Bukefalos 28 år!

Baryard och gramanen

_carmenzita_

Trådstartare
Har ni sett i tidningen Hipp**n att Malin poserar med gramanen på? Nu tänker jag inte knorra över det, alla gör som de vill, men jag har aldrig sett eller hört nån som fäster den uppe i sadelns ringar? Är det nåt nytt påfund och vad ska vara bra med den tömsättningen? Har den ens nån effekt så där?
 
Sv: Baryard och gramanen

Jag har sett andra ryttare fästa den där uppe...

Anledningen som jag kan tänka mig är att hästen inte ska dyka ner för långt och därför fäster hon gramanen där uppe för att "stoppa" nerfarten av huvudet.
De kan nog tänkas att hästen är en aning stark också och därför vill hon ha en liten broms, inverkan blir bättre när den sitter där uppe än tex mellan frambenen...

Detta är bara vad jag tror...
 
Sv: Baryard och gramanen

Aha! Tack för svar!

Finns nån här på Buke som testat själv? Och varför är det bättre effekt där uppen än mellan frambenen/i sidorna?
 
Sv: Baryard och gramanen

Jag har satt gramanen i sadeln, dels för att min hästen hatade att ha den mellan frambenen och förstog inte alls innerbörden med att ha den där då han mest krökte på nacken och ramlade fram, så när jag fäste den i sadeln fick jag en mer harmonisk häst som samlade sig på steget och inte låg på i handen överhuvudtaget, jag såg en klar förbättring med att rida med den i sadeln än mellan frambenen då jag hade en häst som stannade på steget och inte ramlade över eller jag nu ska förkara det :)
Gramanen är alltid slak när han gör rätt, dock är den inte spänd när han inte gör rätt den ger fortfarande ett stöd, dock är den en aning lösare än den vanliga tygeln om det var någon som ville veta :P
 
Sv: Baryard och gramanen

Mkt vanligt, finns tre traditionella fästningar av graman och de är alla lika vanliga beroende på vad man vill åt.

1) mellan frambenen
2) på sidorna om sadelgjorden
3) i fästena uppe på sadeln

många hästar blir för djupa och känner sig låsta med gramanen per 1 och 2. I hoppning vill man framför allt inte ha en graman slängande mellan frambenen eller på sidorna om hästen, inverkan blir ngt högre med fästning 3, dvs hästen dyker inte för lågt och djupt på samma sätt som med fästning 1 och 2.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 063
Senast: Mauen
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag har hört om autism är att många som har det har mera känsla om rätt och fel motför andra. Men det stämmer ju inte för...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 168
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 040
Senast: Stereo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 828
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp