Barnvagn till tungt barn?

Bexzor

Trådstartare
Min 6 månaders kille väger 12 kg, kanske växer han ikapp vikten eller så fortsätter han öka. Det vanligaste är att det avtar när de blir mer aktiva.

Vi köpte en Emmaljunga City Cross, just med anledning att kunna ha den hela hans "vagn-period" men deras maxvikt är 15 kg. Vi söker nu efter en robust vagn med 4 hjul, som går att fälla ner till liggläge då sonen sover mycket i den på dagtid. Har ni några förslag, och vad har ni för vagnar?
 
City crossen är ju jättebra, o det är ju mycket möjligt att hans viktökning stannar av markant snart, o dessutom så tar säkerligen city crossen ytterligare några kilo utan problem även om det står max 15 i boken. Den lär inte falla sönder o samman för ett par kg extra o är ju redan i sig en rymlig o robust vagn. Jag tycker ni ska ha lite is i magen o se hur pass mkt han går upp i vikt framöver o vänta med ny vagn (ja, jag tycker City Crossen är super ;-)).

Vet att vissa Bugaboo vagnar står som upp till 17 kg men de ser mindre ut i sätet. O Phil o Teds gupp till 20 kg men det är ju mer en vagn för större barn då den är framåtvänd.

Lycka till!
 
Hur är det möjligt att den bara tar upp till 15 kg? Våran paraplyvagn tar ju upp till 18 kg och den varianten är ju generellt sett inte riktigt lika robusta. Vi har tidigare haft en Teutonia duo/kombi som vi var nöjda med och de brukar sätta åldersgräns, 6 månader (utan ligginsats) till 3 år.
 
Jag tror ocksa att city crossen klarar mkt mer än 15 kg, den är säkert bara inte testad för mer.

Annars tror jag att baby joggers vagnar generellt har en hög viktgräns, men tror inte att dom har ngr med fyra fasta hjul.
 
Min 6 månaders kille väger 12 kg, kanske växer han ikapp vikten eller så fortsätter han öka. Det vanligaste är att det avtar när de blir mer aktiva.

Vi köpte en Emmaljunga City Cross, just med anledning att kunna ha den hela hans "vagn-period" men deras maxvikt är 15 kg. Vi söker nu efter en robust vagn med 4 hjul, som går att fälla ner till liggläge då sonen sover mycket i den på dagtid. Har ni några förslag, och vad har ni för vagnar?

Jag har haft mina barn båda två i vår Emmaljunga Edge, samtidigt. De väger väl 11+14 kg eller nåt sånt. Tror den kanske har 15 kg som maxvikt också när jag tänker efter. Inget jag har tänkt på, den är ju så rymlig. Ett par kg är jag övertygad om att den klarar i alla fall utan att behöva vara orolig.
 
Jag har haft mina barn båda två i vår Emmaljunga Edge, samtidigt. De väger väl 11+14 kg eller nåt sånt. Tror den kanske har 15 kg som maxvikt också när jag tänker efter. Inget jag har tänkt på, den är ju så rymlig. Ett par kg är jag övertygad om att den klarar i alla fall utan att behöva vara orolig.

Edgen har 25kg på sin sittdel om jag inte helt galet missminner mig:)
 
Tack för era svar, jag tror också att vagnen klarar mer kilon än 15. Men frågan är hur säkert det är att chansa? Vi tycker båda att vagnen är suverän och kommer spara den till eventuellt fler barn. Fördelen med vagnen är att den sjunker bara neråt när man fäller ihop den, så det kan inte hända mycket OM sonen skulle bli för tung.
 
Hade inte bytt vagn, en stabil Emmaljunga är ju bland det tåligaste och stabilaste du kan hitta! I min Emmaljunga syskonvagn brukade jag ha storebror på 16 kg, lillebror på 10 kg och så lastade jag varukorgen smäckfull i ved ibland och körde in :D Det gick fint! Inte ens en punka trots den höga belastningen.

Sen är det ju också så att viktökningen stannar av. Min yngsta var också en stor bebis på 10 kg vid 6 mån. Men då vägde han typ 10,5 kg när han var 1... nu är han 2 och väger drygt 13. Storebror är också en stor kille på dryga 18 kg, han är 3,5 så han åker inte vagn längre. Men att Emmaljungan skulle klara det hyser jag inga tvivel om.
 
Som jag förstått det så testas bara vagnar för 15kg inom EU. Samma vagnar kan alltså ha en helt annan maxvikt i USA mot här. Det kostar tydligen ganska mycket att typa dem för högre vikter.
 
@Jaahl Jo, fast min parvel väger bara 3 kg mindre än vad rekommenderad maxvikt är. Vi väntar med spänning på när han ska sluta öka i vikt (och längd). Just nu verkar det inte alls ens sakta in. Ny vägning nästa fredag iofs.

@FadeAway Lite så har jag förstått att det verkar vara också, men vet du vart man kan se vilken vikt den anses kunna tåla i olika länder?
 
Fast de där tre kilona kan mycket väl ta ett år eller mer innan han går upp och några kilo extra kan ju definitivt inte vara något att oroa sig för ( det vore ju helt oaäkerhetsmässigt om det inte fanns någon marginal alls) (skillnad liksom om ett barn på 30 kg skulle åka jämfört om er kille vägen 18-20 när han blir 3, vilket ändå är två och ett halvt år kvar. Jag har som sagt svårt att tro att du hittar mkt rejälare o bättre vagn än den du har :-)
 
Edgen har 25kg på sin sittdel om jag inte helt galet missminner mig:)

Nej Edge har 15 kg maxgräns precis som de flesta andra.
Edge/Mondial och Citycross/Nitro har exakt samma sittdelar. Det är bara klädsel och framförallt sufflett som skiljer.
Men dessa vagnar är godkända att ha en syskonsits på (som inte tillverkas längre) . Även på syskonsitsen är det 15 kg max. Så då blir det en belastning på 30 kg på sittdelsramen och chassit vilket det är godkänt för. Det är väl själva sittplattan/ ryggstödet som kan gå sönder vi för hög belastning. Personligen skulle jag inte våga riskera varken barn eller vagn så skulle inte vilja överbelasta med allt för många kilon annat än tillfälligt.

@Bexzor . Citycrossen borde definitivt hålla ett tag till. Det är en robust vagn men du kanske inte ska överbelasta den med allt för många kilon eftersom sittdelen inte är testad för det. Annars finns det ju andra vagnar som är testade för mer. Bland annat emmaljungas superviking som tar 24 kg som singelvagn (och 40 som syskonvagn) . Den har förstärk chassi. Men har ergonomisk sittdel vilket inte alla gillar, samt svängbara hjul som gör att stötdämpningen blir sämre, dock stora svängbara (som går att låsa) så den tar sig fram okej ändå. Nu till hösten kommer den dessutom med bättre hjul. Lufthjul är att rekommendera om du kör mycket på grus då det blir mindre stötigt.
 
Vår kronansulky är helt suverän. En liten traktor med fyra fasta hjul och en maxvikt på 20 kg. Fullt liggläge, men bara framåtvänd.

Min råd blir också att vänta. Om ett par månader kan förutsättningarna ändrats, viktökning, sovrutiner, vilken slags vagn du vill ha osv.
 
Vi köpte en
Min 6 månaders kille väger 12 kg, kanske växer han ikapp vikten eller så fortsätter han öka. Det vanligaste är att det avtar när de blir mer aktiva.

Vi köpte en Emmaljunga City Cross, just med anledning att kunna ha den hela hans "vagn-period" men deras maxvikt är 15 kg. Vi söker nu efter en robust vagn med 4 hjul, som går att fälla ner till liggläge då sonen sover mycket i den på dagtid. Har ni några förslag, och vad har ni för vagnar?
Vi köpte en babyjogger city elite till vår långa o tunga son. Den tar 34 kg totalt inkl varukorg, stabil för att vara en 3 hjuling o tar sig fram överallt. Sonen nu 4,5 år o 115 lång o 23 kg har fortfarande gott om plats i den (han åker doxk inte vagn längre).

Har även en babyjogger city versa, tar 22 kg i sitsen till lillasyster.

Annars kolla på babyjogger city mini 4 wheel, tar 30 kg, liten ihopfälld, tar ingen plats alls.

Annars city mini GT, dock 3 hjuling. Men grymt bra vagn!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 030
Senast: Anemone
·
Småbarn Vår son är 2 år, och 91 cm lång och väger 14 kg, idag har vi en gammal Emmaljunga som används som dagisvagn/sovvagn hemma och sedan en...
2
Svar
22
· Visningar
8 409
Gravid - 1år Vilka vagnar finns det som är: *Lätta *4 hjul /fasta) *Sitt & Liggdel Tänker vagnar i stil med Emmaljungas City Cross. Har...
2
Svar
24
· Visningar
2 996
Senast: Brandgul
·
L
Gravid - 1år Jag och sambon är ute i god tid (bf först i mitten av aug-10) och bara kikar runt lite allmänt på vad som finns i barnvagnsväg. Vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 164
Senast: Luden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp