Bukefalos 28 år!

Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

LAPTOP

Kollar efter barnvagn o har fastnat lite för Emmaljunga City cross o Duo Edge..
Nackdelen med City Cross är att den är så låg
o nackdelen med Duo Edge verkar vara lufthjulen..
Har ni erfarenhet av lufthjul? En del verkar tycka att det är helt ok, men jag har fått höra att om man har olika lufttryck i hjulen så drar vagnen åt sidan... kontra att man ofta får punktering...
O jag kommer troligen att vilja ha möjligheten att kunna gå i skogen på grusvägar o likn o då vill man ju helst slippa punktering...

Kom med era erfarenheter.... Ni kanske tom har en annan vagn att rekommendera..:bow:
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

Jag har en Emmaljunga duo Edge med luftpumpade hjul.
Vi har använt den sen okt-06 och den är använd med ett barn tidigare (vi köpte begagnat) och hjulen är aldrig bytta eller lagade.
Nu vet jag inte hur ofta de tidigare ägarna pumpade däcken, men vi pumpade dem i oktober och har inte pumpat dem sedan dess..

Jag går oftast på asfalterade vägar på promenaderna, men har även traskat en del på grusvägar, steniga vägar och stigar.
Det har fungerat alldeles utmärkt! :)
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

Jag hatar lufthjul :mad:

Är bortskämd med såna där hederliga gamla vita hjul.

Men UJ:n har lufthjul och man får alltid punktering vid fel tillfälle :crazy:

Vet inte om man skylla på barnvagnmärke, däcken är ju liksom samma. Vi har köpt nya cykeldäck istället. Men man får punktering ändå när man kör över vassa grejor eller en spik i däcket.

Vi måste ha en spikmatta nånstans på väg till stranden för där har jag fått tre punkteringar :(
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

Jag har slitit hårt på en vagn med lufthjul.. Nästan uteslutande skogspromenader.

En gång har vi haft pyspunka men det är lagat nu.

Märkte aldrig av att den skulle dra åt sidan pga olika lufttryck.

Jag hade som slit och slängvagn en Carena Shopper. Suverän terrängvagn eftersom den har låg tyngdpunkt och bredd mellan däcken. Det gjorde att den var i det närmaste omöjligt att välta trots skogsstigar med rötter och stenar.
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

Vi har en Emmaljunga edge. Efter att ha fått punktering 5 ggr (totalt 7 hål)på 2 månaders tid tröttnade vi o åkte och köpte icke-lufthjul. De kostade 600 kr så det kändes surt men att hålla på och laga punkor hela tiden är mindre kul. ALDRIG att jag kommer att köpa en vagn med luftpumpade hjul igen. det är världens sämsta och mest onödiga uppfinning. Att det skulle vara bättre komfort är bara larv, de flesta ungar somnar bättre om det vibrerar lite när man går. För övrigt är Emmaljungans varukorg alldeles för låg, vi måste köpa en ny för vår är alldeles trasig, den skrapar i marken så fort det är ojämnheter.
Jag promenerar mycket i skog och mark...
I övrigt är vagnen jättebra.
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

ja, det verkar vara knepigt det där med lufthjul... Man blir lite osäker, för punka är ju det sista man är sugen på om man är ett par km hemifrån o har barn o hundar med sig....
Ingen som har City Cross? Jag har blivit rekommenderad den av butiken men är osäker som sagt då den känns väldigt låg.. Jag är 172..
Känns som att förr eller senare får man ont i ryggen av att lyfta upp barnet ur vagnen...

När ni har fått punka hur har det gått att ta sig hem med vagnen då?
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

jag antar att du har kollat rundor på emmaljungas andra vagnar oxå..
Vad var det som fick dig att köpa Edgen ?

Hur har du annars känt med ditt val av den vagnen? Har du tyckt att den är tung o bökig?
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

Du har nog förväxlat mig. Jag har ingen edge :)

Mååånga vagnar har jag haft, men ingen edge. :)
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

Vi har en av de första trehjuliga vagnarna som slit och släng vagn. Den är nu nästan 7 år gammal och vi har aldrig haft punktering! Då kan jag säga att vi kör den över stock och sten ute på kalhyggen :angel: (jodå, en trehjulig kan man köra på enbart framhjulet där det är full terräng så kan man komma ända fram till gyttjehålen på offroadtävlingar :) )



Gira :banana:
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

oups... sorry
nej det såg jag nu, det var ju itne du som hade Edgen...
:smirk:
som det kan bli. :D
Men ni andra som har edge, vad fick er att köpa just den?
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

Vi har en Bugaboo cameleon, haft i över 1 år och ingen punka men har däremot fått pumpa luften. Bra är att man kan pumpa på en bensinmack.
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

Ingen som har City Cross? Jag har blivit rekommenderad den av butiken men är osäker som sagt då den känns väldigt låg.. Jag är 172..

Vi har en. Min man är 195 cm och han har inte klagat än iaf!
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

det känns som att det lutar åt citycrossen, den är ju lättare än edge , plus att det är punkteringsfria hjul på den, kan ju vara skönt att slippa fundera på punka.
Det som får en att fundera är att priset hamnar ändå runt samma som edge, o till edge får man i stort sett alla tillbehör för samma pengar.
Till crossen måste man köpa en citykorg, en fotsack till liggdel o en till sittdel. Så i slutändan hamnar man på samma pengar som en edge o då vill jag vara säker på att crossen är bättre än edge.
Fast säker är man ju aldrig såklart eftersom att smaken är som baken, men ni förstår vad jag menar. Alltid bra med olika åsikter;)
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

Vi har lufthjul och aldrig råkat ut för punka. Att inte våga köpa en vagn pga lufthjul skulle ju vara ungefär som att inte våga köpa cykel överhuvudtaget för risk för punka. Hur rädd får man vara???
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

Här handlar det inte om mod.

I den här stan får man punktering HELA TIDEN oavsett om man cyklar eller kör barnvagn.

Jag är skitless på punkteringar.

Någon som vet ifall man kan konvertera UJ-hjulen på något sätt till punkteringsfria?
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

Min Teutonia-vagn har luftgummihjul. Den är flitigt använd till mina tre barn och jag har aldrig lagat en punktering på den! :bow:
Visst får jag tanka luft i den ibland, men det är ju inget större bekymmer egentligen!
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

Tycker inte det handlar om att vara rädd utan snarare smart att kolla innan man köper ngt.. Kommer att gå mkt i skog o på grusvägar av diverse slag o då känner jag inte för att gå o laga punktering var o varannan dag. Fick höra från en kompis att de hade lagat hur mkt punka som helst o då jag har ett hett temperament så vet jag vilket öde barnvagnen kommer att gå till mötes om de skulle hända mig jämt.
:rofl:
Därför tycker jag att det är smart att kolla med folk som har erfarenhet av den här typen av hjul vad deras åsikt är innan jag själv ska köpa.
Kalla det en marknadsundersökning..;)
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

Har en Emmaljuga City Cross och är helnöjd med den. På den är det ju punkteringsfria hjul så det är ju inget problem. Den är väldigt lättrullad och bra i fjädring. Kör både i stan, på grusvägar, på skogstigar och på stubbåkrar med den, helt kanon!
Hade en mjuklift i början, trots att den är lite lägre än duovagnarna är det inget jag tycker har stört mig. Har dessutom problem med ryggen.
Kan varmt rekommendera den.
 
Sv: Barnvagnar... hur ofta punktering med lufthjul???

Kommer att gå mkt i skog o på grusvägar av diverse slag o då känner jag inte för att gå o laga punktering var o varannan dag.

Har kört på skogstigar, grusvägar, i stan och överallt även med lufthjul. Har inte fått någon punktering under det året jag använde de hjulen. Blev sen punkteringfria hjul och tycker att de är mycket bättre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag letar efter en barnvagn men det är ju ta mig fasiken omöjligt. Jag kan ingenting. Vill att det ska vara stabil nog att ha på...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 754
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
8
· Visningar
1 047
Senast: Jenka
·
Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: ako
·
Gravid - 1år Vi väntar en lillebror i juli till Ludvig (snart 6) o Amanda ( snart 2.5), och den här gången funderar jag starkt på syskonvagn. När À...
Svar
17
· Visningar
2 369
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äldre hund äter valpfoder
  • Arg och stressad katt
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp