Bästa klippmaskinen just nu?

Sporthorse

Trådstartare
Jag ska köpa en ny klippmaskin, har tidigare haft en gammal lister.
Nu har jag kikat på Aesculap Econom II och HEINIGER XPERIENCE, vilken ska man välja? Finns det någon sida med tester av klippmaskiner? Annat förslag? Ej någon budgetvariant som går sönder eller börjar krångla efter några klippningar. Den ska vara lätt att arbeta med, ha sladd och klara alla typer av päls.
 
Aesculap Equipe har jag, med sladd.
Har haft den 6 vintrar nu, med klippning av 2 islandshästar typ en gång/månad augusti-februari.
Förhållandevis tyst, klarar tjock isispäls utan protester.

Hade tidigare en Heiniger (ingen aning om modell, men kanske Progress? Typ den som finns på H**ks nu) tills motorn gav upp på den efter typ 8år. Var riktigt nöjd med den också, klippte isisar hela vintrarna med den också.
 
Aesculap Equipe har jag, med sladd.
Har haft den 6 vintrar nu, med klippning av 2 islandshästar typ en gång/månad augusti-februari.
Förhållandevis tyst, klarar tjock isispäls utan protester.

Hade tidigare en Heiniger (ingen aning om modell, men kanske Progress? Typ den som finns på H**ks nu) tills motorn gav upp på den efter typ 8år. Var riktigt nöjd med den också, klippte isisar hela vintrarna med den också.
Den modellen är den äldre ja (som finns på hööks), den har bara 80w magnetmotor mot heiniger xperience som har 200W. Lutar allt mer åt xperience. Den tycks ha allt och lite till, frågan är bara hur bra Aesculap Econom II är i jämförelse?
 
Jag gillar nog min Aesculap mer än jag gillade in Heiniger... Och tycker att den är lite smidigare att hantera.

Men det är ju inte exakt samma maskiner som du kollar på.
 
Jag har en hundra år gammal (nä men typ 10-15 i alla fall) heiniger som fortfarande fungerar riktigt bra, så jag gillar verkligen det märket.
 
Inte? Det står att dom två modellerna ska vara likvärdiga.
Equipe och Ekonom ska väl vara likvärdiga ja, däremot vet jag inte så mycket om Heiniger Progress vs Xperience.

Men, i vilket fall, Aesculap Equipe är jag supernöjd med. 6år, still going strong. Helklipper islandshäst i full vinterpäls i januari med samma lätthet som den klipper islandshäst som precis börjat sätta vinterpäls i augusti.
Funkar bra att helklippa med, funkar bra att klippa filtklippning med vettiga kanter i tokigt tjock isispäls. Enda nackdelen jag hittat är att den kan vara aningen stor för att klippa typ insida framben på en islandshäst där man inte har så himla brett mellan benen, men det funkar det också.
 
@Sporthorse jag har haft aeskulap i många år, tycker de klipper suveränt men är tunga och låter massor.

Varför vill du ha sladd ?

Jag har en Wahl/Moser senare år och tycker sladdlös utifrån den långa batteritiden samt bra motor på den är ovärderlig i fråga om ergonomi för en själv .

Du kan ju även ha sladd på den om du vill .
 
Jag har en Aesculap Econom II och är toppen nöjd.
Fungerar lika bra på hbl päls som på mammutpäls (aka miniponny) som till getter.
Dyr i inköp men värd varenda krona.
 
De Laval, alla gånger - de är bäst!
Har klippt alla typer av hästar med min, inget är några problem - varken tjocka isispälsar eller att det blir några randiga varmblod som har världens fjöspäls att klippa.
Finns både med och utan sladd, de är dyra men håller i evigheter. Lämnade in min stora på reparation i är för första gången - den är inköpt förra seklet. Har en liten som bara är några år som är lika bra som den gamla.
 
De Laval, alla gånger - de är bäst!
Har klippt alla typer av hästar med min, inget är några problem - varken tjocka isispälsar eller att det blir några randiga varmblod som har världens fjöspäls att klippa.
Finns både med och utan sladd, de är dyra men håller i evigheter. Lämnade in min stora på reparation i är för första gången - den är inköpt förra seklet. Har en liten som bara är några år som är lika bra som den gamla.
Är det den som kostar 8000 i inköp? Är den verkligen så mycket bättre Heiniger Xperience och Econom 2?
 
Var med en kompis som köpte en ny förra året. Den kostade ca 4000kr har svårt att se att priset skulle ha dubblats på mindre än 12 månader.
 
@Sporthorse jag har haft aeskulap i många år, tycker de klipper suveränt men är tunga och låter massor.

Varför vill du ha sladd ?

Jag har en Wahl/Moser senare år och tycker sladdlös utifrån den långa batteritiden samt bra motor på den är ovärderlig i fråga om ergonomi för en själv .

Du kan ju även ha sladd på den om du vill .
Puttar upp här, @mackan - Hur kan man koppla sladd till sin avalon? :idea: :love:
 
Köpte en Aesculap Equipe i somras och har klippt rätt många gånger redan. Den är tyst, så pass att jag kan lyssna på bok samtidigt och det uppskattar jag mycket! Min dröm är en lättare maskin, men det är väl svårt antar jag.
Har just köpt en likadan och är nöjd! Hade en gammal, gammal heiniger tidigare som jag har varit helnöjd i, men den gick lätt varm. Hade egentligen tänkt köpa en ny heiniger, men råkade snubbla över en Equipe till kanonpris och är inte missnöjd!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
893
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 616
Senast: Myrten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp