Barrel bett

ufot

Trådstartare
Jag har inte Ridsport+ så har inte kunnat läsa om olyckorna/dödsfallen som har hänt.

Jag rider själv mest på ett Bomber Barrel bett, som hästen gillar, men som jag är osäker på om jag vågar fortsätta använda.

Någon som vet vad som har hänt? Vågar jag fortsätta rida på bettet?
 
Jag har inte heller kunnat läsa alla artiklar, men det var tydligen bett från Bomber som gått sönder iaf.

Jag rider också på ett barrelbett (hööks) och tänker iaf fortsätta😊
 
Jag tänker att betten varit i omlopp under lång tid och detta är det första man hör. Folk rider ju fortfarande på gummibett med och utan vajer trots att sådana gått av och gett upphov till olyckor...
Mitt bett är inte speciellt nytt, köpt för ca 5 år sedan, så lite orolig blir jag ju … samtidigt som jag rider på ett Novabett (utan vajer) som omväxling …
 
Jag tänker att det är viktigt att man som ägare är noga med att kontrollera sina bett regelbundet. Även metallbett slits i lederna med tiden och man ska vara medveten om att måndagsexemplar existerar hos alla typer av varor, även dyra märkesbett. Jag tycker inte att man ska haka upp sig på det och jag kommer fortsätta använda mitt barrel från Hööks.
 
Finland förbjöd dem vem totalt? Men inom travet får vi fortsätta använda dem med lekkedja/säkerhetskedja i löp. Men du är som sagt tvungen till kedja också annars är det inte gdk numera, är lika med novabett och alltid varit.
 
Mitt bett är inte speciellt nytt, köpt för ca 5 år sedan, så lite orolig blir jag ju … samtidigt som jag rider på ett Novabett (utan vajer) som omväxling …
Men måste du använda det? Det är ju inte kul att rida runt och noja. Kanske är det bättre att använda ett bett man lättare kan kontrollera status och skick på, nu när tanken väckts?
 
Finland förbjöd dem vem totalt? Men inom travet får vi fortsätta använda dem med lekkedja/säkerhetskedja i löp. Men du är som sagt tvungen till kedja också annars är det inte gdk numera, är lika med novabett och alltid varit.
Nej! De är pausade under utredningen. Vill du använda dem är det fritt fram, men inte på tävling osv
 
Men måste du använda det? Det är ju inte kul att rida runt och noja. Kanske är det bättre att använda ett bett man lättare kan kontrollera status och skick på, nu när tanken väckts?
Så kanske det få bli…

Novabetter är enkelt att kontrollera och min häst tuggar inte på bettet.

Barrel bettet känns svårare att kontrollera + att det är gammalt.
 
Har inte kunnat läsa artikel, men hur ser bettet ut.
Barrelbett har en cylinder/bred rulle i mitten så det blir som ett rakt bett med viss rörlighet. Som detta:
1665902639313.jpeg
 
Bett går sönder hela tiden pga slitage men kanske mer än någonsin tidigare för att de tillverkas i riktigt "poor quality" metall i någon low rogue fabrik på andra sidan jordklotet för att det kort och gott är snorbilligt att förlägga tillverkningen där.
 
Jag hade ett barrelbett från Bombers som gick av när sambon red. Han hade Micklem med clips och pålle är snäll så ingen skada skedd.

Jag fick ett nytt bett gratis och Bomber berättade att de ändrat tillverkningen för att det ska hålla bättre. Jag har sedan dess köpt ett till barrelbett med tungfrihet och kommer fortsätta rida och köra på dem eftersom det är det enda bett pålle trivs med.

Som flera skriver är det viktigt att kontrollera sin utrustning och det gör jag noggrannare nu.

I efterhand är jag medveten om att bettet upplevdes mer böjt mot slutet samt att man såg mer av kulan när rullen blev sliten. Det gick av genom att kulan helt enkelt ”ploppade” ur rullen och det gick att klicka i och ur den efteråt så egentligen ingenting som inte hade gått att märka innan.
 
Jag hade ett barrelbett från Bombers som gick av när sambon red. Han hade Micklem med clips och pålle är snäll så ingen skada skedd.

Jag fick ett nytt bett gratis och Bomber berättade att de ändrat tillverkningen för att det ska hålla bättre. Jag har sedan dess köpt ett till barrelbett med tungfrihet och kommer fortsätta rida och köra på dem eftersom det är det enda bett pålle trivs med.

Som flera skriver är det viktigt att kontrollera sin utrustning och det gör jag noggrannare nu.

I efterhand är jag medveten om att bettet upplevdes mer böjt mot slutet samt att man såg mer av kulan när rullen blev sliten. Det gick av genom att kulan helt enkelt ”ploppade” ur rullen och det gick att klicka i och ur den efteråt så egentligen ingenting som inte hade gått att märka innan.
Var den en sån variant som har en väldigt kort cylinder?

Jag har inte ens reflekterat kring hur bettet sitter ihop innanför cylindern. Är det någon slags kula på alla typer av barrelbett eller kan de ha olika konstruktion?
 
Måste bara säga att jag är så tacksam att jag startade denna tråd.

Kollade bettet ordentligt idag och märkte att det håller på att gå av. Kulan på ena sidan är på väg ut.

Pratade med de jag köpte bettet av och de ska kolla med Bomber om det går att reklamera.

Ett nytt kostar över 1000 kr … men oavsett om jag får det reklamerat eller inte är allt bättre än en olycka.
 
Måste bara säga att jag är så tacksam att jag startade denna tråd.

Kollade bettet ordentligt idag och märkte att det håller på att gå av. Kulan på ena sidan är på väg ut.

Pratade med de jag köpte bettet av och de ska kolla med Bomber om det går att reklamera.

Ett nytt kostar över 1000 kr … men oavsett om jag får det reklamerat eller inte är allt bättre än en olycka.
Vilken tur att du såg det!
 
Rider också med ett barrel och det är en riktig favorit. Visst kan alla bett gå av men det är lite svårare att upptäcka slitage på denna typen av bett. Men har nu fått bra beskrivningar på hur man kan upptäcka i tid, tack!
 
Jag läste artiklarna i Ridsport och tycker bilden som visades är tydlig.

Jag försöker här få in den i tråden. Om jag kan...

Visa bifogad fil 103314
Off topic: Lustigt ändå att det uppenbarligen är olika material på betten som visas som slitna vs det som sägs vara ok vilket leder mig tillbaka till att för många av dagens bett (och annan utrustning) tillverkas i dålig metall där produktionen är som billigast.
 
Fortsatt OT: jag tror ju snarare att det tyder på att de betten är äldre/mer använda än det helt nya bettet. Men har egentligen ingen aning.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 852
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 526
Senast: tuaphua
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: Miingla
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp