BE körkort

Stor grattis!!! :banana:

Tack för att du delar med dig. Jag håller på med mitt BE-kort. Är van att backa där det är trångt, men insett att jag behöver träna på att backa in i p-ruta etc och köra i stan - lantis som jag är.

Är hysterisk nervös för säkerhetskontrollen, men det är nog som du skriver. Får plugga utav bara den så man kan rabbla! Kommer boka in 2 lektioner på körskola och jag vet vem jag kommer få köra med. Känns bra då det är en mycket duktig körlärare.

/Lizzie
Tack, jag sitter fortfarande och myser när jag tänker på det.
Är du van att backa så klarar du säkert rutor m.m., men nog bra att öva på att köra i stan. Det är typ det enda jag var helt säker på att klara för jag kör jämt inne i stan så jag är van vid att allt händer samtidigt, galna cyklister m.m. Men jag fick också intrycket av bilskolläraren att man ska klanta sig ganska grovt på just det om man ska kugga.
Sen hade jag läst på detta forum att hästfolk ibland får kritik för att vi kör för mesigt för att vi är rädda om våra pållar, så jag gasade på (inte för fort förstås) men typ in i rondeller för att hinna före sölkolvar, inte missa grönt ljus m.m. Det sa läraren var ett stort NO NO på uppkörningen, hon sa att det mesiga mer handlar om att folk ligger kvar i 40 när det är 60 eller börjar bromsa för ett lyse så långt i förväg att de som ligger bakom få tvärnita och såna saker. Så man måste hitta en lagom nivå som är över "mesig" men under "jag hinner före alla om jag bara gasar på som tusan" :p.

Tror det är jättebra med lektion, särskilt om du har en bra lärare. Jag tog ju en s.k. dubbel-lektion och trots att läraren inte var särskilt hjälpsam så kändes det bra att ha gjort en ordentlig genomgång med någon som vet hur det ska gå till. Sen gjorde jag låtsas-kontroller flera gånger och gjorde en ramsa i mitt huvud för jag glömde alltid att kolla tutan, vindrutetorkarna och handbromsen (på bilen), så jag sa till mig själv "Tuta, spruta, tjuta" (tjuta som i en handbromssväng). As-löjligt men det hjälpte. Sen sa läraren att det inte ingår att kolla handbromsen på bilen, men man kan väl knappast för underkänt för att man kollar en sak för mycket tänkte jag :). Sen kollade jag inget av det ändå eftersom jag fick instruktioner om vad exakt jag skulle kolla.

Tydligen får man ha en kom-ihåg-lista för säkerhetskontrollen där man skriver vad man ska kolla men inte hur. Man ska visa den för inspektören innan man får använda den. Fast dubbelkolla med läraren, för en del saker jag läst om var gamla saker (som det där med att kolla handbromsen på bilen). Jag skrev en lista men sen insåg jag att jag kunde det ändå så jag lämnade den.

Om du vill kan jag klistra in listan på saker de kollade när jag körde, det står liksom i protokollet man får efteråt. När kör du upp?

Lycka till!!!
 
Jag visste inte att lastbilssläp gör tvärtemot bilsläp, är det för att man har en dolly? He he, nu försöker jag briljera med mina BE-kunskaper och det kanske är helt fel att säga så :D.

Men jag förstår inte vad det är som händer på den där bilden - det ser ju helt bisarrt ut, som om något är seriöst fel liksom?? Ska det verkligen vara så och varför då?

Det där med hur olika släp reagerar var också lite oro för mig, jag hade ju tokövat med grannens släp som reagerar blixtsnabbt, och efter min övningstimme visst jag att skolsläpet inte var fullt lika direkt. Båda var dock enaxlade, jag gissar att boggie tar lite längre tid? Dock inte lika mycket som en lastbil kan jag ana...

Jag tror också att självförtroende är bra, och att upprätthålla sina kunskaper vilket ju dessutom leder till bättre självförtroende. Med mitt gamla enkelaxlade släp backade jag åtminstone en gång i veckan efter jag varit på träning, men det var alltid på samma p-plats så på något sätt lärde jag mig inget, jag råkade bara ha lärt mig exakt hur jag skulle göra på den platsen. Man borde nog bygga konbana och öva med jämna mellanrum, eller bara helt enkelt backa runt lite i största allmänhet varje gång man ändå har släpet på. Man får ta att stallkompisarna kommer tycka man är lite märklig (nu har mina smiley´s försvunnit men här skulle det vara en LOL :-D )
Man använder bara dolly när man drar ett trailer släp, trailer är de flesta utländska lastbilar man ser på vägarna. Dollyn är som en "släpvagn", den går att dra i tomme bakom lastbilen och kommer då bete sig som ett bilsläp bakom en personbil.
Sen hänger man på en trailer på dollyn och då blir det annat.

Det släpen jag kör har ingen dolly (enklast att veta om det är en dolly är om framaxlarna har en regskylt, då dollyn måste ha det). Våra släp har fasta framaxlar, dvs släpet går inte att ta bort från framaxlarna, men framaxeln är vridbar, den roterar under släpet och är de axlar som styr släpet.
Framaxeln beter sig som ett bilsläp.

Anledningen att det blir tvärtom med lastbilssläp är hjulens och axlarnas placering. Jag kör 4-axlig släp, två axlar fram och 2 bak.
Det finns släp till personbilar som har samma utformning dock inte lika vanlig och de beter sig likadant där framaxeln på släpet styr bakaxeln.

Här är en bild på mitt släp, där ser man att framaxeln roterar under släpet. Skulle jag backa i det läget kommer bakxlarna gå åt motsatt håll som framaxeln, dvs framaxeln och släpets framände kommer gå åt vänster medan bakaxeln åt höger. Lite luddigt att förklara, men det är framaxeln som styr släpet medan lastbilen styr framaxeln på sätt å vis.
Foto 2020-01-22 09 15 14.jpg


Bilden i föregående inlägg ska vara så, jag hade backar ner i en brygga där det lutar neråt i bryggan, det är väldigt vanligt att det lutar nerför till bryggor. Kanske har du någon industri i närheten som har bryggor, annars kan du snegla någon gång om du åker förbi och se hur det ser ut.
De är pest och pina på vintern dock, mest vanligt är bryggor där marken är plan.

Boggi tar längre tid ja, det är fler hjul som ska svänga runt och stretar emot. Kan erkänna att jag tycker det är lättast att backa med ett boggi, enkelaxlade tycker jag är läskiga så allt händer blixtsnabbt känns det som. :p

Inget fel med att öva, jag minns när jag skulle ta B kort, då ställde mamma och styvfar upp familjens två bilar ute på gatan med låååångt mellanrum mellan, sen skulle jag fickparkera däremellan, successivt kördes den bakre bilen närmare och närmare och tillsist hade jag fickparkerat en gammal saab i en ficka som inte var mycket längre än bilen.
Det tog några försök.
Jag övar fickparkering rätt ofta, ser jag en sådan ruta när jag kör personbil och ska parkera då tar jag den, mest för att upprätthålla mina kunskaper.

När det gäller backning med släp kan man ta varje tillfälle i akt och hitta på något, kanske utmana sig själv med att backa på en väg (där det inte går någon trafik förslagsvis). Det är bara fantasin som sätter gränser. :)
 
Tack, jag sitter fortfarande och myser när jag tänker på det.
Är du van att backa så klarar du säkert rutor m.m., men nog bra att öva på att köra i stan. Det är typ det enda jag var helt säker på att klara för jag kör jämt inne i stan så jag är van vid att allt händer samtidigt, galna cyklister m.m. Men jag fick också intrycket av bilskolläraren att man ska klanta sig ganska grovt på just det om man ska kugga.
Sen hade jag läst på detta forum att hästfolk ibland får kritik för att vi kör för mesigt för att vi är rädda om våra pållar, så jag gasade på (inte för fort förstås) men typ in i rondeller för att hinna före sölkolvar, inte missa grönt ljus m.m. Det sa läraren var ett stort NO NO på uppkörningen, hon sa att det mesiga mer handlar om att folk ligger kvar i 40 när det är 60 eller börjar bromsa för ett lyse så långt i förväg att de som ligger bakom få tvärnita och såna saker. Så man måste hitta en lagom nivå som är över "mesig" men under "jag hinner före alla om jag bara gasar på som tusan" :p.

Tror det är jättebra med lektion, särskilt om du har en bra lärare. Jag tog ju en s.k. dubbel-lektion och trots att läraren inte var särskilt hjälpsam så kändes det bra att ha gjort en ordentlig genomgång med någon som vet hur det ska gå till. Sen gjorde jag låtsas-kontroller flera gånger och gjorde en ramsa i mitt huvud för jag glömde alltid att kolla tutan, vindrutetorkarna och handbromsen (på bilen), så jag sa till mig själv "Tuta, spruta, tjuta" (tjuta som i en handbromssväng). As-löjligt men det hjälpte. Sen sa läraren att det inte ingår att kolla handbromsen på bilen, men man kan väl knappast för underkänt för att man kollar en sak för mycket tänkte jag :). Sen kollade jag inget av det ändå eftersom jag fick instruktioner om vad exakt jag skulle kolla.

Tydligen får man ha en kom-ihåg-lista för säkerhetskontrollen där man skriver vad man ska kolla men inte hur. Man ska visa den för inspektören innan man får använda den. Fast dubbelkolla med läraren, för en del saker jag läst om var gamla saker (som det där med att kolla handbromsen på bilen). Jag skrev en lista men sen insåg jag att jag kunde det ändå så jag lämnade den.

Om du vill kan jag klistra in listan på saker de kollade när jag körde, det står liksom i protokollet man får efteråt. När kör du upp?

Lycka till!!!

Tack för tips! Du får gärna lägga in en lista på saker som de kollade.

Jag har inte vågat boka in uppkörning ännu. Ska göra om mitt kunskapsprov 16/10 och tänkte också boka in körlektioner under oktober. Min bilskola ligger i en mindre ort och de bokar in uppkörningen åt mig.

/Lizzie
 
Gjorde ett försök för 1.5 år sen.
Klara teorin fick knappt en släp fråga så ficl lite halv panik då jag enbart läst be boken men klara mig ändå , men kugga uppkörningen pga körde för fort, fick hjärnsläpp på vad det var för hastighet och alla andra körde mkt fortare än mig. Så tog en chansning.. men var fel.
Kunde inte svara på en konstig fråga hörde med 5 trafiklärare på BE samt även personal på trafikverket. Ingen förstod riktigt.
Mindre kul och jag blev bra tjurig efter. Hitta inget nytt körprov innan tiden var slut.

Nya tag nu..
Gjorde teorin.. plugga mkt b teori och knappt släp, guess what nu var det mkt släpfrågor 🙈 men klara mig iaf.
Helt hopplöst med provtider nu men har körprov i nov 😏
 
Man använder bara dolly när man drar ett trailer släp, trailer är de flesta utländska lastbilar man ser på vägarna. Dollyn är som en "släpvagn", den går att dra i tomme bakom lastbilen och kommer då bete sig som ett bilsläp bakom en personbil.
Sen hänger man på en trailer på dollyn och då blir det annat.

Det släpen jag kör har ingen dolly (enklast att veta om det är en dolly är om framaxlarna har en regskylt, då dollyn måste ha det). Våra släp har fasta framaxlar, dvs släpet går inte att ta bort från framaxlarna, men framaxeln är vridbar, den roterar under släpet och är de axlar som styr släpet.
Framaxeln beter sig som ett bilsläp.

Anledningen att det blir tvärtom med lastbilssläp är hjulens och axlarnas placering. Jag kör 4-axlig släp, två axlar fram och 2 bak.
Det finns släp till personbilar som har samma utformning dock inte lika vanlig och de beter sig likadant där framaxeln på släpet styr bakaxeln.

Här är en bild på mitt släp, där ser man att framaxeln roterar under släpet. Skulle jag backa i det läget kommer bakxlarna gå åt motsatt håll som framaxeln, dvs framaxeln och släpets framände kommer gå åt vänster medan bakaxeln åt höger. Lite luddigt att förklara, men det är framaxeln som styr släpet medan lastbilen styr framaxeln på sätt å vis.
Visa bifogad fil 56019

Bilden i föregående inlägg ska vara så, jag hade backar ner i en brygga där det lutar neråt i bryggan, det är väldigt vanligt att det lutar nerför till bryggor. Kanske har du någon industri i närheten som har bryggor, annars kan du snegla någon gång om du åker förbi och se hur det ser ut.
De är pest och pina på vintern dock, mest vanligt är bryggor där marken är plan.

Boggi tar längre tid ja, det är fler hjul som ska svänga runt och stretar emot. Kan erkänna att jag tycker det är lättast att backa med ett boggi, enkelaxlade tycker jag är läskiga så allt händer blixtsnabbt känns det som. :p

Inget fel med att öva, jag minns när jag skulle ta B kort, då ställde mamma och styvfar upp familjens två bilar ute på gatan med låååångt mellanrum mellan, sen skulle jag fickparkera däremellan, successivt kördes den bakre bilen närmare och närmare och tillsist hade jag fickparkerat en gammal saab i en ficka som inte var mycket längre än bilen.
Det tog några försök.
Jag övar fickparkering rätt ofta, ser jag en sådan ruta när jag kör personbil och ska parkera då tar jag den, mest för att upprätthålla mina kunskaper.

När det gäller backning med släp kan man ta varje tillfälle i akt och hitta på något, kanske utmana sig själv med att backa på en väg (där det inte går någon trafik förslagsvis). Det är bara fantasin som sätter gränser. :)
En fråga som dök upp när jag pluggade teori och som jag aldrig fick något riktigt svar på var vad förbudsskylten som visar förbud mot fordon+släp (tror den hette C.6). I BE-boken stod att denna inte gäller för släp med stel dragstång, dvs de flesta husvagnar, hästsläp m.m. Men på andra ställen var det inte lika solklart, då pratades en del som släpvagn kontra släpkärra, och jag lyckades aldrig få riktig klarhet. Jag tänkte att du verkar ha stenkoll och kanske vet. Det är jubra att veta om man får köra där med sitt tunga släp (eller lätta för den delen), när en sån skylt dyker upp.
Jag är också väldigt bra på att fickparkera, kan klämma in min bil i princip överallt där den de facto ryms, men jag övar mycket på det också. Medpassagerare blir nästan sura ibland "Måste du välja den MINSTA fickan, det finns ju en mycket större där framme!!" Men jag tror behårt på att öva ofta. Har ingen backkamera bara "beepers" men när de skriker högt så har jag en massa plats kvar (vilket ökar oron hos kompisarna förstås :D ). Har aldrig rört ett annat fordon, men får själv märken av andra som kanske försöker sig på samma sak :yuck:
 
Gjorde ett försök för 1.5 år sen.
Klara teorin fick knappt en släp fråga så ficl lite halv panik då jag enbart läst be boken men klara mig ändå , men kugga uppkörningen pga körde för fort, fick hjärnsläpp på vad det var för hastighet och alla andra körde mkt fortare än mig. Så tog en chansning.. men var fel.
Kunde inte svara på en konstig fråga hörde med 5 trafiklärare på BE samt även personal på trafikverket. Ingen förstod riktigt.
Mindre kul och jag blev bra tjurig efter. Hitta inget nytt körprov innan tiden var slut.

Nya tag nu..
Gjorde teorin.. plugga mkt b teori och knappt släp, guess what nu var det mkt släpfrågor 🙈 men klara mig iaf.
Helt hopplöst med provtider nu men har körprov i nov 😏
Just det där med problem att få tider (och kostnaden) var en bra "push" för mig att plugga benhårt och övningsköra. Men ett tips är också att du går in ofta och kolla om det finns tider, om man inte klarar teorin så måste man ju avboka körningen, så andras otur kan ju hjälpa dig till ett tidigare prov kanske?
Lycka till med uppkörningen, när den än blir.
 
Tack för tips! Du får gärna lägga in en lista på saker som de kollade.

Jag har inte vågat boka in uppkörning ännu. Ska göra om mitt kunskapsprov 16/10 och tänkte också boka in körlektioner under oktober. Min bilskola ligger i en mindre ort och de bokar in uppkörningen åt mig.

/Lizzie
Jag tror det är lättare att få tid när en körskola bokar provet, de verkar ha en massa tider liggande som de kan använda. Så det blir säkert ett smart upplägg.

Så här stod det - jag lyckades inte få med hela listan men det mesta är med och det ger en uppfattning om olika moment iallafall:

Följande provinnehåll har ingått i ditt körprov:
  • Varningssystem
  • Last
  • Reflexer
  • Bromsar på dragfordon
  • Belysning
  • Kopplingsanordning, bromsar och elanslutning
  • Dörrar
  • Blinkers
  • Parkering
  • Backning
  • Vändning
  • Start från vägkant
  • Användande av reglage
  • Oskyddade trafikanter
  • Körning i körfält
  • Körfältsbyte
  • Gatukorsning
  • Signalreglerad korsning
  • Cirkulationsplats
  • Körning i vägarbetsområde
  • Järnväg/Spårvägskorsning
  • Körning mot mål
 
En fråga som dök upp när jag pluggade teori och som jag aldrig fick något riktigt svar på var vad förbudsskylten som visar förbud mot fordon+släp (tror den hette C.6). I BE-boken stod att denna inte gäller för släp med stel dragstång, dvs de flesta husvagnar, hästsläp m.m. Men på andra ställen var det inte lika solklart, då pratades en del som släpvagn kontra släpkärra, och jag lyckades aldrig få riktig klarhet. Jag tänkte att du verkar ha stenkoll och kanske vet. Det är jubra att veta om man får köra där med sitt tunga släp (eller lätta för den delen), när en sån skylt dyker upp.
Jag är också väldigt bra på att fickparkera, kan klämma in min bil i princip överallt där den de facto ryms, men jag övar mycket på det också. Medpassagerare blir nästan sura ibland "Måste du välja den MINSTA fickan, det finns ju en mycket större där framme!!" Men jag tror behårt på att öva ofta. Har ingen backkamera bara "beepers" men när de skriker högt så har jag en massa plats kvar (vilket ökar oron hos kompisarna förstås :D ). Har aldrig rört ett annat fordon, men får själv märken av andra som kanske försöker sig på samma sak :yuck:
Du tänker på det här märket eller?
C6-228x228.png

Förbudsmärket, förbud mot trafik med annat motordrivet fordon med tillkopplad släpvagn, anger att det är förbud att passera märket med motordrivet fordon med tillkopplad släpvagn av annat slag än påhängsvagn eller släpkärra.

Avser förbudet även trafik med motordrivet fordon med tillkopplad påhängsvagn eller släpkärra anges det på en tilläggstavla.

Avser förbudet endast fordonståg med släpvagn vars totalvikt överstiger visst tontal anges det på tilläggstavla T5, totalvikt.


Har inte riktigt så bra koll, men googlade och hittade det här:

Släpvagn - Har minst två axlar (en i varje ände). Utövar en relativt liten vertikal belastning på bilens draginrättning.

Släpkärra - En sådan har en eller två axlar placerade ungefär på mitten, och utövar en större vertikal belastning på bilens draginrättning. Kallas ofta "Jigg" när den sitter efter en tung lastbil.


Skulle mina medpassagerare säga något sådant, hade jag sagt "du kan kliva ur och gå, nu är det jag som kör dvs jag bestämmer" om inget händer, så är det inget problem. Bara skita i va folk säger.
Jag backar väldigt ofta in på parkeringsplatser. I stallet är det många som vet vilken bil som är min då det är den enda som är inbackad och de andra inkörda. 😅
 
En fråga som dök upp när jag pluggade teori och som jag aldrig fick något riktigt svar på var vad förbudsskylten som visar förbud mot fordon+släp (tror den hette C.6). I BE-boken stod att denna inte gäller för släp med stel dragstång, dvs de flesta husvagnar, hästsläp m.m. Men på andra ställen var det inte lika solklart, då pratades en del som släpvagn kontra släpkärra, och jag lyckades aldrig få riktig klarhet. Jag tänkte att du verkar ha stenkoll och kanske vet. Det är jubra att veta om man får köra där med sitt tunga släp (eller lätta för den delen), när en sån skylt dyker upp.
"Märket anger förbud mot trafik med motordrivet fordon med tillkopplad släpvagn av annat slag än påhängsvagn eller släpkärra. Avser förbudet även trafik med motordrivet fordon med tillkopplad påhängsvagn eller släpkärra anges det på en tilläggstavla. Avser förbudet endast fordonståg med släpvagn vars totalvikt överstiger visst tontal anges det på tilläggstavla T5, totalvikt."

Och efter en del letande hittar jag definitionen på olika släpvagnars karosser här.
Påhängsvagn (kod DA)= släpvagn som är konstruerad och tillverkad för koppling till en dragbil eller en dollyaxel och som kan utöva en avsevärd vertikal belastning
på dragfordonet eller dollyaxeln. Kopplingen som används för en fordonskombination ska bestå av en axeltapp och en vändskiva.
Släpkärra (kod DC)= En släpvagn där axeln (axlarna) är placerad nära fordonets tyngdpunkt (vid jämnt fördelad last) så att endast en liten statisk vertikalbelastning som inte överstiger 10% av belastningen som motsvarar släpvagnens högsta vikt eller en belastning på 1 000 daN (det lägsta värdet av dessa gäller) utövas på dragfordonet.

Så det jag utläser som är förbjudet är 1. släp som kan stå för sig själv med hjul både fram och bak och har svängbar styraxel (typiska "lastbilssläp") och 2. släp som lägger mer last på kopplingen än vad som är tillåtet för en släpkärra men har fel typ av koppling för att vara en påhängsvagn.

Borde inte alla släp som man vanligtvis hänger på en personbil vara DC. (kanske det enda man får ha på en vanlig kula tom?) I vart fall lär man vara medveten om att det är något avvikande man har innan man behöver fundera på om man fyller reglerna, så länge det inte står något ytterligare på tilläggstavlorna.
(har inget eget släp så kan inte kolla, men borde inte karosserikoden stå i registreringsbeviset?)
 
Jag tror det är lättare att få tid när en körskola bokar provet, de verkar ha en massa tider liggande som de kan använda. Så det blir säkert ett smart upplägg.

Så här stod det - jag lyckades inte få med hela listan men det mesta är med och det ger en uppfattning om olika moment iallafall:

Följande provinnehåll har ingått i ditt körprov:
  • Varningssystem
  • Last
  • Reflexer
  • Bromsar på dragfordon
  • Belysning
  • Kopplingsanordning, bromsar och elanslutning
  • Dörrar
  • Blinkers
  • Parkering
  • Backning
  • Vändning
  • Start från vägkant
  • Användande av reglage
  • Oskyddade trafikanter
  • Körning i körfält
  • Körfältsbyte
  • Gatukorsning
  • Signalreglerad korsning
  • Cirkulationsplats
  • Körning i vägarbetsområde
  • Järnväg/Spårvägskorsning
  • Körning mot mål

Tack!

/Lizzie
 
"Märket anger förbud mot trafik med motordrivet fordon med tillkopplad släpvagn av annat slag än påhängsvagn eller släpkärra. Avser förbudet även trafik med motordrivet fordon med tillkopplad påhängsvagn eller släpkärra anges det på en tilläggstavla. Avser förbudet endast fordonståg med släpvagn vars totalvikt överstiger visst tontal anges det på tilläggstavla T5, totalvikt."

Och efter en del letande hittar jag definitionen på olika släpvagnars karosser här.
Påhängsvagn (kod DA)= släpvagn som är konstruerad och tillverkad för koppling till en dragbil eller en dollyaxel och som kan utöva en avsevärd vertikal belastning
på dragfordonet eller dollyaxeln. Kopplingen som används för en fordonskombination ska bestå av en axeltapp och en vändskiva.
Släpkärra (kod DC)= En släpvagn där axeln (axlarna) är placerad nära fordonets tyngdpunkt (vid jämnt fördelad last) så att endast en liten statisk vertikalbelastning som inte överstiger 10% av belastningen som motsvarar släpvagnens högsta vikt eller en belastning på 1 000 daN (det lägsta värdet av dessa gäller) utövas på dragfordonet.

Så det jag utläser som är förbjudet är 1. släp som kan stå för sig själv med hjul både fram och bak och har svängbar styraxel (typiska "lastbilssläp") och 2. släp som lägger mer last på kopplingen än vad som är tillåtet för en släpkärra men har fel typ av koppling för att vara en påhängsvagn.

Borde inte alla släp som man vanligtvis hänger på en personbil vara DC. (kanske det enda man får ha på en vanlig kula tom?) I vart fall lär man vara medveten om att det är något avvikande man har innan man behöver fundera på om man fyller reglerna, så länge det inte står något ytterligare på tilläggstavlorna.
(har inget eget släp så kan inte kolla, men borde inte karosserikoden stå i registreringsbeviset?)
Tack! Det du skriver stämmer bra överens med den lilla information jag lyckades gräva fram, jag kom aldrig så långt till de olika koderna dock. Grejen är att jag även frågade körskoleläraren, och hon bara "nej, är det den skylten får man inte köra med släp", vilket verkade fel men man tänker ju att de ska veta. Jag håller med din slutsats, att har man något konstigt så ska man veta det, och vanliga vagnar med stel dragstång ingår inte i förbudet.
/A
 
Du tänker på det här märket eller?
C6-228x228.png

Förbudsmärket, förbud mot trafik med annat motordrivet fordon med tillkopplad släpvagn, anger att det är förbud att passera märket med motordrivet fordon med tillkopplad släpvagn av annat slag än påhängsvagn eller släpkärra.

Avser förbudet även trafik med motordrivet fordon med tillkopplad påhängsvagn eller släpkärra anges det på en tilläggstavla.

Avser förbudet endast fordonståg med släpvagn vars totalvikt överstiger visst tontal anges det på tilläggstavla T5, totalvikt.


Har inte riktigt så bra koll, men googlade och hittade det här:

Släpvagn - Har minst två axlar (en i varje ände). Utövar en relativt liten vertikal belastning på bilens draginrättning.

Släpkärra - En sådan har en eller två axlar placerade ungefär på mitten, och utövar en större vertikal belastning på bilens draginrättning. Kallas ofta "Jigg" när den sitter efter en tung lastbil.


Skulle mina medpassagerare säga något sådant, hade jag sagt "du kan kliva ur och gå, nu är det jag som kör dvs jag bestämmer" om inget händer, så är det inget problem. Bara skita i va folk säger.
Jag backar väldigt ofta in på parkeringsplatser. I stallet är det många som vet vilken bil som är min då det är den enda som är inbackad och de andra inkörda. 😅
Tack - exakt den skylten är det! Min slutsats är att jag får köra med vanlig släpkärra/hästsläp där.
Med min parkering tror jag att folk mest tycker att "va f-n, det tar ju längre tid måste du göra allt svårare än vad det är", och jag tänker att "Japp, det måste jag :D"
Jag brukar också backa in, tycker även det är bättre när man ska åka och kanske har bråttom iväg. Och så gillar jag ju att krångla till det :p
 
Tack - exakt den skylten är det! Min slutsats är att jag får köra med vanlig släpkärra/hästsläp där.
Med min parkering tror jag att folk mest tycker att "va f-n, det tar ju längre tid måste du göra allt svårare än vad det är", och jag tänker att "Japp, det måste jag :D"
Jag brukar också backa in, tycker även det är bättre när man ska åka och kanske har bråttom iväg. Och så gillar jag ju att krångla till det :p
Det finns en sådan skylt de satte upp nyligen då det var en vinter en lastbilschaufför som försökte köra upp på den vägen med släp och satte sig i diket.
De som bor där kör med vanliga släpkärror, typ husvagnar/hästtransporter osv.

Jag brukar backa in för då har man redan avklarat det svåra momenten, speciellt om man är på stora köpcentrum där det går mycket folk.
Det bästa med att kunna fickparkera är att de parkeringarna allt som oftast finns kvar, för det är många som inte kan/vågar ta dom.
 
@Agnir Förbudsskylten du hänvisar till gäller för släp med ledad dragstång tänk lastbilssläp med vändskiva som @TheRedLightning visade på sin bild. Vanliga släp till personbilar har stel dragstång och omfattas inte av förbudet så att köra en hästtransport i ett BE-ekipage är inte ett bekymmer. Skylten blir viktigt först när en kör ett CE-ekipage då det handlar om att det finns snäva svängar och kan bli trångt (även om det är tillåtet att köra där med släpkärra och påhängsvagn så kan det vara knappt med plats och en bör ta en annan väg om det är möjligt) - men det är inget du öht behöver tänka på om du inte kör CE. En vanlig personbil + släp blir sällan så svårsvängd att det har betydelse alls. Men du behöver ju veta vad skylten betyder på ditt teoriprov, jag har sett teorifrågor såsom "Får du passera följande skylt med din personbil med tillkopplad tung släpkärra" och då är svaret Ja.
 
Tack! Det du skriver stämmer bra överens med den lilla information jag lyckades gräva fram, jag kom aldrig så långt till de olika koderna dock. Grejen är att jag även frågade körskoleläraren, och hon bara "nej, är det den skylten får man inte köra med släp", vilket verkade fel men man tänker ju att de ska veta. Jag håller med din slutsats, att har man något konstigt så ska man veta det, och vanliga vagnar med stel dragstång ingår inte i förbudet.
/A

Då har din körlärare fel. De är bara människor de med ;)

Mvh En som överglänste sin körlärare om EBS-funktionen på CE-släp samt upplyste hen om att de körde med överlast på C-bilen då det var BK2 på vägarna inom stan och de hade 125 kg för mkt last på boggin :p
 
@Agnir Förbudsskylten du hänvisar till gäller för släp med ledad dragstång tänk lastbilssläp med vändskiva som @TheRedLightning visade på sin bild. Vanliga släp till personbilar har stel dragstång och omfattas inte av förbudet så att köra en hästtransport i ett BE-ekipage är inte ett bekymmer. Skylten blir viktigt först när en kör ett CE-ekipage då det handlar om att det finns snäva svängar och kan bli trångt (även om det är tillåtet att köra där med släpkärra och påhängsvagn så kan det vara knappt med plats och en bör ta en annan väg om det är möjligt) - men det är inget du öht behöver tänka på om du inte kör CE. En vanlig personbil + släp blir sällan så svårsvängd att det har betydelse alls. Men du behöver ju veta vad skylten betyder på ditt teoriprov, jag har sett teorifrågor såsom "Får du passera följande skylt med din personbil med tillkopplad tung släpkärra" och då är svaret Ja.
Behöver inte nödvändigtvis vara CE-ekipage, det finns släpvagnar till traktorer med ledad dragstång, även sett det till personbil också om än dock inte lika vanligt som lastbil.
 
Behöver inte nödvändigtvis vara CE-ekipage, det finns släpvagnar till traktorer med ledad dragstång, även sett det till personbil också om än dock inte lika vanligt som lastbil.

Ja det förekommer, därför bör en ju känna till skyltens betydelse även om jag tänker att de allra flesta som inte kör CE aldrig nånsin kommer i kontakt med den typen av släpvagnar. Var slarvigt skrivet att det inte har betydelse, förvisso. Men TS snackar väl om personbil med tungt släp-ekipage typ hästtransport?
 
Senast ändrad:
Ja det förekommer, därför bör en ju känna till skyltens betydelse även om jag tänker att de allra flesta som inte kör CE aldrig nånsin kommer i kontakt med den typen av släpvagnar. Var slarvigt skrivet att det inte har betydelse, förvisso. Men TS snackar väl om personbil med tungt släp-ekipage typ hästtransport?
Sen finns det CE ekipage som får köra där också. T ex grusbilar brukar ha släp med tre axlar på samma ställe, samt stel dragstång.

Så bra att känna till det där med steldragstång eller inte.
 
Sen finns det CE ekipage som får köra där också. T ex grusbilar brukar ha släp med tre axlar på samma ställe, samt stel dragstång.

Så bra att känna till det där med steldragstång eller inte.

Ja de får köra där, men det kan vara bra att känna till att det nog blir trångt. Jag fick lära mig att det bästa är att ta annan väg även med släpkrror, även om det är lagligt.
 
Just det där med problem att få tider (och kostnaden) var en bra "push" för mig att plugga benhårt och övningsköra. Men ett tips är också att du går in ofta och kolla om det finns tider, om man inte klarar teorin så måste man ju avboka körningen, så andras otur kan ju hjälpa dig till ett tidigare prov kanske?
Lycka till med uppkörningen, när den än blir.

Ja jag jobbar på trafikskola så är inne i systemet ofta, men jättebra tips till dom som inte vet 🤗👍

Vi har tyvärr inte en massa tider liggandes tyvärr som många tror.

Och pga corona så är väntetiderna långa oavsett.
Men avbokningar osv kan ju alltid komma och tips att kolla i fler närliggande städer.
Vissa har mer tryck än andra.
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 068
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp