BE körkort

Det är ju möjligt, men jag har kört släp i en hel del år nu utan att behöva fickparkera, kör bara i hästsammanhang. Men absolut, alltid bra att kunna grejer, får väl hoppas på att det uppenbarar sig någon okänd talang :D

Enda gångerna jag fickparkerat släp är med hästtransport och pesonalvagn. Och det har varit 10+ gånger.
 
Nej, så är det ju. Jag hade inte vågat ge mig ut med släp på vägarna om jag inte kände mig trygg i att jag kan ta/backa mig ur de allra flesta situationer. Jag är bra på att backa med släp och har löst riktigt luriga lägen, men fickparkering känns ändå, för egen del, som överkurs. Jag har dock två körlektioner innan min BE-uppkörning så får väl diskutera det då.
Fickparkering är inte så svårt som det låter. Om man är riktigt grym på att backa å vet vart man har släpet så kan man fickparkera tänker jag. 😇
 
Apropå fickparkering. En sen kväll i Malmö C och själv var jag också 😅
Skärmavbild 2020-12-04 kl. 14.06.54.png
 
Fickparkering är inte så svårt som det låter. Om man är riktigt grym på att backa å vet vart man har släpet så kan man fickparkera tänker jag. 😇
Problemet för många, inkl mig, är nog att många är rätt dåliga på att fickparkera. I mitt fall beror det helt på brist på övning. Jag kan göra det och får till bättre parkeringar än många andra men känner mig osäker de gånger jag gör det sisådär 5 ggr/år. Att i det läget lägga på ett släp gör ju inte att det blir lättare oavsett om man kan backa eller inte.
 
Min körskolelärare sa ingenting om fickparkering när jag tog BE. Vi tränade på att backa runt kurva och att backa in på en ”vanlig” parkeringsplats.

Ja, det stämmer. Jag valde fel ord. Man ska kunna parkera släpet i en vanlig p-plats.

/Lizzie
 
Problemet för många, inkl mig, är nog att många är rätt dåliga på att fickparkera. I mitt fall beror det helt på brist på övning. Jag kan göra det och får till bättre parkeringar än många andra men känner mig osäker de gånger jag gör det sisådär 5 ggr/år. Att i det läget lägga på ett släp gör ju inte att det blir lättare oavsett om man kan backa eller inte.
Fickparkera är inte svårt om man vet vart man har sin bil och det är det jag menar med om man vet vart man har sitt släp så är det inte svårt. Möjligt att det är svårt för de som inte riktigt vet vart de har sin bil/släp.
Är man osäker får det väl ta längre tid, huvudsaken är att man lyckas. Den principen brukar jag köra på när jag ska backa på något okänt ställe. Det är inte direkt någon tävling på hur snabbt man ska klara av att parkera.

När jag tog mitt bilkörkort för många herrans år sedan ordnade mamma och styvfar så jag fick öva järnet på att fickparkera mellan två av våra bilar, först med jätteavstånd och stegvis kortare och kortare mellan de redan parkerade bilarna.

Jag bangar inte idag om jag ser en fickparkering, tar den direkt mest för att upprätthålla mina kunskaper, inte alltid det blir "perfekt" för mig heller, men jag tar mig in och löser det.

Jag var grymt osäker på att köra med släp å framförallt backa med släp i början, men ju mer jag övat (gör det dagligen på jobbet) så har den osäkerheten försvunnit och jag är trygg även om det inte alltid går som jag tänkt och då är det bara att köra fram och börja.
Poängen är ju mer man övar på något ju tryggare blir man med det.
 
Fickparkera är inte svårt om man vet vart man har sin bil och det är det jag menar med om man vet vart man har sitt släp så är det inte svårt. Möjligt att det är svårt för de som inte riktigt vet vart de har sin bil/släp.
Är man osäker får det väl ta längre tid, huvudsaken är att man lyckas. Den principen brukar jag köra på när jag ska backa på något okänt ställe. Det är inte direkt någon tävling på hur snabbt man ska klara av att parkera.

När jag tog mitt bilkörkort för många herrans år sedan ordnade mamma och styvfar så jag fick öva järnet på att fickparkera mellan två av våra bilar, först med jätteavstånd och stegvis kortare och kortare mellan de redan parkerade bilarna.

Jag bangar inte idag om jag ser en fickparkering, tar den direkt mest för att upprätthålla mina kunskaper, inte alltid det blir "perfekt" för mig heller, men jag tar mig in och löser det.

Jag var grymt osäker på att köra med släp å framförallt backa med släp i början, men ju mer jag övat (gör det dagligen på jobbet) så har den osäkerheten försvunnit och jag är trygg även om det inte alltid går som jag tänkt och då är det bara att köra fram och börja.
Poängen är ju mer man övar på något ju tryggare blir man med det.
Ja alltså när jag behöver fickparkera så gör jag det men den snits som min bror har som fickparkerat varje dag i flera år får jag ju inte in. I kommunen jag bor finns ett ställe man fickparkerar på och det är utanför en affär som inte är min affär. Jag kommer in och det ser bra ut men jag är osäker. Många hamnar ju i det läget i att bilden står ca 1 m från kanten men det gör inte min utan den står där den ska. Det känns dock som att slänga på ett släp nog inte skulle ge så bra resultat iom att det redan utan släp är ringrostigt. Fickparkering är definitivt något som man måste upprätthålla genom träning för att fortsätta vara bra på det.
 
Ja alltså när jag behöver fickparkera så gör jag det men den snits som min bror har som fickparkerat varje dag i flera år får jag ju inte in. I kommunen jag bor finns ett ställe man fickparkerar på och det är utanför en affär som inte är min affär. Jag kommer in och det ser bra ut men jag är osäker. Många hamnar ju i det läget i att bilden står ca 1 m från kanten men det gör inte min utan den står där den ska. Det känns dock som att slänga på ett släp nog inte skulle ge så bra resultat iom att det redan utan släp är ringrostigt. Fickparkering är definitivt något som man måste upprätthålla genom träning för att fortsätta vara bra på det.
Det är ju precis det jag skriver om det inte var tydligt nog att ju mer man övar ju bättre blir man, vare sig man kör med släp eller inte.
 
I morgon är det dags för uppkörning. Har tränat på säkerhetskontrollen i 2 veckor, men inser att jag behöver en komihåglapp. Det är ALLTID något moment som jag glömmer :meh: .

Är dessa rubriker OK att ha på lappen?
* Belysning, körriktningsvisare reflexer, signal
* Vindrutetorkare
* Rutor, speglar
* Styrning
* Bromsar
* Däck
* Vätskor
* Varningssystem
* Last
* Kopplingsanordning

/Lizzie
 
Så har jag gjort min uppkörning. FIxade säkerhetskontrollen. Klarade alla frågorna. Klarade backningen och parkeringsmomenten. Men för övrigt så fick jag totalt hjärnsläpp. Var så himla nervös och utav någon anledning så körde jag för fort flera gånger. Hur sabla pantad får man bli :banghead::banghead::banghead::banghead:. Så körningen blev ej godkänd.

/Lizzie
 
Så har jag gjort min uppkörning. FIxade säkerhetskontrollen. Klarade alla frågorna. Klarade backningen och parkeringsmomenten. Men för övrigt så fick jag totalt hjärnsläpp. Var så himla nervös och utav någon anledning så körde jag för fort flera gånger. Hur sabla pantad får man bli :banghead::banghead::banghead::banghead:. Så körningen blev ej godkänd.

/Lizzie

Oj, det var ju faktiskt himla onödigt. Men lätt att åtgärda, och nu vet du ju hur resten av momenten går till och att du klarar det.

Ny tid direkt, och på det igen.
 
Oj, det var ju faktiskt himla onödigt. Men lätt att åtgärda, och nu vet du ju hur resten av momenten går till och att du klarar det.

Ny tid direkt, och på det igen.

Ja, verkligen helt galet onödigt! Rent av sjukt klantigt! För att inte tala om att det gräver djupt hål i min plånbok. Det gör mig mest förbannad på mig själv.

Har fått ny tid för uppkörning den 20/1. Så det är bara att göra om.

/Lizzie
 
Ja, verkligen helt galet onödigt! Rent av sjukt klantigt! För att inte tala om att det gräver djupt hål i min plånbok. Det gör mig mest förbannad på mig själv.

Har fått ny tid för uppkörning den 20/1. Så det är bara att göra om.

/Lizzie

Ibland blir det helt enkelt inte som en tänkt sig. En bra motivation att försöka hantera nervositet? :D
 
Problemet för många, inkl mig, är nog att många är rätt dåliga på att fickparkera. I mitt fall beror det helt på brist på övning. Jag kan göra det och får till bättre parkeringar än många andra men känner mig osäker de gånger jag gör det sisådär 5 ggr/år. Att i det läget lägga på ett släp gör ju inte att det blir lättare oavsett om man kan backa eller inte.
Jag upplever också att så fort man inte behöver fickparkera dagligdags och gör ett uppehåll är det svårt att hitta tillbaka till tekniken. Där jag bodde förut fickparkerade jag varje dag och hade bra knix på det. Tills jag kom hem trött efter en hel dags körning och liksom glömde att bilen fortsatte bakom mig och lyckades skrapa en bil som stod parkerad.... superlugn bilägare som tog det hela med en klackspark, hon hade blivit påkörd några dagar tidigare och skulle ändå till verkstaden :p Men efter det började jag tvivla på min förmåga och helt ärligt tror jag inte jag har genomfört en ordentligt fickparkering sen dess? Nu vet jag knappt om jag kan längre.
 
Så har jag gjort min uppkörning. FIxade säkerhetskontrollen. Klarade alla frågorna. Klarade backningen och parkeringsmomenten. Men för övrigt så fick jag totalt hjärnsläpp. Var så himla nervös och utav någon anledning så körde jag för fort flera gånger. Hur sabla pantad får man bli :banghead::banghead::banghead::banghead:. Så körningen blev ej godkänd.

/Lizzie
Om det är bara är hastigheten som du missade på så tänker jag att du har nästa uppkörning som i en liten ask :) Lycka till!
 
Om det är bara är hastigheten som du missade på så tänker jag att du har nästa uppkörning som i en liten ask :) Lycka till!

Jag hoppas det. Jag måste också tänka på vart jag placerar bilen och släp. Framför allt i korsningar. Tydligen håller jag för mycket till vänster vid högersväng. Förmodligen för att jag en gång lärt mig att ta ut svängen ordentligt när man har hästsläpet eller stor husvagn bakom bilen.

Uppkörningen sker i en liten stad (som jag inte alls känner till eller bor i) med många gamla trånga gator i centrumdelen. Det jag kommer göra nu är att ta med släpet och åka dit för att träna mig på att hålla rätt placering i korsningarna och verkligen lära mig att hålla koll på alla hastighetsskyltar.

/Lizzie
 
Så har jag gjort min uppkörning. FIxade säkerhetskontrollen. Klarade alla frågorna. Klarade backningen och parkeringsmomenten. Men för övrigt så fick jag totalt hjärnsläpp. Var så himla nervös och utav någon anledning så körde jag för fort flera gånger. Hur sabla pantad får man bli :banghead::banghead::banghead::banghead:. Så körningen blev ej godkänd.

/Lizzie
Då vet du att du fixar det nästa gång, gör likadant men enda skillnaden håll huvudet kallt och fokusera på körningen. Du kommer fixa det, nu har du gjort det en gång och behöver inte va lika nervös nästa gång då du vet att du fixat det, bara ta’t lugnt när det kommer till körningen.
Eller så får du tänka att förarprövaren är din trafiklärare för att få bort lite press.

Kan lova att jag var lite nervös när jag körde upp och det var först när jag hade fixat säkerhetskontrollen, manöverbackningen (som va på den tiden) visste jag att jag skulle fixa körningen.
Hade fullt fokus på trafiken, hastigheter, även när förarprövaren sa att vi skulle vända kände jag mig lugn, då vi hade övat vändning just där. Svänga vänster och backa rakt bakåt i ett t-kryss.
För min del var körningen jag det jag kände mig säkrast på, så den uppkörningen kändes likadant som en körlektion.
Hade förvisso lite press för om jag inte hade klarat det då fanns det ingen mer tid, så va lite extra nervös för dom bitarna ja inte kände mig helt hundra på.

Med det sagt jag tror du kommer klara det nästa gång, du är medveten om va som hände och har med dig det i bagaget till nästa gång. Du kommer fixa det. Lycka till. ❤️
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 068
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp