BC, höftledsröntgen & SKK (utbruten frånUppdateringstråd 25)

I min ras ska hanen uppfylla kraven i det land han är reggad i. Så gör han det men det är inte samma krav som Sverige så får han användas och valparna reggas här. Trodde alla raser hade så - men det är kanske rasklubben som drivit igenom det och inte skk?
Så är det i min ras också. Dvs svensk tik åker utomlands för parning = tiken ska uppfylla de svenska kraven, hanen ska uppfylla kraven i det land där han bor. Utländsk hane lånas in till Sverige för att para = måste uppfylla de svenska kraven dvs gå MH och röntgas. Så i min ras hade det gått utmärkt att låta @Migo s svenska tik åka utomlands för att para hanen förutsatt att tiken själv är röntgad/uppfyller de svenska kraven.
 
Så är det i min ras också. Dvs svensk tik åker utomlands för parning = tiken ska uppfylla de svenska kraven, hanen ska uppfylla kraven i det land där han bor. Utländsk hane lånas in till Sverige för att para = måste uppfylla de svenska kraven dvs gå MH och röntgas. Så i min ras hade det gått utmärkt att låta @Migo s svenska tik åka utomlands för att para hanen förutsatt att tiken själv är röntgad/uppfyller de svenska kraven.
Hos BC ska avelsrådet (ganska godtyckligt) godkänna utländska hanar och avgöra om de tycker att han duger eller inte.
 
Hos BC ska avelsrådet (ganska godtyckligt) godkänna utländska hanar och avgöra om de tycker att han duger eller inte.
Vart står det i registreringsreglerna?

Det är ju SKK som registrerar valparna, inte SVaK. Hittar inget om att specialklubben måste godkänna hanen för att valparna ska gå att registrera? Hittar heller inget om att det skulle vara krav på HD-röntgen på utländskt avelsdjur gällande BC.
 
Hos BC ska avelsrådet (ganska godtyckligt) godkänna utländska hanar och avgöra om de tycker att han duger eller inte.
Men bestämmer de då över registreringsreglerna? Visste inte att de har sådan makt! För oss spelar det ingen roll vad avelsrådet tycker, så länge man uppfyller registreringsreglerna 🙂 Vad krångligt för dig /er när ni behöver få in nytt blod
 
Vart står det i registreringsreglerna?

Det är ju SKK som registrerar valparna, inte SVaK. Hittar inget om att specialklubben måste godkänna hanen för att valparna ska gå att registrera? Hittar heller inget om att det skulle vara krav på HD-röntgen på utländskt avelsdjur gällande BC.

Men bestämmer de då över registreringsreglerna? Visste inte att de har sådan makt! För oss spelar det ingen roll vad avelsrådet tycker, så länge man uppfyller registreringsreglerna 🙂 Vad krångligt för dig /er när ni behöver få in nytt blod

Våra registreringsregler säger ju väldigt tydligt att föräldrarna ska ha meriter motsvarande vallhundsprov, känd höftledsstatus och ögonlysning/fri från CEA. Att få använda en hund utan känd status innebär ju att man måste söka en dispens - den går till SKK men skickas till SVaKs avelsråd för ett utlåtande.

Det godtyckliga är mestadels vad som räknas som merit motsvarande VP (praktiskt arbete men avsaknad av tävlingsresultat räknas tex inte, vad jag vet, även om jobbet är 100 ggr mer krävande än VP), samt NÄR de bedömer att det är värt att ge dispens på höfterna tex.
 
Våra registreringsregler säger ju väldigt tydligt att föräldrarna ska ha meriter motsvarande vallhundsprov, känd höftledsstatus och ögonlysning/fri från CEA. Att få använda en hund utan känd status innebär ju att man måste söka en dispens - den går till SKK men skickas till SVaKs avelsråd för ett utlåtande.

Det godtyckliga är mestadels vad som räknas som merit motsvarande VP (praktiskt arbete men avsaknad av tävlingsresultat räknas tex inte, vad jag vet, även om jobbet är 100 ggr mer krävande än VP), samt NÄR de bedömer att det är värt att ge dispens på höfterna tex.
Det är inte värt att trycka på det nya blodet då och få med sig SKK?

Man kan ju ta upp med dem att det egna avelsrådet motverkar aveln i rasen o verkar för matadoravel.
 
Hos BC ska avelsrådet (ganska godtyckligt) godkänna utländska hanar och avgöra om de tycker att han duger eller inte.
Men avelsrådet trumfar ju inte registreringsreglerna? Dvs även om avelsrådet inte godkänner så är det ju SKK:s regler som gäller, och det är ju att registreringsreglerna gäller för aktuellt land, vilket skulle innebära att om din tik är röntgad och hanen uppfyller registreringsreglerna i sitt eget land är det helt lugnt att åka dit med din tik och para. Kan inte se hur avelsrådet på nåt sätt skulle kunna sätta käppar i hjulet för det, förutom att kanske inte ge valphänvisning på kullen etc, men det lär du ju inte behöva ändå.

Dispens från registreringsreglerna gäller ju parning som sker i Sverige.

Edit: det kan ju vara problem om hanen är registrerad på något sätt/i någon organisation som inte godkänns av SKK dvs inte ses som "renrasig BC", men det verkar ju inte vara problemet här utan fokus är HD-röntgen.
 
Våra registreringsregler säger ju väldigt tydligt att föräldrarna ska ha meriter motsvarande vallhundsprov, känd höftledsstatus och ögonlysning/fri från CEA. Att få använda en hund utan känd status innebär ju att man måste söka en dispens - den går till SKK men skickas till SVaKs avelsråd för ett utlåtande.

Det godtyckliga är mestadels vad som räknas som merit motsvarande VP (praktiskt arbete men avsaknad av tävlingsresultat räknas tex inte, vad jag vet, även om jobbet är 100 ggr mer krävande än VP), samt NÄR de bedömer att det är värt att ge dispens på höfterna tex.
Ibland kan ju SKK gå emot rasklubben med sådant.

När man ska få en saluki från ursprungsländerna inmönstrad i SKK så ska rasklubben säga ja till det. En vän till mig tog in två saluki från Iran. Rasklubben sa nej till att få dem inmönstrade med motiveringen att ena hunden är brindle och andra hunden hade brindlefärgade syskon (brinde är enligt rasstandarden "inte önskvärd", också den enda färg som är "inte önskvärd"), dessutom "behövdes" det inte nytt blod enligt rasklubben eftersom rasen inte har problem med hög inavelsgrad.

Det hela överklagades till SKK, som då menade på att färg inte ska spela roll, och man aldrig kan säga att nytt blod är onödigt. Hundarna blev till sist inmönstrade, trots inte allt för glada toner från rasklubben.
 
Våra registreringsregler säger ju väldigt tydligt att föräldrarna ska ha meriter motsvarande vallhundsprov, känd höftledsstatus och ögonlysning/fri från CEA. Att få använda en hund utan känd status innebär ju att man måste söka en dispens - den går till SKK men skickas till SVaKs avelsråd för ett utlåtande.

Det godtyckliga är mestadels vad som räknas som merit motsvarande VP (praktiskt arbete men avsaknad av tävlingsresultat räknas tex inte, vad jag vet, även om jobbet är 100 ggr mer krävande än VP), samt NÄR de bedömer att det är värt att ge dispens på höfterna tex.
Precis som @inverterad skriver så gäller ju registreringsreglerna för hundar registrerade i Sverige. Utländska hundar står utanför SKKs regler, de har sitt eget lands regler. Om jag förstått dig rätt så gillar du inte specialklubben något särskilt, så då behöver du väl inte lägga så mycket vikt i vad de gillar och inte gillar? :) Det är SKK som registrerar valparna, inte specialklubben.
 
Men avelsrådet trumfar ju inte registreringsreglerna? Dvs även om avelsrådet inte godkänner så är det ju SKK:s regler som gäller, och det är ju att registreringsreglerna gäller för aktuellt land, vilket skulle innebära att om din tik är röntgad och hanen uppfyller registreringsreglerna i sitt eget land är det helt lugnt att åka dit med din tik och para. Kan inte se hur avelsrådet på nåt sätt skulle kunna sätta käppar i hjulet för det, förutom att kanske inte ge valphänvisning på kullen etc, men det lär du ju inte behöva ändå.

Dispens från registreringsreglerna gäller ju parning som sker i Sverige.

Edit: det kan ju vara problem om hanen är registrerad på något sätt/i någon organisation som inte godkänns av SKK dvs inte ses som "renrasig BC", men det verkar ju inte vara problemet här utan fokus är HD-röntgen.
Men är du säker på att HD krav inte på utländska hanar ? Under MH specificerar man svenska hundar men inte på HD.
Man kräver ju A/B hos utländska hundar trots index?
Screenshot_20220105-100449_Adobe Acrobat.jpg
 
I min ras ska hanen uppfylla kraven i det land han är reggad i. Så gör han det men det är inte samma krav som Sverige så får han användas och valparna reggas här. Trodde alla raser hade så - men det är kanske rasklubben som drivit igenom det och inte skk?
Så är det i den ras jag också var avelsaktiv i. Rasens hemland och Sverige hade inte ens samma tester och krav. Över lag skiljer sig kraven i rasen en del mellan olika länder men ändå är utlandsparningar väldigt vanliga.
 
@inverterad

tolkar detta som att det krävs HD röntgen.
Visa bifogad fil 83409
Det där gäller för raser där det inte är förenligt med SKKs grundregler att använda hund som är HD-belastad och/eller där registreringsförbud gäller för avkomma efter ED-belastat djur. Dvs raser som har en stjärna efter sig i registreringsreglerna. BC har en fyrkant, de ska ha officiell ledstatus men det är OK att avla på belastade djur.
 
Det där gäller för raser där det inte är förenligt med SKKs grundregler att använda hund som är HD-belastad och/eller där registreringsförbud gäller för avkomma efter ED-belastat djur. Dvs raser som har en stjärna efter sig i registreringsreglerna. BC har en fyrkant, de ska ha officiell ledstatus men det är OK att avla på belastade djur.

Ja, jag hade också för mig att HD statusen ska vara känd men att det inget krav att avla på enbart fria individer och därav kan man ju tycka att det inte borde vara så svårt att ge dispens. Vet att jag läst i några av SKKs texter att de trycker på en så bred avelsbas som möjligt och att vara försiktig med att selektera för hårt samt att även en hund med belastad höft kan ha andra egenskaper som gör den viktig i aveln tex väldigt bra arbetsegenskaper.

Just här tror jag att SKK ligger lite före vissa andra FCI länder med att förespråka bred avelsbas, undvika inavel osv osv. Vet importer som har fasansfull hög inavelsgrad och att det helt normalt att avla så i vissa andra länder medans vi ändå börjar röra oss bort från det. Sen finns det såklart folk som linjeavlar och tycker att det funkar bra med relativt höga inavelsgrader även inom SKK för det har ju alltid funkat förr och inte alls ser problem med det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp