärka.

Till er som har barn läs: https://www.svt.se/kultur/sharentingfenomenet-vacker-fragor-om-barns-integritet

Att vilja visa bilder på sina barn för sina nära och kära är nog ganska självklart att många föräldrar vill. Dessutom brukar barnen ha en egen relation till dessa nära och kära. Om bilderna stannar där så vore ju det nog OK ur barnets perspektiv.

Att helt oreflekterat hänga ut sina barn så att även vänner, bästa vänner, bekanta, ytliga vänner, vänliga kollegor och vänners vänner får ta del av bilderna är tyvärr ganska vanligt. Många tror nog att de är mer skyddade än vad de faktiskt i praktiken är på nätet. Inte ens en sluten grupp är säker nog om du vill behålla ägandeskapet över en bild. ”Fula gubbar” är bara en negativ del i ett mycket större perspektiv när det handlar om att dela information om sina barn (eller sig själv).

Att dela bilder på FB eller Insta är som att ge bort ”kontrollen” till materialet.

Ett barns integritet borde smälla högre än nöjet att lägga upp bilder på FB och den kortvariga kick man får av Likes och kommentarer. Skulle ingen gilla eller skriva på det man lägger ut, så skulle sannolikt de flesta sluta dela.
 
Att vilja visa bilder på sina barn för sina nära och kära är nog ganska självklart att många föräldrar vill. Dessutom brukar barnen ha en egen relation till dessa nära och kära. Om bilderna stannar där så vore ju det nog OK ur barnets perspektiv.

Att helt oreflekterat hänga ut sina barn så att även vänner, bästa vänner, bekanta, ytliga vänner, vänliga kollegor och vänners vänner får ta del av bilderna är tyvärr ganska vanligt. Många tror nog att de är mer skyddade än vad de faktiskt i praktiken är på nätet. Inte ens en sluten grupp är säker nog om du vill behålla ägandeskapet över en bild. ”Fula gubbar” är bara en negativ del i ett mycket större perspektiv när det handlar om att dela information om sina barn (eller sig själv).

Att dela bilder på FB eller Insta är som att ge bort ”kontrollen” till materialet.

Ett barns integritet borde smälla högre än nöjet att lägga upp bilder på FB och den kortvariga kick man får av Likes och kommentarer. Skulle ingen gilla eller skriva på det man lägger ut, så skulle sannolikt de flesta sluta dela.
Exakt! Du äger inte dina bilder längre så fort de är postade i ett socialt medie. Det är bara att gilla läget men många verkar vare sig fatta det eller bry sig nämnvärt :crazy:
 
Exakt! Du äger inte dina bilder längre så fort de är postade i ett socialt medie. Det är bara att gilla läget men många verkar vare sig fatta det eller bry sig nämnvärt :crazy:
Jo, du äger den ideella upphovsrätten till dem. Det är en del av den ekonomiska upphovsrätten som facebook får, dvs, de kan vidarebefordra dina bilder utan att du får betalt.

På Instagram kan tredje part utnyttja bilder på öppna konton, inte slutna.

https://www.limhamnsjuristen.se/immaterialratt/vem-har-ratt-till-dina-bilder-pa-natet/
 
Fast det jag svarade på var att du äger inte dina bilder längre, och texten i länken reder ut bra vad det handlar om.
Min poäng är att föräldrar lägger ut alldeles för mycket privata bilder på sina barn utan en tanke på vart de hamnar. Du äger inte dina bilder på så sätt att du kan reglera exakt vart de hamnar och varför.
 
Min poäng är att föräldrar lägger ut alldeles för mycket privata bilder på sina barn utan en tanke på vart de hamnar. Du äger inte dina bilder på så sätt att du kan reglera exakt vart de hamnar och varför.
Jag förstår din poäng, dock tycker jag att det är bra att reda ut vad som faktiskt gäller med tanke på tröttsamma fejkinlägg som sprids på fb med jämna mellanrum, som handlar om äganderätten till dina bilder.

Och, som sagt, på Instagram är dina bilder skyddade om du har en stängd profil.
 
Jag förstår din poäng, dock tycker jag att det är bra att reda ut vad som faktiskt gäller med tanke på tröttsamma fejkinlägg som sprids på fb med jämna mellanrum, som handlar om äganderätten till dina bilder.

Och, som sagt, på Instagram är dina bilder skyddade om du har en stängd profil.
Jag är så sällan inne på facebook så ver inte vad som sprids där för rykten.
Många verkar däremot (som även länken i TS) inte bry sig öht också kan det vara bra att ryta i från lite (om någon öht ids).
 
Jag är så sällan inne på facebook så ver inte vad som sprids där för rykten.
Många verkar däremot (som även länken i TS) inte bry sig öht också kan det vara bra att ryta i från lite (om någon öht ids).
Det är inget rykte, utan en fånig text som cirkulerat i många år. Jag är helt förbluffad över att folk kopierar den utan att använda hjärnan.

Såhär: https://www.metro.se/viralgranskare...ebook-genom-att-kopiera-en-status-H7osrMT57UH
 
Jag är lite delad i frågan, och jag och sambon har precis börjat diskutera det då vi planerar barn och därmed pratar mycket om saker kring just barn. Jag gillar sociala medier och tycker att det är ett roligt sätt att ta del av vänner och bekantas liv, och dela med mig av mitt. Att utesluta ens egna barn helt skulle kännas märkligt. Jag gissar att barnets mor- och farföräldrar också skulle tycka att det vore roligt att få dela med sig till sina vänner, så det skulle även kännas trist med ett totalförbud för dem.

Jag är inne på lite samma spår som många andra i tråden. Regler för bilder på mina barn skulle sannolikt bli inga nakenbilder, inga bilder eller filmer på gråt, ingen sjukdom eller annan utsatt situation. Helt enkelt ingenting som man inte hade lagt upp på sig själv. Sedan tänker jag att man kanske får tänka lite "vykort". Trevliga bilder på hela och rena barn som är glada. Samt gärna lite selektivt, det skulle kännas okej med bilder på mina barn på nätet men man behöver ju inte spamma. Ansiktet behöver ju inte vara med på precis alla bilder heller utan jag tycker att bilder på en söt bebisfot, en barnhand som håller i en glass, bilder bakifrån och på håll kan vara väldigt fina också.
 
Jag är ganska förvånad över hur mycket bilder som folk lägger ut på sina barn. Jag tänker både på barnets integritet men också på vem som är mottagaren. Stängda album för att släkt ska kunna se är väldigt smidigt

Instagram har ju en funktion på stories där man kan lägga till enbart utvalda personer. Jag gissar att det skulle vara guld om man har barn, då kan mina föräldrar och närmsta vänner få se hur mycket bebismys och första steg och gurglande prat som helst utan att det behöver kompromissa allt för mycket med barnets integritet samt att diverse andra vänner och bekanta slipper se bebis precis hela tiden.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta varit uppe förut i egen tråd, men jag satt och funderade på det där med att posta bilder på barn på sociala...
2
Svar
33
· Visningar
4 060
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp