Bates Stigläder/webbers

Sahara

Trådstartare
Hur fungerar webbers?
Vad är det för för skillnad med vanliga stigläder och webbers?
För och nackdelar?
Tips på stigläder/webbers till Bates sadel?
 
Fördelen med webbers är att det blir mindre bulk mellan skänkel och kåpa. Nackdelen är att de inte är lika reglerbara som vanliga stigläder, men det är ju bara ett problem om väldigt olika långa ryttare ska rida i sadeln.
 
Hur fungerar webbers?
Vad är det för för skillnad med vanliga stigläder och webbers?
För och nackdelar?
Tips på stigläder/webbers till Bates sadel?
Jag tycker det är mycket mer bekvämt, mindre saker under benet. Nackdelen är det inte går att dra upp stigbygeln på samma sätt utan den blir hängande längre ner, men det kan en ju lösa genom att lägga stigbyglarna i kors över sadeln tex. Bates har egna webbers som jag tycker är i bra kvalitet.
 
Jag tycker det är mycket mer bekvämt, mindre saker under benet. Nackdelen är det inte går att dra upp stigbygeln på samma sätt utan den blir hängande längre ner, men det kan en ju lösa genom att lägga stigbyglarna i kors över sadeln tex. Bates har egna webbers som jag tycker är i bra kvalitet.

Knäpp fråga; men hur fäster man webbers jämfört med vanliga stigläder?
 
Kikar på dessa och är lite sugen på att testa.

Har Batessadel men alltid använt vanliga stigläder. Har gått igenom en del nu de håller ju några år även om man köper kvalitets märken så nu börjar det bli dags att byta igen.
 
Kikar på dessa och är lite sugen på att testa.

Har Batessadel men alltid använt vanliga stigläder. Har gått igenom en del nu de håller ju några år även om man köper kvalitets märken så nu börjar det bli dags att byta igen.
De webbens jag haft slets mycket fortare än mina vanliga läder, töjdes mer också.

Sen var ena öglan så stor att den lätt kasade ut krampan på bates hoppsadeln.

Till dressyrsadel under kåpan satt de bättre iofs. Hade stigbygelpåsar för att minska risken för repor på sadeln de gånger jag på läderna i kors över sadeln, eller så tog jag av dom helt efter varje tur.
 

Liknande trådar

Utrustning Igår provred jag i dotterns Bates Caprilli hopp för första gången. Det var som att sitta i en soffa, så skön! Jag skulle behöva en...
Svar
4
· Visningar
396
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag har precis köpt en ny dressyrsadel och funderar på att prova enkla stigläder från amerigo. Hur tycker ni att dem är? Jag har aldrig...
Svar
12
· Visningar
1 018
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: __sofia__
·
Utrustning Var kan man hitta stigläder som är 165 cm eller längre? Har en lång och smal 17-åring som bara är ben och våra längsta stigläder som är...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp