Baucher bett - verkan?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Råkade köpa på mig ett baucher bett idag :angel:
Letade efter något som skulle vara stadigt för hästen, och vara godkänt i dressyr.

Insåg dock precis att jag inte var helt säker på hur det verkar..........
Eller rättare sagt; Jag har hört två versioner på verkan.
1: Ungefär som ett fullcheek bett. Alltså att det pga. de små ringarna som man sätter i sidostycket, blir det väldigt "stadigt" för hästen, samt att ledande tygeltag blir lite tydligare.
2: Ungefär som ett pessoa eller pelham. Hiss/hävstångseffekt och skarpt.

Efter att ha vänt och vridit på det lite själv tycker jag mig ha kommit fram till att teori 1 är rätt. Detta dels mot bakgrunden av att det t.om. är godkänt för ponny-dressyr, men också för att det varken har någon stång i den bemärkelsen, eller kedja. Så antingen är jag dum i huvudet och har sovit på NO-lektionerna, eller så har/kan det inte ha någon hävstångseffekt. Men hur ligger det egentligen till?

Ska bli spännande och prova på killen dock! :D
Någon annan som har ett sånt och tycker något om sitt?
 
Du har rätt i att alt. 1 stämmer :)

Jag köpte ett till min kuse som gillar stadiga och stilla bett, han gillar dock det inte alls så nu hänger det mest i skåpet. Men smaken e ju som baken :)
 
@KrullTroll
Bettet uppskattades mycket av Herr Långtnamn :D
Tidigare har jag haft 2- och 3-delat eggbett som jag varierat med hackamore. Det 3-delade går han verkligen 110% bra på, och det 2-delade typ 99% (tycker absolut om det mycket, men inte det där "lilla extra" som med det 3-delade). Sitt baucher verkar han dock gilla lika mycket som sitt 3-delade egg :D

12345443_781551331968201_2240234185379765674_n.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
985
Senast: Equilina
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 578
Senast: Vogue
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 199
Senast: IngelaH
·
R
Utrustning Hej! Jag rider ett arabsto som är lite "under utbildning". Förra ryttaren red på Pessoabett, med sidostycket fäst i ringen högst upp...
Svar
15
· Visningar
1 679
Senast: vblpower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp