Bukefalos 28 år!

Baucher-bett

Billy

Trådstartare
Jag har inte letat efter en tråd om detta så om det finns så får moderatorn skicka.

Som rubriken säger - Baucher-bett - någon som har erfarenhet av detta att delge?
 
Jag har det ena shetlandsponnyn, han gillar sitt bett jätte mycket och är himla trevlig att köra på det.
Den andra gillar det inte alls, han trivdes dock bäst på hackamore =)
 
Det är ju ett bett som ligger väldigt stadigt i munnen, helt utan hävstångseffekt eller något. Godkänt att tävla dressyr på.

Nej, men jag har det till min kille (okänd, men ev. SWB/xx), och han gillar det. Använder det mest i tömkörningen, då han lätt välter inåt där och behöver mycket stadga. Funkar riktigt bra! :)
 
Jag har inte letat efter en tråd om detta så om det finns så får moderatorn skicka.

Som rubriken säger - Baucher-bett - någon som har erfarenhet av detta att delge?

Min var inte förtjust. Han knäppte av och släppte stödet, lite på samma sätt som med Hööks D-ringade westernbett, som en light-version av hur han reagerar på kimblewick.
 
Fungerade helt okej på min. Stabilt bett som ligger bra i munnen och passar min ponny, som har orolig mun.
Dock har jag nu bytt till ett vanligt tvådelat som hon trivs ännu bättre med, kanske tvådelat baucher vore det alldeles ultimata.
 
Min känsliga, med orolig mun trivdes bra på det. Tror att hon gillade stabiliteten.
Nuvarande häst (också känslig mun men inte lika orolig) var inte lika förtjust, hon trivs bättre på ett annat.
 
Min grabb gillade det inte. Bet sig fast och sprang med huvudet i skyn. Ville inte alls ens närma sig ett stöd.
Han gillar ändå stilla och stabila bett, men här vart det tvärt nej
 
Det var tyvärr inget för min, har dock bara provat tvådelat. Sög upp det och tuggade på det precis som med alla andra delade bett så till min besvikelse fungerade det inte alls och min häst blev bara stressad av det. Rider annars på rakt bett med fasta ringar just för att han blir stressad över bett som rör sig, men ville testa om det gick att rida någon gång på ett delat baucher eftersom det sägs ligga mer stilla. Har en vbl-valack på 165 cm med bettstorlek 10,5 så jag kan garantera att bettet inte var för stort.
 
Min funkade väldigt bra på det ett tag. Hade då tvådelat. Sedan har jag kommit på att hon hellre vill ha rakt bett. Hon reagerade med att skaka på huvudet framförallt i galoppen. Inget hon gjorde från början men som hon kom på efter ett halvår eller så...
 
Min häst har en känslig mun, han var inte nöjd med sitt baucher. Men funkar fint på vanligt tvådelat, tredelat, rakt och nova.
 
Jag vet inte hur andra gör men mina tygeltag går inte direkt längs med ganascherna upp mot öronen...
Det känns som att du missuppfattat? Eller förstår jag inte vad du menar?

Har du ett bett med hävstångseffekt kommer dina tygeltag att göra så att bettet dras framåt/nedåt i sidstyckena och därmed ger tryck på nacken. Därför mäter de vikten i sidstycket.
 
Det känns som att du missuppfattat? Eller förstår jag inte vad du menar?

Har du ett bett med hävstångseffekt kommer dina tygeltag att göra så att bettet dras framåt/nedåt i sidstyckena och därmed ger tryck på nacken. Därför mäter de vikten i sidstycket.

Du förstår inte vad jag menar.
De drar tygeln upp mot öronen, och de drar dessutom (i min mått mätt) ganska hårt. Jag brukar ha händerna mer kring manken än kring nacken, då får tygeltagen inte alls samma effekt som på filmen.
F.ö. finns det inte som helst hävstångseffekt på baucher-bett.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 007
Senast: villhöver
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
872
Senast: Linda_A
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp