Bästa kudden vid nackproblem/huvudvärk?

Fibusen

Trådstartare
Har migrän titt som tätt, och fick även stämpeln "kronisk spänningshuvudvärk" igår, jag ska nu börja få akupunktur och massa övningar, men även rekomendation att byta kudde. Men vilken är den bästa kudden? Ska man ha dun, memory, eller vad?
 
Helt omöjligt att svara på eftersom det är så individuellt. Jag kör just nu med en tempur resekudde, en pytteliten. Stora tempur klarar jag däremot inte, eller heller den tempur som inte är formad utan består av krossat tempurmaterial, inte diverse memoryskumkopior, inte Jensen där man kan fylla på/ta ur material.
 
Jag har i massa år haft tempur. Men det fanns ingen sån försäljare i hålan jag bodde i. Så när sista tempurkudden gjort sitt köpte jag någon formad kudde på Jysk. Den är också himla skön!
Jag vill alltså ha de som är formade så det går upp lite som stöd för nacke/hals. Det behöver min whiplash-nacke.
 
Jag har i massa år haft tempur. Men det fanns ingen sån försäljare i hålan jag bodde i. Så när sista tempurkudden gjort sitt köpte jag någon formad kudde på Jysk. Den är också himla skön!
Jag vill alltså ha de som är formade så det går upp lite som stöd för nacke/hals. Det behöver min whiplash-nacke.
Märkligt, min whiplash-nacke tål dem inte alls. Jag får fruktansvärt ont av formade kuddar utan kan bara använda de som inte är formade.
 
Jag har en såndär med riven wellpur. Väldigt tunn och ganska hård. Går att forma som jag vill.

Jag tror att man inte kan säga vad som passar alla, men generellt tänker jag att dynan ska vara ganska låg och inte för mjuk.
 
Jag har tidigare haft olika varianter av tempur och motsvarande kopior, men det har inte hjälpt. Hade framför allt ont i nacke och axlar, med efterföljande huvudvärk på det.
Skaffade för två år sedan en XL från Värnamo of Sweden och den har gjort stor skillnad!
Det enda man kan göra är att prova tills man hittar vad som funkar för en själv :)
 
Har själv den lätt formade Tempur-kudden (ena sidan hög, andra lägre). Svårt att klara mig utan den, migrän och nacksmärta kommer som brev på posten med annan kudde.
 
För tillfället är mina mest fungerande kuddar den billigaste kudden från Ikea där jag tagit ur minst hälften av fyllningen samt en gammal dunkudde där jag också tömt ur merparten av fyllningen. Klarar inte av höga kuddar och inte heller kuddar som blir för stumma.

Även Jysks billigaste memoryskum-kudde (”Kolla, skum”) funkar bra, deras wellpur funkar inte mer än en natt för mig.

Delar av natten sover jag utan kudde helt, variation håller nacken/huvudet gladast och hamnar jag på hotell eller andra ställen som inte funkar kuddmässigt knölar jag ihop en bit täcke och har som kudde. Plus har liniment i väskan :)
 
@Fibusen Din övning som du beskrev i en annan tråd - ska man alltsa pressa hakan så långt att bakhuvudet släpper väggen? Eller ska bakhuvudet vara kvar mot väggen?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 037
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag har problem med migrän. Det började rätt abrupt 2020 och har därefter kommit oftare och oftare. Nu har jag det minst en gång i...
2
Svar
34
· Visningar
1 805
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp