Bästa tipset för att minimera spill och hålla fodret fräscht!

Ela

Trådstartare
Hur har ni som fodrar med fri tillgång löst det i hagen? Jag vill minimera spill och eventuellt begränsa den fria tillgången något genom exempelvis ett småmaskigt hönät.
Har tittat på lite olika varianter som foderring med hönät, balkupa och liknande.
(Vill helst slippa bygga själv utan vill gärna köpa något klart)
 
Vi har foderring med hönät. Vi har köpt nät med lite större maskor (4.5cm) från scancord och är jättenöjd med dem, det är rätt bra pris på dem också.
Tidigare år har vi haft en egenbyggd foderring (se bild) men den har gjort sitt så i år köpte vi en sån där svart foderring i plast, jag har erfarenhet av dem sen tidigare och gillar dem. Tåliga och lätta att hantera!
Jag tycker det begränsar spillet riktigt bra!

Bilden är från när foderringen var helt ny, vi la sen till en sida så den blev lite större så blev det bättre.

img_3537.jpg
 
Såhär ser min foderhäck ut, öppningsbar på ena sidan, fungerar kanon! Rätt hög, då vi får så mycket snö på vintern.
IMG_20180908_191359.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Ela
Vi har foderring med hönät. Vi har köpt nät med lite större maskor (4.5cm) från scancord och är jättenöjd med dem, det är rätt bra pris på dem också.
Tidigare år har vi haft en egenbyggd foderring (se bild) men den har gjort sitt så i år köpte vi en sån där svart foderring i plast, jag har erfarenhet av dem sen tidigare och gillar dem. Tåliga och lätta att hantera!
Jag tycker det begränsar spillet riktigt bra!

Bilden är från när foderringen var helt ny, vi la sen till en sida så den blev lite större så blev det bättre.

Visa bifogad fil 19552

Köpte du en ring som är större än balen eller en som är ganska exakt som balen? Hur har du fäst nätet?
 
Köpte du en ring som är större än balen eller en som är ganska exakt som balen? Hur har du fäst nätet?

Ringen ska vara större än balen, jag tror att hemsidan rekommenderar 30cm större om jag minns rätt. Vi har balar på 130cm och ring på 160cm. Balen "sväller" ju gärna lite när man öppnar den och min känsla är att det blir mindre spill om man har lite luft mellan balen och ringen.
De näten som jag har köpt har ett resårband nertill som man trär över balen och om man inte har hästar som drar väldigt i näten räcket det resårbandet för att hålla kvar nätet över balen. Det går in under kanten nertill liksom. Vid ett tillfälle hade jag en häst som drog väldigt i nätet och då ställde jag balen på en pall och knöt fast nätet i pallen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en ponny som precis bytt stall till ett stall med väldigt mycket utevistelse och fri tillgång på grovfoder vintertid dock...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: ameo
·
Foder & Strö Hej! Ska till våren påbörja byggandet av vår lösdrift där vi ska ha två hästar. Har tänkt ha fri tillgång på foder (med...
2
Svar
22
· Visningar
7 603
Senast: Nielaa
·
Foder & Strö Ni som har glupska hästar och fodrar med finmaskiga hönät. Hur har ni löst det för att hästarna inte ska äta upp på för kort tid? Jag...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
22 007
Senast: fjordtokan
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 426
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp