BE körkort

Ja jag jobbar på trafikskola så är inne i systemet ofta, men jättebra tips till dom som inte vet 🤗👍

Vi har tyvärr inte en massa tider liggandes tyvärr som många tror.

Och pga corona så är väntetiderna långa oavsett.
Men avbokningar osv kan ju alltid komma och tips att kolla i fler närliggande städer.
Vissa har mer tryck än andra.
Aha, jag har trott att ni har massa förbokade tider men där hade jag fel. Jag ville helst köra upp på Gillinge för jag bor i närheten men där fanns inga tider oavsett hur långt fram i tiden jag tittade, då tänkte jag att det var körskolorna som har något specialavtal.
 
Sen finns det CE ekipage som får köra där också. T ex grusbilar brukar ha släp med tre axlar på samma ställe, samt stel dragstång.

Så bra att känna till det där med steldragstång eller inte.
Ja särskilt bilskolelärare som tar massa betalt för BE-lektion borde kunna tycker man :-/
 
Ja de får köra där, men det kan vara bra att känna till att det nog blir trångt. Jag fick lära mig att det bästa är att ta annan väg även med släpkrror, även om det är lagligt.
Bra poäng, bättre låta bli kanske om man inte bara har en pyttekärra; trist att fastna i något gatuhörn...
 
Aha, jag har trott att ni har massa förbokade tider men där hade jag fel. Jag ville helst köra upp på Gillinge för jag bor i närheten men där fanns inga tider oavsett hur långt fram i tiden jag tittade, då tänkte jag att det var körskolorna som har något specialavtal.


Nja, visst ser vi lite andra tider än privatister som går in och tittar, men kan tala om att det inte är massvis med tider som vi förfogar som vi önskar.
Alltså varje enskild trafikskola har inga tider vi bestämmer över själv att fördela.
Vilket många tror, vilket skapar lite besvikelse när folk ringer och tror att vi har massa tider att trolla fram..

Och just nu under corona när trafikverket skärt ner på prov, och det prioriteras först yrkesprov så är det jättedåligt med tider även för oss.

Tipsar om att prova i mindre städer ikring, en/linköping, sala,västerås osv, nynäs osv.
Sen tips nummer 2 ..gå in flera gånger om dagen och sök, tillslut får man nog tag i en avboknings tid.
 
Då har din körlärare fel. De är bara människor de med ;)

Mvh En som överglänste sin körlärare om EBS-funktionen på CE-släp samt upplyste hen om att de körde med överlast på C-bilen då det var BK2 på vägarna inom stan och de hade 125 kg för mkt last på boggin :p
Själv började jag nästan bråka med min lärare när hon skulle läxa upp mig om rondell-körning Jag låg, helt lagligt och enligt skyltning, kvar i vänster filen genom hela och det tyckte hon var "fel". Hon kan ju tycka vad hon vill, men det måste ju vara ok att köra lagligt
Nja, visst ser vi lite andra tider än privatister som går in och tittar, men kan tala om att det inte är massvis med tider som vi förfogar som vi önskar.
Alltså varje enskild trafikskola har inga tider vi bestämmer över själv att fördela.
Vilket många tror, vilket skapar lite besvikelse när folk ringer och tror att vi har massa tider att trolla fram..

Och just nu under corona när trafikverket skärt ner på prov, och det prioriteras först yrkesprov så är det jättedåligt med tider även för oss.

Tipsar om att prova i mindre städer ikring, en/linköping, sala,västerås osv, nynäs osv.
Sen tips nummer 2 ..gå in flera gånger om dagen och sök, tillslut får man nog tag i en avboknings tid.
Tack för tipsen, jag har själv redan kört upp men i tråden började vi prata om just tider och när jag själv försökte hitta tider gjorde jag just det, gick in ofta och kollade. Hade först en i Norrköping men lyckades hitta i Uppsala. Men då när jag avbokade min i Norrköping för att boka Uppsala så var ju Norrköpingstiden borta på typ en sekund. Det är faktiskt lite dumt att man inte kan boka om sitt prov, utan måste boka av för att boka nytt, då riskerar man att vara helt utan om man har otur.
Som du säger, ännu värre nu kan jag tänka mig, de förlängde ju tom giltighetstiden för teorin för att det är så svårt att få uppkörningstider. Jag är mycket glad att jag har gått det hela gjort, ett bekymmer mindre.
Nu sitter jag istället och surfar runt på hästtransporter, finns många fler att välja på med BE-kortet i hamn :D. Men så får jag storhetsvansinne och tänker att jag ska byta bil också när jag ändå håller på. Min får bara dra 1800 med BE, så bara 400 mer än med B, och nu vill jag kunna dra båda hästarna samtidigt även om det lär hända typ en gång om året. Mycket vill ha mer...
 
Själv började jag nästan bråka med min lärare när hon skulle läxa upp mig om rondell-körning Jag låg, helt lagligt och enligt skyltning, kvar i vänster filen genom hela och det tyckte hon var "fel". Hon kan ju tycka vad hon vill, men det måste ju vara ok att köra lagligt

Beroende på hur rondellen ser ut så kan du ligga kvar i höger fält. När du har ett större släp blir det annars ibland risk för att det blir trångt. Detta fick jag lära mig då jag tog BE 2015. Då skulle jag dessutom bara blinka vid utfart. Nu ska en blinka vänster om en ska vänster när en kör in i rondellen och sen höger när en ska ut. Rondellkörning är verkligen färskvara då det verkar ändras ofta....
 
Beroende på hur rondellen ser ut så kan du ligga kvar i höger fält. När du har ett större släp blir det annars ibland risk för att det blir trångt. Detta fick jag lära mig då jag tog BE 2015. Då skulle jag dessutom bara blinka vid utfart. Nu ska en blinka vänster om en ska vänster när en kör in i rondellen och sen höger när en ska ut. Rondellkörning är verkligen färskvara då det verkar ändras ofta....
Nej det är inte lag på att blinka vänster i rondell, bara lag på att blinka när du ska ut. Däremot underlättar det för andra om man ska vänster och blinkar vänster.
Många som inte ens kan blinka ut ur rondellerna och det är nog mest frustrerande.
 
Själv började jag nästan bråka med min lärare när hon skulle läxa upp mig om rondell-körning Jag låg, helt lagligt och enligt skyltning, kvar i vänster filen genom hela och det tyckte hon var "fel". Hon kan ju tycka vad hon vill, men det måste ju vara ok att köra lagligt

Tack för tipsen, jag har själv redan kört upp men i tråden började vi prata om just tider och när jag själv försökte hitta tider gjorde jag just det, gick in ofta och kollade. Hade först en i Norrköping men lyckades hitta i Uppsala. Men då när jag avbokade min i Norrköping för att boka Uppsala så var ju Norrköpingstiden borta på typ en sekund. Det är faktiskt lite dumt att man inte kan boka om sitt prov, utan måste boka av för att boka nytt, då riskerar man att vara helt utan om man har otur.
Som du säger, ännu värre nu kan jag tänka mig, de förlängde ju tom giltighetstiden för teorin för att det är så svårt att få uppkörningstider. Jag är mycket glad att jag har gått det hela gjort, ett bekymmer mindre.
Nu sitter jag istället och surfar runt på hästtransporter, finns många fler att välja på med BE-kortet i hamn :D. Men så får jag storhetsvansinne och tänker att jag ska byta bil också när jag ändå håller på. Min får bara dra 1800 med BE, så bara 400 mer än med B, och nu vill jag kunna dra båda hästarna samtidigt även om det lär hända typ en gång om året. Mycket vill ha mer...
Körskolorna lär ju inte bara ut laglig körning, de lär ut körning som på olika sätt underlättar i trafiken och som minskar risken för olyckor/svåra situationer. Exemplet du tar upp med rondeller är ju ett bra exempel, ja det är lagligt att ligga kvar i vänster men det finns många fördelar med att byta fil på rätt ställe.
 
Körskolorna lär ju inte bara ut laglig körning, de lär ut körning som på olika sätt underlättar i trafiken och som minskar risken för olyckor/svåra situationer. Exemplet du tar upp med rondeller är ju ett bra exempel, ja det är lagligt att ligga kvar i vänster men det finns många fördelar med att byta fil på rätt ställe.

Precis vad jag försökte säga men det blev tydligare hur du uttryckte det :)
 
Körskolorna lär ju inte bara ut laglig körning, de lär ut körning som på olika sätt underlättar i trafiken och som minskar risken för olyckor/svåra situationer. Exemplet du tar upp med rondeller är ju ett bra exempel, ja det är lagligt att ligga kvar i vänster men det finns många fördelar med att byta fil på rätt ställe.
Det stämmer förstås, i just det här fallet låg jag medvetet och lagligt kvar i vänsterfilen, bl.a. för att underlätta för andra, det var ganska mycket trafik och det blev helt enkelt bäst flyt för alla att jag inte bytte körfält i rondellen, det var iallafall min bedömning. Vad en lärare kan säga i det läget, om hon nu tycker annorlunda är att "Det du gjorde var korrekt, men tänk på att man också skulle kunna....".
Men jag var också rätt irriterad på henne efter hur hon var när det gick inte bra för mig att backa; där hon istället för att komma med tips och råd bara sa att "NEJ du gör FEL!!!". Jaha, det märker jag väl själv när släpet svänger för mycket eller för lite, det är inte den informationen jag betalar för. Jag lärder mig inte ett skvatt om backning under hennes lektion, istället satt jag efteråt och dammsög youtube efter information för att få lite tips, samt övade med grannens släp. Det praktiska hade jag behövt oavsett, men det jag snappade upp på youtube var ju det jag tycker hon kunde förklarat. Att vrida ratten tvärtom kan ju de flesta, det här var mer att veta var släpets däck ska vara när man börjar svänga, i vilket läge man ska räta upp och hur mycket etc.
 
Det stämmer förstås, i just det här fallet låg jag medvetet och lagligt kvar i vänsterfilen, bl.a. för att underlätta för andra, det var ganska mycket trafik och det blev helt enkelt bäst flyt för alla att jag inte bytte körfält i rondellen, det var iallafall min bedömning. Vad en lärare kan säga i det läget, om hon nu tycker annorlunda är att "Det du gjorde var korrekt, men tänk på att man också skulle kunna....".
Men jag var också rätt irriterad på henne efter hur hon var när det gick inte bra för mig att backa; där hon istället för att komma med tips och råd bara sa att "NEJ du gör FEL!!!". Jaha, det märker jag väl själv när släpet svänger för mycket eller för lite, det är inte den informationen jag betalar för. Jag lärder mig inte ett skvatt om backning under hennes lektion, istället satt jag efteråt och dammsög youtube efter information för att få lite tips, samt övade med grannens släp. Det praktiska hade jag behövt oavsett, men det jag snappade upp på youtube var ju det jag tycker hon kunde förklarat. Att vrida ratten tvärtom kan ju de flesta, det här var mer att veta var släpets däck ska vara när man börjar svänga, i vilket läge man ska räta upp och hur mycket etc.
En sak jag lärt mig när det gäller att backa med släp (nu måste jag bara programmera om hjärnan så jag skriver rätt 😅) det är att titta vart bakänden på släpet tar vägen och när det är i den vinkeln jag vill ha det måste jag räta ut framdäcken på bilen så att det inte svänger mer och följa med.
Det handlar mer om att få in rätt känsla och räta ut när man inte vill svänga mer. Jag tycker själv det är svårt att förklara, jag bara gör när jag backar utan att tänka. :o
 
En sak jag lärt mig när det gäller att backa med släp (nu måste jag bara programmera om hjärnan så jag skriver rätt 😅) det är att titta vart bakänden på släpet tar vägen och när det är i den vinkeln jag vill ha det måste jag räta ut framdäcken på bilen så att det inte svänger mer och följa med.
Det handlar mer om att få in rätt känsla och räta ut när man inte vill svänga mer. Jag tycker själv det är svårt att förklara, jag bara gör när jag backar utan att tänka. :o
Men exakt - man måste få in känslan , men det finns ju också några tips som just vart bakljusen på kärran ska peka när framhjulen står si och så och hur länge man ska vänta på att släpet reagerar osv. Och det tycker jag att en trafiklärare ska tipsa lite om.
Och jag antar att man till sist bara ’vet’, som för mig och fickparkering. Man bara gör 😊
 
Det stämmer förstås, i just det här fallet låg jag medvetet och lagligt kvar i vänsterfilen, bl.a. för att underlätta för andra, det var ganska mycket trafik och det blev helt enkelt bäst flyt för alla att jag inte bytte körfält i rondellen, det var iallafall min bedömning. Vad en lärare kan säga i det läget, om hon nu tycker annorlunda är att "Det du gjorde var korrekt, men tänk på att man också skulle kunna....".
Men jag var också rätt irriterad på henne efter hur hon var när det gick inte bra för mig att backa; där hon istället för att komma med tips och råd bara sa att "NEJ du gör FEL!!!". Jaha, det märker jag väl själv när släpet svänger för mycket eller för lite, det är inte den informationen jag betalar för. Jag lärder mig inte ett skvatt om backning under hennes lektion, istället satt jag efteråt och dammsög youtube efter information för att få lite tips, samt övade med grannens släp. Det praktiska hade jag behövt oavsett, men det jag snappade upp på youtube var ju det jag tycker hon kunde förklarat. Att vrida ratten tvärtom kan ju de flesta, det här var mer att veta var släpets däck ska vara när man börjar svänga, i vilket läge man ska räta upp och hur mycket etc.

Ok fast du måste ju ut ur rondellen någon gång och då måste du lämna företräde för de som ligger i högerfilen så ok du kanske underlättar för andra som ska köra in men kan ju bli jädrigt bökigt för dig själv när du ska ut 🤷‍♀️
 
Men exakt - man måste få in känslan , men det finns ju också några tips som just vart bakljusen på kärran ska peka när framhjulen står si och så och hur länge man ska vänta på att släpet reagerar osv. Och det tycker jag att en trafiklärare ska tipsa lite om.
Och jag antar att man till sist bara ’vet’, som för mig och fickparkering. Man bara gör 😊
Hur sjutton ser du bakljusena inifrån bilen? Du menar inte positionsljusen på sidorna?

I mörker tittar jag på positionsljusena längst bak på sidorna, annars på släpets sida närmast bak.

Nu tittar jag inte ens på ratten när jag backar, utan tittar enbart i speglarna och när jag ser vart släpet tar vägen vet jag vad jag ska göra för att få det dit jag vill. Det är där känslan kommer in och msn bara gör.
 
Hur sjutton ser du bakljusena inifrån bilen? Du menar inte positionsljusen på sidorna?

I mörker tittar jag på positionsljusena längst bak på sidorna, annars på släpets sida närmast bak.

Nu tittar jag inte ens på ratten när jag backar, utan tittar enbart i speglarna och när jag ser vart släpet tar vägen vet jag vad jag ska göra för att få det dit jag vill. Det är där känslan kommer in och msn bara gör.
Ha ha, nej men jag har ögon i nacken som böjer sig bakåt :D. Vad jag menade var att om man tänker sig ekipaget uppifrån, så pekar bakljusen åt ett håll, och hur ska man ställa framhjulen i förhållande till det etc. JAg hittade några pedagogiska bilder på youtube som förklarade bra och det hjälpte mig. Jag kan tänka mig att det för andra blir mer förvirrande men jag gillar att se för mitt inre. Men det verkar smart att använda positionsljusen. När jag köper släp nästa gång tänkte jag köpa med backljus men egentligen kanske det är rätt meningslöst för man ser ju ändå inte bakom släpet? Har du förresten erfarenhet av "anti-wobble" funktionen? Hjälper det?
 
Ha ha, nej men jag har ögon i nacken som böjer sig bakåt :D. Vad jag menade var att om man tänker sig ekipaget uppifrån, så pekar bakljusen åt ett håll, och hur ska man ställa framhjulen i förhållande till det etc. JAg hittade några pedagogiska bilder på youtube som förklarade bra och det hjälpte mig. Jag kan tänka mig att det för andra blir mer förvirrande men jag gillar att se för mitt inre. Men det verkar smart att använda positionsljusen. När jag köper släp nästa gång tänkte jag köpa med backljus men egentligen kanske det är rätt meningslöst för man ser ju ändå inte bakom släpet? Har du förresten erfarenhet av "anti-wobble" funktionen? Hjälper det?
Ah du tänkte så, lät lite misstänkt först.
Backljus är riktigt bra att ha. Har det på lastbilssläpet och det är bra att ha ljus som lyser upp vad som finns på sidan/bakom släpet.
Man kan se lite vad som gömmer sig bakom.
Backljus är inte fel att ha.

Nej jag har inte stött på någon ”anti-wobble” funktion. Har aldrig varit med om att personbilssläp wobblat.
 
Har du förresten erfarenhet av "anti-wobble" funktionen? Hjälper det?

Jag har det på mitt Umesläp. Det är som en klämfunktion i själva kulhandsken som ser till att det går stadigare efter bilen. Viktigt att en inte har fett på dragkroken då det sabbar hela funktionen. Jag kan dock inte uttala mig om hur det är att köra utan då jag alltid har det påkopplat :P
 
Nej det är inte lag på att blinka vänster i rondell, bara lag på att blinka när du ska ut. Däremot underlättar det för andra om man ska vänster och blinkar vänster.
Många som inte ens kan blinka ut ur rondellerna och det är nog mest frustrerande.
Det finns inga specifika regler om hur man ska blinka just i en cirkulationsplats. Du ska alltid göra det för att visa din avsikt när du svänger eller förflyttar bilen i sidled. Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg […] En större cirkulationsplats ska i stället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält.
” (Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen)

Lagen säger att du ska visa vart du ska med blinkers. Så vid en korsning är det lag på att blinka. En liten eller medelstor rondell räknas som korsning, då ska du blinka även in i rondellen.
 


Det finns inga specifika regler om hur man ska blinka just i en cirkulationsplats. Du ska alltid göra det för att visa din avsikt när du svänger eller förflyttar bilen i sidled. Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg […] En större cirkulationsplats ska i stället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält.

” (Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen)

Lagen säger att du ska visa vart du ska med blinkers. Så vid en korsning är det lag på att blinka. En liten eller medelstor rondell räknas som korsning, då ska du blinka även in i rondellen.
Ovan visar på förvirringen som råder tycker jag. Dessutom är det ett konstigt råd att en mindre eller medelstor cirkulationsplats skall behandlas som en korsning. I en korsning blinkar man enbart vänster när man svänger vänster, men i en cirkulation måste man blinka höger när man skall ut ur cirkulationen. Däremot finns inget krav på att blinka vänster oavsett storlek på cirkulationsplatsen.

Det är vad Trafikverkets egen folder säger.

Frågan om man måste blinka höger även i en cirkulation där höger körfält är reserverat för de som skall ut ur cirkulationen är jag lite osäker på, egentligen borde man inte behöva det eftersom man inte byter körfält men jag gör det ändå för säkerhets skull.
 
Senast ändrad av en moderator:


Det finns inga specifika regler om hur man ska blinka just i en cirkulationsplats. Du ska alltid göra det för att visa din avsikt när du svänger eller förflyttar bilen i sidled. Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg […] En större cirkulationsplats ska i stället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält.

” (Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen)

Lagen säger att du ska visa vart du ska med blinkers. Så vid en korsning är det lag på att blinka. En liten eller medelstor rondell räknas som korsning, då ska du blinka även in i rondellen.
En rondell är en rondell och aldrig en korsning, även om det finns de som gör liknelser till korsning för att det är lättare att förklara. Lagen tolkar inte en rondell som en korsning.

Det är problem redan idag med att få folk att blinka när de ska ut ur rondellen (ser det dagligen).

Lagen säger inte att man måste blinka vänster när man ska t ex. av tredje avfarten, men det är inte förbjudet att göra det ändå och inte fel då det kan underlätta för andra, men det är ingen lag på det.
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 068
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp