Bukefalos 28 år!

Barntillverkning

P

Purple

Jag och min sambo har kommit så långt att vi vill starta barntillverkning :laugh:

Jag har en liten fundering. Vi har bokat en utlandsresa till våren.
Kan jag ta ut min stav nu eller är det bättre att vänta tills vi kommer hem från resan?

Man vill ju börja nu med en gång helst :bump:
Man vet ju aldrig hur snabbt det tar sig, kan ju ta sin tid..
 
Sv: Barntillverkning

Jag hade plockat ut staven direkt. Skulle du bli gravid idag så är det ju inte dags förrns i juni, och de flesta flygbolag låter en flyga fram till sjunde månaden. Men det beror förstås på vart du ska resa och när också. Men jag hade chansat :)
 
Sv: Barntillverkning

Vänta nån månad till för säkerhetsskull ifall du skulle bli gravid på första försöket ;)
 
Sv: Barntillverkning

Det är inte skadligt för barnet att flyga när man är gravid?
Om vi tex tar ut den i november/december och räknar med att det tar sig direkt (hoppas, hoppas :)) så är ju fostret 4 månader i april.
 
Sv: Barntillverkning

Nix anledningen att man inte får flyga efter ett visst antal månader (och då främst långflygningar) är att flygbolagen inte vill ha förlossningar PÅ planet inte att det är farligt. Stödstrumpor är dock väldigt trevligt att ha på sig.
 
Sv: Barntillverkning

Precis som Javan säger, det är inte för bebisens skull det är flygförbud i slutet. Så res ni med gott samvete (och stödstrumpor!).
 
Sv: Barntillverkning

Jag är i 25 veckan och dom senaste 3 veckorna har jag flugit varje vecka :crazy: men det har inte varit några problem :) det som var ett litet litet problem då vi var på Mallis en av turerna var att det var väldigt varmt att vara tjock om magen :idea: men nog så värt att få en resa ihop sådär sista gången ihop ensamma på ett tag! Kör på och lycka till!
 
Sv: Barntillverkning

Då kommer jag och är glädjedödare och lite pessimist (realist) :)

Jag hade kollat upp flygbolagets regler om flygning vid graviditet. Kan finnas undantag hos vissa.

Sen hade jag även kontrollerat MYCKET noga vad din försökring säger. Det som är krångligt vid graviditet utomlands är att din försäkring ofta inte täcker om något skulle hända (för tidig förlossning, missfall, komplikationer, sjukhusvistelse, hemtransport av neonatalbebis, hemtransport av dig) Efter ett visst veckoantal täcker ingen försäkring detta. Inte ens resa inom sverige! Är man på annan ort än sin hemkommun kan man i värsta fall få betala hemtransport av sin neonatalbebis själv (läkarbil, utrustning, sköterska/are). Det kan bli en väldigt kostsam resa!

Kolla som sagt och bestäm sedan hur ni gör!

Mvh Miks
 
Sv: Barntillverkning

Du kan ju ta ut staven nu och köra med säkra perioder ett par månader. Skulle det råka ta sig är det ju inte hela världen.

Jag har flugit fram till v 30, sen hade jag nog inte fått plats på ett flygplan :D
 
Sv: Barntillverkning

Jag har ocksa flugit gravid, i olika veckor bade den här graviditeten och förra, senast i v. 35. Det har gatt bra dom flesta ganger, förutom när jag flög till Sverige i v. 34, da fick jag ngt blodtrycksfall eller ngt vid uppstigningen och det var inte roligt. Men det blev bra sa fort vi kommit upp pa stabil höjd. Hem sen veckan efter gick det utan problem.

Kortare flygningar är ok fram till 2-4 v före beräknad förlossning (olika hos olika bolag och det finns säkert undantag). Dock kan det som ngn annan sa bli problem med försäkringar, tror inte det finns ngt bolag som försäkrar efter v. 28 och innan dess kan man behöva teckna en tilläggsförsäkring.
Kolla upp det!

Jag bor i Österrike och är försäkrad här och min vanliga försäkring täckte allt även när jag reste sa pass sent i graviditeten och skulle ngt hänt när vi var i Sverige kände jag mig helt trygg med sjukvarden.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 472
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 846
Senast: kma
·
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 723
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 954
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp