Barns språkbruk.

V

vansinnet

Igår gick jag förbi ett dagis, och ett par små pojkar i åldern 4-5 år ungefär lekte vid gungorna. När jag passerar skriker en av dom:
- Tjenare bruden! Vilka snygga pattar du har!
Jag blev ganska ställd över att en så liten kille pratade på det sättet, men jag fann mig snabbt och svarade:
- Jag vet, vill du komma och ta på dom eller?
Tror han blev lite förvånad för jag fick inget svar tillbaka.

Kanske inte så pedagogiskt av mig, men..

Nu till min fråga;
Ni som har barn på dagis/i förskola/skola, tycker ni att språkbruket har blivit grövre nuförtiden?

På "min tid" (som om jag vore skitgammal) visste jag då inte ens vad ett par "pattar" var för ngt förrän jag var då kanske 10 år, och det var liksom ingenting man sa, speciellt inte till främmande förbipasserande.
Men nu tycker jag man ofta hör mindre barn prata både om det ena och det andra, och det uttalas svordomar och könsord.
 
Sv: Barns språkbruk.

Tycker absolut att både språket och ungarna överlag har blivit värre, det är inte sällan man hör riktigt små barn värka ur sig div fula haranger, kompisens 4 åring kallar sin mamma hora och fitta, dock vet hon nog inte vad det betyder,för henne tror jag bara det är ord hon lärt sig.

Går man förbi mellanstadiet är det inte helt ovanligt att man får höra "negerjävel" när man går förbi,eller att någon kickar till barnvagnen, ofta står de och skriker efter folk och rusar därifrån,alt jagar tanter med rollator.

Klimatet har hårdnat sedan man själv var liten,på sin höjd svor man, könsord tror jag inte att jag kunde föränn högstadiet.

Många av dagens ungar är verkligen genomvidriga tyvärr. Man undrar ju dock var de fått sitt betende ifrån.
 
Sv: Barns språkbruk.

Nu till min fråga; Ni som har barn på dagis/i förskola/skola, tycker ni att språkbruket har blivit grövre nuförtiden?

Absolut! Hora, knulla, cp, neger, kuk och fitta utökades ordförrådet med första två månaderna i förskoleklass :grin:

Tyvärr är vi föräldrar som reagerar bara en handfull.
 
Sv: Barns språkbruk.

Min som sa FAN helt pötsligt i en mening en dag. Han är 5½. jag frågade genast; VAD sa du??? och VEM har lärt dig det? Då var det ngn lite äldre på gården som han lekt med. Jag sa genast att det är ett väldigt fult ord som vi inte använder i vår familj. Säg aldrig mer det och därmed var den diskussionen avklarad. Och med sitt skarpa minne så har jag heller aldrig hört det igen. Jo jag sa oxå att det spelar ingen roll om andra använder det, vi gör inte det iallafall för att det är så fruktansvärt fult!
 
Sv: Barns språkbruk.

En kille på 6, 7 år ropade "hora" efter mig när jag gick i högstadiet, dvs för ca 10 år sedan. Jag kände inte ens till det ordet när jag var i hans ålder, och typ inga andra "fula ord" heller...
 
Sv: Barns språkbruk.

Jag undrar om föräldrarna vet om att barnen använder såna ord eller om dom bara gör det i skolan?
 
Sv: Barns språkbruk.

Tyvärr är det språkburket mycket vanligare än man tror! Jag vikarierade en dag i en förskoleklass där jag fick sitta och hålla i en galen sexåring som skrek och spottade på mig, kastade mina skor och kallade mig för diverse fula saker som hora, fitta, kuksugare, slampa osv. Efter en halvtimme lugnade han ner sig och jag fick honom till att be om ursäkt. När jag berättade för ordinarie personal om denna incident (och det allmänt grova språkbruket bland ungarna) så ryckte de på axlarna och sa att det inte var något ovanligt... :eek: Att det inte var något ovanligt var i detta fallet liktydigt med att inget behövdes göras åt saken! Jag gick till rektorn och förklarade lugnt att jag inte ville vikariera där längre och jag förklarade varför. Det berodde egentligen inte på barnen utan på oviljan att lösa situationen hos pedagogerna.

Jag har vikarierat och praktiserat på många skolor genom åren och stött på många situationer där fult språk är inblandat. Men så länge man som pedagog tar tag i det, arbetar med det i klassrummet på olika sätt och genom sitt agerande visar att man inte tolererar ett sådant språkbruk, så blir det oftast inga stora problem.

//julia
 
Sv: Barns språkbruk.

Jag reagerar också som du gör, dvs tycker att det är väldigt dåligt att tillåta sådant språk hos barn (och även vuxna såklart!).

Håller med alla om att det blivit värre. Kan inte tänka mig att det bara är minnet som sviker, för sådana meningar och ord man hör idag från små barn (3-5 år) är absolut inget man hörde för några år sedan. Visst experimenterar barn ibland med "fan" och "jävlar", och det brukar försvinna av sig själv om man inte lägger så stor vikt vid det, men om barn säger saker som "Du ser ser ut som en kuk" (till en vuxen) eller "Ska vi äta kuk till frukost", då undrar man ju verkligen vad som gått snett (och VAR barnet fått det ifrån) :crazy:??
 

Liknande trådar

Övr. Barn Eskilstuna djurpark förra helgen och Astrid Lindgrens värld den här och mina pojkar 3 och 6 år har varit till sig av lycka! Har under...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 320
Senast: Sel
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 899
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Min 8 åriga dotter lekte med en annan pojke på skolan på rasten. Leken dom lekte var någon typ av brottningslek dvs ganska fysisk lek...
Svar
13
· Visningar
2 962
Senast: Björk
·
Småbarn Långt inlägg =( Jag har en son som fyller 3 år om 2 veckor. Han går nu på en jättebra avdelning på sin förskola. För ca 1,5 år sedan...
Svar
14
· Visningar
1 783
Senast: tonton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp