Utrustning BE körkort

Agnir

Trådstartare
Hej alla, vet inte riktigt var min fråga hör hemma men hoppas att det fungerar här.
Jag undrar om någon nyligen har tagit BE körkort och vet hur mycket "allmän" teori det är på teori-provet. Jag har körkort sedan länge och kan vardagsfrågor om körning och trafikmärken m.m., men har inte full koll på t.ex. hur många % av personskador som sker när det är mörkt/nära övegångsställen, hur långt i meter lyser ett trasigt halvljus etc. Ska jag läsa in det eller ska jag lägga allt krut på den del som rör just tungt släp? Alla tips mottages mycket tacksamt. /Agneta

Har hört att det är mer av den vanliga teorin än man tror, så jag tänker läsa igenom den vanliga körkortsboken ganska nogrannt. Hoppas någon annan kan svara bättre.

Nu är det inte helt nyligen jag tog det utan ca 5 år sedan, men skulle tro att det är samma fortfarande.
Då var det ca 20 % av frågorna som gällde släp, resterande var frågor för vanligt B-kort.
I princip tog man om hela B-kortet tillsammans med E.

Agnir

Trådstartare
Nu är det inte helt nyligen jag tog det utan ca 5 år sedan, men skulle tro att det är samma fortfarande.
Då var det ca 20 % av frågorna som gällde släp, resterande var frågor för vanligt B-kort.
I princip tog man om hela B-kortet tillsammans med E.
Tack, då sliter jag vidare med B-kortsfrågorna också :-)

Jag tog BE i våras. Majoriteten av frågorna på teoriprovet är ”vanlig” körkortsteori, sen är det såklart en del som handlar om släp också men om du inte har koll på vanliga B-teorin kommer du troligen bli underkänd.
Vid uppkörningen behöver du muntligt kunna redogöra för vissa släprelaterade saker, du får frågor i samband med/efter säkerhetskontrollen.

Jag pluggade mkt teori med en app som jag fick via körskolan. Sen läste jag såklart även i böckerna och från körskolan fick jag ett papper med vanliga frågor som kan komma i samband med uppkörningen.

När jag tog C och CE sa lärarna att det viktigaste var att plugga B teorin, då det kommer flest frågor på det.
Jag ska erkänna att jag la inte jättemycket krut på den, mer än gick igenom och uppdaterade mig på den.

Agnir

Trådstartare
Jag tog BE i våras. Majoriteten av frågorna på teoriprovet är ”vanlig” körkortsteori, sen är det såklart en del som handlar om släp också men om du inte har koll på vanliga B-teorin kommer du troligen bli underkänd.
Vid uppkörningen behöver du muntligt kunna redogöra för vissa släprelaterade saker, du får frågor i samband med/efter säkerhetskontrollen.

Jag pluggade mkt teori med en app som jag fick via körskolan. Sen läste jag såklart även i böckerna och från körskolan fick jag ett papper med vanliga frågor som kan komma i samband med uppkörningen.
Tack, jag köpte precis massa provfrågor som skulle vara på BE och blev förvånad att det var så mycket "vanlig" teori. Det mesta kan man nog men utan att kunna detaljerna; jag skulle t.ex. aldrig parkera i närheten en järnvägsövergång, men kände inte till att det var just 30 meter som gäller. Grattis till BE-kortet :-)

Agnir

Trådstartare
När jag tog C och CE sa lärarna att det viktigaste var att plugga B teorin, då det kommer flest frågor på det.
Jag ska erkänna att jag la inte jättemycket krut på den, mer än gick igenom och uppdaterade mig på den.
Jag får hoppas att det räcker för mig också, jag har läst i BE-boken men köpte körkortsfrågor här om dagen och insåg att det är mycket mer B-teori. Jag skriver på fredag så nu vet jag vad jag måste göra i helgen...

Jag får hoppas att det räcker för mig också, jag har läst i BE-boken men köpte körkortsfrågor här om dagen och insåg att det är mycket mer B-teori. Jag skriver på fredag så nu vet jag vad jag måste göra i helgen...
Jag tror lärarna sa så för att många glömmer bort att plugga den teorin, för de tror de kommer ihåg. Aldrig fel att uppdatera sig, även om tror sig kunna finns det alltid något man glömt av. Been there done that. 😅

Hej alla, vet inte riktigt var min fråga hör hemma men hoppas att det fungerar här.
Jag undrar om någon nyligen har tagit BE körkort och vet hur mycket "allmän" teori det är på teori-provet. Jag har körkort sedan länge och kan vardagsfrågor om körning och trafikmärken m.m., men har inte full koll på t.ex. hur många % av personskador som sker när det är mörkt/nära övegångsställen, hur långt i meter lyser ett trasigt halvljus etc. Ska jag läsa in det eller ska jag lägga allt krut på den del som rör just tungt släp? Alla tips mottages mycket tacksamt. /Agneta
Jag gjorde kunskapsprovet för BE i fredags. Det är till största delen B-teori! Jag har köpt teoripaket via en bilskola och gjort ett gäng tester via Internet inkl sluttest och tyckte jag hade koll på läget. Men jag hade ändå pluggat alldeles för lite vanlig B-teori. Så jag blev underkänd. Missade med 3 poäng till godkäntgränsen så det är bara att plugga vidare och göra om provet.

Den största missen från min sida var också tiden. Jag har en tendens att läsa fort och och slarvigt. Bestämde mig för att läsa frågorna och svaren supernoga - vilket resulterade i att när det var 10 min kvar av tiden så hade jag 20 frågor kvar. Blev inte alls förvånad att jag blev underkänd!

Det är 39 år sedan jag tog mitt B-kort och det är himla nyttigt att läsa om teorin igen. Trodde jag hade koll på trafikregler och skyltar osv - men jag hade faktiskt riktigt usel koll.

Ett par frågor som kom på provet i fredags var, "vilken typ av olyckor är äldre förare mer inblandade i än andra olyckor?" Ingen aning! En annan fråga som kom var Hur lång ska ett barn vara för att sitta i framsätet utan bilkudde för att inte skadas av krockkudden? - Ingen aning! Jag har inga barn, har inte kört barn i min bil någonsin. För 39 år sedan var inte barnkudde vanligt och framför allt var inte krockkudde något som fanns i bilar. Svaren på båda frågorna står säkert i körkortsboken.

/Lizzie