Ajda

Trådstartare
Sambon och jag har börjat kika lite smått efter en lämplig barnvagn till bebisen.
Ska man välja en "märkesvagn" eller en billigare variant?
De jag har pratat med på jobbet proppsar på att en dyrare vagn är absolut att rekommendera.
Men jag som kommer ha med mig vagnen till stallet mm är rädd för att den ska lukta häst, bli skitig och sliten. Då sjunker ju andrahandsvärdet avsevärt.
Vi är båda överens om att en ny vagn vill vi ha.

Ni som köpt billigare varianter; Hur har de varit i kvaliten?

Jag har hittat en hemsida med vagnen Senator som jag verkligen fastnat för. De är väldigt billiga, en kombivagn för bara ca 2.500:- 1 års garanti. Någon som har erfarenhet av dessa vagnar?

Vi har planerat att åka till affären och kika på dem, men man får ju inte en klar bild på hur de är som använda efter ett tag.
 
Sv: Barnvagn

Min kompis, som har blivit med häst mellan barn 1 och barn 2, har bestämt sig för att köpa en riktigt billig begagnad vagn att ha som stallvagn till barn 2. Den vagnen kommer att få bo i stallet på heltid, vilket också innebär att hon slipper kånka vagn hemifrån varje dag.

Rekommenderas!
 
Sv: Barnvagn

Vi köpte våran ny när 07orna reades ut, nu såg jag på barnens hus att de vagnarna de hade kvar kosta typ 3000:-

Hade jag haft stall, hade jag köpt en vagn på blocket för 500:- att ha som stallvagn, och sen hade jag köpt en lite finare att ha när man ska iväg.


Jag skulle inte köpa vagn på nätet om de inte fanns någonstans att se så den går in i bilen!

Jag ville ha en emmaljunga, men de blev en brio eftersom de var rea, och det är jag glad för, för emmaljungad hade inte fått plats!
 
Sv: Barnvagn

När är bebisen planerad att dimpa ner??
För är det inte akut så rekomenderar jag att vänta tills efter sommaren då barnvagnsaffärerna rear ut -08 modellerna till vrakpris.

Vi köpte Jasons vagn (Brio Duo-06 som jag ÄLSKAR:love::love:) för 3000:- hösten -06 för att de skulle ha in -07 modellerna.
Nypriset på vagnen var 6500:-

Annars är mitt tips att ta en vagn i mellanklassen.
Det är så jag resonerar med det mesta. De absolut dyraste märkena är ofta inte så mycket bättre än mellanklassen. Du betalar dock ett par tusenlappar för märket.
En alltför billig vagn är jag misstänksam mot. Men om du vill ha en sådan så kolla att den har genomgått alla tester med godkännt resultat.

Och med tanke på att du ska ha vagnen till stallet så kan det kanske vara bra med en billigare/begagnad där och en "dyrare" annars.
 
Sv: Barnvagn

PMM: Vi ska åka till affären troligtvis nästa helg för att kika på dem, affären ligger ca 10 mil härifrån.
Jag har inget eget stall utan har hästarna inackorderade. 2 vagnar blir för svårt att förvara i läganheten.


Squirlett: Bebisen är beräknad till 20 augusti. För tidigt för ev reor?
 
Sv: Barnvagn

Köp en begagnad!

Min vagn är både lerig och "hästig", jag känner inte att den luktar men en allergiker skulle säkert reagera och då känns det lite taskigt att dra med den till affärer osv.

Jag kör med sjal när vi är iväg till stan, vill man inte det finns ju bra "shoppingvagnar".
 
Sv: Barnvagn

Squirlett: Bebisen är beräknad till 20 augusti. För tidigt för ev reor?

Här brukar rean starta i Augusti...

Mitt största tips är nog att köpa en bättre begagnad om du är orolig för att lägga mycket pengar på en vagn som sen tappar i värde pga stall lukten.
Du kan få en bra vagn från förra året för samma pris som den billiga ni ska titta på.
Den enda riktiga nackdelen med att köpa begagnat är att garantin ofta inte gäller på vagnen när den byter ägare.
 
Sv: Barnvagn

Grejen är ju att vi så gärna vill gå och sukta och välja och vraka mellan alla vagnar i butiken :angel:
Första barnet och man verkligen längtar efter att få köpa vagn och säng osv.
En ny vagn vill vi ha.

Men en billig variant är alltså inte att rekommendera?
 
Sv: Barnvagn

Sambon och jag har börjat kika lite smått efter en lämplig barnvagn till bebisen.
Ska man välja en "märkesvagn" eller en billigare variant?
De jag har pratat med på jobbet proppsar på att en dyrare vagn är absolut att rekommendera.
Men jag som kommer ha med mig vagnen till stallet mm är rädd för att den ska lukta häst, bli skitig och sliten. Då sjunker ju andrahandsvärdet avsevärt.
Vi är båda överens om att en ny vagn vill vi ha.

Ni som köpt billigare varianter; Hur har de varit i kvaliten?

Jag har hittat en hemsida med vagnen Senator som jag verkligen fastnat för. De är väldigt billiga, en kombivagn för bara ca 2.500:- 1 års garanti. Någon som har erfarenhet av dessa vagnar?

Vi har planerat att åka till affären och kika på dem, men man får ju inte en klar bild på hur de är som använda efter ett tag.

Läs konsumentverkets test om barnvagnar.
De testade 10 vagnar, 5 billiga och 5 dyra.
4 utav det billiga klarade testet utmärkt, medans det bara var 1 (!) utav de dyra som klarade samma test.

De 2 som klarade testet bäst har jag för mig, var Carene Freeride och Branford Barnvagn. Kanske Carenan kan vara något för er?
Har en Teutonia Rocky och är grymt missnöjde med kvallen på den. Den har varit på lagning 2 ggr och barnvagnsmekanikern sa att sådana håller i ca 2 år. Sedan går de sönder.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnvagn

Tror vi beställde våran i augusti! Fick den i november.


Köp en regäl stadig gammal vagn (som är så mkt bättre än alla nya moderna) att ha i stallet. Sen en å flascha me på stan ;)

Gamla vagnarna är så mkt större å stadigare å tåligare än nya vagnar! Rasmus är 6 månader och inte alls speciellt stor, har redan fått plocka ur liggdelen i kombivagnen!
 
Sv: Barnvagn

Vår gamla Brio, (gaaaammaaal) är skitstor och stabil. Klarar enormt mycket i vikt.

Men, vi ville ha en snyggare........ Misstag...
 
Sv: Barnvagn

Köp en regäl stadig gammal vagn (som är så mkt bättre än alla nya moderna) att ha i stallet. Sen en å flascha me på stan ;)

Gamla vagnarna är så mkt större å stadigare å tåligare än nya vagnar! Rasmus är 6 månader och inte alls speciellt stor, har redan fått plocka ur liggdelen i kombivagnen!

Eller så tar man en Duo
Blir dessutom lättare att hantera då man bara använder en del i taget:)
När Jason var drygt 4 månader tog vi helt bort liggdelen, men det var för att han ville helt enkelt inte ligga ner längre.
Hade vi haft en kombi hade han snart växt ur den och kanske hade vi fått byta tidigare.

Förstår Ts som till första barnet vill kunna gå och välja och vraka mellan alla fina vagnar till barnet. Första barnet e ju speciellt på sitt egna sätt.
Men då får man kanske var beredd på att även lägga ut lite mer pengar.
Annars får ts kolla runt i affärerna efter vad hon vill ha och sen försöka hitta nått liknande begagnat eller i billigare variant.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barnvagn

Ja efter att ha lyssnat på många verkar de "gamla hederliga" barnvagnarna var rejäla och bra.
Men det känns inte så kul att köpa en sånn :angel: Speciellt inte till första barnet (till ev senare barn kanske jag tagit mitt förnuft till fånga ;) ). Det är inte så att vi snålar och därför inte vill köpa en dyrare vagn, utan det känns mest som man slänger pengarna i sjön för vagnen kommer ändå bli såpass sliten. Tror vi.
 
Sv: Barnvagn

kl

Vi köpte en Cango. Begagnad, och vi är supernöjda. Vi betalade 3000 kronor för den och fick en helt komplett vagn med massor av tillbehör.

I stallet har jag en gammal 70-tals vagn som står där hela tiden, väldigt praktiskt att man inte behöver kånka med sig den andra vagnen till stallet.

Visst är det roligt med nytt, men man kan köpa begagnat som är minst lika bra, men billigare.
Den vagnen vi köpte var verkligen i nyskick.
 
Sv: Barnvagn

Våran heter duo kombi :confused:

När vi köpte BRIO (2003) fanns det en som hette Kombi - där man hade i en hårdlift som bebisen låg i och den togs sedan ur när man skulle ha sittvagn. Den som hette Duo hade två delar, en liggdel som sedan monterades loss och man satte dit sittdelen istället.
 
Sv: Barnvagn

Våran heter duo kombi :confused:

Som tidigare talare skrivit.
En Duo här två delar som används separat.
En kombi eller duo kombi har två delar, men liggdelen (hårde eller mjuk) används ihop med sittdelen.:)


Till ts.
En rejäl barnvagn behöver inte vara gammal.
Ett år på nacken är inget för en Brio, Emmaljnunga eller liknande. Men billigare än vad en helt sproilans ny skulle kosta.;)
 
Sv: Barnvagn

Vi köpte en ny emmaljunga sport classic, en sittvagn, hittade en oanvänd mjuklift på blocket för 300:- till att ha under liggtiden. Vi båda är jättenöjda, jag har den med i stallet och jag upplever inte (trots lervälling hela vintern) att den blir särskilt lortig och inte luktar den häst när den står här hemma i hallen. Ingen annan har reagerat heller.
Dessutom tycker jag att den är smidig, i ena bilen går den in utan att plocka isär i bagaget, i den andra (seat ibiza- liiiiten bil) tar jag av sittdelen och lägger den i baksätet och chassit får plats i bagaget. Vi får faktiskt plats hela familjen (Adam i bilstol fram) i seaten med barnvagn och lättare packning.
Vi är toppen nöjda och inte var den fasligt dyr heller, vi betalade 3,800:- ord. pris.
 
Sv: Barnvagn

Tänk på att en "rejäl" vagn blir tung att lyfta i och ur bilen. Ska u till stallet och så göra ett stopp till så innebär det 6 lyft. Är vagnen dessutom skitig så är det bingo ;) Jag tror inte att man använder en kombi som sittvagn så länge så att det lönar sig om man ska lyfta i och ur ofta.

Jag skulle köpt en beggad kombi och så köpt en sprillans ny fin sittvagn från 4 månader! Köp de samtidigt så har ni fått köpa er nya vagn innan bebisen kommer!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp