Barnvagn med gung

soom

Trådstartare
Vi behöver byta vagn. Har en bugaboo men den har ingen fjädring så bebis blir sur så fort man kör på nåt annat än asfalt, och vi går mycket på grusvägar. Vill ha:
- bra gung
- terränggående
- vanlig sittdel (inte ergonomisk) med plant liggläge
- gärna lättkörd

Har kikat lite på Crescent Comfort, nån som har erfarenhet av den? Den har tyvärr fasta hjul, jag hade gärna haft svängbara, men i övrigt verkar den uppfylla kraven. Nån som har nåt annat tips?

(Som parentes så är bugaboon köpt som terrängvagn - då kan man ju tycka att den inte bara ska vara lätt att köra i terräng, utan att den också ska vara bekväm att åka:meh:)
 
Vi behöver byta vagn. Har en bugaboo men den har ingen fjädring så bebis blir sur så fort man kör på nåt annat än asfalt, och vi går mycket på grusvägar. Vill ha:
- bra gung
- terränggående
- vanlig sittdel (inte ergonomisk) med plant liggläge
- gärna lättkörd

Har kikat lite på Crescent Comfort, nån som har erfarenhet av den? Den har tyvärr fasta hjul, jag hade gärna haft svängbara, men i övrigt verkar den uppfylla kraven. Nån som har nåt annat tips?

(Som parentes så är bugaboon köpt som terrängvagn - då kan man ju tycka att den inte bara ska vara lätt att köra i terräng, utan att den också ska vara bekväm att åka:meh:)
Kolla på en vagn med lufthjul så kommer nog gunget! kronan har också vagnar med lufthjul. Vi hade crescent, kommer inte ihåg modellen och den var helt ok.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vår Emmaljunga har sjukt bra gung och går fram överallt. Dock tror jag inte att den har den reglerbara dämpningen på de chassin med svängbara hjul.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vi har en Crescent comfort som vi köpte till första barnet. Det är nog den vagn som jag testat som har haft det absolut bästa gunget! Vi har gått många mil på grusvägar och skogsstigar med den vagnen:D
Nu vet jag inte om de har gjort några förändringar på den men när vi köpte den så var den billig och det märktes att den kanske inte riktigt var lika genomarbetad med fiffiga detaljer som vagnar från de större märkena. Då tänker jag på t.ex selen, små förvaringsfickor lite här och där och såna grejer.
Helt klart så är det den vagn som båda barnen somnar och sover bäst i!

Tillägg: jag är ruggigt nöjd med syskonvagnen vi har som har lika stora hjul som crescenten fast framhjulen är svängbara. Och så är det aluminumchassi. En sån som enkelvagn hade jag nog valt framför crescenten, enda gången vi låser hjulen är när vi går på en väldigt ojämn och stenig skogsväg och dessutom korsar en bäck! Så med det sagt tycker jag nog att du ska försöka hitta en vagn med svängbara hjul och bra fjädring:)
 
Senast ändrad:
Vi har en Emmaljunga city cross med lufthjul, väldigt bra comfort för barnet och vi går mycket på grusväg!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vi har både Crescent comfort och en Emmaljunga City cross. Den sistnämnda har punkteringsfria hjul. Båda fungerar utmärkt på grusväg och har otroligt bra gung. Även bra ligglägen. De är dessutom så pass lättrullade att jag kan springa (jogga) med båda.

Vid jämförelse vinner City C. Dels för att den är ngt lite lättare vilket gör en hel del om man ofta, som vi, packar in den i bilen. Därtill har den ett suveränt insektsnät insytt i suffletten. Det har vi använt otroligt mkt. Utöver det har den även dragkedjefickor i suffletten.

Men överlag är de väldigt lika, jämna. Jag har haft stor nytta av båda.
 
Vi har en Emmaljunga superviking med lufthjul och en Babyjogger city premier med punkteringsfria hjul. Emmaljungan är överlägsen när det gäller allt utom att packa in i bilen. Den plöjer över åkrarna och grusvägar. Bj'n är ok och vet många som tycker den är grym på grusvägar men i jämförelse så är El mycket bättre.
 
Vår Emmaljunga har sjukt bra gung och går fram överallt. Dock tror jag inte att den har den reglerbara dämpningen på de chassin med svängbara hjul.

Finns nån ratt på chassit som man ska kunna ställa in dämpningen på de med svängbara, inte provat hur stor skillnad de gör, hittills har vi väl inte känt så stor behov av det heller :angel:
 
Min Emmaljunga Superviking (-17) kan man reglera dämpningen på. Går man på grusväg rekommenderar jag dock 4 fasta, de går så mycket bättre.
 
Vi bor på landet och har en begagnad Brio Happy med fyra fasta lufthjul. Vi är jättenöjda! Den har bra fjädring, är enkel att fälla ihop och vår dotter sover jättebra i sittdelen som är helt fällbar.
 
Tack för bra synpunkter! Anledningen till att jag vill ha svängbara hjul är att jag brukar ha två hundar i ena handen, varav en vild unghund, så det är smidigt att kunna köra vagnen med en hand. Går det att köra de med fasta hjul med huvudsakligen en hand? Att man inte kan göra piruetter förstår jag, men en vanlig promenad?

Vi har en Crescent comfort som vi köpte till första barnet. Det är nog den vagn som jag testat som har haft det absolut bästa gunget! Vi har gått många mil på grusvägar och skogsstigar med den vagnen:D
Nu vet jag inte om de har gjort några förändringar på den men när vi köpte den så var den billig och det märktes att den kanske inte riktigt var lika genomarbetad med fiffiga detaljer som vagnar från de större märkena. Då tänker jag på t.ex selen, små förvaringsfickor lite här och där och såna grejer.
Helt klart så är det den vagn som båda barnen somnar och sover bäst i!

Tillägg: jag är ruggigt nöjd med syskonvagnen vi har som har lika stora hjul som crescenten fast framhjulen är svängbara. Och så är det aluminumchassi. En sån som enkelvagn hade jag nog valt framför crescenten, enda gången vi låser hjulen är när vi går på en väldigt ojämn och stenig skogsväg och dessutom korsar en bäck! Så med det sagt tycker jag nog att du ska försöka hitta en vagn med svängbara hjul och bra fjädring:)
Vad har ni för syskonvagn? :)
 
Tack för bra synpunkter! Anledningen till att jag vill ha svängbara hjul är att jag brukar ha två hundar i ena handen, varav en vild unghund, så det är smidigt att kunna köra vagnen med en hand. Går det att köra de med fasta hjul med huvudsakligen en hand? Att man inte kan göra piruetter förstår jag, men en vanlig promenad?


Vad har ni för syskonvagn? :)
Nej det fixar du inte med en hand mer än i nödfall. Och speciellt inte när barnet blir tyngre!

Vi har en bumbleride indie twin. Jag kollade faktiskt på den som enkelvagn efter att jag skrev mitt inlägg. Som enkelvagn är den trehjulig och så är det som med syskonvagnen att den är framåtvänd.
Jag går lika gärna med syskonvagnen med svängbara hjul som med crescenten med 4 fasta på våra grusvägar.
 
Jag joggar ganska långa sträckor med vagnen i en hand (barnet väger +16 kg). Så jag tror det går bra att hålla hundarna. Men så klart betydligt tyngre än med svängbara. Fast om du är tvungen att gå huvuddelen av sträckorna med en hand blir det nog tröttsamt i längden.
 
Ska du köra svängbar på grusväg blir det tungt ändå. Det svåra med fasta är att svänga, inte rakt fram. De fasta är så mycket stabilare, riskerar inte att välta.
 
Gick en runda med Emmaljungan på lunchen. Både grusväg och asfalt. Körde hela vägen med en hand för att kolla. Den är lättstyrd och lättrullad. Man kan med lätthet styra med bara ett finger i krok om handtaget. Men. Det går ju långsamt att göra stora svängar. Att parera i små svängar går dock utmärkt. Jag hade personligen inte tyckt att det var ngt problem att gå med hundar i en hand. Så länge det bara handlar om en lite yster hund. Är det behov att göra stora och skarpa svängar mkt fort blir det dock lite problem. Men då tänker jag mig att man nog ändå släpper greppet om vagnen (?).
 
Tack @Saigon ! Långsamt är helt ok, faktiskt lite bra. Stora, skarpa svängar är det sällan behov av. Ska titta närmre på emmaljungan.

Jag ska testa att sätta hundarna i midjebälte och köra vagn med två händer. Och så ska jag åka till affär och prova vagnar. Det allra bästa hade ju varit att ha två händer till vagnen OCH kunna köra med en hand vid behov.
 
Provat att ha hundarna i midjebälte och vagnen i en hand. Tappade tålamodet efter ca 30 meter och förståndet efter ytterligare 20 :meh: Får kanske kompromissa på gunget till fördel för svängbara hjul - måste finnas nåt bättre än det vi har att hitta. Men ska testa fasta hjul också. Affär nästa.
 
Ska du köra svängbar på grusväg blir det tungt ändå. Det svåra med fasta är att svänga, inte rakt fram. De fasta är så mycket stabilare, riskerar inte att välta.

Fast det beror väl ändå på vad man pratar för grusvägar?

På grusgångvägar med löst grus det ju halvt hopplöst att ta sig fram ed svängbara hjul men på en hårt packad grusbilväg är det inga som helst problem. Framför allt inte om man har stora svängbara lufthjul fram. Fast till och med vår lilla Kobbe klarade grusbilvägar, även om det inte är något man skulle välja egentligen.
 
Fast det beror väl ändå på vad man pratar för grusvägar?

På grusgångvägar med löst grus det ju halvt hopplöst att ta sig fram ed svängbara hjul men på en hårt packad grusbilväg är det inga som helst problem. Framför allt inte om man har stora svängbara lufthjul fram. Fast till och med vår lilla Kobbe klarade grusbilvägar, även om det inte är något man skulle välja egentligen.

De funkar tills de kör fast och då blir det ofta tvärstopp. Därför föredrar jag fasta i natur
 

Liknande trådar

Småbarn Vi behöver en ny barnvagn! Kraven är: - Kunna köras i både stan och på grusväg (inte nödvändigtvis på en stig i skogen dock) - Lång...
Svar
14
· Visningar
795
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 845
Senast: Anemone
·
Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 077
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag behöver en barnvagn som tar så lite plats som möjligt ihopfälld. Den kommer att användas som stadsvagn, på resor osv. Kraven jag...
Svar
10
· Visningar
1 454
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp