Bukefalos 28 år!

Barnvagnsdjungeln

Status
Stängd för vidare inlägg.

Indyhope

Trådstartare
Jaha, då är det dags att skaffa en barnvagn. Men hjälp vilken djungel!! Hur ska man veta vilken man ska ha?! Jag har noll erfarenhet av barnvagnar. En del kostar ju 9000 och en del 2800...

Hittade nya barnvagnar för 2800 av märket M*di. Är det bra vagnar eller "billigt skräp"? Lite skeptisk till priset, men de kanske är ok?

Har annars hört bra om Emma**unga och T**tonia, men att de senare skulle vara lite klumpiga?! Har hört att B*io är rangliga och inte bra (dessutom är de dyra).
 
Sv: Barnvagnsdjungeln

E-ljunga har jag inte alls hört bra om. MÅNGA som fått problem, och verkligen dålig hantering vid reklamation.

Jag köpte en begagnad B*io kombivagn, dock endast använd som sovplats första tiden, i övrigt har jag burit i sjal och senare Ergo-sele.

Vad ska du ha vagnen till? Alltså, hur mycket kommer du använda den och på vilket "underlag"? Lufthjul är ju smidigt om man kör mycket i skogen t.ex, men inte så kul om man får punka.
 
Sv: Barnvagnsdjungeln

jag i min tur är totalt insnöad på Emma**unga och kan inte tänka mig annat :)
 
Sv: Barnvagnsdjungeln

Vi har en Br*o från elin, det är 01 model så vi fick den lite billigare när vi köpte den... ;) Men ialla fall den är inte ranglig, däremot är den mindre i chassiet än 04 emmal*unga som bekanta har.

Mitt tips är att åka och titta och känna på vagnarna och prata med försäljarna, har ni möjlighet, åk till flera olika. Prata med vänner och bekanta som har köpt barnvagn nyligen, fundera på hur mycket plats ni har i bilen osv.
 
Sv: Barnvagnsdjungeln

Vi har en E.L Crossway, och den gör mig snart vansinnig :devil:
Sufletten glappar och åker bak av sig själv så fort man har haft vagnen ihopfälld (dvs varje gång man haft den i bilen). Vi har bytt ut fjädern som håller sufletten på plats en gång, men det är samma elände ändå. Nu måste man plocka fram skruvmejsel och såna saker för att spänna fjädern så fort man fällt ihop vagnen . :crazy: Att använda regnskyddet är nästan hopplöst, då åker sufletten upp ännu mer och då regnar det ju rakt in i vagnen.
Nej, den vagnen är inte gjord för folk som bor utanför stan. Man kan ju inte fälla ihop den och stoppa in den i bilen, och har man ändå gjort det så kan du glömma att gå på en ojämn grusväg sen...

// K
 
Sv: Barnvagnsdjungeln

Ajdå, den lät ju inte så bra...

Ingen som har/har haft Modi? Verkar ju billig, men jag undrar om det är fel på kvalitén då?

Jag ska mest ha vagnen i/runt stallet + diverse olika travbanor (;)). Det blir inte så mycket "stadskörning" för min del. Och då kommer ju nästa fråga - välja hjul. Jag tror jag blir snurrig snart. ;)
 
Sv: Barnvagnsdjungeln

Har en för 4200, en duo från DorJan, svensk vagn, Då ingick regnskydd, lufthjul, skötväska och sovsäck eller vad det nu heter *står still* Den gnisslade i början men det har slutat nu och jag är supernöjd!
 
Sv: Barnvagnsdjungeln

indyhope skrev:
Ajdå, den lät ju inte så bra...

Ingen som har/har haft Modi? Verkar ju billig, men jag undrar om det är fel på kvalitén då?

Jag ska mest ha vagnen i/runt stallet + diverse olika travbanor (;)). Det blir inte så mycket "stadskörning" för min del. Och då kommer ju nästa fråga - välja hjul. Jag tror jag blir snurrig snart. ;)

Ärligt talat så skulle jag om jag vore er titta lite på begnat marknaden, man får tag på fina vagnar riktigt billigt. Visserligen gäller inte garantin men det kan nästan uppvägas av priset... Och sen ev sats på en bra sitt vagn i stället. Hästlukt sätter sig snabbt i vagnen så det kan vara bra att ha en "finvagn" om man vill ge sig in bland "civilbefolkningen" ;)
Tex har brio en sittvagn med nästan helt liggläge som fungera utmärkt från några månaders ålder.

Titta på fjädring och hjul ihop, det är för och nackdelar med lufthjulen, det tog ett tag innan vi kom underfund med våra som läckte luft länge... :angel:
 
Sv: Barnvagnsdjungeln

Våran emma****a n´baby edge är inne på sitt andra barn och ser sprillans ny ut trots mycket använding i väder och vind. Vi är helnöjde med den förutom ett par saker. Den är ganska stor vilket gör att när man har liggdelen på så måste vi dela på den om den ska lyckas klämmas in i bilen (saab 900) och det är lite "meck" med det. Sen är "air condition" spaken ganska "viljelös" och åker in och ut hela tiden. Annars är den kanon!
 
Sv: Barnvagnsdjungeln

Köp en begagnad vagn i stället. Mkt roligare att få byta vagn till ev syskon om det skulle behövas. Gesslein är bred men underbar svikt i, tyvärr ganska dyr.
Emmaljunga duo har vi nu och den älskar jag dock har vi fått svetsat fast krysset i underedet 1 ggr efter att ha lyft den upp o ner på bussar. Kan tillägga att den har hållt till 4 a barn hitills och fortfarande är fräsch! Blå med gult innertyg med små nallar :love:
Brio har jag bara haft som sulky med rejäla hjul.

Om du köper begagnat så kolla noggrant att hjulen går att ta av och sätta dit igen. Kolla kryssets mitt, den sprinten (eller vad det nu heter) brukar vika sig med åren :crazy:
Kolla så att det går att få ihop vagnen igen efter att ha tagit siär den. Säkerhetsspärren som sitter längs handtaget kan bli krånglig efter något år.
Bortsett från detta så tjänar man flera tusen på att köpa begagnad vagn! Det brukar finnas second hand butiker som säljer begagnade vagnar som är genomkollade.
Fårskinnspåse kan man köpa jättefina och billiga på Tra....era :idea:
 
Sv: Barnvagnsdjungeln

Jag älskar Emmaljunga :love:

Tycker dom är rymliga och känns säkra.

Provade köra en kompis Brio och vart lite nervös...den kändes smal och ostabil, och den var endås helt ny. Brio har dessutom fruktansvärt fula färger på sina vagnar om man jämför med Emmaljunga.

jag hade en Emmajunga Duo EDGE som förstavagn till Theo. Den var helt suverän när man som jag traskade runt i geggan i stallet och på stigarna runtikring :D Jag hade tubelesshjul alltså helgjutna däck som är punkteringsfria. Att få punktering titt som tätt var INGET jag ville råka ut för. Vagnen hade många finesser såsom svängbart styre (för att låta barnet sitta framåt eller bakåt i vagnen-perfekt när solen låg åt fel håll vid promenader osv.
Teleskophandag var helt suvve så vi kunde höja och sänka beroende på vem som fick putta vagnen :)
2 olika bromsar vilket kändes säkert.

Sen köpte vi en:
BabyTravel JOGGINGVAGN :love:
Snygg lätt och BEKVÄM! Stadig 3-hjuling som även går att ha mjuklift i för nyfödingar :)
Massor med reflexsömmar och smarta lösningar över hela vagnen. Nu har jag lufthjul då den bara finkörs på asfalt, men såfort dom släpper tubeless till den så shoppar jag dom, utan diskussion.
När jag köpte min..hakade de flesta kompisar på en efter en provtur och nu har dom flesta denna vagn-antingen i enkelmodell eller tvillingmodell. ;)

Jag vågar inte köpa de nya billiga för 2-3 tusen...skulle jag bara ha dom pengarna så köper jag GLADERLIGEN en begagnad "märkesvagn"

Ett hett tips är HESBA. Min svägerska har köpt en sådan och jag vart helt såld :o En sådan blir det för nästa så Theo får ha kvar sin vagn på dagis osv. Den är lätt med endås rymlig och faktiskt lite lyxig :d

Lycka till med vagnvalet!! Tänk 2 ggr..minst...
 
Sv: Barnvagnsdjungeln

indyhope skrev:
Jag ska mest ha vagnen i/runt stallet + diverse olika travbanor (;)). Det blir inte så mycket "stadskörning" för min del. Och då kommer ju nästa fråga - välja hjul. Jag tror jag blir snurrig snart. ;)


Eskils liggvagn är suverän i terrängen och tar sig fram överallt året runt. Bra sövande gung är det också....

Det är en sammetsmidnattsblå brio från 70-talet med stora vita icke-luft-hjul. Hästskit och lera fastnar inte så lätt på dem som på mönstrade lufthjul.

Alltså jag har inte så gammal vagn för att jag är snål (det kanske jag iofs är oxå men inte just i detta fall) utan för att jag tycker de är bäst :love:

Syskonvagnen är av märket ORA (finns bara beg?) och jättebra. Men jag gillar inte lufthjul egentligen, vill inte behöva bekymra mig för punka :crazy:
 
Sv: Barnvagnsdjungeln

Köp en begagnad vagn, jag håller med alla andra.
Jag köpte min vagn för länge sedan, bebisen tog studenten igår;)
den har hängt med alla ungar, de har kunnat ligga i den till ca 1 års ålder. Alla nya vagnar är ju så små invändigt de växer ur dem direkt.
Ska man dessutom ha den i en smutsig miljö och skjutsa vagnen i bilen finns det inget som talar för att köpa en ny. Bättre att ha en vagn som man kan leva med. Men, tänk på en sak det ska vara STOORA hjul.
 
Sv: Barnvagnsdjungeln

*lånar*

Jag blir så irriterad på vagnar som itne är bra!! Till min första son hade jag en emmaljunga duo från -99, en mycket bra vagn och jag var nöjd och allt. Dock är jag ombytlig av mig och ville ha en ny vagn. Till min andra son provade jag då brios kombivagn. Verkade bra, men handtaget var lite väl brett och vagnen kändes alldels för stor och klumpi och bromsen gick sönder jämt. Byttes efter 8 månader mot en brio race och en brio flex. race hade trevliga hjul, men sitsen trillade av hela tiden och eftersom jag hade köpt den i andra enden av Sverige så gällde inte garantin och då tyckte jag att det var bäst att sälja den innan jag stod där med en vagn som kostade skjortan att laga. Flexen var också bra med nästan plant liggläge, men den såldes för den bara stod här. En emmaljunga tvillingvagn inhandlades för 300 kr begagnad, men höll bara någon månad..... och då stod jag där utan vagnar!! Så det var bara att ta hem första sonensbrio kombi från -01 från min mamma och så köpte jag en hack sittvagn till lillebroren. Dock har jag haft en jobbig punka på alla fyra hjulen...... och brio kombin från -01 är så stor så att trots att mn treåriga kille på 12 kg sitter i den så är den för stor.

Jag har många gånger svurit över vagnarna, saker som gått sönder eller för att man får plocka i sär dem i beståndsdelar när man ska ha in dem i bilen. Eller också för att det inte har gått att köra på marknader/ affärer elelr i skogen utan problem. antingne är de för stora elelr så är de för små. Haucken jag har nu är för liten för min yngsta kille på två år i september. Men han behöver vagn!! Så vad ska man välja nästa gång........det känns som om man bara får fatt i mindre bra saker.
 
Sv: Barnvagnsdjungeln

Hej!! Jag kan rekomendera Carena vagnen!! Den är jätte bra den nyaste.. Vi har precis köpt den o är nöjda!! Vändbart hantag dessutom!! Den kostar 1995:- Snygga färger med!! Mvh Ida
 
Sv: Barnvagnsdjungeln

Som sagt, det var bättre förr :p Min 70-talvagn är använd till otaliga barn och har levt ett hårt liv men den håller fortfarande och det är aldrig något meck med den ;)
 
Sv: Barnvagnsdjungeln

hej, finns mkt fint att hitta begagnat om man absolut vill ha vagn! Själv ska vi ha sjal tills det blir dags för sittvagn.... föder ju under vintern och kommer inte direkt orka dra runt på barnvagn här där det jämt är så oplogat och jävligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej, Nu har jag läst många trådar om akademiska sadlar men inte riktigt fått svar på de funderingar jag har. Jag vill skaffa en...
Svar
11
· Visningar
4 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp