Barockridning i globen!

A

Annas

Någon som såg sändningarna på SVT 24? Jag lyckades hitta kanalen (visste inte ens att vi hade den innan)! Igår var det en fransman på en kallblodshäst som visade piaff, passage, kapriol mm. Fantastiskt läckert! Han hade tränat hästen i 12 år. Idag var det en uppvisning av en spansk ryttare i "spansk western" (är det inte garrocha eller nåt likande det heter?). Mycket skickligt också, fast inte lika mjukt som fransmannens uppvisning. Men hästen var oerhört lyhörd för ryttaren och det var himla stämningsfullt med spansk gitarrmusik till uppvisningen. Det är verkligen kul att de tar med sådana inslag i showen!!! :)
 
spanjoren (Jesus Morales) var otroligt imponerande. Säg den ryttare i "världseliten" som kan göra galoppombyten i varje utan att hålla i tyglarna. grymt imponerande :)
 
Garrocha heter "pinnen" de håller i :D Ridstilen heter Doma Vaquera.

Men som de flesta andra har jag inte svt24 så det blev ingen show för min del :( Kanske de visar något vid nyår som de brukar?

Synd att de inte har sådana inslag i showen här i GBG för då hade de haft en till besökare kan jag garantera ;) :D
 
Jag visste inte i förväg att det skulle komma barockinslag... Satt och tittade på kvällshowen igår och idag och så kom dessa uppvisningar! :) Men jag håller med om att de borde precisera lite mer i TV-tablån vad som ska vara med i showen så man inte missar något!
 
Ja visst ja, det var så det hette! ;)
Jag visste förresten inte att de tränar doma vaquera på kungliga ridskolan i Jerez (de sa ju att spanjoren kom därifrån). Jag trodde de mer höll sig till "ren" alta escuela i Jerez...
 
tyglarna var ju visserligen fästade vid ryttaren i normal handhöjd, så han inverkade ju ändå på tyglarna med sin kropp. Han kunde ju neckreina och ändra sin kroppshållning och påverka hästen via det.


Men visst är han grym! Ska det vara dressyr ska det vara ngn form av akademisk ridkonst, det är där man ser dom riktiga grejjerna!!!!

Däremot tycker jag det var dåligt av "proffskommentatorn" att inte nämna att det var doma vaquera. Hon snackade bara om att det var såhär man använde hästarna när man hanterar tjurar o.s.v..

Kanske är hon proffs inom hoppning el. dyl, men tycker ändå att hon som kommentator skulle läst på lite mer om det övriga hon ska kommentera i showen och inte bara den vanliga engelska biten.

tack o hej
 
Fast den hade ju rationaliserat lite och bytte bara fram... (i alla fall de två inslag som jag såg). ;)

Fransmannens häst var jättevacker, men inte red han särskilt elegant? Han kastade sig ju våldsamt åt olika håll i byten t ex. (Hade det skett innanför dressyrstaketen hade det blivit världens ramaskri här.)
 
Där måste det väl vara spanjoren du menar? Nu njöt jag mer än analyserade när jag red, men jag tycker nog att han var just elegant. I bytena rörde han sig visserligen, men i övrigt så... Ett fantastiskt inslag tycker jag! Däremot är jag mindre imponerad av fransmannen. Inte för att det han gjorde var dåligt, utan för att jag hade höfre ställda förväntningar innan.

Förresten tycker jag att Gloebn lyckats ovanligt väl med showinslagen i år, inga besvikelser a la ungerska gubbar som bara fräser runt och klatchar eller spanjorer där man förväntas titta mer på dansen än på hästarna :p.
 
Förtydligande:

Fransmannen (på "svart" häst med vit man) for som ett jehu i sadel.
Men hans inledande show utan häst, och med hästen från marken var skojiga!

Spanjoren satt stilla men hästen bytte bara fram.
 
Ok, då hade du rätt och jag förstod dig fel :)

Markshowen var skoj, det håller jag med om. Och visst skulle jag kunna tänka mig se fransmannen igen - gärna utan häst och utan peruk :d ;)
 
Jag tyckte att fransmannen var himla kul. Såg honom på TV från lördagens galashow. Tycker det var lite synd att kalla det för högre skolans dressyr, för jag tyckte då mest att den sprang omkring och gjorde ett eller annat skutt. Men det var en kul grej och hästen var underbar :love:

Spanjoren hoppas jag att jag har på videokassett från söndagsföreställningen, ska jag visa visa för de elever som vill fuska med tygel och skänkel i stället för att göra sakerna med sin sits :cool:

(Av samma skäl får jag nog titta på den ganska många gånger själv ockå :angel: )
 
Fast han red rätt mycket med sina skänklar..
Jag hade önskat mer sits och som sagt att hästen verkligen genomförde rörelserna och inte bara sprätte på frambenen.
 
Jag tyckte inte om fransmannens ridning, alldeles för hafsigt och ryckigt. Men det var show, det var det!

Spanjoren imponerade!
 
Vi ser fram emot det. Tillsvidare så kan du länka till bilderna från din Garrocha uppvisning så att alla kan se hur det ska se ut när man rider genom sadeln.
Och lägg gärna ut en film av det också så att vi som inte har digital TV kan se hur det ska se ut. Då är vi bra förberdda för det om dom visar det kring trettondan.
 
håller med... :smirk:

fast efter att ha sett fredagens eftermiddagsshow så var det verkligen kul att se Jesus Morales(spanjoren med brun häst) som red utan att såga sin häst precis...

blev lite småledsen i ögat när man såg islandsridningen där det drogs något rejält och rätt många av westernryttarna (speciellt tjejen som var med som kom tvåa tror jag!!! :eek:) där det faktiskt togs en hel del i stångbetten så hästarna gapade och hade sig! Hur tänker man då? När man tävlar i reining??? :confused:

Och herregud hon som vann juniorhoppningen! Hon låg ju nästan ner över hindrena och drog!!! :eek: :cry: :devil: :( :mad:
 
Tror du inte det var för att han spelade onykter, att det var hafsigt menar jag? Tror nog inte han sitter så vingligt i vanliga fall! Jag tyckte hans uppvisning hade många imponerande inslag och mycket humor, det märktes att han var skicklig även om han just i denna uppvisning skulle föreställa full!
 
JAg tycker att spanjoren värkligen var imponerande..
Fransmannen, med hästen med vit man, var inte särskilt imponerande, han slet lika mycket i sin häst som kur ryttarna gjorde.. i alla fall vissa av dom.
dressyr ryttarna kastar sig ifs inte i sadeln men istället är deras underskänklar vid virvlarna och flaxar..
 
Angående fransmannens hafsiga ridning så är jag övertygad om att det var för att han spelade på att vara full (tänker inte kommentera vad jag tycker om det)
jag träffade honom på presskonferens tidigare under veckan och fick tillfälle att se honom träna sina hästar.
det är sällan man hör någon tala med sådan respekt för sina hästar som han gjorde. :bow:

först när han tränade såg det riktigt bra ut, sedan "ballade han ur" och började uppträda ryckigt och jag tyckte även att hästen började göra det, detta var från backen. när jag sedan såg hela shownumret så förstod jag varför han tränade på ett sånt sätt.

så: även om ni tycker att hans show var ryckig och oharmonisk så kan jag garantera att han visar sina hästar betydligt mer respekt än många av de andra jag såg som deltog i Globen, både tävling och show.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp