BE-körkort

parellikusken

Trådstartare
Ni som tagit BE-kortet, hur mycket jobb var det? Var det svårt?
Mycket teori? Vad ingår i det praktiska? Hur många lektioner tog ni på körskola?

Funderar på att ta det i höst när jag ändå har hästen ute på foder och har tiden.
 
Man skriver teorin "till vanliga körkortet" + släpfrågor. Man måste plugga ett tag, men det var inte svårt. Körningen är enkel om man är van att köra med släp.
 
Tillägg: jag tog en lektion, för att jag fick den betald. Annars hade jag inte tagit någon. Jag backade bana, tror det var all backning, annars körde vi mest omkring. Men bana är tydligen borttagen, så jag antar att det kanske är backning runt ett hörn eller något nu?
 
Nu är det 12 år sen jag tog BE, tog det året efter jag tog B kortet, men visst var det en del teori. Jag kuggade teorin två ggr. Tog inga körlektioner utan backtränade med pappa hemma på gården. Kuggade dock första uppkörningen också pga att jag inte pluggat på säkerhetskontrollen ordentligt. Hade jag tagit någon lektion så hade jag fixat det direkt men kuggningen blev som en lektion för andra gången gick det galant.
 
Var en tråd om detta ganska nyligen, där finns det en del erfarenheter.
Jag tog mitt i våras. Pluggade ganska intensivt till teorin i totalt typ 2 veckor. Läste i böckerna men mest använde jag frågeappen från körskolan.

Jag tog en körlektion och så övade jag lite själv med släp. Jag har dock knappt kört släp de senaste 10 åren så var väldigt rostig.
Pluggade även en hel del till säkerhetskontrollen där det ingår teoretiska frågor.

På uppkörningen var det ihopkoppling och säkerhetskontroll först, sen teoretiska frågor. I körningen så var det mest vanlig körning i stadstrafik, en hel del små trånga villakvarter med dålig sikt. Fick backa runt hörn en gång och sen fick jag ”vända på valfritt sätt” i en t-korsning vilket då inkluderade backning rakt bakåt.
 
Tog för 5 år sedan. Pluggade en hel del, men då hade jag ju inte pluggat körkortsteori sedan 2002 då jag tog B-kortet. Det är vanliga körkortsboken + BE-boken + vägskyltshäftet. Det finns paket på körskolan att köpa. Ett tips är att ladda ner TYA-guiden för lastsäkring och bläddra i.

Är du van vid att köra med släp är körningen inte ett problem. Jag tog 1 lektion med ekipaget jag skulle köra upp med (bortsett från att en kör en stund innan själva uppkörningen), för att lära känna det samt få tips på hur en ska tänka ang körningen. Det är ju ändå en del olater en lägger sig till med genom åren.

Om du inte är van att köra med släp - gör det. Jag har just nu en kompis som jag lär att backa med släp, hon har aldrig fått lära sig det men håller nu på med BE. Sparar mkt pengar att slippa mängdträna på körskola.
 
Du har redan fått bra råd, men kom ihåg att de flesta som blir underkända på uppkörningen blir det redan på säkerhetskontrollen, så det är värt att ta några lektioner så att säkerhetskontrollen sitter och att de tar dig runt på de vägarna och de luriga ställen som inspektörerna brukar välja. Jag fick backa runt ett riktigt fult hörn i uppförsbacke, och jag var tacksam för att körskoleläraren hade varnat för att man kunde åka på den om man var bra på att köra.
 
Och glöm inte säkerhetskontrollen på bilen, det åkte min man på 😳 Han gjorde korrekt på släpet...
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 531
Senast: Flixon
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig...
Svar
3
· Visningar
427
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 812
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp