Barnvagnsfenomen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mischmasch

Trådstartare
Varför är det så, att så fort två mammor är ute och går tillsammans med sina barnvagnar, så tror dom att dom äger hela jävla vägen :devil:

T. ex. idag när jag var ute och gick med hunden så står det två kvinnor med varsinn barnvagn plus två små barn på cykel och tar upp hela gångstigen.

Det fanns en liten springa där jag kunde gå emellan på mitten men eftersom hunden var med vill jag ha honom ytterst på min vänstra sida där jag har koll på honom.

Så det är bara att gå ner i diket för att ta sig runt och dom gör inte en anstas till att flytta på sig :mad:
 
Sv: Barnvagnsfenomen

Inte bara barnvagnar utan även vänninorna som är ute och cyklar tillsammans har detta fenomen.....
 
Sv: Barnvagnsfenomen

För att inte tala om människor som är ute och promenerar med sina hundar i jävla flexikoppel :devil: som går tvärsöver gångbanan så man måste hoppa över om man vill förbi :mad: .
 
Sv: Barnvagnsfenomen

Tja, vad är mest flyttbart? Du och hunden eller två vuxna, två barnvagnar, två ungar och cyklar?

Varför inte välja den smidigaste lösningen så att du tar dig fram - i stället för att hetsa upp dig över småsaker?

mandalaki
 
Sv: Barnvagnsfenomen

mandalaki skrev:
Tja, vad är mest flyttbart? Du och hunden eller två vuxna, två barnvagnar, två ungar och cyklar?

Varför inte välja den smidigaste lösningen så att du tar dig fram - i stället för att hetsa upp dig över småsaker?

mandalaki

Jag tycker det är lite dålig stil att "tvinga" ut någon i diket bara för att man brer ut sig.
 
Sv: Barnvagnsfenomen

Sandros skrev:
Jag tycker det är lite dålig stil att "tvinga" ut någon i diket bara för att man brer ut sig.

Om enda alternativen är att nån kliver ner i ett dike eller ut i trafiken så är jag rätt säker på att ett "Ursäkta" är en alldeles utmärkt metod att få folk att maka på sig lite.
 
Sv: Barnvagnsfenomen

mandalaki skrev:
Om enda alternativen är att nån kliver ner i ett dike eller ut i trafiken så är jag rätt säker på att ett "Ursäkta" är en alldeles utmärkt metod att få folk att maka på sig lite.

Kanske får ta till det nästa gång, men jag tycker fortfarande att när man stannar för att äta glass (tror det var det dom gjorde) så kan man ställa sig så att folk kan komma förbi. Särskilt när man ser att man får möte.
 
Sv: Barnvagnsfenomen

Nope inte alla :smirk:
jag hatar själv sånt som du beskriver.
går,cyklar el rider jag så visar jag faktiskt ALLTID hänsyn till andra,även om det känns ganska otacksamt i många fall.
vissa tycker kanske att det inte är något att hetsa upp sig för....men jag blir pissed off!!!
alla e olika,vissa har något att tänka med andra inte,så kommer det alltid att vara :devil:

mvh Arabizar
 
Sv: Barnvagnsfenomen

Istället för att sitta här och vara uppjagad hade det väl varit smidigare att stanna med ett "ursäkta, kan jag få komma fram" till mammorna? De hade säkert samlat ihop "ungskocken" på ena sidan så att du och hunden hade tagit er förbi!
Såklart man vill gå i bredd om man är ute på promenad tillsammans så att man kan samtala utan att behöva skrika!
 
Sv: Barnvagnsfenomen

Särskilt uppjagad är jag inte. Då var jag lite irriterad och det kommer jag säkerligen bli igen nästa gång det händer.

Klart dom vill gå i bredd när dom är ute och promenerar men då måste man ju vara beredd på att gå in på rad när det kommer någon. Två stora barnvagnar lämnar inte mycket plats till andra på en 2 meter bred väg.
 
Sv: Barnvagnsfenomen

Såklart de inte gör, men det tänker man nog inte på när man har fullt upp med att prata sinsemellan och hålla reda på ungarna ;)
 
Sv: Barnvagnsfenomen

TheWickedWitch skrev:
Såklart de inte gör, men det tänker man nog inte på när man har fullt upp med att prata sinsemellan och hålla reda på ungarna ;)


Vilket man har full rätt att göra, anser jag. Herregud, här klagas ofta över privatpoliser som engagerar sig i frågor som huruvida föregående person i kassakön lägger "nästa kund"-staven på bandet eller inte. Eller om det nu var nästkommande kund som la staven fel, jag minns inte.

Men att vara privatpolis när det gäller barn är uppenbarligen helt okej. Den som ger sig ut bland folk med barn i släptåg har en enda uppgift: "Hur ska jag framföra mig och barnet så att jag inte är i vägen för nån annan? Hur ska jag utplåna mig och barnet så att alla andra, som är mycket viktigare, inte behöver vika en tum från sin viktiga väg?".

Det är inget problem. En promenad på stan innebär väl ett ständigt kryssande mellan barnvagnar, kundvagnar, rollatorer, tungt lastade matkassebärare, hundar, folk som bara står och pratar osv. Klarar man inte det kryssandet gör man bäst i att inte gå ut.
 
Sv: Barnvagnsfenomen

Jag tillhör nog en av barnvagnsmarodörerna själv, men jag anser faktiskt att man kan flytta på sig eller gå runt om man möter någon med barnvagn, för hur lätta och moderna de än må vara så är de ju inte alltid sådär tvärlätta att manövrera, och ska man dessutom måsta akta sig och visa hänsyn till varenda kotte när man är ute och promenerar eller är på stan kommer man ju aldrig fram dit man ska...
 
Sv: Barnvagnsfenomen

Nä, det är precis det jag menar. Hade jag någon gång under mitt liv kört barnvagn mer än enstaka gånger med lånade barn hade jag resonerat precis som du.
 
Sv: Barnvagnsfenomen

mandalaki skrev:
Nä, det är precis det jag menar. Hade jag någon gång under mitt liv kört barnvagn mer än enstaka gånger med lånade barn hade jag resonerat precis som du.

Jag tror att det här ämnet går att diskutera till döddagar, de utan barn tycer att de ska ha företräde och de med barn tycker att det är de som har företräde...

Du hade en riktigt bra poäng i det du skrev tidigare om att
"Hur ska jag framföra mig och barnet så att jag inte är i vägen för nån annan? Hur ska jag utplåna mig och barnet så att alla andra, som är mycket viktigare, inte behöver vika en tum från sin viktiga väg?". Och den attityden är väldigt tråkig !

Om man ska dra en paralell så tycker väl alla att det är självklart att flytta på sig om någon med rullstol/permobil/rollator kommer i ens väg, och egentligen är det ju ingen större skillnad mot barnvagnar? Ofta kan faktiskt inte barnet i vagnen gå utan de alternativ som finns är att bära ungen eller sätta den i barnvagnen vilket oftast är att föredra...
 
Sv: Barnvagnsfenomen

mandalaki skrev:
Det är inget problem. En promenad på stan innebär väl ett ständigt kryssande mellan barnvagnar, kundvagnar, rollatorer, tungt lastade matkassebärare, hundar, folk som bara står och pratar osv. Klarar man inte det kryssandet gör man bäst i att inte gå ut.

På stan har jag inga problem med kryssandet men när det tvingar mig ut på sidan av vägen så blir jag lite irriterad.
Dessutom ska man gå på höger sida av vägen.
En annan gång när jag var ute och gick med hunden så kom det två barnvagnar i bredd på vänster sida (min sida alltså). Så jag var tvungen att byta sida av vägen och få hunden på "fel" sida. Är det inte enklare att alla går på rätt sida från början :confused:
 
Sv: Barnvagnsfenomen

Är inte det där med vilken sida man ska gå på en tolkningsfråga egentligen, eftersom man går på vänster sida på "vanlig" väg?
 
Sv: Barnvagnsfenomen

TheWickedWitch skrev:
Jag tror att det här ämnet går att diskutera till döddagar, de utan barn tycer att de ska ha företräde och de med barn tycker att det är de som har företräde...

Fast jag tycker inte att någon har företräde, lika lite som någon har väjningsplikt. Man löser det bara, varje gång möte uppstår.

Många gnäller ju på att Sverige har för mycket lagstiftning, men än har vi faktiskt ingen lag om trottoargående. Vi behöver varken hålla oss på ena sidan eller ha hjälm - än ;) .
 
Sv: Barnvagnsfenomen

TheWickedWitch skrev:
Är inte det där med vilken sida man ska gå på en tolkningsfråga egentligen, eftersom man går på vänster sida på "vanlig" väg?

Det visst jag inte att man gjorde.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 542
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 625
Senast: ako
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 420
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp