Bättre dressyr, domare, tränare och sadelns betydelse - Utbruten från Bildtråden på dressyrhästarna, del X

Jag tänker att oavsett vad det handlar så är det enklare att ha egna pengar än att gå till pappa och säga Hördu jag behöver en 15-20 papp till en dressyrsadel. Och dessutom en skön grej att få sina första par löner och känna att Tjoho, nu kan jag köpa en sadel.

Fast det är väl ändå helt OT osv ?
 
@Dressyrtjejen_97 jag har också korta (lår)ben i förhållande till min överkropp. Ingen tränare någonsin har låtit mig sitta illa för det. ;). Jag går hippologen och vår klass är definitivt inte stöpt i någon mall kroppsbyggnadsmässigt och alla har egna svagheter att jobba vidare med. Det är liksom så livet som ryttare ser ut: identifiera svagheterna och jobba med dom (och så fort man tycker att man börjar få bukt på grejerna så smyger det fram nya grejer att jobba med).
 
@Dressyrtjejen_97 jag har också korta (lår)ben i förhållande till min överkropp. Ingen tränare någonsin har låtit mig sitta illa för det. ;). Jag går hippologen och vår klass är definitivt inte stöpt i någon mall kroppsbyggnadsmässigt och alla har egna svagheter att jobba vidare med. Det är liksom så livet som ryttare ser ut: identifiera svagheterna och jobba med dom (och så fort man tycker att man börjar få bukt på grejerna så smyger det fram nya grejer att jobba med).

Samma här! Korta ben, lång överkropp med stora bröst därtill...

/Mvh prallan, hoppryttare som faktiskt blir placerad på dressyrtävlingar, med dressyrsadel :D
 
@Dressyrtjejen_97 Jag har också korta ben men ffa långt överliv. Att jag därtill rider små hästar kan göra balansen lite trixig. Men rätt sadel hjälper mer än alla situps i världen. Min childeric puttade tex fram mig ganska mycket och när jag bytte till Amerigon hamnade jag mer rätt. Nu har jag bytt igen till en Equipe och min sits har blivit än bättre. De som säger att sadeln inte hjälper har aldrig suttit i rätt sadel.
 
@Dressyrtjejen_97 Jag har också korta ben men ffa långt överliv. Att jag därtill rider små hästar kan göra balansen lite trixig. Men rätt sadel hjälper mer än alla situps i världen. Min childeric puttade tex fram mig ganska mycket och när jag bytte till Amerigon hamnade jag mer rätt. Nu har jag bytt igen till en Equipe och min sits har blivit än bättre. De som säger att sadeln inte hjälper har aldrig suttit i rätt sadel.
Kan bara instämma, enorm skillnad när man väl får sitta i en optimal sadel!
 
@Dressyrtjejen_97 förutom att instämma i kören om att sadel måste passa både häst och ryttare vill jag tipsa om centrerad ridning! Var på en kurs och oj vilken ögonöppnare det var. Små enkla hjälpmedel att komma närmare den perfekta sitsen. Framförallt jobbade man med kroppen, inte mot. Så mycket lättare allting blev!

Jag har också korta ben (taxen kallar de mig på jobbet) men jag kan ändå sitta rakt och snyggt i sadeln, för sadeln passar mig.
 
Jag vill, men har inte hittat rätt. Tittade lite på det i våras, men att hitta något som matchar båda oss, om man inte vill lägga typ 30k+, verkar i stort sett omöjligt. H.H har en "knepig rygg" och det har även in the past varit ett rent h-vete att hitta dressyrsadel till honom tydligen. Lägg där till att jag dessutom är 162 cm kort och pga. knäskada inte kan rida i sadlar med enorma knästöd. Som sagt, good luck att hitta en dressyrsadel med korta kåpor, utan stora knästöd, som passar häst med enorm manke och rätt rak och bred rygg, på begagnatmarknaden. :( Därför har vi ingen. + Att jag särskilt på senaste tiden lärt mig sitta hyfsat i den numera 24 år gamla Kieffer Donaun.........
Jag har en Albion som stämmer på alla punkterna. Betalade 4500 för den.
 
Bara på de första och sista bilderna i tråden ser er ni som ekipage bättre ut.

I de låga klasseran vinner ni jättemycket på nogranhet, alla rörelser ska utföras på rätt plats, nogranna vägar. Takten i gångarterna är viktigare än jätte gångarter.
Trivs du med din tränare behöver du inte byta men ibland kan det vara bra att åka till någon annan för att få lite nya tips och ideer saker har en förmåga att bli en vana.
Trivs du och hästen med program med korta transportsträckor, välj dessa programen

Se dig om efter en begagnad dressyrsadel många äldre har väldigt lite knästöd, vilken typ av rygg de passar finns en utmärkt tråd om här på Buke
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp