Bukefalos 28 år!

Glamoroza ox

Trådstartare
Denna roliga krydda att så och odla fram.
Så lätt och tacksamt växer den.
Finns ju massa skojiga varianter.

Men!

Jag har så svårt för lukten av den. Och smaken.

Är det en krydda "alla" älskar? Eller finns det fler som inte liksom kan med den?

Kardemumma är en annan smak jag inte har lärt mig att uppskatta.

Är det någon mer som har "problem" med vissa smaker/lukter?
 
Sv: Basilika

Kryddpeppar har jag svårt för.
Älskar kardemumma, men däremot oregano tycker jag är sådär.

Testa thaibasilikan, basilika, men smakar och luktar annorlunda, lite lakritssmak:)
 
Sv: Basilika

Jag älskar basilika!
Har till och med ätit det i form av glass :D

Men jag kan tänka mig att om en inte tycker om lukten så blir det nog en ganska jobbig krydda, både smak och doft är ju ganska speciell.

När det gäller kryddor har jag väldigt svårt för koriander.
 
Sv: Basilika

Tjaa basilika är iaf den färska kryddan vi säljer mest av i min butik, så populär är den allt ;) själv föredrar jag thaibasilikan!
 
Sv: Basilika

Håller med, svårt för koriander! Men även den jättepopulär bland kunderna!
Idag fick vi ingen korianderleverans pga brist hos leverantören, det var inte populärt hehe.
 
Sv: Basilika

Jag brukar alltid ha basilika och rosmarin pa fonsterblacket. Jag har tre krukor, den tredje har oftast oregano, men ibland persilja eller nagot annat kul jag hittar. Jag alskar bade doften och smaken av basilika :d
 
Sv: Basilika

kl

*svar både på det ena och det andra*

Ja, det verkar som om de flesta gillar basilika.
Thaibasilika, får kolla på den om det är nått som kan falla i smaken.

Dragon har jag upptäckt att jag gillar. Fyller alltid på lite extra när jag gör bearnaisesås :d
Dock verkar dragonen vara för svår för mig att driva upp. Har provat 2-3 ggr men misslyckats totalt varje gång, tror inte ens det har grott.

Koriander, är inte det den kryddan som Jamie Oliver öser på allt han hittar?
Har nog aldrig haft kontakt med den. Får kolla in den i affären =)

Timjan och oregano sådde jag och planterade ut i trädgården första året vi bodde här. De har snällt återkommit varje år utan att jag har behövt lägga mig i.
Fast timjanen var lite fjösig i fjol, får nog så ny i år och plantera om på nytt.

Är så roligt att kunna springa ut i trädgården och hämta det man behöver när man står och filurar med marinader och grytor.
 
Sv: Basilika

Jag ÄLSKAR lukten av spiskummin :)!!

Nu är det ju inget man äter, men jag kan verkligen inte med lukten av pelargoner. Varje gång man råkar nudda en pelargon så stinker den ju! Blä!
 
Sv: Basilika

Jag gillar INTE dragon, kummin. ingefära, koriander, rosepeppar ellet salvia. Beträffande dofter av krydda så är det nog bara salvia jag inte tycker om- den luktar kattpiss tycker jag.

Basilika tycker jag är en användbar krydda som jag mest använder till pesto och köttfärssås. Basilika ska vara bra för kärlekslivet... Bra för män... ;-)

Jag har även gärna timjan, mest citrontimjan, hemma för att pytsa på klyftpotatis å annat smått å gott!
 
Sv: Basilika

Första gången jag smakade färsk basilika gillade jag den inte. Nu har jag lärt mig gilla den.
Har svårt för färsk koriander och pepparrot. Och brysselkål, lukten när den kokas!
 
Sv: Basilika

Jag älskar färsk basilika, men lukten och smaken av torkad basilika på burk/påse kan jag gott vara utan.
 
Sv: Basilika

Jag tycker att ganska många av de där örterna har en lite unken doft och smak som är rätt obehaglig och det blir för mycket. Lite rosmarin är t ex gott, men inte om det blir för mycket. Gillar inte heller dragon och persilja.

Fänkål är däremot mums, men det är jag överkänslig mot. Får ligga på muggen halva natten och vrida mig i plågor om jag äter det. Undviker därför ven andra apiaceae. :eek:
 
Sv: Basilika

Jag gillar inte Basilika, tack o lov är det inte längre en"innekrydda", dessutom nyser jag av den.Älskar Koriander i alla former.
 
Sv: Basilika

Jag älskar Basilika. En gång i världen så mycket så det blev mitt användarnamn här efter Stallet-kraschen.

Godast är den färsk. Den torkade är jag inte så imponerad av men fryst funkar bra. Basilika i alla former är underbart :)
 
Sv: Basilika

Spiskummin luktar och smakar smuts tycker jag! Annars gillar jag nog kryddor generellt; kardemumma, basilika och koriander som nämnts som äckliga här är favvisar :)! Timjan är fint det också!
 
Sv: Basilika

Jag kan inte vara utan kardemumma i chokladmousse :d

Jag gör alltid egen på mörk choklad, ägg, grädde, muscovado, kardemumma, kaffe och en skvätt grand marnier - kan tom äta det som frukost ibland :o

Basilika är ju något av stapelvara, går att använda både som krydda och mer eller mindre som sallad genom att blanda tex ruccola och basilika.

Kan även rekommendera kanelbasilika, den har ju en helt annan doft än den vanliga genovesaren.

Annars är ju ingefära, koriander, persilja, timjan, dragon, salvia och spiskummin flitigt använda i många maträtter här hemma... liksom vitlök.

Sesamolja alt sesamfrön har jag svårt att klara mig utan när jag wokar liksom sechuanpeppar.

Det finns ju så många fantastiska kryddor :love:
 
Sv: Basilika

Jag älskar Basilika. En gång i världen så mycket så det blev mitt användarnamn här efter Stallet-kraschen.

Godast är den färsk. Den torkade är jag inte så imponerad av men fryst funkar bra. Basilika i alla former är underbart :)

Torkade kryddor funkar bra i såser om man krossar dom först, vissa som tex rosmarin kräver en mortel till detta.
 
Sv: Basilika

Nej, men de färska håller sig sällan särskilt bra - men de torkade kan klara sig i flera år om det krävs.

När infrastrukturen brakar ihop, ICA har bara mat för max 3 dagar i sitt centrallager, så kan jag laga god mat på torkade kryddor :laugh:

Lite mer praktiskt är ju att jag slipper åka till affärshelvetet var och varannan dag helt i onödan. Jag vill helst inte köpa sånt som har hållbarhet som är kortare än 1 vecka...
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 112
Senast: Enya
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 673
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
826
Senast: Rosett
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp