BE körkort

Jag är mest nervös för säkerhetskontrollen. Har hittat denna instruktiva video - ska man göra allt detta - eller får man göra delar?


/Lizzie
Jag tittade inte på videon som du la upp, men när jag körde upp så sa inspektören vad jag skulle kolla, typ "last, koppling, lysen". Sen när jag tittade på kopplingen (alltså draget) så förklarade jag lite saker som varför säkerhetsvajern var viktig m.m., när jag kollade lasten så kom följdfrågor på vikter, är kombinationen lagligt, hur mkt tyngre kunde ha lastats etc. Jag hade ju läst på tills jag blev blå och gick in i varenda detalj så till sist satte han upp handen och sa att "Jag hör att du kan det här, nu kör vi!". Det kändes bra för jag förstod att jag hade klarat den delen.
Gör som du verkar planera, gå igenom på ditt eget ekipage efter ett givet schema så att det sitter. Jag har också hört att du får ha en lapp men jag tror det får stå typ "belysning, bromsar, styrning", inte hur du kollar det.
Klart du klarar det :-)
 
Hej Lizzie, vad trist att du körde på teorin men som du säger, det är bara att plugga vidare och framförallt att inte missa tiden nästa gång. Men jag är imponerad att det gick så bra trots att du behövde stressa på slutet. Kommer säkert funka om du läser lite till och disponerar tiden lite bättre nästa gång.

Det var länge sen för mig också, och tack vare tipsen jag fick här insåg jag att det var just mycket B-teori så köpte jag en on-linekurs, tokpluggade och skrev och klarade teorin i fredags. Hade inte gått utan att jag uppdaterat B-teorin (där jag bl.a. lärde mig om äldre och olyckor i korsningar ;-).

Jag gjorde samma reflektion som du, det är rätt många allmänna regler jag hade ganska vaga kunskaper om, som att man får köra om vid bevakad järnvägsövergång, skulle jag aldrig kommit på tanken att göra och skulle trott det var närmast indraget körkort på det. Inte för att jag tänker börja med det nu, känns lika bra att fortsätta låta bli men bra att känna till att man får.

Nästa steg är uppkörningen, nu ska jag toköva på att backa istället för att plugga teori. Jag är hyfsat bra på att backa men det är när jag får hålla på utan tidspress och utan bedömare (jag backar alltid bäst när ingen ser på...). Hemma går allt galant men på tävling med xx åskådare tycker jag det är jättejobbigt så det kanske är det jag egentligen borde öva på :-)

Lycka till med teorin!

Grattis till att ha klarat teorin! Jag är ganska nervös inför att göra provet (om en vecka) och har pluggat mycket B teori. MEN jag undrar om man ska hårdplugga den delen av BE boken som handlar om Yrkesmässig körning med släp? Hittills har jag bara skummat det och fokuserat på resten. Någon som vet?
 
Grattis till att ha klarat teorin! Jag är ganska nervös inför att göra provet (om en vecka) och har pluggat mycket B teori. MEN jag undrar om man ska hårdplugga den delen av BE boken som handlar om Yrkesmässig körning med släp? Hittills har jag bara skummat det och fokuserat på resten. Någon som vet?
Jag skippade den delen helt och på mitt teori-prov kom inga såna frågor.
 
Grattis till att ha klarat teorin! Jag är ganska nervös inför att göra provet (om en vecka) och har pluggat mycket B teori. MEN jag undrar om man ska hårdplugga den delen av BE boken som handlar om Yrkesmässig körning med släp? Hittills har jag bara skummat det och fokuserat på resten. Någon som vet?
Jag hoppade över den delen. Har för mig att det kom ngn sån fråga på provet men jag klarade mig ändå 😊
 
Grattis till att ha klarat teorin! Jag är ganska nervös inför att göra provet (om en vecka) och har pluggat mycket B teori. MEN jag undrar om man ska hårdplugga den delen av BE boken som handlar om Yrkesmässig körning med släp? Hittills har jag bara skummat det och fokuserat på resten. Någon som vet?
Jag tog via körskola nu under hösten och min lärare sa att jag inte behövde läsa den delen 👍🏻
 
Grattis till att ha klarat teorin! Jag är ganska nervös inför att göra provet (om en vecka) och har pluggat mycket B teori. MEN jag undrar om man ska hårdplugga den delen av BE boken som handlar om Yrkesmässig körning med släp? Hittills har jag bara skummat det och fokuserat på resten. Någon som vet?
Jag tror inte det kom något om det, det står nog bara med för att det samma bok för yrkesutbildning. Det enda jag tror kan vara bra att veta är ngt med skyltning om farligt gods. Men inte de olika varianterna, utan bara den orangea, typ att den betyder farligt gods. Sen behövde man veta om gasbehållare i husvagn.
Lycka till!
 
Nu har jag kört lektion på bilskola. Tyvärr fick jag inte köra den bilen som jag kommer få på uppkörningen pga att den var utlånad vid min körlektion. Jag som hatar att köra bilar jag inte känner, tycker att det jobbigast ska bli att göra säkerhetskontrollen på en bil som jag inte ens vet hur man slår på lyset eller öppnar motorhuven på :o

Vi gick igenom säkerhetskontrollen och det var bra. Fick tips om små detaljer som jag behöver tänka på.

Nu tränar jag hemma för att få en rutin på alla delmomenten. Vad jag förstod på min bilskollärare så ska jag inte behöva berätta vad jag gör under säkerhetskontrollen, utan inspektörer noterar vad jag gör och ev ställer följdfrågor.

Jag fick också träna på den inre säkerhetskontrollen, men något vi inte gjorde då var att kolla om fläkt och defrost fungerar - någon som vet om det ingår i säkerhetskontrollen??

I helgen ska jag träna som fasen på att backa runt hörn och fickparkera - för det var inte helt enkelt!

/Lizzie
 
Nu har jag kört lektion på bilskola. Tyvärr fick jag inte köra den bilen som jag kommer få på uppkörningen pga att den var utlånad vid min körlektion. Jag som hatar att köra bilar jag inte känner, tycker att det jobbigast ska bli att göra säkerhetskontrollen på en bil som jag inte ens vet hur man slår på lyset eller öppnar motorhuven på :o

Vi gick igenom säkerhetskontrollen och det var bra. Fick tips om små detaljer som jag behöver tänka på.

Nu tränar jag hemma för att få en rutin på alla delmomenten. Vad jag förstod på min bilskollärare så ska jag inte behöva berätta vad jag gör under säkerhetskontrollen, utan inspektörer noterar vad jag gör och ev ställer följdfrågor.

Jag fick också träna på den inre säkerhetskontrollen, men något vi inte gjorde då var att kolla om fläkt och defrost fungerar - någon som vet om det ingår i säkerhetskontrollen??

I helgen ska jag träna som fasen på att backa runt hörn och fickparkera - för det var inte helt enkelt!

/Lizzie
När jag körde upp så sågs jag och körskoleläraren lite innan och så fick jag köra bil och släp till uppkörningsplatsen. Kanske är det något liknande hos dig så att ni då hinner gå igenom vart saker finns i den aktuella bilen? Jag hann även backa runt hörn en gång som genrep :)

Jag behövde inte göra någon inre säkerhetskontroll alls på min uppkörning.
 
När jag körde upp så sågs jag och körskoleläraren lite innan och så fick jag köra bil och släp till uppkörningsplatsen. Kanske är det något liknande hos dig så att ni då hinner gå igenom vart saker finns i den aktuella bilen? Jag hann även backa runt hörn en gång som genrep :)

Jag behövde inte göra någon inre säkerhetskontroll alls på min uppkörning.

Körskolan kommer köra iväg bil och släp till uppkörningsplatsen och jag åker dit direkt.

Ska kolla om jag kan komma några minuter innan och få en genomgång av vart prylarna sitter på bilen.

/Lizzie
 
Körskolan kommer köra iväg bil och släp till uppkörningsplatsen och jag åker dit direkt.

Ska kolla om jag kan komma några minuter innan och få en genomgång av vart prylarna sitter på bilen.

/Lizzie
Okej! Jag fick välja om jag ville mötas på plats eller på körskolan och då få köra bilen dit. Om du är orolig kan du ju fråga om det är en möjlighet. Jag tyckte det var väldigt bra, hann liksom värma upp lite :)
Men ja de bör ju kunna avsätta några minuter innan så du får bekanta dig med bilen.
 
Okej! Jag fick välja om jag ville mötas på plats eller på körskolan och då få köra bilen dit. Om du är orolig kan du ju fråga om det är en möjlighet. Jag tyckte det var väldigt bra, hann liksom värma upp lite :)
Men ja de bör ju kunna avsätta några minuter innan så du får bekanta dig med bilen.

Tyvärr gick det inte att ordna så jag får bekanta mig med bilen innan. Pratade med min bilskollärare och hon lugnade mig med att alla lysknappar etc sitter på samma ställen som på den bilen jag körde. Samma märke på bil, bara en annan modell. Så det känns ju lugnande i alla fall :D.

/Lizzie
 
Måste tror jag inte, men det är nog inte fel att kunna. Kommer troligen underlätta i vissa situationer som kan uppstå lägre fram tänker jag. :)
Det är ju möjligt, men jag har kört släp i en hel del år nu utan att behöva fickparkera, kör bara i hästsammanhang. Men absolut, alltid bra att kunna grejer, får väl hoppas på att det uppenbarar sig någon okänd talang :D
 
Det är ju möjligt, men jag har kört släp i en hel del år nu utan att behöva fickparkera, kör bara i hästsammanhang. Men absolut, alltid bra att kunna grejer, får väl hoppas på att det uppenbarar sig någon okänd talang :D
Aldrig fel att kunna backa med släp i olika sammanhang, händer ibland på hästtävlingar att man ser folk som inte kan backa med sina släp. För att inte tala om campingar när folk ska parkera sina husvagnar. 🙈
 
Aldrig fel att kunna backa med släp i olika sammanhang, händer ibland på hästtävlingar att man ser folk som inte kan backa med sina släp. För att inte tala om campingar när folk ska parkera sina husvagnar. 🙈

Att köra/backa med husvagn är ett kapitel för sig, Med de överhängen som finnes i dag tar de större plats i både höger- och vänstersväng än en buss. Ett vanligt hästsläp/kärra har i princip inget överhäng att tala om så man slipper tänka på bilar i filen bredvid utan enbart att placera sig och köra tillräckligt långt fram så att släpet inte "hoppar" över trottoarkanten i högersväng eller hamnar på fel sida om mittlinjen i en vänstersväng.
 
Aldrig fel att kunna backa med släp i olika sammanhang, händer ibland på hästtävlingar att man ser folk som inte kan backa med sina släp.
Nej, så är det ju. Jag hade inte vågat ge mig ut med släp på vägarna om jag inte kände mig trygg i att jag kan ta/backa mig ur de allra flesta situationer. Jag är bra på att backa med släp och har löst riktigt luriga lägen, men fickparkering känns ändå, för egen del, som överkurs. Jag har dock två körlektioner innan min BE-uppkörning så får väl diskutera det då.
 
Nej, så är det ju. Jag hade inte vågat ge mig ut med släp på vägarna om jag inte kände mig trygg i att jag kan ta/backa mig ur de allra flesta situationer. Jag är bra på att backa med släp och har löst riktigt luriga lägen, men fickparkering känns ändå, för egen del, som överkurs. Jag har dock två körlektioner innan min BE-uppkörning så får väl diskutera det då.
Min körskolelärare sa ingenting om fickparkering när jag tog BE. Vi tränade på att backa runt kurva och att backa in på en ”vanlig” parkeringsplats.
 
Ingen fickparkering vad jag vet, men om det är samma som med lastbil (CE kort) skal du kunna backa in i en given stor lucka mellan två koner eller garageport.

Manöverprovet är borttaget från uppkörning på BE och CE. Nu görs all backning under körprovet under "verkliga" former och inte mellan koner som det var för några år sen.
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 068
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp