BE körkort

Lagen säger att du ska visa vart du ska med blinkers. Så vid en korsning är det lag på att blinka. En liten eller medelstor rondell räknas som korsning, då ska du blinka även in i rondellen.
Det är lag på att blinka när du svänger eller byter körfält/sidledsförflyttar på annat sätt. När du kör in i en rondell så svänger du inte.
Finns inga regler som relaterar till om platsen definieras som korsning eller inte. (Dessutom är det en cirkulationsplats, vilket är ett separat begrepp, och borde utesluta att det samtidigt är en korsning)
 
Jag har det på mitt Umesläp. Det är som en klämfunktion i själva kulhandsken som ser till att det går stadigare efter bilen. Viktigt att en inte har fett på dragkroken då det sabbar hela funktionen. Jag kan dock inte uttala mig om hur det är att köra utan då jag alltid har det påkopplat :P
Är det något som liksom sitter på släpet när man köper det, eller går det att eftermontera?
 
Har fått dag för uppkörning 9/12 smäller det. Shit - nu blev jag hysteriskt nervös 😱😱😱😱😱

/Lizzie
Det kommer gå bra. Vad jag hört har uppkörningen blivit lättare sen de tog bort manöverbackningen.
Om backningen sitter och du pluggat säkerhetskontrollen har du inget att oroa dig för, bara ta det lugnt och lyssna på vad förarprövaren vill att du ska göra/åka, så kommer det gå gallant.

Jag var själv nervös för uppkörningen, men det va mer säkerhetskontroll frågorna man kunde få och manöverbsckningen.
Resten visste jag att jag kunde som rinnande vatten.
Körde upp 11/12 2012, var 10cm snö, isiga vägar men gick hur bra som helst.
Jag tror du kommer fixa det. Öva på tills det sitter och du känner dig säker så behöver su inte bli jättenervös (lite nervös kommer man nog alltid vara ändå, va så för mig innan förarprövaren satte sog i bilen och vi åkte iväg). 😅
 
Det kommer gå bra. Vad jag hört har uppkörningen blivit lättare sen de tog bort manöverbackningen.
Om backningen sitter och du pluggat säkerhetskontrollen har du inget att oroa dig för, bara ta det lugnt och lyssna på vad förarprövaren vill att du ska göra/åka, så kommer det gå gallant.

Jag var själv nervös för uppkörningen, men det va mer säkerhetskontroll frågorna man kunde få och manöverbsckningen.
Resten visste jag att jag kunde som rinnande vatten.
Körde upp 11/12 2012, var 10cm snö, isiga vägar men gick hur bra som helst.
Jag tror du kommer fixa det. Öva på tills det sitter och du känner dig säker så behöver su inte bli jättenervös (lite nervös kommer man nog alltid vara ändå, va så för mig innan förarprövaren satte sog i bilen och vi åkte iväg). 😅

Jag är mest nervös för säkerhetskontrollen. Har hittat denna instruktiva video - ska man göra allt detta - eller får man göra delar?


/Lizzie
 
Jag är mest nervös för säkerhetskontrollen. Har hittat denna instruktiva video - ska man göra allt detta - eller får man göra delar?


/Lizzie
Misstänker att det troligen är väldigt likt CE uppkörningen (som jag gjorde) var att göra hela säkerhetskontrollen från början till slut, sen efteråt fick jag några frågor på ett område för att de ska förstå att man själv förstår varför man gör säkerhetskontrollen. Pluggade som fasen till frågorna, själva säkerhetskontrollen satt då vi gjorde den varenda gång innan en körlektion, så den satt, men frågorna fy sjutton.

Skulle kunna tänka mig att själva uppkörningen är liknande CE med säkerhetskontrollmomenten, fråga körskolelärare för att få exakt svar skulle nog mitt råd vara.
 
Jag fick göra hela säkerhetskontrollen (en får ha med sig lapp har jag för mig), men jag tog lektion på körskolan för att vara säker på att inte missa något.

Sedan fick jag redogöra för lastsäkring och hur bromssystemet är uppbyggt.
 
@TheRedLightning @Lovisaleonora

Jag har 2 lektioner inbokade på körskola några veckor innan uppkörningen så jag kommer säkert få bättre koll då. Träna på hela säkerhetskontrollen kan jag också göra hemma då jag har bil och hästsläp.

/Lizzie

Perfekt att du har bokat tid, jag tycker det är bra att få tips om exakt vad en ska lägga fokus på. Allt går inte att läsa sig till. Vad gäller säk.kontrollen så får du ha lapp om vad du ska kolla men inte hur du ska göra. Körskolorna brukar ha såna lathundar som de delar ut så en kan träna hemma.

Jag gjorde ju BE på tiden det var manöverprov. Numera tänker jag att det liknar CE-uppkörningen mer som tidigare nämnts ovan. Dvs du gör först säk.kontrollen, du får ev frågor på varför du kollar vissa saker, sedan efter kontrollen får du mer ingående frågor där det är fokus på nåt spec område tex bromsar. Enligt min körlärare är det alltid mkt fokus på miljö och säkerhet så plugga spec på de områdena.
Sedan om du klarat säk.kontrollen är det körning.
 
Perfekt att du har bokat tid, jag tycker det är bra att få tips om exakt vad en ska lägga fokus på. Allt går inte att läsa sig till. Vad gäller säk.kontrollen så får du ha lapp om vad du ska kolla men inte hur du ska göra. Körskolorna brukar ha såna lathundar som de delar ut så en kan träna hemma.

Jag gjorde ju BE på tiden det var manöverprov. Numera tänker jag att det liknar CE-uppkörningen mer som tidigare nämnts ovan. Dvs du gör först säk.kontrollen, du får ev frågor på varför du kollar vissa saker, sedan efter kontrollen får du mer ingående frågor där det är fokus på nåt spec område tex bromsar. Enligt min körlärare är det alltid mkt fokus på miljö och säkerhet så plugga spec på de områdena.
Sedan om du klarat säk.kontrollen är det körning.

Det står också i boken "BE-körning" vad som ingår i säkerhetskontrollen. Alltså vilka punkter som ingår, men inte hur man ska göra.

/Lizzie
 
Jag fick mycket frågor om vikter vid min uppkörning. En del var frågor utifrån reg beviset (vad är bilens totalvikt? Vad är släpets totalvikt? Får du köra den här kombinationen? Osv) men även frågor om kultryck och hur det påverkar om det är positivt/negativt. Fick en fråga som jag inte kunde svara på men blev godkänd ändå, något om ifall kultrycket påverkade hur mycket jag får lasta i bilen eller ngt sånt..
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 068
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp