Bästa b-kortsdragbilen?

Cherarriduracell

Trådstartare
kravspec: få dra minst 1300kg på B-kort, gärna vara så "bra" dragbil som möjligt överlag och allrahelst få dra ytterligare tyngre på utökat/BE. Vilka bilar söker jag?

Jag vet att nästan alla "familjebilar" med krok får dra 1300 men jag vill ha en DRAGBIL. Det låter bra i andra trådar, när folk beskriver hur det är att dra med sina navara och liknande men jag kommer inte ha energi att fixa nytt körkort än på ett tag så en sådan bjässe kan jag inte köpa än, utan det måste funka att dra med bara b-kort ett tag först. Vad letar jag efter?
 
Jag minns att min Subaru Legacy -05 fick dra ca 1470 på B och 1800 med BE.

Min nuvarande en Volvo V70 -15 awd får bara dra 1110 på B och 2000 med BE.

Pappas 940 -94 får dra 1600kg på B och BE.
 
En fyrhjulsdriven VW Golf =). Min är -07 2,0 tdi 140 hk. 1480 kg på B och 1600 på BE. Drar knappa 0,68 l/mil vid blandad körning och under litern med släp.
 
Subaru om du vill ha nyare/dyrare, 90-tals Volvo om du vill ha äldre/billigare. Både 850 och 940 får dra 1 600 kg tekniskt/oberoende av körkortsbehörighet.
 
Fyller på med lite exempel...

Sub legacy 2014, 2,5L B 1460; max släpvikt 1800.

Sub forester 2017, 2,0, B 1390; max 2000.

Bmw x1 2,0D, B 1355, max 2000.

Audi A3 150hk quattro-15, B 1555; max 1800.

Golf tdi 150 4m -13, B 1560; max 1700

Golf alltrack 2,0 tdi -16, B 1420; max 2000.

Tiguan, nyare Passat, nyare Volvo, opel insignia m fl får dra mindre än 1300 på B-kort. Alla exempel ovan har 4wd och en halvstark motor (tyvärr - ju starkare/större motor, ju mer stjäl den av b-kortsvikten, och de klenare motoralternativen har ofta ingen nämnvärd dragförmåga ens vid utökat körkort).

Jag bytte bil i somras - har utökat B och ville maxa dragvikten då släpet får dra 1990 kg, dessutom automat för att slippa få vadkramp i rusningstrafik och krav på bil som ska vara rolig att köra också. Stod och valde mellan Subaru Forester och Bmw X1, men hittade ingen Subba med automat i rätt prisklass så nu kör jag X1 i vinter. Kan utvärdera om det var rätt beslut till våren.
 
som dragbil(alla med awd och automat) har jag haft
subaru forester, -07? med stora motorn, 1500kg på B-kort, 2000 på BE
volvo v50, oxå -07, 1480 på B-körkort
nu kör jag skoda octavia -16, 1470 på B-körkort
 
ny-putt
Tycker ni bäst om att dra med automat eller manuell?
Känner man stor skillnad med en bil som på utökat får dra nästan 2 ton vs bil som har 1500kg som max släpvagnsvikt? Om man drar släp på 1300kg alltså.

Lite mer aktuellt nu igen då nuvarande bils skruttighet gjorde sig påmind i veckan som gick.
 
ny-putt
Tycker ni bäst om att dra med automat eller manuell?
Känner man stor skillnad med en bil som på utökat får dra nästan 2 ton vs bil som har 1500kg som max släpvagnsvikt? Om man drar släp på 1300kg alltså.

Lite mer aktuellt nu igen då nuvarande bils skruttighet gjorde sig påmind i veckan som gick.

Jag tycker framför allt att det är lättare att backa med manuell, börjar dock vänja mig efter 8-9 år med automat.

Jag tycker det är STOR skillnad! Hade ett tag en XC70 som ändå anses som en bra dragbil av många, gick inte att jämföra med MB Pajero eller BMW X5 som jag dragit med tidigare. Tog ungefär ett år innan jag bytte till X5 igen.
Med XC70 kunde jag bara lasta en häst och drog då ca 1300-1400 kg vilket kändes i uppförsbackar och vid start. Med X5 känns det inte att jag har släpet ens, den tar i mindre än XC70 även om jag stoppar in två hästar.
 
ny-putt
Tycker ni bäst om att dra med automat eller manuell?
Känner man stor skillnad med en bil som på utökat får dra nästan 2 ton vs bil som har 1500kg som max släpvagnsvikt? Om man drar släp på 1300kg alltså.

Lite mer aktuellt nu igen då nuvarande bils skruttighet gjorde sig påmind i veckan som gick.

Maximal släpvagnsvikt beror på vad det är för drag som sitter på bilen. Det är olika från tillverkare och modell på draget. Ett avtagbar drag får oftast dra mindre än ett fast drag.
 
Maximal släpvagnsvikt beror på vad det är för drag som sitter på bilen. Det är olika från tillverkare och modell på draget. Ett avtagbar drag får oftast dra mindre än ett fast drag.
Så det har inte så mkt med hur stark bilen är, att göra?

Vågar man ha avtagbar krok eller är det en dealbreaker?
 
Min Honda cr-v får dra 1340 kg på b-kort.
Tycker den är asbra att dra med, kört mycket med två hästar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 908
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 331
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
973
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp