BE körkort

Tjohooo! Idag gick det vägen :banana::banana::banana:.

Nu har jag mitt efterlängtade BE-kort :bump::bump::bump:

Dags att leta efter lämplig dragbil. Idag har jag en Honda CR-V -05 - och jag är nog inne på att uppgradera mig till en lite nyare sådan :D

/Lizzie
Grattis!!! Så kul känsla att leta ny bil och släp. Dyrt, men kul 😁😁
 
Grattis!!! Så kul känsla att leta ny bil och släp. Dyrt, men kul 😁😁
Släp hade jag sedan tidigare. Jag har länge varit i behov av att byta bil, och det var då jag insåg att jag behövde nytt körkort. Mina krav har varit 4-hjulsdrift och SUV. Vilken bil jag än kollade på så var den för tung för mitt B-kort i kombo med mitt släp. Så nu när jag äntligen fixat körtkortet så blev det direkt ny bil - eller bättre begangnad är bättre uttryck. Absolut inte ny, ny. Dock 6 år nyare än min gamla och betydligt bättre att dra med :D.
 
Släp hade jag sedan tidigare. Jag har länge varit i behov av att byta bil, och det var då jag insåg att jag behövde nytt körkort. Mina krav har varit 4-hjulsdrift och SUV. Vilken bil jag än kollade på så var den för tung för mitt B-kort i kombo med mitt släp. Så nu när jag äntligen fixat körtkortet så blev det direkt ny bil - eller bättre begangnad är bättre uttryck. Absolut inte ny, ny. Dock 6 år nyare än min gamla och betydligt bättre att dra med :D.
...vad blev det för bil då?:)
 
Hej!

Jag ska köra upp på onsdag och har övat på att backa en hel del här hemma. Har egentligen aldrig haft problem med det utan fixar det alltid men nu har jag börjat fundera på hur stränga de är vid uppkörningen. Hur nära måste man ligga kanten när man backar runt? Med det släpet jag har tränat med så är det svårt (läs omöjligt) att slicka kanten. Jag hamnar en bra bit ut hur jag än står i startposition. Är detta något som de kommer anmärka på? Och igår när jag körde så backade vi in på en smal väg där jag, för att få det riktigt bra behövde köra fram och räta ut ekipaget. Är detta något som är ok att göra vid en uppkörning eller vill de att man ska klara allt i ett svep så att säga?

Jag tänker att så länge man kan komma runt och göra det på ett effektivt sätt så borde det anses ok eftersom det är så det funkar i verkligheten men de är kanske betydligt mer petiga?
 
Hej!

Jag ska köra upp på onsdag och har övat på att backa en hel del här hemma. Har egentligen aldrig haft problem med det utan fixar det alltid men nu har jag börjat fundera på hur stränga de är vid uppkörningen. Hur nära måste man ligga kanten när man backar runt? Med det släpet jag har tränat med så är det svårt (läs omöjligt) att slicka kanten. Jag hamnar en bra bit ut hur jag än står i startposition. Är detta något som de kommer anmärka på? Och igår när jag körde så backade vi in på en smal väg där jag, för att få det riktigt bra behövde köra fram och räta ut ekipaget. Är detta något som är ok att göra vid en uppkörning eller vill de att man ska klara allt i ett svep så att säga?

Jag tänker att så länge man kan komma runt och göra det på ett effektivt sätt så borde det anses ok eftersom det är så det funkar i verkligheten men de är kanske betydligt mer petiga?
Jag tror inte att man måste slicka kanten, men du ska kanske hålla dig på din halva av körbanan.

Man får räta upp flera gånger! Om de tycker att du krånglat lite väl mycket vid en backning så kan du få göra om en ny backning. Så var det för mig. Jag skulle backa runt ett hörn och sedan fortsätta rakt bakåt en bit. Jag backade runt hörnet men sen lyckades jag inte backa rakt bakåt. Till slut tröttnade han på mig så vi åkte vidare och lite senare fick jag visa på ett annat ställe att jag kunde backa rakt bakåt. Jag blev godkänd :)

Jag har uppfattat att det viktiga är att man gör det man ska på ett säkert sätt. Det är tex viktigare att man håller koll på trafiken när man backar än att det blir perfekt.
 
...vad blev det för bil då?:)

Det blev en Honda CR-V executive årsmodell -11, en diesel som gått 22000 mil, men serverad enligt skolboken och dessutom extra rostskyddsbehandlad. Executive innebär att den har en massa lyx såsom bluetooth, backkameran, navigator, skinnklädsel etc.

Min tidigare bil var en Honda CR-V, årsmodell -05, bensinare som gått nästan 30 0000 mil. Den hade också skinnsklädsel och jag älskar verkligen skinnklädsel :love:.

Den nyinköpta bilen är mycket bättre att dra med än den gamla bensinaren :love:.

/Lizzie
 
Hej!

Jag ska köra upp på onsdag och har övat på att backa en hel del här hemma. Har egentligen aldrig haft problem med det utan fixar det alltid men nu har jag börjat fundera på hur stränga de är vid uppkörningen. Hur nära måste man ligga kanten när man backar runt? Med det släpet jag har tränat med så är det svårt (läs omöjligt) att slicka kanten. Jag hamnar en bra bit ut hur jag än står i startposition. Är detta något som de kommer anmärka på? Och igår när jag körde så backade vi in på en smal väg där jag, för att få det riktigt bra behövde köra fram och räta ut ekipaget. Är detta något som är ok att göra vid en uppkörning eller vill de att man ska klara allt i ett svep så att säga?

Jag tänker att så länge man kan komma runt och göra det på ett effektivt sätt så borde det anses ok eftersom det är så det funkar i verkligheten men de är kanske betydligt mer petiga?
Jag hade precis samma frågor och min körlärare så att man inte måste slicka kanten, men man ska som tidigare nämnts inte hamna i fel körbana om det går att undvika. Jag fick tips om att om möjligt inte stå för nära kanten när jag börjar.
Helt ok att köra fram och räta ut! Även helt ok att gå ut och titta om det skulle behövas, givet att du gör det på ett trafiksäkert sätt.
De är inte så petiga, utan det viktiga är som du själv säger att det är effektivt och att man vet vad man håller på med. Och var noga med att ha uppsikt över övriga trafiken när du backar runt hörn så du inte hamnar i vägen för någon annan.
 
Jag hade precis samma frågor och min körlärare så att man inte måste slicka kanten, men man ska som tidigare nämnts inte hamna i fel körbana om det går att undvika. Jag fick tips om att om möjligt inte stå för nära kanten när jag börjar.
Helt ok att köra fram och räta ut! Även helt ok att gå ut och titta om det skulle behövas, givet att du gör det på ett trafiksäkert sätt.
De är inte så petiga, utan det viktiga är som du själv säger att det är effektivt och att man vet vad man håller på med. Och var noga med att ha uppsikt över övriga trafiken när du backar runt hörn så du inte hamnar i vägen för någon annan.
Tack! Jag klarade körprovet igår så nu är jag medlem i klubb BE ;)
 
Stort grattis! :bump:

/Lizzie
Tack :D Blev löjligt glad när han sa att jag var godkänd.

Hade kommit mycket snö under dagen och det var inte snöröjt på mer än de stora vägarna. Det första han frågade var om jag hade fyrhjulsdrift (vilket jag har, kör en Volvo XC70) för alla andra som hade haft körprov den dagen hade kört fast :o Jag klarade att ta mig fram utan problem. Bilen är så stark att när jag skulle kontrollera handbromsen på släpet drog jag nästan med mig det en bit för det gled fram på snön :laugh:
 
Tack :D Blev löjligt glad när han sa att jag var godkänd.

Hade kommit mycket snö under dagen och det var inte snöröjt på mer än de stora vägarna. Det första han frågade var om jag hade fyrhjulsdrift (vilket jag har, kör en Volvo XC70) för alla andra som hade haft körprov den dagen hade kört fast :o Jag klarade att ta mig fram utan problem. Bilen är så stark att när jag skulle kontrollera handbromsen på släpet drog jag nästan med mig det en bit för det gled fram på snön :laugh:

Det här helt OK att bli löjligt glad - det blev jag med :D . Jag körde upp den 20/1 och det ju snöväder och oplogat då också. Jag bor på landet och är van vid moddiga vägar så det var inget problem. Min arbetskamrater (de flesta bor i någon form av villaområde) tyckte det var konstigt att man fick köra upp när det snöade. Undrar hur de tänkte där :idea:. Det var ju inte totalt snökaos, utan typ 5 cm snö och oplogat... Jag är ju van att dra fram på oplogade vägar och betydligt mer snö... :D.

/Lizzie
 
Det här helt OK att bli löjligt glad - det blev jag med :D . Jag körde upp den 20/1 och det ju snöväder och oplogat då också. Jag bor på landet och är van vid moddiga vägar så det var inget problem. Min arbetskamrater (de flesta bor i någon form av villaområde) tyckte det var konstigt att man fick köra upp när det snöade. Undrar hur de tänkte där :idea:. Det var ju inte totalt snökaos, utan typ 5 cm snö och oplogat... Jag är ju van att dra fram på oplogade vägar och betydligt mer snö... :D.

/Lizzie
Haha stadsbor ;) Bor också på landet så väglaget oroade mig inte.

Nu väntar jag bara på att isgatan vid stallet ska försvinna så jag kan lasta och åka iväg och miljöträna det nervösa skrället lite :D Vilken frihet att inte behöva vara beroende av chaufför och att jag äntligen får köra runt med min nya fina transport helt själv :banana:
 
Undrar jag också ??
🙃
Det här helt OK att bli löjligt glad - det blev jag med :D . Jag körde upp den 20/1 och det ju snöväder och oplogat då också. Jag bor på landet och är van vid moddiga vägar så det var inget problem. Min arbetskamrater (de flesta bor i någon form av villaområde) tyckte det var konstigt att man fick köra upp när det snöade. Undrar hur de tänkte där :idea:. Det var ju inte totalt snökaos, utan typ 5 cm snö och oplogat... Jag är ju van att dra fram på oplogade vägar och betydligt mer snö... :D.

/Lizzie
Jag är stadsbo men förstår inte heller varför man inte skulle kunna köra upp när det snöar. Då skulle ju hela vintern typ försvinna ibland. Men jag var ändå glad att jag hade fint väder på min uppkörning, man var ju ute en hel del i början 😊
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 068
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp