Bästa Föl-/fosterförsäkringen?

Dalatjej

Trådstartare
Hej!
Båda mina ston är dräktiga och det är snart dags att föl-/fosterförsäkra men det är ju en djungel... Är det någon som har bra koll på villkor och avgifter för de olika bolagen? Vilken är den bästa försäkringen?
 
Undrar också😊

Dräktiga stoet är försäkrade i agria, jag har alla hästar i Folksam och är nöjd med dom. Hade tänkt Folksam även på fölet (och fosterförsäkring) men har inte läst på direkt..
 
Kan du utveckla vad som gör att de är bättre? :)

Det är veterinärvården för fölungen som är överlägsen till en mycket bra premie.
Du får vetvård på upp till 120' (tror jag) på fölungen från det att den är nyfödd tills den har egen försäkring. Man tickar alltså ingenting på stoets försäkring vilket kan vara bra om bägge blir sjuka - annars är risken att det går slut på en gång.
 
Mitt föl som dog hade en sådan försäkring. De skötte och ersatte allt smidigt och utan krångel. Viktigt när man befinner sig i en sådan situation.
 
Använder också Agria pga. veterinärvården. 120 000 kan försvinna fort om man måste åka akut en helg med uppstallning och vård runt det. Tecknar om i Agria inom 30 dagar efter födseln för att få dolda fel-skydd och upplever att köpare uppskattar det.
 
Använder också Agria pga. veterinärvården. 120 000 kan försvinna fort om man måste åka akut en helg med uppstallning och vård runt det. Tecknar om i Agria inom 30 dagar efter födseln för att få dolda fel-skydd och upplever att köpare uppskattar det.
Är det så, att köparna tänker på det? Hittills har alla mina köpare bytt och tecknat om försäkring, trots att jag tydligt avråder dem. Nu har det gått bra ändå hittills, men det vore ju fruktansvärt surt om de blir nekade på nåt i framtiden för att de bytt, tänker jag.
 
Är det så, att köparna tänker på det? Hittills har alla mina köpare bytt och tecknat om försäkring, trots att jag tydligt avråder dem. Nu har det gått bra ändå hittills, men det vore ju fruktansvärt surt om de blir nekade på nåt i framtiden för att de bytt, tänker jag.

Ja faktiskt, just för dolda fel-skyddet. Nu har vi ju endast sålt unghästar och försäkringsbeloppen har varit låga, så köparna har främst varit intresserade av ett bra skydd samt att höja försäkringen. Skulle någon komma med önskan att byta bolag får vi ha en diskussion om vad det betyder för oss, i.o.m. konsumentköplagen. När man säljer föl är det ju dock ovanligt att någon reklamerar för förslitningsskador osv. men har de en fullt täckande försäkring så blir fokuset oftare rehabilitering än reklamering.
 
Ja faktiskt, just för dolda fel-skyddet. Nu har vi ju endast sålt unghästar och försäkringsbeloppen har varit låga, så köparna har främst varit intresserade av ett bra skydd samt att höja försäkringen. Skulle någon komma med önskan att byta bolag får vi ha en diskussion om vad det betyder för oss, i.o.m. konsumentköplagen. När man säljer föl är det ju dock ovanligt att någon reklamerar för förslitningsskador osv. men har de en fullt täckande försäkring så blir fokuset oftare rehabilitering än reklamering.
Jag tänker som dig, och hade aldrig i mitt liv valt att ändra nåt på en häst som är så bra försäkrad som mina faktiskt är. Men huvudargumentet brukar vara att de vill samla försäkringarna i samma bolag eller få ner premien. Jag säljer ju inte via företag då jag är så småskalig, men jag är mycket noga med att påpeka att det kan innebära bekymmer om de bryter försäkringen, man kanske t.o.m borde skriva in det i ett köpekontrakt?
 
Jag tänker som dig, och hade aldrig i mitt liv valt att ändra nåt på en häst som är så bra försäkrad som mina faktiskt är. Men huvudargumentet brukar vara att de vill samla försäkringarna i samma bolag eller få ner premien. Jag säljer ju inte via företag då jag är så småskalig, men jag är mycket noga med att påpeka att det kan innebära bekymmer om de bryter försäkringen, man kanske t.o.m borde skriva in det i ett köpekontrakt?

Jag gjorde det. Skrev något i stil med att köparen har valt att byta försäkringsbolag och blivit informerad om riskerna med detta.
 
Jag hade gärna samlat mina försäkringar, (Folksam) men det är inte så viktigt egentligen.
men stoet har agria och det känns rimligt att fortsätta där efter ha läst tråden.
Tror ni jag tänker åt rätt håll då?
 
Jag hade gärna samlat mina försäkringar, (Folksam) men det är inte så viktigt egentligen.
men stoet har agria och det känns rimligt att fortsätta där efter ha läst tråden.
Tror ni jag tänker åt rätt håll då?

Jag har försäkrat mina uppfödningar i andra bolag än stoet, kan inte se några fördelar med att fortsätta med samma bolag förutom lite rabatt.

Stoets bolag valde jag inte själv utan fortsatte med den försäkring hon hade. När fölen kom ringde jag runt och kollade olika bolags villkor innan jag valde.
 
Agria har bästa foster och fölförsäkringen. Men även andra bolag har så det gäller att tänka efter vilket bolag man vill använda när fölet väl är fött.
Jag gjorde en tabbe i år det ingick foster och fölförsäkring hos Agria i 90 dygnsavgiften till hingsten. Så därför tecknade jag ingen i Folksam som annars är det bolag som jag använder.
Det innebär att nu när jag står med en krokig fölunge som behöver både vet vård och specialhovslagare så får jag inte ut något på livförsäkringen om det skulle bli så illa att han måste avlivas pga skador i sina krokiga ben. Vet inte hur det hade blivit om jag hade försäkrat honom i agria, om jag hade undkommit reservationen då.
Men agria är mer än dubbelt så dyr som Folksam så jag har helt enkelt inte råd att använda mig av agria.
Är nöjd med Folksam i övrigt då dom är enkla att ha att göra med.
 
Agria har bästa foster och fölförsäkringen. Men även andra bolag har så det gäller att tänka efter vilket bolag man vill använda när fölet väl är fött.
Jag gjorde en tabbe i år det ingick foster och fölförsäkring hos Agria i 90 dygnsavgiften till hingsten. Så därför tecknade jag ingen i Folksam som annars är det bolag som jag använder.
Det innebär att nu när jag står med en krokig fölunge som behöver både vet vård och specialhovslagare så får jag inte ut något på livförsäkringen om det skulle bli så illa att han måste avlivas pga skador i sina krokiga ben. Vet inte hur det hade blivit om jag hade försäkrat honom i agria, om jag hade undkommit reservationen då.
Men agria är mer än dubbelt så dyr som Folksam så jag har helt enkelt inte råd att använda mig av agria.
Är nöjd med Folksam i övrigt då dom är enkla att ha att göra med.

Beklagar! Hoppas det löser sig med benen. Det gav mig en tankeställare. Hade tänkt ta agrias fosterförsäkring men välja Folksam efter 2 dygn. Stoet har Folksam.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 975
Senast: Karro-Lina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 679
Senast: Skjøldur
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp