BE körkort

Grattis till att du klarat teoriprovet!

Jag har bokat nytt prov den 16/10. Helst ville jag ha en tidigare datum, men det fanns inte. Jag har ju köpte ett onlinepaket och det är bara att fortsätta plugga tills allt sitter. Som sagt, nu vet jag hur jag ska lägga upp provet just med tidspressen!

Jag funderade ett tag på att boka uppkörning också när jag ändå bokade mitt teoriprov. Men så kaxig vågade jag inte vara. Jag ska köpa ett par lektioner på en bilskola för att övningsköra med släp och träna på säkerhetskontrollen. Man vet ju inte - kan vara så att det inte räcker med typ 2 lektioner. Ibland känns det som om jag har minne som en tefonpanna... :meh: .

Backningen är jag inte nervös över just nu - jag har en väldigt trång gård och har lärt mig backa där det är trångt och absolut inte bara rakt bakåt. Jag har en kompis som är bilskollärare och vad jag förstått så är det helt OK att kliva ur bilen och kolla hur det ser ut bakåt, lika så att räta upp och börja om från början. Då är det nog tidspressen som kan bli problem här också :eek:.

Lycka till med uppkörningen!

/Lizzie
Tack - jag blev så sjukt glad så jag bara log med hela kroppen. Det var ju andra som skrev som man såg var ledsna så jag kunde ju inte börja tjoa och ha mig men det var svårt att dölja för så glad blev jag :-D

Jag bokade uppkörning och teori någon gång i april/maj och fick tid för båda först i augusti. Jag visste inte heller hur jag skulle göra men bestämde att för mig var det en bra press att veta att jag hade uppkörningen bokad redan. Hade nog inte orkat lägga så mycket tid på att läsa teorin annars utan tänkt att jag får väl skriva om om det inte funkar. Nu blev det "nu eller aldrig" och det funkar för mig för det mesta.

Jag har bokat en dubbellektion med en körskola (som jag även bokat till uppkörningen) och lånat en grannes en-axlade lilla kärra för att träna backning. Om de säger på lektionen att jag behöver fler lektioner, så försöker jag kanske boka om uppkörningen. Lite avis på dig som har backningen i ryggmärgen, ett SVÅRT moment mindre att vara nervös för :-) . Samtidigt som jag tack vare alla tips här börjar inse att jag kanske inte behöver göra så stor sak av.

När det gäller ditt teoriprov så tror jag det kan vara värt att gå in lite då och då, det kommer mycket återbud tydligen. Så om du kan vara redo med kort varsel att skriva så kanske du kan få en tidigare tid? Men kan ju vara bra att veta i god tid innan när man ska skriva också...

Jag hör av mig efter min lektion (på tisdag) om de har något viktig information jag kan dela med mig av. Hoppas de är lika coola som din körskole-kompis, så att de kan säga lite lugnande ord. Vi får väl se :-)

/Agneta
 
Jag körde upp igår och allt gick bra så om en vecka ska jag få hem det efterlängtade BE-körkortet :-) .

Jag har själv varit hjälpt av att läsa andras stories, så jag skriver här hur mitt prov gick till och hoppas det kan lugna/hjälpa någon:
Inspektören bad mig att koppla på släpet och kontrollera det, samt att göra en säkerhetsgenomgång av last, bromsar och belysning. Han ställde följdfrågor på samtliga moment (t.ex. hur mycket fick jag lasta på släpet, hur kan jag veta hur mycket surrningen håller för, varför är det viktigt att kolla halvljuset etc.), och när vi gick igenom kopplingen så avbröt han mig när jag pratade i detalj om bromsarna och sa "Ja det märks ju att du kan det här, nu kör vi!"

När jag körde (i Uppsala) så fick jag backa runt ett hörn och därefter backa långt rakt bakåt. Jag fick göra två mindre omtag men inget dramatiskt så jag var ganska nöjd redan där (det är backningen jag varit mest orolig för). Uppsala har mycket cyklister, rondeller och områden utan skyltar/högerregeln. Men är man van att köra allmänt så är det ju inte svårare med släp. Tillbaka på Trafikverket skulle jag förstås parkera släp, koppla ifrån och parkera bilen bredvid och det gick galant (jag kunde backat lite längre bak men jag var gott och väl i rutan). Han sa direkt efteråt att jag var godkänd och att kortet kommer om en vecka, men jag får köra tungt släp direkt om jag vill.

Jag är jätteglad men inte jätteförvånad, för jag hade verkligen förberett mig, inte minst av ekonomiska skäl; eftersom jag måste hyra släp+bil av körskola (min bil är automat) så skulle det helt enkelt bli för dyrt att göra om (själva uppkörningen är ju också ganska dyr) så jag gav mig 17 på att klara det direkt. Jag hade tagit en lektion på körskola (som iofs var rätt värdelöst för läraren var mer hysterisk än hjälpsam), lånat grannens släp och övningsbackat tills bromsklossarna glödde, och läste på om säkerhetskontrollen så jag kunde rabbla momenten och skäl/konsekvens/möjlig åtgärd i sömnen.

Inspektören var bra på så sätt att han började småprata direkt, fråga varför jag behövde BE-kort, sen pratade vi lite om hästar etc. Det blev en mer naturlig situation så jag kunde slappna av och inte börja göra fåniga fel som man aldrig gör annars. När jag skulle backa runt hörnet betonade han också att det inte var någon tidspress, vilket förstås är en hjälp till att inte stressa upp sig.

Sorry att detta blev långt, men alltid hjälper det någon. Summa summarum för mig är att jag nog hade klarat det med lite mindre pluggande och backande, men samtidigt känns det bra att jag faktiskt kan sakerna riktigt bra. Kunskapen sägs ju sitta kvar längre då :-).

ps - bilen hade backkamera som jag fick använda, men eftersom jag inte är van så använde jag den bara precis när jag backade till släpet för att hamna precis under kroken.
 
Jag körde upp igår och allt gick bra så om en vecka ska jag få hem det efterlängtade BE-körkortet :-) .

Jag har själv varit hjälpt av att läsa andras stories, så jag skriver här hur mitt prov gick till och hoppas det kan lugna/hjälpa någon:
Inspektören bad mig att koppla på släpet och kontrollera det, samt att göra en säkerhetsgenomgång av last, bromsar och belysning. Han ställde följdfrågor på samtliga moment (t.ex. hur mycket fick jag lasta på släpet, hur kan jag veta hur mycket surrningen håller för, varför är det viktigt att kolla halvljuset etc.), och när vi gick igenom kopplingen så avbröt han mig när jag pratade i detalj om bromsarna och sa "Ja det märks ju att du kan det här, nu kör vi!"

När jag körde (i Uppsala) så fick jag backa runt ett hörn och därefter backa långt rakt bakåt. Jag fick göra två mindre omtag men inget dramatiskt så jag var ganska nöjd redan där (det är backningen jag varit mest orolig för). Uppsala har mycket cyklister, rondeller och områden utan skyltar/högerregeln. Men är man van att köra allmänt så är det ju inte svårare med släp. Tillbaka på Trafikverket skulle jag förstås parkera släp, koppla ifrån och parkera bilen bredvid och det gick galant (jag kunde backat lite längre bak men jag var gott och väl i rutan). Han sa direkt efteråt att jag var godkänd och att kortet kommer om en vecka, men jag får köra tungt släp direkt om jag vill.

Jag är jätteglad men inte jätteförvånad, för jag hade verkligen förberett mig, inte minst av ekonomiska skäl; eftersom jag måste hyra släp+bil av körskola (min bil är automat) så skulle det helt enkelt bli för dyrt att göra om (själva uppkörningen är ju också ganska dyr) så jag gav mig 17 på att klara det direkt. Jag hade tagit en lektion på körskola (som iofs var rätt värdelöst för läraren var mer hysterisk än hjälpsam), lånat grannens släp och övningsbackat tills bromsklossarna glödde, och läste på om säkerhetskontrollen så jag kunde rabbla momenten och skäl/konsekvens/möjlig åtgärd i sömnen.

Inspektören var bra på så sätt att han började småprata direkt, fråga varför jag behövde BE-kort, sen pratade vi lite om hästar etc. Det blev en mer naturlig situation så jag kunde slappna av och inte börja göra fåniga fel som man aldrig gör annars. När jag skulle backa runt hörnet betonade han också att det inte var någon tidspress, vilket förstås är en hjälp till att inte stressa upp sig.

Sorry att detta blev långt, men alltid hjälper det någon. Summa summarum för mig är att jag nog hade klarat det med lite mindre pluggande och backande, men samtidigt känns det bra att jag faktiskt kan sakerna riktigt bra. Kunskapen sägs ju sitta kvar längre då :-).

ps - bilen hade backkamera som jag fick använda, men eftersom jag inte är van så använde jag den bara precis när jag backade till släpet för att hamna precis under kroken.
Grattis! 🎉
 
Nästa steg är uppkörningen, nu ska jag toköva på att backa istället för att plugga teori. Jag är hyfsat bra på att backa men det är när jag får hålla på utan tidspress och utan bedömare (jag backar alltid bäst när ingen ser på...). Hemma går allt galant men på tävling med xx åskådare tycker jag det är jättejobbigt så det kanske är det jag egentligen borde öva på :-)
Igenkänningsfaktorn på den, när jag körde upp för CE hade vi backövat i princip varenda lektion vi hade i skolan mot slutet. Väldigt nyttigt.
Jag minns fortfarande uppkörningen mitt i vintern med 10 cm snö och is, samt jag tror man hade 10 minuter på sig att backa in i ett "garage" av koner,
I och med att vi hade övat backning så mycket så kände jag mig så säker och började göra som jag gjort på lektionerna, men när ja var på väg in i "garaget" så tyckte jag att jag var lite väl nära några av konerna (tänker jag på det idag hade jag löst det, men då kände jag ta det säkra före det osäkra), så jag ska köra fram och det bara spinner pga snön och isen. Behöll lugnet och kom fram och sen in i garaget.
Minns när jag väl kom in i "garaget" gjorde jag en liten segergest "yes", sen kom han som höll i uppkörningen (kommer inte ihåg rätt term nu) och då kände jag "shit, jag kanske tog för lång tid på mig så jag är underkänd".
När han sa "nu åker vi" det var en sån lättnad för då visste jag att jag skulle klara det, backningen var mitt stora bekymmer, för "fröken perfektionist med dåligt självförtroende".

Jag tror inte det är fel att nöta backningen, ju mer man övar ju mer kommer man ha nytta av det längre fram. Framförallt blir det en fördel på uppkörningen om man kan få till det redan på första försöket.
Jag får höra nu idag att jag kan backa där inte många kan backa, hänger nog ihop mycket med att jag i princip övar daglig via jobbet (enda skillnaden är att ratten vrids åt olika håll, samt lastbilens släp flyttar sig långsammare än ett personbilssläp) men principerna är detsamma.
Jag måste alltid tänka innan jag börjar backa med personbil vilket håll jag ska vrida på ratten för att släpet ska gå dit jag vill. 🙈 😅

Det bästa man kan göra när man backar (sen när man har körkortet) är att om det blir för mycket, parkera bilen, gå ut, gå ett varv runt bilen, titta, analysera, andas, sen försök igen.
Är det folk som tittar, skit i dom, bättre att ha koll på vart man har sitt fordon än några som står och kollar.
Har varit många som kollat på mig när jag backat intill diverse bryggor med släpet på mitt jobb, numera skiter jag i dom, låt dom kolla om de vill det.

I och för sig ska jag väl erkänna att jag kan tycka det är lite intressant att va på en tävling och se hur många det är som inte kan backa med släp, det är fler än man kan tro. Bästa är att öva på det så det sitter, så behöver man aldrig va orolig den dagen man hamnar i en "knivig sits" där de som inte kan backa inte hade löst det, men man själv löser det för att man kan.
 
Igenkänningsfaktorn på den, när jag körde upp för CE hade vi backövat i princip varenda lektion vi hade i skolan mot slutet. Väldigt nyttigt.
Jag minns fortfarande uppkörningen mitt i vintern med 10 cm snö och is, samt jag tror man hade 10 minuter på sig att backa in i ett "garage" av koner,
I och med att vi hade övat backning så mycket så kände jag mig så säker och började göra som jag gjort på lektionerna, men när ja var på väg in i "garaget" så tyckte jag att jag var lite väl nära några av konerna (tänker jag på det idag hade jag löst det, men då kände jag ta det säkra före det osäkra), så jag ska köra fram och det bara spinner pga snön och isen. Behöll lugnet och kom fram och sen in i garaget.
Minns när jag väl kom in i "garaget" gjorde jag en liten segergest "yes", sen kom han som höll i uppkörningen (kommer inte ihåg rätt term nu) och då kände jag "shit, jag kanske tog för lång tid på mig så jag är underkänd".
När han sa "nu åker vi" det var en sån lättnad för då visste jag att jag skulle klara det, backningen var mitt stora bekymmer, för "fröken perfektionist med dåligt självförtroende".

Jag tror inte det är fel att nöta backningen, ju mer man övar ju mer kommer man ha nytta av det längre fram. Framförallt blir det en fördel på uppkörningen om man kan få till det redan på första försöket.
Jag får höra nu idag att jag kan backa där inte många kan backa, hänger nog ihop mycket med att jag i princip övar daglig via jobbet (enda skillnaden är att ratten vrids åt olika håll, samt lastbilens släp flyttar sig långsammare än ett personbilssläp) men principerna är detsamma.
Jag måste alltid tänka innan jag börjar backa med personbil vilket håll jag ska vrida på ratten för att släpet ska gå dit jag vill. 🙈 😅

Det bästa man kan göra när man backar (sen när man har körkortet) är att om det blir för mycket, parkera bilen, gå ut, gå ett varv runt bilen, titta, analysera, andas, sen försök igen.
Är det folk som tittar, skit i dom, bättre att ha koll på vart man har sitt fordon än några som står och kollar.
Har varit många som kollat på mig när jag backat intill diverse bryggor med släpet på mitt jobb, numera skiter jag i dom, låt dom kolla om de vill det.

I och för sig ska jag väl erkänna att jag kan tycka det är lite intressant att va på en tävling och se hur många det är som inte kan backa med släp, det är fler än man kan tro. Bästa är att öva på det så det sitter, så behöver man aldrig va orolig den dagen man hamnar i en "knivig sits" där de som inte kan backa inte hade löst det, men man själv löser det för att man kan.
Jag hade också lust med en segergest efter min "backning runt hörn" men försökte hålla masken och se ut som om jag tagit för givet att det skulle gå bra, kanske till och med låtsas som att det var ovanligt sopigt att jag överhuvudtaget behövde göra något omtag.
Jag tror benhårt på att fortsätta träna träna träna men tror inte jag kommer nå punkten när jag blir förvånad att bilen går åt fel håll när jag ska backa utan släp 😂😂. Men du låter sjukt duktig, sannolikt tittar folk på dig för att de är imponerade, inget annat. Jag brukar bli impad av busschaufförer som får fram (och bak) bussen på ställen där en del inte får fram sina bilar, och dessutom ser de ut som om det är superenkelt (och det är det kanske för dem när jag tänker efter...).
Nu är nästa projekt att köpa ett släp - jag har skjutit upp det sen jag bestämde att ta BE-kort för det öppnar ju för en massa nya möjligheter när jag inte behöver begränsas av totalvikten 😁
 
Jag hade också lust med en segergest efter min "backning runt hörn" men försökte hålla masken och se ut som om jag tagit för givet att det skulle gå bra, kanske till och med låtsas som att det var ovanligt sopigt att jag överhuvudtaget behövde göra något omtag.
Jag tror benhårt på att fortsätta träna träna träna men tror inte jag kommer nå punkten när jag blir förvånad att bilen går åt fel håll när jag ska backa utan släp 😂😂. Men du låter sjukt duktig, sannolikt tittar folk på dig för att de är imponerade, inget annat. Jag brukar bli impad av busschaufförer som får fram (och bak) bussen på ställen där en del inte får fram sina bilar, och dessutom ser de ut som om det är superenkelt (och det är det kanske för dem när jag tänker efter...).
Nu är nästa projekt att köpa ett släp - jag har skjutit upp det sen jag bestämde att ta BE-kort för det öppnar ju för en massa nya möjligheter när jag inte behöver begränsas av totalvikten 😁
Det är aldrig fel att träna för att upprätthålla, själv vill jag öva och bli bättre på högerbackningar med lastbilssläpet (för man ser ingenting på högersidan i vissa vinklar). Vill sätta manöverbackningen de har på elmia under lastbilsmässan. Hade varit sjukt kul att slutföra. Förra gången var jag nära, men som kollegan sa som var med att de vet att jag kan backa när det gäller.
Fick inte backa klart för tiden gick ut, men va gör det. Rörde sig inte om någon lastning.

Problemet för mig är att vrider jag på ratten åt höger i lastbilen, kommer släpet gå åt höger. Gör jag likadant i personbil går släpet åt vänster istället och det är det som ställer till det för mig att det blir omvänt.

Är nog därför jag först tänker vilket håll jag ska vrida ratten på och sen bara gör jag.
Jag har dragit me mig lastbilssläpet till väldigt trånga ställen. Har kört lastbil i princip dagligen sen 7 år sen. Kört med släp dagligen på jobbet sen 6 år sen, så något borde jag lärt mig på den tiden. 😅
Jag vet att kollegorna säger att jag tillhör dom kollegor på jobbet som backar bäst med släp.

Kan visa en bild från ett ställe där många hade problem. Hålet man ska ner i är inte mycket bredare än ekipaget. Det som inte syns i bild är att framför lastbilen är det inte mycket plats att räta ut på, man får högerbacka ner och det ser ut som ett svart hål.
Första gången jag skulle backa ner där pratade jag med de som jobbade där (det va på den tiden när jag hade dåligt självförtroende) och sa att jag ska försöka backa ner men visste inte hur lång tid det skulle ta innan jag kom ner.

Jag förvånade mig själv som satte backningen på första försöket, minns inte om jag fick göra ett omtag, men det gick fort.
De som jobbade sa något i stil med ”å du sa att du inte kunde backa, finns andra som tar längre tid på sig”.

Det var då jag insåg att jag gav mig själv för lite cred, i och med att jag kan mer än va jag tror. Det har jag blivit bättre på idag, jag vet att jag löser det. Har en hel del erfarenheter i bagaget som visar på det.
4DC0A1C7-5C18-4425-BC4C-AE2DE16040CF.jpeg


Det är därför som det inte är fel att träna/öva trots att man har kortet.
Jag körde upp för CE 11/12 2012, sen körde ja inte med släp förrän hösten 2014. Gisses va ja va ringrostig då, var precis som att börja om backningen gick åt skogen å de kändes som första lektionen på körskolan. Så verkligen inte fel att underhålla och upprätthålla sina kundkaper. 😊

Just ja kom på en sak till som är ytterligare en skillnad mellan lastbilssläp och personbilssläp. Personbilssläpet svänger mycket kvickare än lastbilssläpet. Har gjort den missen vid något tillfälle när ja gjort samma som i lastbilen och sen upptäckt att släpet rymt åt fel håll och fått köra fram å räta ut.
 
Jag körde upp igår och allt gick bra så om en vecka ska jag få hem det efterlängtade BE-körkortet :-) .

Jag har själv varit hjälpt av att läsa andras stories, så jag skriver här hur mitt prov gick till och hoppas det kan lugna/hjälpa någon:
Inspektören bad mig att koppla på släpet och kontrollera det, samt att göra en säkerhetsgenomgång av last, bromsar och belysning. Han ställde följdfrågor på samtliga moment (t.ex. hur mycket fick jag lasta på släpet, hur kan jag veta hur mycket surrningen håller för, varför är det viktigt att kolla halvljuset etc.), och när vi gick igenom kopplingen så avbröt han mig när jag pratade i detalj om bromsarna och sa "Ja det märks ju att du kan det här, nu kör vi!"

När jag körde (i Uppsala) så fick jag backa runt ett hörn och därefter backa långt rakt bakåt. Jag fick göra två mindre omtag men inget dramatiskt så jag var ganska nöjd redan där (det är backningen jag varit mest orolig för). Uppsala har mycket cyklister, rondeller och områden utan skyltar/högerregeln. Men är man van att köra allmänt så är det ju inte svårare med släp. Tillbaka på Trafikverket skulle jag förstås parkera släp, koppla ifrån och parkera bilen bredvid och det gick galant (jag kunde backat lite längre bak men jag var gott och väl i rutan). Han sa direkt efteråt att jag var godkänd och att kortet kommer om en vecka, men jag får köra tungt släp direkt om jag vill.

Jag är jätteglad men inte jätteförvånad, för jag hade verkligen förberett mig, inte minst av ekonomiska skäl; eftersom jag måste hyra släp+bil av körskola (min bil är automat) så skulle det helt enkelt bli för dyrt att göra om (själva uppkörningen är ju också ganska dyr) så jag gav mig 17 på att klara det direkt. Jag hade tagit en lektion på körskola (som iofs var rätt värdelöst för läraren var mer hysterisk än hjälpsam), lånat grannens släp och övningsbackat tills bromsklossarna glödde, och läste på om säkerhetskontrollen så jag kunde rabbla momenten och skäl/konsekvens/möjlig åtgärd i sömnen.

Inspektören var bra på så sätt att han började småprata direkt, fråga varför jag behövde BE-kort, sen pratade vi lite om hästar etc. Det blev en mer naturlig situation så jag kunde slappna av och inte börja göra fåniga fel som man aldrig gör annars. När jag skulle backa runt hörnet betonade han också att det inte var någon tidspress, vilket förstås är en hjälp till att inte stressa upp sig.

Sorry att detta blev långt, men alltid hjälper det någon. Summa summarum för mig är att jag nog hade klarat det med lite mindre pluggande och backande, men samtidigt känns det bra att jag faktiskt kan sakerna riktigt bra. Kunskapen sägs ju sitta kvar längre då :-).

ps - bilen hade backkamera som jag fick använda, men eftersom jag inte är van så använde jag den bara precis när jag backade till släpet för att hamna precis under kroken.


Stor grattis!!! :banana:

Tack för att du delar med dig. Jag håller på med mitt BE-kort. Är van att backa där det är trångt, men insett att jag behöver träna på att backa in i p-ruta etc och köra i stan - lantis som jag är.

Är hysterisk nervös för säkerhetskontrollen, men det är nog som du skriver. Får plugga utav bara den så man kan rabbla! Kommer boka in 2 lektioner på körskola och jag vet vem jag kommer få köra med. Känns bra då det är en mycket duktig körlärare.

/Lizzie
 
Jag körde upp för CE 11/12 2012, sen körde ja inte med släp förrän hösten 2014. Gisses va ja va ringrostig då, var precis som att börja om backningen gick åt skogen å de kändes som första lektionen på körskolan. Så verkligen inte fel att underhålla och upprätthålla sina kundkaper. 😊

Just ja kom på en sak till som är ytterligare en skillnad mellan lastbilssläp och personbilssläp. Personbilssläpet svänger mycket kvickare än lastbilssläpet. Har gjort den missen vid något tillfälle när ja gjort samma som i lastbilen och sen upptäckt att släpet rymt åt fel håll och fått köra fram å räta ut.
Backning med släp är verkligen färskvara, jag har aldrig varit så bra på det som första året efter jag tog BE. Jag minns att jag t.o.m. lyckades fickparkera med en Ume B60 på första försöket (och två kusar i släpet) - inget jag ens skulle prova nu.

Jag tycker att skillnaden i hur lättsvängda släp är varierar även mellan olika personbilssläp så jag förstår att skillnaden gentemot lastbilssläp är enorm. Min bror kör långtradare och det är imponerande att se honom hantera alla 24 m lika enkelt som jag backar min lilla Toyota - utan släp.
 
Stor grattis!!! :banana:

Tack för att du delar med dig. Jag håller på med mitt BE-kort. Är van att backa där det är trångt, men insett att jag behöver träna på att backa in i p-ruta etc och köra i stan - lantis som jag är.

Är hysterisk nervös för säkerhetskontrollen, men det är nog som du skriver. Får plugga utav bara den så man kan rabbla! Kommer boka in 2 lektioner på körskola och jag vet vem jag kommer få köra med. Känns bra då det är en mycket duktig körlärare.

/Lizzie
Om det kan lugna så blev jag godkänd trots att jag glömde kolla bromslyset under säkerhetskontrollen och trots att jag fick en fråga som jag inte kunde svara på 🤷‍♀️
 
Backning med släp är verkligen färskvara, jag har aldrig varit så bra på det som första året efter jag tog BE. Jag minns att jag t.o.m. lyckades fickparkera med en Ume B60 på första försöket (och två kusar i släpet) - inget jag ens skulle prova nu.

Jag tycker att skillnaden i hur lättsvängda släp är varierar även mellan olika personbilssläp så jag förstår att skillnaden gentemot lastbilssläp är enorm. Min bror kör långtradare och det är imponerande att se honom hantera alla 24 m lika enkelt som jag backar min lilla Toyota - utan släp.
Det ligger något i det med färskvara, jag inbillar mig att om man har kunnat det en gång så kommer det tillbaka snabbare än om man inte kan och ska lära sig.
Tittar jag på lastbilssidan (vilket jag även tror man kan ha nytta av på personbilssidan också) är att ta det lugnt när man backar, så man hinner med osv.

Har sett många som ska backa med släp å fort ska de gå och så skiter det sig, frustrationen stiger och de blir mer och mer stressade.

Jag kör själv alldeles för sällan med släp efter personbilen för att märka skillnad på släp å släp, men kan tänka mig att om man kör ofta med ett å samma släp å sen byter till något annat.
Borde va lite som jag känner skillnad på lastbilssläpen på jobbet, vissa vänder på en femöring å vissa behöver mer plats osv.

Kan i och för sig dela med mig av en rolig grej jag va me om nu tidigt i våras. Vi skulle iväg med några ridskolehästar på en P&J och jag hade fått låna ett släp med totalvikt 1990 (fördelen när man har BE att man i princip bara behöver tänka på vad bilen får dra och se till att släpets tjänstevikt + last inte överstiger det, plus att utbudet för att låna släp är betydligt lättare), men hur som helst vi lastar och hästen var lite orolig så en annan tjej åkte med mig i bilen, hennes häst står som ett ljus i transporten och hennes mamma kör.
Vi kommer till en sväng, där jag kört mååååånga gånger med lastbil och släp. Jag höll ut svängen exakt likadant som jag gör när jag kör lastbilen, oj va vi garvade och som tur fick jag godkänt av hästen att jag hade kört bra då han gick på direkt sen när vi skulle hem (hade varit lite svårlastad när vi skulle åka).
Kändes skönt att veta att kunskaperna finns någonstans där inne.
Lär väl bli en tur i oktober igen me hästarna om allt går som det ska. :)

Jag fick förtroendet att köra två tjejer och deras hästar till en tävling, då hon som ägde transporten och ena hästen hade råkat dubbelboka sig, för hon hade sånt förtroende för mig och den här tjejen som skulle tävla hennes häst gillade mig. Va bara lite synd att coronan satte käppar i hjulet för den tävlingen, jag hade sett fram emot det då den skulle varit dagen innan min födelsedag också.
Kommer nog fler chanser. :)
 
Jag hade också lust med en segergest efter min "backning runt hörn" men försökte hålla masken och se ut som om jag tagit för givet att det skulle gå bra, kanske till och med låtsas som att det var ovanligt sopigt att jag överhuvudtaget behövde göra något omtag.
Jag tror benhårt på att fortsätta träna träna träna men tror inte jag kommer nå punkten när jag blir förvånad att bilen går åt fel håll när jag ska backa utan släp 😂😂. Men du låter sjukt duktig, sannolikt tittar folk på dig för att de är imponerade, inget annat. Jag brukar bli impad av busschaufförer som får fram (och bak) bussen på ställen där en del inte får fram sina bilar, och dessutom ser de ut som om det är superenkelt (och det är det kanske för dem när jag tänker efter...).
Nu är nästa projekt att köpa ett släp - jag har skjutit upp det sen jag bestämde att ta BE-kort för det öppnar ju för en massa nya möjligheter när jag inte behöver begränsas av totalvikten 😁

När man kör typ åtta timmar om dagen så blir man (de flesta) hyfsat bra på att köra just sin fordonstyp :) Buss tycker jag många gånger är lättare än personbil, bättre speglar :D
 
Det är aldrig fel att träna för att upprätthålla, själv vill jag öva och bli bättre på högerbackningar med lastbilssläpet (för man ser ingenting på högersidan i vissa vinklar). Vill sätta manöverbackningen de har på elmia under lastbilsmässan. Hade varit sjukt kul att slutföra. Förra gången var jag nära, men som kollegan sa som var med att de vet att jag kan backa när det gäller.
Fick inte backa klart för tiden gick ut, men va gör det. Rörde sig inte om någon lastning.

Problemet för mig är att vrider jag på ratten åt höger i lastbilen, kommer släpet gå åt höger. Gör jag likadant i personbil går släpet åt vänster istället och det är det som ställer till det för mig att det blir omvänt.

Är nog därför jag först tänker vilket håll jag ska vrida ratten på och sen bara gör jag.
Jag har dragit me mig lastbilssläpet till väldigt trånga ställen. Har kört lastbil i princip dagligen sen 7 år sen. Kört med släp dagligen på jobbet sen 6 år sen, så något borde jag lärt mig på den tiden. 😅
Jag vet att kollegorna säger att jag tillhör dom kollegor på jobbet som backar bäst med släp.

Kan visa en bild från ett ställe där många hade problem. Hålet man ska ner i är inte mycket bredare än ekipaget. Det som inte syns i bild är att framför lastbilen är det inte mycket plats att räta ut på, man får högerbacka ner och det ser ut som ett svart hål.
Första gången jag skulle backa ner där pratade jag med de som jobbade där (det va på den tiden när jag hade dåligt självförtroende) och sa att jag ska försöka backa ner men visste inte hur lång tid det skulle ta innan jag kom ner.

Jag förvånade mig själv som satte backningen på första försöket, minns inte om jag fick göra ett omtag, men det gick fort.
De som jobbade sa något i stil med ”å du sa att du inte kunde backa, finns andra som tar längre tid på sig”.

Det var då jag insåg att jag gav mig själv för lite cred, i och med att jag kan mer än va jag tror. Det har jag blivit bättre på idag, jag vet att jag löser det. Har en hel del erfarenheter i bagaget som visar på det.
Visa bifogad fil 55954

Det är därför som det inte är fel att träna/öva trots att man har kortet.
Jag körde upp för CE 11/12 2012, sen körde ja inte med släp förrän hösten 2014. Gisses va ja va ringrostig då, var precis som att börja om backningen gick åt skogen å de kändes som första lektionen på körskolan. Så verkligen inte fel att underhålla och upprätthålla sina kundkaper. 😊

Just ja kom på en sak till som är ytterligare en skillnad mellan lastbilssläp och personbilssläp. Personbilssläpet svänger mycket kvickare än lastbilssläpet. Har gjort den missen vid något tillfälle när ja gjort samma som i lastbilen och sen upptäckt att släpet rymt åt fel håll och fått köra fram å räta ut.
Jag visste inte att lastbilssläp gör tvärtemot bilsläp, är det för att man har en dolly? He he, nu försöker jag briljera med mina BE-kunskaper och det kanske är helt fel att säga så :D.

Men jag förstår inte vad det är som händer på den där bilden - det ser ju helt bisarrt ut, som om något är seriöst fel liksom?? Ska det verkligen vara så och varför då?

Det där med hur olika släp reagerar var också lite oro för mig, jag hade ju tokövat med grannens släp som reagerar blixtsnabbt, och efter min övningstimme visst jag att skolsläpet inte var fullt lika direkt. Båda var dock enaxlade, jag gissar att boggie tar lite längre tid? Dock inte lika mycket som en lastbil kan jag ana...

Jag tror också att självförtroende är bra, och att upprätthålla sina kunskaper vilket ju dessutom leder till bättre självförtroende. Med mitt gamla enkelaxlade släp backade jag åtminstone en gång i veckan efter jag varit på träning, men det var alltid på samma p-plats så på något sätt lärde jag mig inget, jag råkade bara ha lärt mig exakt hur jag skulle göra på den platsen. Man borde nog bygga konbana och öva med jämna mellanrum, eller bara helt enkelt backa runt lite i största allmänhet varje gång man ändå har släpet på. Man får ta att stallkompisarna kommer tycka man är lite märklig (nu har mina smiley´s försvunnit men här skulle det vara en LOL :-D )
 
Det ligger något i det med färskvara, jag inbillar mig att om man har kunnat det en gång så kommer det tillbaka snabbare än om man inte kan och ska lära sig.
Tittar jag på lastbilssidan (vilket jag även tror man kan ha nytta av på personbilssidan också) är att ta det lugnt när man backar, så man hinner med osv.

Har sett många som ska backa med släp å fort ska de gå och så skiter det sig, frustrationen stiger och de blir mer och mer stressade.

Jag kör själv alldeles för sällan med släp efter personbilen för att märka skillnad på släp å släp, men kan tänka mig att om man kör ofta med ett å samma släp å sen byter till något annat.
Borde va lite som jag känner skillnad på lastbilssläpen på jobbet, vissa vänder på en femöring å vissa behöver mer plats osv.

Kan i och för sig dela med mig av en rolig grej jag va me om nu tidigt i våras. Vi skulle iväg med några ridskolehästar på en P&J och jag hade fått låna ett släp med totalvikt 1990 (fördelen när man har BE att man i princip bara behöver tänka på vad bilen får dra och se till att släpets tjänstevikt + last inte överstiger det, plus att utbudet för att låna släp är betydligt lättare), men hur som helst vi lastar och hästen var lite orolig så en annan tjej åkte med mig i bilen, hennes häst står som ett ljus i transporten och hennes mamma kör.
Vi kommer till en sväng, där jag kört mååååånga gånger med lastbil och släp. Jag höll ut svängen exakt likadant som jag gör när jag kör lastbilen, oj va vi garvade och som tur fick jag godkänt av hästen att jag hade kört bra då han gick på direkt sen när vi skulle hem (hade varit lite svårlastad när vi skulle åka).
Kändes skönt att veta att kunskaperna finns någonstans där inne.
Lär väl bli en tur i oktober igen me hästarna om allt går som det ska. :)

Jag fick förtroendet att köra två tjejer och deras hästar till en tävling, då hon som ägde transporten och ena hästen hade råkat dubbelboka sig, för hon hade sånt förtroende för mig och den här tjejen som skulle tävla hennes häst gillade mig. Va bara lite synd att coronan satte käppar i hjulet för den tävlingen, jag hade sett fram emot det då den skulle varit dagen innan min födelsedag också.
Kommer nog fler chanser. :)
Absolut - kommer massa nya chanser för stora svängar efter Corona :banana:
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 083
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp