Barnvagnsfrågor!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Enya

Trådstartare
Jag har precis köpt en Emmaljunga Husky från -99. Ganska fin, grön med rött och ljusare grönt rutmönster, något sliten med mögelfläckar på insidan av sufletten som också är något solblekt. Hjulen är brios hjul, men de passar Jag gav bara 300 för vagnen och det tycker jag att den är värd. Möglet tam man bort med klorin, det har jag gjort tidigare på en vagn jag köpte över nätet.

Men nu till min fråga: finns det någon här som har en sådan vagn ( en husky), tvilling eller enkel, som kan berätta vad de tycker om den? Fördelar och nackdelar alltså. Jag köpte vagnen för att jag behöver en att sätta barnen i när vi är ute och promenerar.

Vilken typ av vagn rekommenderar ni när man ska få en bebis? ( nej, jag har ingen på gång, men vill veta lite om olika typer av vagnar i alla fall)
:bump: :banana:
 
Sv: Barnvagnsfrågor!

Jag måste ju svara; INGEN vagn :banana:

När bäbisen är liten funkar en sjal utmärkt. Vill man ha lite stadigare (eller enklare kanske) när det är dax att bära på ryggen så finns det suveräna selar, som Ergo som jag har. Hur skönt som helst att slippa släpa på vagn!
 
Sv: Barnvagnsfrågor!

Bärsele är suveränt! Vi trodde att vi inte skulle använda vagn alls och bara bära barnet :angel: men ibland är det skönt att slippa bära. Fördelen är att du får armarna fria och kan få närhet automatiskt till barnet. Du kan pyssla på med annat när du har barnet på plats så att säja.

Vi har även en bärryggsäck och dottern verkligen älskar den! Väl värt pengarna.
 
Sv: Barnvagnsfrågor!

Vad jag förstår så är det rena barnvagnssdjungeln där ute. Det finns rena ligg- och sittvagnar. Det finns kombivagnar där man lägger en liggdel på sittdelen och sedan tar bort den när barnet blir större. Det finns också duovagnar där du hakar lös liggdelen och sätter dit en sittdel.
Det finns reglerbara handtag (bra om man är olika längd), teleskåphandtag, svängbara styren etc. Det finns lufthjul, gummihjul, hjul med kullagereffekt m.m. Jag blir trött bara jag tänker på det.
Vi ska strax få hem en begagnad tvillingvagn från 2003 av märket ORA (gick i kk förra året så det finns inte så många begagnade). Den är av stockholmsmodell, d.v.s. 72 cm bred. Jag har bara hört bra om denna vagn men jag har ännu inte sett den annat än på kort eller provkört!
Köper man en äldre begagnad vagn kan det vara värt att få en översyn av chassi m.m., man vill ju inte att den ska ha blivit sliten på vitala delar så att handtag lossnar el. dyl.
Ju nyare vagn desto fler "effekter" (svängbart styre, bättre hjul m.m.) men de är inte alltid nödvändiga.
Ska du inte använda din barnvagn till en bebis kan du göra en perfekt sadeltransportör av underdelen, det har jag gjort av en gammal vagn. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Barnvagnsfrågor!

Fast jag älskar både bärselen och vagnen... Vagnen har varit suverän när hon äntligen gillade att sova i den, då kunde jag träna hunden ute medans hon sov brevid, det blir lite ryckigt att hänga med i bärselen... Och vagnen är helt suverän att lägga jackor och sånt i när man är ute på saker, man får med sig väldigt mycket utan att behöva bära mer än barnet... ;) Och ingen ifråga sätter varför man har med sig en barnvagn men däremot andra vagnar in på tex mässor... ;)
 
Sv: Barnvagnsfrågor!

Jag har två barn, en pojke på nyligen 3 år och en pojke på 1 år och 5 månader som behöver vagn när vi är ute och går.
Angående den andra frågan om vilken vagn man ska ha om man har en nyfödd, är egentligen för att jag är nyfiken vad andra tycker. Vi ska ha vårt tredje barn, men inte nu och då vill jag veta lite vad andra tycker om de olika sorterna.
 
Sv: Barnvagnsfrågor!

Vi har en Emmaljunga Junior Edge (bara namnet...suck..så går det när sambon köper vagn). Men den är faktiskt jättebra. Vi valde att köpa en sittvagn och sen ha lift/åkpåse i den istället för en mer otymplig duo eller liggvagn.
Den har reglerbart handtag vilket är jättebra för oss eftersom det skiljer en del i längd mellan mig och min sambo. Men det bästa av allt är att det går att vända färdriktning på vagnen genom att svänga över handtaget. Det låter kanske töntigt men det är jättebra, tex vill man gärna se ett mindre barn medan ett större vill se framåt. Eller så kan man vända den från vinden.

Apropå bärsele, har jag det enda barnet i världen som absolut inte gillade/gillar det alls? Min dotter kunde möjligen sitta i den kortare stunder men annars inte, på ryggen vill hon inte sitta alls...och jag som tyckte att det var så smidigt med min två större barn...
 
Sv: Barnvagnsfrågor!

Jo tack, det finns så må¨nga olika finnewsser så man bara blir helt trött av att fundera på vad de egentligen är bra till. När min sonen född 2002 köpte vi en emmljunga duo från -99 utan lufthjul. Den hade han tills han skulle sitta och då köpte vi en ny sittvagn, en svithun, fast de n var jag inte nöjd med. När minstingen kom 2003 köpte vi en ny brio combi, men efter tag tyckte jag att den var aningesn tor och klumpig så när minstingen skulle sitta framåtvänd köpte jag en brio flex till honom och en brio raqce till storebror. De var bra vagnar.
Fast jag jhar aldrig haft en emmaljunga husky tidigare. Den jag har nu är bra, jag fick den ren och ska köpa andra hjul till den. Chassit är också helt på den, och jag tror bestämt att jag gjorde en bra affär.
Är det någon som har haft en emmaljunga kombi av de nyare modellerna? Teutonia? Knorr?
 
Sv: Barnvagnsfrågor!

Du verkar så negativ till valet av vagn, varför? Är det en vbanlig sittvagn?
 
Sv: Barnvagnsfrågor!

Nej jag tycker vagnen är bra (hittar inte så mycket negativt i det jag skrev?). Men den kostade 3500:- också, det var nog mest det jag var negativ till...och sen kan jag inte låta bli att tycka att en del namn på vagnarna låter som om de är gjorda för månturer eller nåt...

Det är en vanlig sittvagn ja.
 
Sv: Barnvagnsfrågor!

Bubbla skrev:
Apropå bärsele, har jag det enda barnet i världen som absolut inte gillade/gillar det alls? Min dotter kunde möjligen sitta i den kortare stunder men annars inte, på ryggen vill hon inte sitta alls...och jag som tyckte att det var så smidigt med min två större barn...

Vad var det för sele du hade?
 
Sv: Barnvagnsfrågor!

Vi har nu en Emmaljunga syskonvagn med helt ryggstöd. Det går att fälla ner till lilleman som är 5 mån och sover i sin fårskinnspåse medan storebror har en stödkudde bakm ryggen(en kilkudde). Funkar super. Den är av Stockholmsmodell och går att ta med nästan överallt. Har även en Emmaljunga Duo när jag bara har ett barn med mig. Oftast står den i svrummet som säng till Tette.
Tette hatade bärsjalen. Hade en ringsjal som användes några få ggr då han var mkt missnöjd med den. Har även en vanlig BB bärsele och den går bättre men jag väljer att ta barnvagnen om jag ska iväg någonstans.
Skönaste vagnen vi har haft hitills var en Gesslein men tyvärr är de så stora och klumpiga att ha i bilen.
 
Sv: Barnvagnsfrågor!

Jag har en vanlig BB sele. Mina större barn älskade att sitta i den när de var små. Men min minsta gillade det inget vidare.
Sen har vi en bärstol också, typ ryggsäcksmodell, och den störtgillade mina större barn också men den minsta vill inte alls sitta i den.
Har inte provat de bärsjalar jag läst så mycket positivt om från er (nu är minsta två år så hon går mest själv nuförtiden), visste inte ens att de fanns när det var dags tyvärr. Men minstingen var mycket så att hon ville känna att man höll armarna om henne.
 
Sv: Barnvagnsfrågor!

Min första vagn till Theo var en Emmaljunga duo edge Combi med ALLA möjliga finesser...(va det ngn som sa ngt om månturer? ;) ) den började dock inte användas förrens han var sisådaär 3 månader...innan det använde vi BB-bärselen :) Helt suverän!!

För ett tag sedan tröttnade jag rejält på hans vagn som var stor och kumpig enligt klena jag så vi köpte en ny...

En jogger "babytravel" (3-hjuling) från babyproffsen som vi ÄLSKAR :love:
Den går även att ha lift i för nyfödda och sätta en ståbräda" på sen när nästa kommer :)

det är ju bra att du har vagn sen när tredje kommer!
 
Sv: Barnvagnsfrågor!

Vi är ute i barnvagnsdjungeln nu men har väl så gott som bestämmt oss. Det blir antagligen en Brio Nova med hårdlift. Den verkar mest praktisk för oss, bor flera våningar upp utan hiss så då kan man bara bära upp hårdliften. Sen blir den ganska liten när man fällt ihop den och inte så tung. Eftersom det är en sittvagn räknar vi med att kunna använda den länge.

Finns massor om olika barnvagnar på familjeliv.se, deras forum, om man vill veta vad andra tycker.
 
Sv: Barnvagnsfrågor!

Varför just brio och inte emmljunga? Min erfarenhet av brio är att den är stor, framför allt i handtaget. Sedan undrar jag vaqrför du inte köper en brio kombi? Där finns ju också hårdlift.
Hoppas att det inte gör något att jag undrar!

*Nyfiken*

tack för tipset.
 
Sv: Barnvagnsfrågor!

Hmm, svårt, har kanske inte några riktiga argument varken för eller emot men kan berätta lite hur vi tänkt. Har ju inga egna erfarenheter…
En kompis har en emmaljunga duo eller vad de heter, där man byter till en sittdel. Denna vagnen är jättetung och så när hon ska fälla ihop den tar hon alltid isär chassit och liggdelen, för att få in det på höjden i bilen. Eftersom vi har tänkt oss en liknande bil plus att vi har hund så vore det bra om den inte tog så mycket plats.
Eftersom vi bor på tredje våningen utan hiss vill vi ha något som är lätt att bära upp, har ju hund som vi behöver gå ut med så det kommer ju bli dagliga promenader och många gånger upp och ner för trappan. Det lättaste är ju då en mjuklift men det känns inte lika säkert och stabilt, tänk om jag slår i mjukliften i trappan?? Att vi sedan vill ha en sittvagn med lift är för att vagnen ska räcka längre, har en annan kompis som ganska snabbt bytte sin kombi till en sittvagn, (brio nova!) för att de tyckte den var mycket smidigare. Sen har jag läst mycket positivt om Brio Nova på familjeliv.se, deras barnvagnsforum

Men jag har ju inte tittat på några Emmaljunga sittvagnar med hårdlift, kanske borde göra det innan vi bestämmer oss helt.
 
Sv: Barnvagnsfrågor!

Fastnade aldrig för bärsele och bärstol kände mig mest som något var ivägen hela tiden däremot min gamla härliga liggvagn som barnen kunde ligga i tills de var närmare året...
Det var min bästa vän jag hade den överallt både inomhus och utomhus. Körde rena terrängrallyn med den när vi for till skogs.
När barnen växte ur den hade vi bara en enkel sulky lätt att ta med och inget man behövde vara speciellt rädd om, den har jag senare använt till hundvalparna när de varit små och man varit på auktioner, marknader odylikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp