Bukefalos 28 år!

Barockfrieser

J

Jagvet

Är det ett vedertaget begrepp? Tydligen en korsning mellan frieser och pinto.

Fundersam eftersom jag sett begreppet barockfrieser i annonser som om det var en ras?
 
Sv: Barockfrieser

Hittade följande på nätet:

"Jag får ofta frågan, är det en renrasig frieser, varför den är skäck?
Barock frieser är en korsing mellan pinto/frieser.
Det finns inte så många av dom i sverige än men dom är på väg in. Mycket populära i holland, där dom kommer ifrån. Alla mycket lugna i tempramentet, och snygga. Den häftiga korsningen gör att dom även rör sig mycket trevligt."


Rent nonsens alltså?
 
Sv: Barockfrieser

Jodå, de finns och de börjar bli allt vanligare. Fast de benämns väl inte BarockFrieser utan BarockPinto.

Vissa exemplar är otroligt flashiga :d
 
Sv: Barockfrieser

Var hos en dansk hästhandlare och där fanns något som de kallade barockfrieser, det var "lättare " friesrar, de flesta skäck även om det inte var mycket vitt på just dessa. Vad jag vill minnas så kom dessa från Holland.
När jag där så var även en annan tjej där hon var svensk hästhandlare hon sa att de gick åt som smör i Sverige och köpte in några stycken för försäljning.

Kan barockfrieser vara något dansk uttryck?
 
Sv: Barockfrieser

7027050.jpg



7027047.jpg


Barockpinto_Niko_II.jpg


100045100571.jpg




Snyggingar!
 
Sv: Barockfrieser

Vad är det som gör en barockfrieser barockare än vanliga frieser?

Eller kaaan det vara ett försäljningstrick.... för ett antal år sen kanske man hade försökt sälja dem som "NH-frieser" eller "westernfrieser"?
 
Sv: Barockfrieser

Mycket möjligt, jag har ingen aning jag är varken intresserad av barock eller frieserhästar av något de slag, har bara set denna benämning i Danmark.
 
Sv: Barockfrieser

Klart det är försäljningsknep, men vad är inte det. :p
 
Sv: Barockfrieser

:d den näst längst ner:love:

fast skulle jag vilja ha nåt som såg ut som en frieser skulle jag ju helt klart satsa på en kolsvart renrasig...
fast iof, korsningarna kanske har nåt syfte? mer än färgen vill säga...
 
Senast ändrad:
Sv: Barockfrieser

Jag tycker att de är läckra, och varför inte, egentligen, om man kan få bort den långa ryggen och underhalsen (Som Friesrar ofta har) och få fram en sådan härlig rejäl bakdel, kan det ju bli en trevlig ridhäst.

Man avlar ju inom hund för att få fram en specifik hund för en specifik gren, så varför inte.

Dock föredrar jag riktiga friesrar med kort rygg och fin överlinje. *Mums*

Jag har mest hört benämningen BarockPinto, men det kanske är fel?
 
Sv: Barockfrieser

Tjoo
det jag TROR är att det bara kallas korsning när de är en korsning mellan Frieser och pinto, som de flesta andra raser... och Holländarna är inte så förtjusta i att blanda Frieser blod.. de är Jätte strikta!
Det finns ju tre typer av frieser... Sportiga, (adliga) typen: den är den smäckrasta typen.. sen finns det den mixade typen: den är en blandning av de andra två andra.. Sen finns det Barock typen: det är den grövsta modellen, som en arbetshäst... Så det är väll de de menar när de skrier att de är en barock Frieser... Kanske..
 
Sv: Barockfrieser

Tjoo
det jag TROR är att det bara kallas korsning när de är en korsning mellan Frieser och pinto, som de flesta andra raser... och Holländarna är inte så förtjusta i att blanda Frieser blod.. de är Jätte strikta!
Det finns ju tre typer av frieser... Sportiga, (adliga) typen: den är den smäckrasta typen.. sen finns det den mixade typen: den är en blandning av de andra två andra.. Sen finns det Barock typen: det är den grövsta modellen, som en arbetshäst... Så det är väll de de menar när de skrier att de är en barock Frieser... Kanske..

Hm........Va?
 
Sv: Barockfrieser

Hallå igen!
Jag hade aldrig hört om barockFrieser som en Pinto-korsning innan, så jag chansade på att de bara va påhitt, då Jag inte tycker de låter så logiskt. (men de va bara en tanke).
Såg att nån hade skrivit att de stog nån stans att de va poppis i Holland, så med att skriva att de va Strikta så menade jag att jag tror inte att det är så populärt att korsa frieser där.
Sen angående de olika typerna (modellerna) av Frieser, så skrev jag med dem i inlägget då ena typen kallas barock typ... Så de va vad jag skulle tänka på att svara på det FÖRSTA inlägget... Jag skulle kunna tänka mig att nån menar att det är just den typen de menar..
Hoppas du förstår hur jag menar!
Ha de!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barockfrieser

säger ckså va???
min barock är knappast som en arbetshäst...

jag har ett litet minne av att jag har hört om detta förut med barockpinto eller så o jag har för mig attdte börjad emed en hbl?? hingst i holland ,nico,som var skäck och som senare importerades till usa.jag har i vart fall sett annonser för honom o hans föl.

jag kan ta reda på mer via mina vänner om ngt är seriöst intresserad.vet att det finns många korsningar,bla lusitano/fries som provavlas just nu o verkar mkt lovande.samma uppfödare har även provat fries/arab o de används som bla körhästar i holland,mkt stor "ras" där då de har bra gång o uthållighet.dock kan man -inte-avla på vilken arab som helst,det har något med jämnheteni arablinjerna att göra.

lippizzaner/fries blir bra,ridbart,men man måste nog ha en viss humor...
 

Liknande trådar

Tjatter Vad har ni sett för roliga och konstiga annonser? Eller har ni fått något svar som varit helknasigt? Jag börjar med en som ständigt...
Svar
12
· Visningar
978
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
990
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Ekonomi & Juridik Upptäckte precis att hastnet börjat ta betalt för att publicera säljesannonser. Inget direkt fel med det, men jag har tidigare haft...
2
Svar
27
· Visningar
3 591
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp