Basenji - Berätta allt!

Maniac123

Trådstartare
Hej!

Jag har alltid tyckt att rasen Basenji är så söta som valpar och så vackra som äldre. Jag misstänker att rasen inte alls passar in i mitt liv, men de få som jag faktiskt har träffat har varit fantastiska hundar.

Finns det någon här som har större erfarenhet utav rasen? Berätta! Jag vill veta allt :D
 
Basenjiägare här! Har för tillfället en 5-årig hane. Hade tidigare även tik som jag tyvärr fick ta bort förra hösten.
Svårt att veta vad du vill veta. Finns ju en del att läsa på själv. Rekommenderar att du börjar med att ta dig till rasklubbens hemsida där finns en informationsfolder som beskriver rasen ganska väl.
Har du några specifika frågor och funderingar svarar jag gärna :)
 
Basenjiägare här! Har för tillfället en 5-årig hane. Hade tidigare även tik som jag tyvärr fick ta bort förra hösten.
Svårt att veta vad du vill veta. Finns ju en del att läsa på själv. Rekommenderar att du börjar med att ta dig till rasklubbens hemsida där finns en informationsfolder som beskriver rasen ganska väl.
Har du några specifika frågor och funderingar svarar jag gärna :)
Kul att höra att rasklubbens informationsfolder är beskrivande och rättvis. Har tyvärr motsatt erfarenhet inom annan ras så jag vågar, tyvärr, inte lita hur mycket som helst på rasklubbars info längre :( Men det är en självklarhet för mig att alltid börja kika på rasklubbens sida ändå. Gillar dock att få lite personliga åsikter också, från så många håll som möjligt.

Främst undrar jag om hälsoläget och hur de är att leva med i vardagen. Att ha lösa, umgås med andra hundar och djur, hur pass sociala/reserverade de är osv.
 
Att ha lösa kan man inte räkna med. De har och ska ha ett starkt viltintresse. De finns så klart de som lyckas med detta men det ligger en oerhörd mängd arbete bakom. Min basenji kommer på inkallning men blir störningen av vilt för stor så litar jag inte på honom och jag vill inte riskera att han drar på vilt, så han går inte lös.
Jag upplever inte att det är några större problem med andra hundar. Däremot så upplever jag att basenjis som lever i flock är mindre intresserade och välkommnade mot andra hundar än de som lever själva. Det finns vissa problem ibland mellan hanhundar som inte känner varandra. Men jag har två hanar idag och det är inga problem alls. Skulle inte tveka att introducera en till hane till flocken heller.
Hur det fungerar med andra djur hänger mycket på vad det introduceras till som valpar och så klart hänger det ihop med viltintresset. Många basenjis fungerar med katter. Min förra tik hade aldrig kunnat bo med katt. Med små gnagare skulle jag vara betydligt mer försiktig, det skulle sluta olyckligt om deras jaktinstinkt blev triggad. Men min hane är en otroligt vänlig och nyfiken kille, så han har hälsat på en hamster genom burgallret och han blev inte galen. Jag skulle aldrig låta honom hälsa på en gnagare på annat vis dock. Han hälsar gärna på kossor och har hälsat på hästar/föl utan att göra annat än att nosa på dem. Så det beror på vad du tänker dig för djur och vilket typ av umgänge du förvänar dig?
Det finns basenjis som är både reserverade och de som inte är det. Min tik var otroligt restriktiv med vilka människor hon faktiskt tyckte om. Resterande var bara intressanta om de kunde erbjuda något hon ville ha, då ofta godis. Annars blev de helt enkelt behandlade som luft. Min nuvarande basenji har alltid varit mer social och hälsar gärna på de flesta. Han gillar dock inte om människor kastar sig över honom, men så länge människor hälsar artig så hälsar han gärna.
Angående hälsoläget så testar man för Fanconi innan avel, så det är en obefintlig risk om man köper från någon som är seriös. Annars är ögonlysning ett krav också. Navelbråck är vanligt förekommande. På det stora hela skulle jag säga att det är en frisk ras. Jag vill minnas att RAS är välskrivet, men nu var det ett tag sen jag kollade på det dock. Det finns också en hel del information under hälsofliken på rasklubbens hemsida.
 
Kul att höra att rasklubbens informationsfolder är beskrivande och rättvis. Har tyvärr motsatt erfarenhet inom annan ras så jag vågar, tyvärr, inte lita hur mycket som helst på rasklubbars info längre :( Men det är en självklarhet för mig att alltid börja kika på rasklubbens sida ändå. Gillar dock att få lite personliga åsikter också, från så många håll som möjligt.

Främst undrar jag om hälsoläget och hur de är att leva med i vardagen. Att ha lösa, umgås med andra hundar och djur, hur pass sociala/reserverade de är osv.

Har lite dålig koll på hälsostatus då det var några år sedan jag köpte mina. Ögonlysning, sen vet jag att sköldkörtel och navelbråck är något man håller koll på.

Jag har 2st efter en mycket bra uppfödare som hade kennel som hobbyverksamhet men sålde sina hundar över hela världen. Jag har haft tur och fått väldigt lugna hundar. Nu är ena basenjidamen en gammal tant men alla som har varit i kontakt med basenjisar blir förvånade över hur lugn denna hund är.

Hennes son däremot. :o

Det är mycket aktiva hundar antingen är det på och då är det bus gärna springa som gäller eller sova. Det är mycket vakna och alerta hundar som undersöker allt. tar gärna mat direkt ur handen vare sig de får eller inte. Det går att träna basenjin men det är mycket svårt. Du kan inte ha dem lösa. Basenjin brukar rekommenderas som stadshund.

De har ingen vidare jaktinstinkt. De jagar med syn och får de inte tag i bytet med en gång så släpper de det och går vidare. Får våra syn på ett rådjur i hagen drar de ca 20m och har de inte fångat det då så släpper de det.

Vi har tur att bo mitt ute i ingemansland och haft andra hundar som hjälp vid inkallning. Vi har även med dem ibland när vi tar en kort tur på hästryggen. De älskar att springa gärna på ridbanan där det är lite sand. Värme älskar de också. Ligger gärna ute i solen och solar när det är varmt ute. Öronen blir alldeles knallröda på dem för de avlastar värmen.

Det är väldigt självständiga hundar. Är man ute med flera hundar så drar basenjin lätt iväg och sköter sig själv. Vet att aveln går framåt för att få en mer interagerande hund med familj.

Basenjin är en väldigt vänlig/godmodig hund och klarar lite "hårdare" tag. Dvs de behöver nästan åka på en smäll eller två innan de fattar.
Basenjidamen har fått många smällar av hästarna innan hon började flytta sig för dem. De kör bara på. Fäller nästan ingenting och tack vare sin korta päls och hårda hud får de väldigt sällan fästingar. Vi har inte haft något fästingmedel på dem de senare 10 åren och har plockat totalt 3 fästingar tror jag.

Av alla basenjisar jag träffat är det bara min dam som har en lite taskig attityd gentemot andra hundar. tar lite tid att introducera speciellt om det kommer till andra vuxna hundar. Valpar inga problem. Hanen träffar glatt andra hundar.

Jag älskar basenjin men nu har jag skaffat en "lättare" ras som jag kan ha med mig överallt och som 'är lite lättare att träna.

Våra basenjisar går bra med katter/äldre kattungar men mindre djur skulle jag inte ha i närheten. De bröt sig in och hade ihjäl alla kattungar för oss når vår katt fick kattungar. Det är fruktansvärt.

Kan skriva hur mycket som helst om de här underbara, värdelösa hundarna :D

24563_382468421818_4155251_n.jpg
268106_10150242629001819_5446370_n.jpg

19223_10152871384546819_3999439977255170213_n.jpg


Tillägg: Våra basenjis är nyfikna på nytt folk som kommer sen är de ganska ointresserade av andra. Om det inte finns godis vill säga. :)
 
Hej!

Jag har alltid tyckt att rasen Basenji är så söta som valpar och så vackra som äldre. Jag misstänker att rasen inte alls passar in i mitt liv, men de få som jag faktiskt har träffat har varit fantastiska hundar.

Finns det någon här som har större erfarenhet utav rasen? Berätta! Jag vill veta allt :D
Lite elakt kan man säga att en basenji köper man om man vill ha en katt i hundförpackning. De uppför sig inte alls som andra hundar.

Det är inte ovanligt att de inte kan vara ensamma. Försök hitta en lösning på det. Även om de inte skäller så har de väldigt mycket andra ljud för sig. Jag vet inte hur vanligt det är, men kompisens har helt värdelösa tänder. Nu är han 11 år och nästan helt tandlös.

Mitt intryck som bekant till ett par basenjis: Generellt så kan främlingar gärna förbli främlingar. De är nyfikna men inte sociala. De gillar inte andra hundar, inte regn, eller kyla. De älskar sin familj, och att äta riktigt konstiga saker. De är snudd på odresserbara men inte pga dumhet utan ointresse.
 
När jag jobbade på hunddagis hade vi en basenji där och han hade massor av märkliga och höga ljud för sig. Basenji skäller inte men de är inte tysta för det. Min erfarenhet är att de joddlar, ylar och har massa andra ljud för sig.
 
Att de skäpper snabbt är en sanning med modifikation, säger jag som bara mött dem i lure coursing och spår. Där har jag sett hundar med rejält med krut och never surender-mentalitet. Mycket läckra, men inte ser de speciellt lätthanterliga ut..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 595
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 819
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp