Barockridning på western-raser ...?

sidensvans

Trådstartare
Finns det någon som rider barock på typiska western-raser (Quarter o s v)? Hur går det i så fall? Själv kan jag nästan inget om vare sig western eller barock, men jag har en känsla av att man inom western vill ha sin häst mycket markbunden (energi-besparande för långa pass, plesure-form?), och att man inom barock vill ha stora luftig rörelser? Rätta mig gärna om jag har fel! Så funkar det överhuvudtaget att använda western-raser till barock? Någon som har erfarenhet?
 
Jag känner en som ridit western och mer och mer gått över till AR (på quarter). Det han säger är den största skillnaden är att man inom western ska ha vikten på det yttre benet/sittbenet och inom AR ju på det inre sittbenet.

Mycket mer än så vet jag inte eftersom jag inte alls är insatt inom western.

edit Nu när jag läste igenom frågan igen insåg jag att det inte riktigt var det du frågade efter. Westernraserna har väl ofta ganska lågt ansatt hals och måste ju ridas därefter. Det är nog lättare att få en "snygg" piaff på en PRE, men nyttan för hästen går ju inte förlorad på en quarter (eller vilken annan ras man väljer att rida).
 
Kul att få ett svar! :)
Finns det någon som har sett en quarter i piaff? Har dom fysik att klara av det? I och för sig har dom ju väldigt stark bakdel ...
 
Jag har inte sett någon piafferande Quarter, men senast jag var på AR-kurs (i Sörmland) deltog en tjej som tävlar flera westerndicipliner på hög nivå. Hon piafferade sin appaloosa
och efter vad jag såg i ögonvrån när jag red fram själv, så skymtade jag något som liknade levad...
/ Miranda
 
Jag kan mycket väl tänka mig att det går utmärkt att rida AR på en quarter. Det finns en likke i USA som mixar AR och western på quarter, och det ser mycket bra ut... kommer dock inte ihåg vad han heter..
 
Är övertygad om att det går att vrida hursomhelst på :D

Du får troligtvis inga högre poäng i en westernklass på en PRE, och har kanske mer jobb med de högre skolorna på en quarter, men att det går -garanterat!

En del känner säkert till Eitan, som jag jobbat för. Han tävlar sina hästar (Morgans) på världsnivå i Pleasure men rider i sina Cowboydressage-shower samlade galoppirutter, piaff, passage, byten i varje och enorma travökningar varvat med spinn, stops och andra typiska westernmoment. Visserligen har inte Eitans dressyr mycket gemensamt med akademisk ridkonst, men jag som suttit och ridit hans hästar vet att det går utmärkt att praktisera även på dessa.

Så konsten, den blir vad man gör den till.

Frida
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 353
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 217
Senast: geting
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 950
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp