Basiblock??

Sv: Basiblock??

Jag har själv tänkt prova basiblock på mina hästar i år. Har från trovärdigt håll bara hört gott. Det känns inte så konstigt för mig att örter av olika slag kan stimmulera matsmältningen och öka näringsupptag i grovfoder. Enligt min källa (jobbar proffesionellt med hästars hälsa) visade samtliga hästar i hennes flock positiva förändringar. Tunna hästar ökade i hull, feta hästar fick lättare att hålla sig i lagom hull.
Det finns även en variant med avmaskande effekt. Inte heller det är särskilt konstigt. Precis som att vissa örter ökar immunförsvaret kan andra (eller samma) öka hästens motståndskraft mot parasiter. Exempelvis har försök med käringtand till får visat sig ha en avmaskande effekt.
Att kunna utesluta kraftfoder i foderstaten borde vara alla hästägares drömm. Inte pga kostnaden, utan därför kraftfoder är skadligt för hästen och vid utfodringen verkar stressande.
Som min veterinär sa här om dagen "om folk slutade ge kraftfoder skulle vi inte ha något att göra"
 
Sv: Basiblock??

Det finns även en variant med avmaskande effekt. Inte heller det är särskilt konstigt.
Det är ju lätt att kolla i allafall: ta ett träckprov så vet ni effekten. Vore det vedertaget borde ju fler marknadsföra liknande lösningar ...

Att kunna utesluta kraftfoder i foderstaten borde vara alla hästägares drömm.
I synnerhet när man ersätter det med ett mineralfoder. :devil:
För min del låter det rimligare att ta en grovfoderanalys och se vad man verkligen behöver.

Det jag är mest imponerad av Basiblock / Vitablock är för att de gång efter annan lyckas så grymt bra med sin marknadsföring. Det spelar ingen roll vad vetenskap och forskning säger; detta preparat verkar funka i alla situationer och mot alla negativa saker och vansinnigt många hästägare köper det rakt av.
Bara att gratulera firmaägaren.
 
Sv: Basiblock??

Hejsan!

Har precis börjat att ge mitt fjordsto Basiblock. Dock tror/tycker hon att det är GODIS:d ! Det stod på Basiblock att vissa hästar äter jättemycket i början (för att fylla på sin mineralkvot, om ngt ämne saknades).

Jag vet inte om jag tror på detta riktigt då jag såg att sockerhalten var skyhög!:o

Jag skulle gärna vilja ge henne någon typ av mineraler där hon har fri tillgång, dvs kan slicka i sig vid behov!

Vad finns det för andra bra mineralfoder på marknaden? Jag är inte så förjust i pellets eller så kallade sandmineraler, finns det någon där ute som har testat/vet något bra mineralfoder.:)
 
Sv: Basiblock??

Det är svårt med fri tillgång till mineraler, det finns inget som tyder på att de faktiskt äter så mycket/lite som de behöver.
Det är bara saltintaget som de verkar kunna reglera själva.

Dessutom innehåller de allra flesta mineralfoder salt och/eller melass, vilket gör att hästarna gillar smaken och gärna överdoserar. Eller så gillar de inte smaken alls och äter inget alls.

Jag har gärna saltsten i boxen, men mineralfodret doserar jag i krubban.:)
 
Sv: Basiblock??

En rättelse: Man ersätter givetvis inte kraftfoder med mineraler. Kraftfodret ersätts av att basiblock förbättrar hästens förmåga att bryta ner och tillgodogöra sig näringsämnen i grovfodret.
Jag vet att örter avmaskande effekt inte ännu är vedertaget men det går heller bortse från att det finns flera (ej svenska) undersökningar där man fått positiva resultat genomk att fodra med vissa örter. I det vanliga vallfodret ingår ju oftst bara ett par tre sorters arter.
Absolut bör man ta träckprov för att se effekten. Beteshyggien och betesrotation är ju oxå en viktig del av det förebyggande arbetet mot parasiter. Så det kan vara svårt att avläsa resultatet. Vilken del som gett vilken effekt.
Jag kan inte utala mig utifrån egna erfarenhetr av just Basiblock men tycker ändå att själva tanken med produkten är rimlig. Jag ska som sagt prova produkten själv på min hästar så får jag se om dom håller vad dom lovar.
 
Sv: Basiblock??

Precis som Pinky säger så visar forskning på att hästen inte kan reglera sitt behov av mineraler med undantag för salt. Om grovfoder och ev kraftfoder inte täcker mineralbehovet bör man ge mineraltillskott i den dos man räknat ut att hästen behöver.

Det är därför viktigt att man låter analysera sitt grovfoder även på mineraler. Ett bra grovfoder kan många gånger täcka hela hästens mineralbehov. Slipper man utfodra med mineraler "för säkerhets skull" får man snabbt tillbaka kostnaden för analysen.
 
Sv: Basiblock??

Provade Basiblock i en månad i augusti på mina två islandshästar. Det verkade som att hästarna blev mer och mer "beroende" av mineralerna. Den första och andra hinken som jag ställde in i hagen gick åt på en vecka styck, den tredje på fem dagar och den fjärde och sista på 3,5 dag. Visserligen har min treåring fått en väldigt blank och fin hårrem men min ekonomi och förnuft sade ifrån efter tre och en halv vecka. Det var ju meningen att behovet skulle minska efter hand och inte öka. Dessutom är jag väldigt skeptisk till all vitlök som är i produkten. Annars gillar jag tanken med att det ska vara så naturligt som möjligt...men vitlök är ju knappast något hästar i frihet äter.
 
Sv: Basiblock??

Och tänker man på att vissa mineraler inte SKA överdoseras, så blir det ju lite värre. Kolla exempelvis selen-innehållet och sen vad maxintag är så var det nog smart att ta bort det.

Vissa undersökningar lär dessutom ska visa att just islandshästar är adapterade för ett lågt selenintag, eftersom det även på Island är låga halter i naturen.

Finns intressant länk om överupptag av mineraler:
http://newton.nap.edu/books/0309039894/html/18.html
 
Sv: Basiblock??

Vad är det för örter i det då? Har fått höra att på vissa örter är det 96 h karens... Tänkte att det kunde vara därför det var svårt att få reda på innehållet...
 
Sv: Basiblock??

Gå in på deras egna hemsida: basiblock.com så får ni dom flesta svaren. Jag kom av mej med min häst då hon skadades och sen var det semester odyl... Ska nog prova igen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter ATG:s nya lansering för spelet V75 innehåller en djurisk uppmaning.
Svar
0
· Visningar
375
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under torsdagen presenterades årets OS-medaljer, som ska delas ut i 329 grenar under sommarens olympiska spel i Paris. Och det är inte...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej, är det vanligt att silage till häst innehåller lucern???🤔Bra eller dåligt?(Vet ju att lucern i övrigt är bra t.ex för att höja...
Svar
6
· Visningar
800
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Hästnyheter Affärsmannen och hoppryttaren Jan Tops fortsätter att utveckla sitt imperium, som bland annat innehåller Global Champions Tour med en...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp