Bates/Wintec sadlar?

S

Supersonic_

Är på jakt efter hoppsadel till min ponny som ser ut såhär i ryggen:

http://static.apberget.se/images/p/g/fd8/fd8d447f4f3b69a96d661e6643e1f5a5_500_375.jpg

Iofs så är han bara longerad och lite sutten på på bilden så han har ju ganska mycket mer muskler nu.
Han är breeed, har storlek 36 på sin globus dressyr och ganska rak rygg men eftersom han är lite överbyggd tycker jag sadeln inte ligger så bra som den skulle kunna göra och att den skulle kunna vara lite svängdare.

Då har jag spanat in mig på bates sadlarna, som verkar sååå sköna! Jag är medveten om att han kommer behöva säkert det vidaste järnet, och att sadeln då kommer bli väldigt svängd i bommen men frågan är då om den skulle kunna ligga bra ändå i och med att han är överbyggd? Eller om han ändå behöver något lite rakare, ett mellanting mellan globus/bates.
Någon som har någon ide? Ni som har Bates/Wintec, vad har ni för hästar? Vet nån hur många grader bomvidden ligger på? (vidaste)

Han har också väldigt kort rygg, 115-125 i täcken.
http://static.apberget.se/images/p/g/52f/52fa1cf76a82bd4eef925b3746000ebf_500_422.jpg

Någon som har nåt tips på sadel? Är i akut behov :D
 
Sv: Bates/Wintec sadlar?

På min ponny blev Wintec 500 för svängd med det vidaste järnet i.
Jag köpte en Wintec Wide och satte det vita järnet i, då blev sadeln tillräckligt vid, lagom svängd. Den funkar säkert att hoppa i, man kan sätta i större knäklossar.
Hur det är med Bates vet jag inte, jag menar hur svängd den blir med det vita järnet i.
Men jag har tidigare haft en Bates och det är väldigt sköna sadlar.
 
Sv: Bates/Wintec sadlar?

Vad hade du för ponny, hur såg den ut i ryggen?
 
Sv: Bates/Wintec sadlar?

Welsh Partbred. Kort rygg, rund, lite manke. Som en Säl:idea:
Hennes rygg blir väldigt rak när hon jobbar, stillastående så låg Wintec 500 kanonbra...
 
Sv: Bates/Wintec sadlar?

hade en ponny som såg exakt så ut i ryggen som din gör och jag hade en Wintec 500 till honom. den satt som gjuten, nu ligger den dock bara och skräpar i mitt garage.

men det var en helt underbar sadel till den ponnyn och om ja inte minns fel köpte de nya ´ägarna en exakt lika dan sadel till ponnyn när de köpte den.

Ponnyn hade kort rygg men ganska musklad vid bogen typ. rund och kort
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
345
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
693
Senast: Sebastian
·
Utrustning Hej Är det fler som har Bates eller Wintec sadlar och som är duktiga på att passa in dem för häst och ryttare? Jag har en Bates dressage...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Bregen
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp