Batt/nosgrimma till häst som lyfter bettet?

Morran

Trådstartare
Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med.

Jag har extremt svårt att passa in träns och nosgrimmor. Jag vette tusan vad hon gör, men när man spänner sidstyckena så att bettet ligger i lagom höjd, så fipplar hon gärna upp det så att det slår i tänderna. Jag kan och vill inte höja bettet mer, för då hörs det hur det klonkar i tänderna. Remontnosgrimma gör att bettringen liksom "hänger bakåt" och glappar. Engelsk nosgrimma, löst spänd, i kombination med lindat bett och bettskivor har vi kört en del, men då blir hon gärna stel och tung i handen och lägger sig på som ett ånglok. Lägger gärna tungan över bettet då också om hon tycker att det går för långsamt ute på fältet. (Annars kan hon visa missnöje genom att studsa på stället) Aachen har jag inte testat då jag "inte gillar" det.

Hon rids på tvådelat bett (Sprenger Dynamic). Hon gillar inte tungtryck och hatar därför raka bett. Testade ett rakt med tungfrihet men då uppdagades det tyvärr väldigt snabbt att hon fick sår i gommen och blev oridbar på några få tillfällen. Tredelat blir hon helt signaldöv på. Likaså bett med fasta ringar. Vid ett tillfälle testade jag jaktkandar och hästen vägrade gå en meter. Hackamore är inte heller nån favorit då hon inte gillar nacktryck utan ställer sig och studsar.

Det enda som funkar halv-ok är micklem med tvådelat bett, det kör jag vid hoppning och uteritt, men jag vill ha något att variera med och vår främsta gren är dressyr. Jag jobbar såklart jättemycket med att få henne att acceptera handen bättre och försöker att alltid vara stilla och stadig utan att bli stark eller fippla för mycket. (men jag är ju tyvärr inte sån skicklig ryttare som jag önskar att jag var :P) Hon blir ju lugnare när hon är loss och jobbar korrekt, men damen har idéer och humör och kan låsa sig när det inte passar henne så ibland kan det ta en stund att komma dit om hon inte har vaknat på rätt sida. Största problemet upplever jag faktiskt är att hon lyfter bettet själv så det klonkar i tänderna och sidstycken glappar.Hur löser man det?
 
Testat en kineton nosgrimma? Lyfter bettet lite och verkar ngt över nosryggen vid tygel tag. Lämnar lanerna ganska så fria.

Eller ett lås bett, kollapsar inte över lanerna vid tygel tag och fungerar som vanligt ledat då man har eftergift.

Är det jag kommer att tänka på just nu..
Min häst föredrar när betten hänger ganska lågt. Då kan hon bli lugn i munnen. Allra bäst är det med en remont till det (även om alla remont har så dum passform och inte vill hänga så lågt.) Pullar och aachen tycker hon inte om (vänjer dock in pillar igen efter att ha uteslutit det de närmsta 3 åren).
Dvs ett stabilt bett och en stabil nosgrimma = glad häst. Men det är ju väldigt induviduellt vad de trivs med.
 
Bettlyftare känns inte helt rätt, det är ju det jag vill komma bort ifrån, att hon trycker upp bettet och riskerar skada tänderna. Känns snarare som om jag måste "få ned" bettet utan att det samtidigt blir allt för mycket tungtryck. Omöjlig kombo?
 
Bettlyftare känns inte helt rätt, det är ju det jag vill komma bort ifrån, att hon trycker upp bettet och riskerar skada tänderna. Känns snarare som om jag måste "få ned" bettet utan att det samtidigt blir allt för mycket tungtryck. Omöjlig kombo?
Att hästen lyfter bettet läser jag att hon vill ha bort det från lanerna. Har du haft tandläkare ute?
 
Bettlyftare känns inte helt rätt, det är ju det jag vill komma bort ifrån, att hon trycker upp bettet och riskerar skada tänderna. Känns snarare som om jag måste "få ned" bettet utan att det samtidigt blir allt för mycket tungtryck. Omöjlig kombo?

Fast å andra sidan kanske hästen helt enkelt inte vill ha bettet mot tungan/lanerna/båda och skulle tycka att det var trevligt att själv slippa lyfta bettet? Är ju enkelt att prova med vilken överbliven rem som helst en gång.
 
Vad säger vidareutbildad veterinär om tänderna? Har hästen redan skador på tänderna/i munnen?

För ungefär 2,5 år sedan köpte jag en häst som visade sig ha skador på tänderna (på första molarerna i nederkäken) efter att ha försökt skydda sin mun mot hårda händer. Jag provade många bett på honom och provade att höja och sänka bettet tills jag hittade ett bett som han tyckte var okej och på en höjd som passade just honom. Jag satte också en curbstrap under hakan på honom för att få lite tyngd vilket han trivdes väldigt bra med. De första gångerna han fick bett i munnen fipplade och lyfte han de första minuterna men ganska snart var han helt lugn i munnen direkt vid tränsningen. Nu är skadorna på tänderna nästan borta och han lyfter eller fipplar aldrig med bettet längre. Självklart måste han ridas med mjuk och fin hand men han har inget obehag av bettet längre.
 
Vad säger vidareutbildad veterinär om tänderna? Har hästen redan skador på tänderna/i munnen?

För ungefär 2,5 år sedan köpte jag en häst som visade sig ha skador på tänderna (på första molarerna i nederkäken) efter att ha försökt skydda sin mun mot hårda händer. Jag provade många bett på honom och provade att höja och sänka bettet tills jag hittade ett bett som han tyckte var okej och på en höjd som passade just honom. Jag satte också en curbstrap under hakan på honom för att få lite tyngd vilket han trivdes väldigt bra med. De första gångerna han fick bett i munnen fipplade och lyfte han de första minuterna men ganska snart var han helt lugn i munnen direkt vid tränsningen. Nu är skadorna på tänderna nästan borta och han lyfter eller fipplar aldrig med bettet längre. Självklart måste han ridas med mjuk och fin hand men han har inget obehag av bettet längre.


Har haft henne sen hon var föl. Hon har alltid varit känslig, men det var drygt ett år sedan det gick riktigt fel.
Jag var gravid och skaffade mig en medryttare. Ganska snart blir hästen oridbar. Det visade sig, hos kontroll av tandutbildad vet, att bettet (det oledade med tungfrihet) skavt på tänderna i överkäken. Dessa hade nöts ner så pass att underkäkens tänder gått upp och gjort fula sår i gommen. Därav att jag inte vill ha upp bettet, utan ned. Eller tänker jag fel nu?
Förmodligen hade det inte gått så långt om jag ridit själv, då jag känner henne utan och innan. Medryttaren slutade såklart när hästen var "för svår" (dvs inte fann sig i handridning)

Skadorna är nu helt läkta men hon är ju så klart änbu mer rädd om munnen. Vid en handfull tillfällen har hon ridits på graman för att bryta situationer där hon låser sig och drar iväg med huvudet bland stjärnorna. Då har hon gått som en klocka och tagit ett jämt och ärligt stöd. Dock gillar jag inte hjälptyglar annat än i yttersta nödfall. Men nåt är det ju som händer i munnen då som hon gillar. Går det att lösa det på ett liknande, fiffigt sätt?
 
Jag tror att du tänker rätt. Bettet behöver ha lite tyngd och prova gärna med en curbstrap under hakan. För min gjorde det enormt stor skillnad.

Har du provat att ta bettet du provar helt löst? Dvs håll i ringarna på bettet och sakta föra det upp och ner i munnen för att på så sätt utröna var just din häst trivs med att ha bettet. Du kan prova med flera olika sorters bett och det bett hon håller kvar och där, alltså den höjden där hon håller kvar bettet provar du att rida på det bettet. För min häst var det så att i början behövde han ridas på ganska lång tygel för att få tillbaka förtroendet för ryttarens hand igen. Kanske är det likadant med din häst?

Jag tror snarare att hon kände att hon inte kom undan och därför gick fint på graman men det kan också vara så att hon behöver stabilitet och det får hon med rätt bett på rätt höjd och ev. en curbstrap under hakan för extra stöd.
 
Jag tror du måste vara fördomsfri i detta fall.

Jag tycker som många andra här att du ska börja med tandläkare så du börjar från noll så att säga.
Sedan får du testa sådant du inte tror på eller "inte gillar". Hästen kan ju gilla andra saker än vad du gillar.

Jag tror inte heller man ska sitta fast i fördomarna om "skarpa" bett eller "milda" bett. Ett bett som passar din häst bra, är ett bra bett oavsett hur det är utformat eller vad folk tror och tycker.

Undar om du inte ska testa bettlyftare ändå. Tycker att hästen försöker tala om något kanske?
Testa är ju inte farligt, men man bör kanske tömköra eller rida inhägnat först om det skulle vara så illa att det blev panik.
 
Ett bett med tungfrihet har jag fått lära mig av en kunnig, är knappast någon tungfrihet. Porten är för smal för att ge hästens tjocka tunga frihet och man bör endast rida/köra i det en begränsad tid (typ några dagar, någon vecka) då bettet trycker på tungan/lanerna och dessutom ganska vasst.
 
Jag tror du måste vara fördomsfri i detta fall.

Jag tycker som många andra här att du ska börja med tandläkare så du börjar från noll så att säga.
Sedan får du testa sådant du inte tror på eller "inte gillar". Hästen kan ju gilla andra saker än vad du gillar.

Jag tror inte heller man ska sitta fast i fördomarna om "skarpa" bett eller "milda" bett. Ett bett som passar din häst bra, är ett bra bett oavsett hur det är utformat eller vad folk tror och tycker.

Undar om du inte ska testa bettlyftare ändå. Tycker att hästen försöker tala om något kanske?
Testa är ju inte farligt, men man bör kanske tömköra eller rida inhägnat först om det skulle vara så illa att det blev panik.

Hon är kollas av veterinär med tandkompetens om du läser lite högre upp. Och då senast för två veckor sedan. Och jag håller på att testa mig fram, det är därför jag söker idéer och input härifrån, hos min tränare och folk "runtomkring ". :)
 
Hon är kollas av veterinär med tandkompetens om du läser lite högre upp. Och då senast för två veckor sedan. Och jag håller på att testa mig fram, det är därför jag söker idéer och input härifrån, hos min tränare och folk "runtomkring ". :)

Ah, jag såg att hon var kollad men uppfattade inte att det var så tätt inpå inlägget.
 
Jag tror att du tänker rätt. Bettet behöver ha lite tyngd och prova gärna med en curbstrap under hakan. För min gjorde det enormt stor skillnad.

I min värld är curb strap standardutrustning. Skulle aldrig våga rida utan, i ett riktigt krisläge kan den ju i princip vara skillnaden mellan hjärtat i halsgropen och hjärtat mosat av en hästhov. Nog för att jag undviker krislägen in i det sista men curb strap har jag alltid ändå.
 
I min värld är curb strap standardutrustning. Skulle aldrig våga rida utan, i ett riktigt krisläge kan den ju i princip vara skillnaden mellan hjärtat i halsgropen och hjärtat mosat av en hästhov. Nog för att jag undviker krislägen in i det sista men curb strap har jag alltid ändå.

HUr menar du att det löser en krissituation? Är inte den en rem som sitter under hakan?
 
HUr menar du att det löser en krissituation? Är inte den en rem som sitter under hakan?
Undrar samma sak.. är ju bara en rem under hakan som stabiliserar bettet :/.
(Aldrig ridit med curb strap, och aldrig råkat illa ut pga det trots helknäpp häst.)
 
Aldrig ridit med curb strap till tränsbett. Gör det verkligen någon skillnad om man inte riskerar att dra betet genom munnen på hästen (vilket inte är vårt problem då jag aldrig rider utan nosgrimma). Med det inte sagt att jag inte är villig att testa om det skulle ge oss bättre grundförutsättningar när vi jobbar.

"Har du provat att ta bettet du provar helt löst? Dvs håll i ringarna på bettet och sakta föra det upp och ner i munnen för att på så sätt utröna var just din häst trivs med att ha bettet. Du kan prova med flera olika sorters bett och det bett hon håller kvar och där, alltså den höjden där hon håller kvar bettet provar du att rida på det bettet. För min häst var det så att i början behövde han ridas på ganska lång tygel för att få tillbaka förtroendet för ryttarens hand igen. Kanske är det likadant med din häst?"

Har testat. Hon lägger bettet på en höjd. Sen när man rider och tar minsta tygelkontakt så drar hon upp bettet så sidstyckena glappar. Kortar man sidstyckena så att det inte glappar då, så slår bettet mot tänderna :(

Har kikat på kinetonnosgrimma. Nån som vet om det stoppar "uppåt" också? Det kanske beror vilken höjd man placerar den på? En annan idé som poppade upp var fulmerbett?
 
Skillnaden curbstrapen gör är att det blir lite tyngd neråt i bettet. Din häst har ju ingen anledning längre att skydda sin mun och då kan curbstrapens tyngd bli den snälla påminnelse hon behöver att hon inte behöver lyfta bettet längre.

Även om hon lyfter bettet så att sidostyckena glappar så låt bettet sitta där hon själv vill ha det. Rid mycket på halvlång/lång tygel så att hon vänjer sig vid att hon inte behöver skydda sin mun längre. Utmana dig själv att du rider så mycket som möjligt med sitsen så underlättar du både för dig och hästen. Hästen kan gå i en bärig form även på lång/halvlång tygel och då märker man snabbt om det är en ärlig bärig form hästen har eller om hästen använder handen som ett femte ben.
 
Undrar samma sak.. är ju bara en rem under hakan som stabiliserar bettet :/.
(Aldrig ridit med curb strap, och aldrig råkat illa ut pga det trots helknäpp häst.)

Svarar dig och @Efwa samtidigt. Jag tänker så här, vid ett krisläge tar jag tag i en tygel och håller/drar allt vad jag orkar. Då får bettet under inga som helst omständigheter åka igenom munnen eftersom jag då sitter med för lång tygel samt eventuellt ett tappat träns. Men det här är alltså i ett extremt krisläge och med hästar som lärt sig att ge efter och böja sig i den dagliga ridningen. Skulle aldrig rida utan på någon häst oavsett utbildningsgrad. Jag tror att det finns de som inte anser att det här är en bra metod att ta till om det krisar.
 
Svarar dig och @Efwa samtidigt. Jag tänker så här, vid ett krisläge tar jag tag i en tygel och håller/drar allt vad jag orkar. Då får bettet under inga som helst omständigheter åka igenom munnen eftersom jag då sitter med för lång tygel samt eventuellt ett tappat träns. Men det här är alltså i ett extremt krisläge och med hästar som lärt sig att ge efter och böja sig i den dagliga ridningen. Skulle aldrig rida utan på någon häst oavsett utbildningsgrad. Jag tror att det finns de som inte anser att det här är en bra metod att ta till om det krisar.

Vad är det för krislägen där du behöver ta till så drastiska metoder och hur ofta händer det?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 977
Utrustning Ända sedan jag såg Bomberbits Happy Tounge har jag velat testa något liknande. Har dock inte fått tummen ur utan växlar mellan två olika...
Svar
8
· Visningar
6 106
Utrustning Min häst trivs inte med bett. Han slänger med huvudet när man rör vid bettet och ibland även när man inte har kontakt med det. Han...
2
Svar
23
· Visningar
2 302
Senast: Beckie
·
P
Utrustning Har lite funderingar kring det här med bett. Min häst tuggar nästan ihjäl sig på bettet. Ibland ser hon nästan ut som en fölunge som...
Svar
7
· Visningar
883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp