Hästmänniska BE körkort

Agnir

Trådstartare
Hej alla, vet inte riktigt var min fråga hör hemma men hoppas att det fungerar här.
Jag undrar om någon nyligen har tagit BE körkort och vet hur mycket "allmän" teori det är på teori-provet. Jag har körkort sedan länge och kan vardagsfrågor om körning och trafikmärken m.m., men har inte full koll på t.ex. hur många % av personskador som sker när det är mörkt/nära övegångsställen, hur långt i meter lyser ett trasigt halvljus etc. Ska jag läsa in det eller ska jag lägga allt krut på den del som rör just tungt släp? Alla tips mottages mycket tacksamt. /Agneta
 
Har hört att det är mer av den vanliga teorin än man tror, så jag tänker läsa igenom den vanliga körkortsboken ganska nogrannt. Hoppas någon annan kan svara bättre.
 
Nu är det inte helt nyligen jag tog det utan ca 5 år sedan, men skulle tro att det är samma fortfarande.
Då var det ca 20 % av frågorna som gällde släp, resterande var frågor för vanligt B-kort.
I princip tog man om hela B-kortet tillsammans med E.
 

Agnir

Trådstartare
Nu är det inte helt nyligen jag tog det utan ca 5 år sedan, men skulle tro att det är samma fortfarande.
Då var det ca 20 % av frågorna som gällde släp, resterande var frågor för vanligt B-kort.
I princip tog man om hela B-kortet tillsammans med E.
Tack, då sliter jag vidare med B-kortsfrågorna också :-)
 
Jag tog BE i våras. Majoriteten av frågorna på teoriprovet är ”vanlig” körkortsteori, sen är det såklart en del som handlar om släp också men om du inte har koll på vanliga B-teorin kommer du troligen bli underkänd.
Vid uppkörningen behöver du muntligt kunna redogöra för vissa släprelaterade saker, du får frågor i samband med/efter säkerhetskontrollen.

Jag pluggade mkt teori med en app som jag fick via körskolan. Sen läste jag såklart även i böckerna och från körskolan fick jag ett papper med vanliga frågor som kan komma i samband med uppkörningen.
 
När jag tog C och CE sa lärarna att det viktigaste var att plugga B teorin, då det kommer flest frågor på det.
Jag ska erkänna att jag la inte jättemycket krut på den, mer än gick igenom och uppdaterade mig på den.
 

Agnir

Trådstartare
Jag tog BE i våras. Majoriteten av frågorna på teoriprovet är ”vanlig” körkortsteori, sen är det såklart en del som handlar om släp också men om du inte har koll på vanliga B-teorin kommer du troligen bli underkänd.
Vid uppkörningen behöver du muntligt kunna redogöra för vissa släprelaterade saker, du får frågor i samband med/efter säkerhetskontrollen.

Jag pluggade mkt teori med en app som jag fick via körskolan. Sen läste jag såklart även i böckerna och från körskolan fick jag ett papper med vanliga frågor som kan komma i samband med uppkörningen.
Tack, jag köpte precis massa provfrågor som skulle vara på BE och blev förvånad att det var så mycket "vanlig" teori. Det mesta kan man nog men utan att kunna detaljerna; jag skulle t.ex. aldrig parkera i närheten en järnvägsövergång, men kände inte till att det var just 30 meter som gäller. Grattis till BE-kortet :-)
 

Agnir

Trådstartare
När jag tog C och CE sa lärarna att det viktigaste var att plugga B teorin, då det kommer flest frågor på det.
Jag ska erkänna att jag la inte jättemycket krut på den, mer än gick igenom och uppdaterade mig på den.
Jag får hoppas att det räcker för mig också, jag har läst i BE-boken men köpte körkortsfrågor här om dagen och insåg att det är mycket mer B-teori. Jag skriver på fredag så nu vet jag vad jag måste göra i helgen...
 
Jag får hoppas att det räcker för mig också, jag har läst i BE-boken men köpte körkortsfrågor här om dagen och insåg att det är mycket mer B-teori. Jag skriver på fredag så nu vet jag vad jag måste göra i helgen...
Jag tror lärarna sa så för att många glömmer bort att plugga den teorin, för de tror de kommer ihåg. Aldrig fel att uppdatera sig, även om tror sig kunna finns det alltid något man glömt av. Been there done that. 😅
 
Hej alla, vet inte riktigt var min fråga hör hemma men hoppas att det fungerar här.
Jag undrar om någon nyligen har tagit BE körkort och vet hur mycket "allmän" teori det är på teori-provet. Jag har körkort sedan länge och kan vardagsfrågor om körning och trafikmärken m.m., men har inte full koll på t.ex. hur många % av personskador som sker när det är mörkt/nära övegångsställen, hur långt i meter lyser ett trasigt halvljus etc. Ska jag läsa in det eller ska jag lägga allt krut på den del som rör just tungt släp? Alla tips mottages mycket tacksamt. /Agneta
Jag gjorde kunskapsprovet för BE i fredags. Det är till största delen B-teori! Jag har köpt teoripaket via en bilskola och gjort ett gäng tester via Internet inkl sluttest och tyckte jag hade koll på läget. Men jag hade ändå pluggat alldeles för lite vanlig B-teori. Så jag blev underkänd. Missade med 3 poäng till godkäntgränsen så det är bara att plugga vidare och göra om provet.

Den största missen från min sida var också tiden. Jag har en tendens att läsa fort och och slarvigt. Bestämde mig för att läsa frågorna och svaren supernoga - vilket resulterade i att när det var 10 min kvar av tiden så hade jag 20 frågor kvar. Blev inte alls förvånad att jag blev underkänd!

Det är 39 år sedan jag tog mitt B-kort och det är himla nyttigt att läsa om teorin igen. Trodde jag hade koll på trafikregler och skyltar osv - men jag hade faktiskt riktigt usel koll.

Ett par frågor som kom på provet i fredags var, "vilken typ av olyckor är äldre förare mer inblandade i än andra olyckor?" Ingen aning! En annan fråga som kom var Hur lång ska ett barn vara för att sitta i framsätet utan bilkudde för att inte skadas av krockkudden? - Ingen aning! Jag har inga barn, har inte kört barn i min bil någonsin. För 39 år sedan var inte barnkudde vanligt och framför allt var inte krockkudde något som fanns i bilar. Svaren på båda frågorna står säkert i körkortsboken.

/Lizzie
 

Agnir

Trådstartare
Jag gjorde kunskapsprovet för BE i fredags. Det är till största delen B-teori! Jag har köpt teoripaket via en bilskola och gjort ett gäng tester via Internet inkl sluttest och tyckte jag hade koll på läget. Men jag hade ändå pluggat alldeles för lite vanlig B-teori. Så jag blev underkänd. Missade med 3 poäng till godkäntgränsen så det är bara att plugga vidare och göra om provet.

Den största missen från min sida var också tiden. Jag har en tendens att läsa fort och och slarvigt. Bestämde mig för att läsa frågorna och svaren supernoga - vilket resulterade i att när det var 10 min kvar av tiden så hade jag 20 frågor kvar. Blev inte alls förvånad att jag blev underkänd!

Det är 39 år sedan jag tog mitt B-kort och det är himla nyttigt att läsa om teorin igen. Trodde jag hade koll på trafikregler och skyltar osv - men jag hade faktiskt riktigt usel koll.

Ett par frågor som kom på provet i fredags var, "vilken typ av olyckor är äldre förare mer inblandade i än andra olyckor?" Ingen aning! En annan fråga som kom var Hur lång ska ett barn vara för att sitta i framsätet utan bilkudde för att inte skadas av krockkudden? - Ingen aning! Jag har inga barn, har inte kört barn i min bil någonsin. För 39 år sedan var inte barnkudde vanligt och framför allt var inte krockkudde något som fanns i bilar. Svaren på båda frågorna står säkert i körkortsboken.

/Lizzie
Hej Lizzie, vad trist att du körde på teorin men som du säger, det är bara att plugga vidare och framförallt att inte missa tiden nästa gång. Men jag är imponerad att det gick så bra trots att du behövde stressa på slutet. Kommer säkert funka om du läser lite till och disponerar tiden lite bättre nästa gång.

Det var länge sen för mig också, och tack vare tipsen jag fick här insåg jag att det var just mycket B-teori så köpte jag en on-linekurs, tokpluggade och skrev och klarade teorin i fredags. Hade inte gått utan att jag uppdaterat B-teorin (där jag bl.a. lärde mig om äldre och olyckor i korsningar ;-).

Jag gjorde samma reflektion som du, det är rätt många allmänna regler jag hade ganska vaga kunskaper om, som att man får köra om vid bevakad järnvägsövergång, skulle jag aldrig kommit på tanken att göra och skulle trott det var närmast indraget körkort på det. Inte för att jag tänker börja med det nu, känns lika bra att fortsätta låta bli men bra att känna till att man får.

Nästa steg är uppkörningen, nu ska jag toköva på att backa istället för att plugga teori. Jag är hyfsat bra på att backa men det är när jag får hålla på utan tidspress och utan bedömare (jag backar alltid bäst när ingen ser på...). Hemma går allt galant men på tävling med xx åskådare tycker jag det är jättejobbigt så det kanske är det jag egentligen borde öva på :-)

Lycka till med teorin!
 
Hej Lizzie, vad trist att du körde på teorin men som du säger, det är bara att plugga vidare och framförallt att inte missa tiden nästa gång. Men jag är imponerad att det gick så bra trots att du behövde stressa på slutet. Kommer säkert funka om du läser lite till och disponerar tiden lite bättre nästa gång.

Det var länge sen för mig också, och tack vare tipsen jag fick här insåg jag att det var just mycket B-teori så köpte jag en on-linekurs, tokpluggade och skrev och klarade teorin i fredags. Hade inte gått utan att jag uppdaterat B-teorin (där jag bl.a. lärde mig om äldre och olyckor i korsningar ;-).

Jag gjorde samma reflektion som du, det är rätt många allmänna regler jag hade ganska vaga kunskaper om, som att man får köra om vid bevakad järnvägsövergång, skulle jag aldrig kommit på tanken att göra och skulle trott det var närmast indraget körkort på det. Inte för att jag tänker börja med det nu, känns lika bra att fortsätta låta bli men bra att känna till att man får.

Nästa steg är uppkörningen, nu ska jag toköva på att backa istället för att plugga teori. Jag är hyfsat bra på att backa men det är när jag får hålla på utan tidspress och utan bedömare (jag backar alltid bäst när ingen ser på...). Hemma går allt galant men på tävling med xx åskådare tycker jag det är jättejobbigt så det kanske är det jag egentligen borde öva på :-)

Lycka till med teorin!
Jag klarade uppkörningen trots att jag är halvbra på att backa. Man får ju räta upp osv och om det går dåligt får man ofta backa en gång till på något annat ställe. Jag fick backa runt ett hörn (det gick rätt dåligt) och sen en gång till rakt bakåt.
 
Hej Lizzie, vad trist att du körde på teorin men som du säger, det är bara att plugga vidare och framförallt att inte missa tiden nästa gång. Men jag är imponerad att det gick så bra trots att du behövde stressa på slutet. Kommer säkert funka om du läser lite till och disponerar tiden lite bättre nästa gång.

Det var länge sen för mig också, och tack vare tipsen jag fick här insåg jag att det var just mycket B-teori så köpte jag en on-linekurs, tokpluggade och skrev och klarade teorin i fredags. Hade inte gått utan att jag uppdaterat B-teorin (där jag bl.a. lärde mig om äldre och olyckor i korsningar ;-).

Jag gjorde samma reflektion som du, det är rätt många allmänna regler jag hade ganska vaga kunskaper om, som att man får köra om vid bevakad järnvägsövergång, skulle jag aldrig kommit på tanken att göra och skulle trott det var närmast indraget körkort på det. Inte för att jag tänker börja med det nu, känns lika bra att fortsätta låta bli men bra att känna till att man får.

Nästa steg är uppkörningen, nu ska jag toköva på att backa istället för att plugga teori. Jag är hyfsat bra på att backa men det är när jag får hålla på utan tidspress och utan bedömare (jag backar alltid bäst när ingen ser på...). Hemma går allt galant men på tävling med xx åskådare tycker jag det är jättejobbigt så det kanske är det jag egentligen borde öva på :-)

Lycka till med teorin!
Det är ingen tidspress på att backa. Man har x antal minuter på sig att göra en enkel backning på en bana. 10 kanske? 5? Man får backa om, man får kliva ur bilen osv. Jag tror att jag var klar på en bråkdel av tiden, helt utan att stressa.
 

Agnir

Trådstartare
Vill passa på att tacka alla för den värdefulla informationen jag fått här - jag skrev teorin i fredags och klarade med god marginal, bara två fel. Hade aldrig gått utan att jag fått veta via er att det är mycket B-teori, jag satt ju bara och läste BE-boken...
Har nu också fått lite lugnande information från er rörande backning, det kanske inte är så hemskt som jag trott när jag läst i BE-boken, där de beskriver serpentinkörning, fickparkering på 15 meters ficka osv. Det är kanske bara tips på träning inser jag nu, men jag fick för mig att minst ett av dessa kommer på provet, med tidspress så jag fick lite panik.
Tar tacksamt emot fler tips, lugnande information m.m. Jag har en körlektion inbokad på tisdag och sen kör jag upp måndagen därpå. Förutom att jag gärna vill klara bara för att så är det dyrt att köra upp, jag måste dessutom hyra BE-kombo av en körskola (jag har automat men vill och måste köra upp med manuell), och sen är det svårt att få tider nu i Corona så skulle vara så skönt att bara ha det gjort!!
 

Agnir

Trådstartare
Sen har jag förstått från ett annat forum, (där folk mest klagar på att de inte fick sitt B-körkort trots att de egentligen är fullfjädrade förare för det gör väl inget att man missar lite höger-regler, stoppskylta osv..) att man aldrig ska börja jämföra med andra. Någon kanske missat lite i backningen, men får ändå för att man varit väldigt duktig på de övriga momenten. Det betyder inte att jag kan missa i backningen om jag inte är lika bra på allt det andra. Men oavsett så är det skönt att höra om att det går att klara utan att kunna serpentin-backa på två minuter etc. :-)
 
Jag klarade uppkörningen trots att jag är halvbra på att backa. Man får ju räta upp osv och om det går dåligt får man ofta backa en gång till på något annat ställe. Jag fick backa runt ett hörn (det gick rätt dåligt) och sen en gång till rakt bakåt.
När jag tog mitt B-kort blev jag underkänd på parkering. Orsaken var inte att jag kom fel och behövde joxa till det. Utan att jag inte avbröt och började om så jag kunde göra ett ordentligt nytt och bättre försök.

Kravet är inte att få alla försök att sluta med att man lyckas. Det är värt mer att kunna identifiera när man hamnat i ett dåligt läge, för att då kunna åtgärda det på bästa sätt. Så våga säga "skit, vad illa detta blev, jag ska göra om det", är mitt råd. Det visar på omdöme och man kan värdera situationen korrekt.
 

Agnir

Trådstartare
När jag tog mitt B-kort blev jag underkänd på parkering. Orsaken var inte att jag kom fel och behövde joxa till det. Utan att jag inte avbröt och började om så jag kunde göra ett ordentligt nytt och bättre försök.

Kravet är inte att få alla försök att sluta med att man lyckas. Det är värt mer att kunna identifiera när man hamnat i ett dåligt läge, för att då kunna åtgärda det på bästa sätt. Så våga säga "skit, vad illa detta blev, jag ska göra om det", är mitt råd. Det visar på omdöme och man kan värdera situationen korrekt.
Tack - det ska jag tänka på om det börja gå snett - både bildligt och bokstavligt :-)
 
Hej Lizzie, vad trist att du körde på teorin men som du säger, det är bara att plugga vidare och framförallt att inte missa tiden nästa gång. Men jag är imponerad att det gick så bra trots att du behövde stressa på slutet. Kommer säkert funka om du läser lite till och disponerar tiden lite bättre nästa gång.

Det var länge sen för mig också, och tack vare tipsen jag fick här insåg jag att det var just mycket B-teori så köpte jag en on-linekurs, tokpluggade och skrev och klarade teorin i fredags. Hade inte gått utan att jag uppdaterat B-teorin (där jag bl.a. lärde mig om äldre och olyckor i korsningar ;-).

Jag gjorde samma reflektion som du, det är rätt många allmänna regler jag hade ganska vaga kunskaper om, som att man får köra om vid bevakad järnvägsövergång, skulle jag aldrig kommit på tanken att göra och skulle trott det var närmast indraget körkort på det. Inte för att jag tänker börja med det nu, känns lika bra att fortsätta låta bli men bra att känna till att man får.

Nästa steg är uppkörningen, nu ska jag toköva på att backa istället för att plugga teori. Jag är hyfsat bra på att backa men det är när jag får hålla på utan tidspress och utan bedömare (jag backar alltid bäst när ingen ser på...). Hemma går allt galant men på tävling med xx åskådare tycker jag det är jättejobbigt så det kanske är det jag egentligen borde öva på :-)

Lycka till med teorin!
Grattis till att du klarat teoriprovet!

Jag har bokat nytt prov den 16/10. Helst ville jag ha en tidigare datum, men det fanns inte. Jag har ju köpte ett onlinepaket och det är bara att fortsätta plugga tills allt sitter. Som sagt, nu vet jag hur jag ska lägga upp provet just med tidspressen!

Jag funderade ett tag på att boka uppkörning också när jag ändå bokade mitt teoriprov. Men så kaxig vågade jag inte vara. Jag ska köpa ett par lektioner på en bilskola för att övningsköra med släp och träna på säkerhetskontrollen. Man vet ju inte - kan vara så att det inte räcker med typ 2 lektioner. Ibland känns det som om jag har minne som en tefonpanna... :meh: .

Backningen är jag inte nervös över just nu - jag har en väldigt trång gård och har lärt mig backa där det är trångt och absolut inte bara rakt bakåt. Jag har en kompis som är bilskollärare och vad jag förstått så är det helt OK att kliva ur bilen och kolla hur det ser ut bakåt, lika så att räta upp och börja om från början. Då är det nog tidspressen som kan bli problem här också :eek:.

Lycka till med uppkörningen!

/Lizzie
 

Hästfolk, Häst, Avel, Grenar

Allmänt, Fritid, Barn

  • Vad gör vi? Del CXIX

Hund, Katt, Andra Djur

  • Höftoperation

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Upp