barockhäst??

LillaMy84

Trådstartare
japp precis.... vad är en barockhäst??
alltså vad är det som utmärker en sådan? :)
är det exteriören? psyket? eller båda delarna? eller nåt helt annat?
*nyfiken*

Sv: barockhäst??

En barockhäst är en barockhäst om något av följande stämmer:

a) Det sitter en ryttare som kallar sig barockryttare på den

b) Den avseende typ och härkomst har stor likhet med de hästar som användes till högre skolans dressyr under barocken (t ex äldre typen av PRE, lusitano, lipizzaner)

:bow: :bow: :bow:
1000-tack för svar!

alltså spelar rasen eller hästen mindre roll hur den ser ut och den kan vara barockhäst ändå.... bara ryttaren kallar sig barockryttare..eller trots extrema exteriöra fel eller liknande?

Ja, om du pratar med någon som tycker att a) är rätt definition på en barockhäst. Håller personen på b) lär du få vara beredd på diskussion :D

Jag håller med Svea på hennes definitioner, det är nog framförallt ryttaren som 'gör' barockhästen!

Men för mig som lipizzanerägare stämmer även alt. B in väldigt bra. Vi använder bla.uttrycket "barockmodell/häst" i samband med utställningarna och menar då den äldre typen/modellen av lipizzaner (aningen grövre än flera av dagens modernare modeller)vars ursprung kan härledas till barocken.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 249
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 992
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
854
Senast: Squie
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka