BE-körkortsfrågor igen!

K

Kockan

Ni som har kört upp: Har ni kört upp som privatist eller via en körskola?
Om man kör upp via körskolan så är det väl de som avgör när man är redo för uppkörning? Finns kanske risk för att de gärna vill att man tar lite extra-lektioner för att "pumpa" en på så mycket pengar som möjligt?
Vad tror ni och hur har ni gjort?
Och hur länge räcker körkortstillståndet från det att man löst ut det? Ifall att man skulle komma av sig ett tag med pluggandet...
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Jag har väldigt färsk info ang detta då jag tog mitt BE kort igår! :banana:
När man tar BE så räknar de nog med att man har kört en hel del transport innan för när jag hade klarat teorin så bokade de in 2 lektioner innan uppkörning. De sa att det nog räckte med 1 lektion men att de bokar in 2 för säkerhets skull pga att de har så få lediga tider. Klarar man sig med en så får man ju givetvis avboka. nu tog jag ändå 3 lektioner pga av att jag ville få in säkerhetskontrollen samt gå igeonom funktionsbeskrivningen några extra gånger.

Jag tror att körkortstillståndet räcker i 2 år och efter man klarat teorin har man 1 år på sig att klara teorin.

Lycka till!!
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Körkortstillståndet har jag för mig sträcker sig över fem år, teorin är aktuell ett år efter att man klarat den.

Läs gärna på vv.se, där finns precis ALL information inkl. priser.
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Jag tror att körkortstillståndet räcker i 2 år och efter man klarat teorin har man 1 år på sig att klara teorin.
???? Att klara uppkörningen menar du väl????
Och du... :bump: :banana: GRATTIS!!! :banana: :bump:

Jag får ont i magen bara av att tänka på det. Slog upp teoriboken för B, men slog igen den ganska snart igen. Gud va trögt att läsa! Kanske ska plugga på testfrågor på datorn i stället?
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Körkortstillståndet räcker i 4 år... Kostnad 220 kr
Teoriprov 180 kr
(när man klarat teoriprovet har man ett år på sej att köra upp)
Framkörning (uppkörning) 840 kr
tillverkning av kk (när man e klar) 120 kr
=1360 kr

Sen om man vill köra via trafikskola så kan jag ju bara gå efter hur den jag jobbar på gör ;)
Vi brukar säga att man tar 2 lektioner (en dubbel = 90 min) och de brukar OFTAST räcka... Vi "prackar" inte på nån en massa lektioner "bara för att" utan om de behövs fler så säger vi ju självklart till men behövs det inte så säger vi så...

Ska nu själv ÄNTLIGEN ta det efterlängtade BE kortet :) :banana:
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Har varit och köpt böckerna idag samt gjort syntest och beställt körkortstillstånd. Nu finns ingen återvändo känns det som....
Är teorin svår? Känns som om jag ska somna bara jag öppnar dessa böcker!
Ska i alla fall börja med att läsa igenom båda, sen får man väl öva på körskolans test frågor.
Känns kanske lättare när man kommit igång... Jag VILL ju verkligen ha detta BE-kort!
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Teorin är ju den samma som B-teorin. Ren repetition alltså! Jag vet inte hur dom gör på din "skola" men där jag gick så prata läraren lite mer om E-delen så att säga för oss som skulle ta BE. Det var alltså blandat elever som skulle ta B och BE.

Lycka till!
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Räknade just ut att det var 16 år sedan jag tog B-kortet så det har nog hänt endel sen sist! Mycket kanske sitter i bakhuvudet när man väl börjar gräva i det...
Jag tänkte inte gå någon teorikurs utan läsa själv + ta någon körlektion så att man vet vad de vill att man kan där.
Men på teoritestet, är det många svarsalternativ där flera kan vara rätt? Eller är det ett rätt per fråga?
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Jag körde på CD-Rom, Bonniers trafikskola. Piece of cake, faktiskt. Men jag hade ALDRIG satt mig med böckerna igen. Tilläggshäftet för BE är inte särskilt märkvärdigt, inget nytt under solen där inte.

Däremot har jag feta problem med funktionsgenomgången *sliter hår* var på andra körlektionen i morse. All körning är helt outstanding, men redogöra i detalj för hur man justerar bromsarna när man aldrig ens sett konstruktionen? Yeah, right...
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Jag har köpt ett "paket", där teorin (B-kort och den som tillkommer för E-kort), några körlektioner (3 el 5, jag minns inte), och bil och släp till uppkörningen ingår.
Så i allafall den bilskola jag anlitar försöker inte ta ut för fler lektioner än nödvändigt.
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Ok. Jag har faktiskt fått Bonniers-skivorna av en kompis. Har inte testat dem än. Är det inlärning eller kan man bara köra test där? Liknar deras test-frågor de som kommer på provet sen?
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Jag behöver motivation så jag körde testerna först (sista är ett körkortsprov t ex). Och misslyckades grymt, sedan var jag motiverad att börja plugga :D
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Har gjort två test på Bonniers nu och låg båda gångerna precis på gränsen för att få godkänt. Irriterande! :devil:
Dumt att man inte kan kolla VILKA man hade fel på! :confused:
Ska läsa lite mer i boken ändå och sen köra på själva utbildningsdelen.
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Första gången jag tog sista testen klarade jag det med glans. Men kunde inte följa upp det hela, och insåg att när det väl gällde behövde jag nog mer att luta mig mot än ren tur...

Det gick vägen och precis som förra gången jag tog körkort var jag först färdig och HELT övertygad om att jag missförstått allt och inte hade ett enda rätt. Precis som då klarade jag mig med råge och lyckades på utvägen både snubbla på mina egna fötter OCH gå in i en garderob (hur kan man ha två dörrar så lika så nära varandra?)
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

"Funktionsgenomgången", menar du att praktiskt förklara hur släpet funkar och så, eller? Man är ju inte särskilt teknisk av sig....
Du har alltså klarat av teorin?
Ska gå igenom hela boken och sen åka till körskolan och göra ett övningstest tänkte jag.
Tog du teorilektioner?
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Är färdig med teoriprovet (måste köra upp innan 28/5, men det är lugnt).

Funktionstesten är så pass ingående att det t o m skrämde mitt ex, f d rallyförare och tillika lastbils/traktormekare. I detalj kunna redogöra för hur man justerar bromsarna, hur de ser ut och är uppbyggda och hur allting fungerar tycker jag är rätt djupgående kunskaper (i o f s vill jag nog veta lite mer än "funkar/funkar inte", men jag kan svära på att om jag blir stående vid vägkanten kommer jag INTE att justera bromsarna själv...)

Har inte tagit en teorilektion och hade absolut inget behov av det. Har inte satt min fot på körskolan förrän förra veckan då jag tog första körlektionen för att köra in mig på deras släp (har min egen bil).

Bygga upp manöverbanan kan man göra hemma för att få känslan för hur mycket man ska kunna klara ut. Vilket inte är mycket nu när de tagit bort slalomövningen.
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Egen bil? Min körskola sa att man inte fick ha egen bil utan måste ha en bil med dubbelkommando då man kör upp. En kompis till mig tog E för 2-3 år sedan och hon hade både egen bil och eget släp på uppkörningen när hon körde upp som privatist! Har det alltså ändrats?
Skönt för dig att du är klar med teorin.....
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Jag blir galen på det där BE kortet!!
Börjar bli jättenervös nu :eek:
ska köra upp på torsdag...
o den där funktionsbeskrivningen...
jamen tjena... måste plugga in det där..
jättesvårt tycker jag!

vad fick du redogöra för på uppkörningen??
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Jag har inte kommit dit än utan pluggar för fullt, men i alla fall "fillifjonkan" och ev "Dito" borde ju ha info om det!
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Jo, funktionsbeskrivningen var det som jag var nervös också. Eftersom jag inte kan ett jota om tekniska prylar och inte fattade ett dugg om vad som stod om det i BE hästet bad jag min sambo förklara hur allt fungerar så att jag verkligen förstod mekaniken. Det hjälpte mycket.
På uppkörningen fick jag en hel del frågor från registreringsbevisen, ex hur mycket bruttovikt just det släpet jag körde fick ha, N-värde, hur mycket lastens säkring ska tåla m.m. Efter manöverprovet skulle vi ut i trafiken och oj vad mycket tabbar jag gjorde. Pinsamt när man trots allt haft körkort i 12 år... Iaf så fick jag vända i en fyrvägskorsning mitt i stan, alltså backa 90 grader. Min körskolelärare sa att han aldrig hade varit med om att man skulle göra det så det är nog inte så vanligt.

Mitt råd är att du får någon att förklara på ett lätt vis hur mekaniken fungerar och varför. Håll huvudet kallt och tänk noga efter innan du svarar på frågorna.

Ett stort lycka till önskar jag dig! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
Hästmänniskan Hej! Är det någon som tagit be-körkort utan att gå via en körskola? Dom ska ju ha runt 3500kr för två lektioner och lite böcker, något...
2
Svar
21
· Visningar
4 044
Senast: ylvalill
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp