Bukefalos 28 år!

BE-kort igen

O

Olinda

Hur har ni som tagit kortet privat gjort med tex teorin??

Jag har ringt några körskolor där jag bor, jag känner att jag helt bara vill ta teorin för jag tycker att jag borde klara körningen.

Men de flesta bilskolor hade inte teori för BE-kort och de två som hade det så var det en som skulel samla ihop X antal för att köra en kors och enligt deam som svarade så kunde det nog kanske bli framåt jul eller nåt den kursen kunde dra igång för det var inte så många intreserade just nu, där krävdes det minst 1 körlektion 600 kr, för teorin 1200 kr, det känns som att jag vull dra igång tidigare.

Den andra jag ringde hade teorikurs med början någon gång i augusti men den körskolan krävde att man körde 2 x 2timmar för totalt 2440 kr för att få gå teorikursen som kostade 1400 kr, han påstod att det var omäjligt för mig att tex klara funktionsbeskrivningen på uppkörningen om jag inte tog dessa körlektioner :confused: . Borde inte de gå lära sig teoretiskt?

Jag gillar inget av alternativen så jag undrar hur ni andra har gått tillväga?? Och ni som gått genom bilskola vad har det kostat er?
 
Sv: BE-kort igen

Gjorde teorin helt privat, läste in Bonniers Trafikskola på CD-ROM och bläddrade i BE-häftet över fyra dagar och gick in och tog provet. Inga problem.

Kostnad: provskrivningsavgiften,
 
Sv: BE-kort igen

Men är inte uppkörningen tuff??? :crazy: Har hört att det ska vara så. Måste man kunna backa med enbart backspeglarna, det tycker jag är jättesvårt!!
 
Sv: BE-kort igen

Om du syftar på manöverbanan är den lätt som en plätt. Ingen slalom numera.
Säkerhetskontrollen och teoretiska genomgången innan manöverprovet är jättelätta (enligt mig i alla fall), inget man inte ska kunna och göra redan första gången man kopplar på släp.

Köra fram, backa in i ficka, köra fram i annan ficka och backa rakt bakåt en sträcka. Du få öppna fönstret men inte dörren och du ska så långt det är möjligt (hela banan) använda backspeglar. Att vända sig bakåt ÄR en trafikfara då du har sämre/ingen uppsikt framåt då du vänt dig medan periferseendet tar framåt om du använder speglarna.

Körning i trafik bör ju heller inte vara ett problem, förutsatt att man kört med släp tidigare och är mogen för BE-behörighet.
 
Sv: BE-kort igen

Hur gick det med funktionsbeskrivningen på uppkörningen då? Var den så svårt som den här bilskoleläraren/ägaren vill framlägga det? Fanns det med i BH häftet?

Vad var kostnaden på Bonniers Trafikskola på Cd-rom + BE häftet?

Och hur är det bacnkningen, jag har hört en del som säger det Texaz skrivier att man bara får titta i backspeglarna när man backar och en del säger at man frå kombinera med att använda både backspeglar och "vanda sig om", hur är det egentligen?
 
Sv: BE-kort igen

Lovisaleonora_ skrev:
Köra fram, backa in i ficka, köra fram i annan ficka och backa rakt bakåt en sträcka. Du få öppna fönstret men inte dörren och du ska så långt det är möjligt (hela banan) använda backspeglar.

Inte värre än så?? då har jag det ju krångligare när jag ska vända på gården hemma ;)

Lovisaleonora_ skrev:
Körning i trafik bör ju heller inte vara ett problem, förutsatt att man kört med släp tidigare och är mogen för BE-behörighet.

Ja mogen tycker jag är har kört hästsläp i 14 år, men enligt en bekant som blev kuggad på uppkörnngen första gången så blev hon de enligt henne för att hon körde för meisgt, saktade inte i god tid och inge "rivstarter" hon kärde helt enkelt som att hon hade en häst i släpet och det var inte OK (sen om hon har tabbat sig på något som hon inte talade om det vågar jag naturligtvis inte svara på men det var orsaken enligt henne), upplevde du det så?
 
Sv: BE-kort igen

BH-häfte? Det får du ta med någonannan, jag har ingen aning...

BE-häftet har jag fått av en kompis, det ingår troligen i något paket. Men finns att köpa begagnat på t ex Blocket. Bör väl kosta c a 100 kr. Samma sak med skivan; fick den av en kompis som var klar (det är bara B-teorin på skivan, men den är ju den tuffa för mig som tog körkort för 13 år sedan och glömt det mesta).

Som sagt tidigare (skrivit ovan) gällande vända sig och backspegel...

Funktionsbeskrivningen tycker jag personligen var lätt, jag fick redogöra för däck, last och broms (och han var rätt tuftt, erkände själv att han lagt in två frågor som var överkurs vad gäller däck). Jag tog körlektioner på skola för att köra in mig på deras släp (tog deras släp som var tungt och min egen bil; min bil till mitt släp var ju en lätt kombination). Fick då samtidigt säkerhetsgenomgången och förklaringen på hur bromsarna fungerar. Väl värt pengarna. C a 2000 kr totalt på körlektioner (bör ha varit två dubbellektioner).
 
Sv: BE-kort igen

När jag gick i körskola, fast för B-kortet, så fick man inte kolla i speglarna, det har dom även sakt till alla andra jag känner, det är för att då ser du inte om det kommer en bil eller någon gående, kanske ett springande barn.

Lika logiskt som det är att titta framåt när du kör så ska du vända dig och kolla bakåt när du backar.
 
Sv: BE-kort igen

Olinda skrev:
Ja mogen tycker jag är har kört hästsläp i 14 år, men enligt en bekant som blev kuggad på uppkörnngen första gången så blev hon de enligt henne för att hon körde för meisgt, saktade inte i god tid och inge "rivstarter" hon kärde helt enkelt som att hon hade en häst i släpet och det var inte OK (sen om hon har tabbat sig på något som hon inte talade om det vågar jag naturligtvis inte svara på men det var orsaken enligt henne), upplevde du det så?

Helt rätt att kugga, hon var inte mogen om hon inte kunde avpassa fart och körning efter förutsättningarna. Hon HADE ingen häst i släpet, då ska hon köra efter de förutsättningarna att det INTE ÄR NÅGON HÄST I SLÄPET. Så enkelt är det. Att hon kör överdrivet försiktigt kan inte tolkas som annat än osäkerhet inför uppgiften och det är inte rätt att släppa igenom någon som inte är säker på vad de gör.

Körningen i trafiken var INGET problem, jag körde upp i centrala Malmö i värsta morgonrusningstrafik och det var inget jag ö h t tänkte på. Var precis som vanligt, bara det att folk runtomkring uppförde sig som idioter för att de tyckte att jag satt som jätteproppen Orvar :D
 
Senast ändrad:
Sv: BE-kort igen

Snälla PMM det här gäller BE så hur det var när du tog B är inte intessant just nu självklart väder jag mig bakåt när jag backar med bara bil också men att bar avända sig om när man bakar med ett hästsläp skulle inte vara speciellt lämpligt om du inte har röntgensyn och ser rakt igenom släpet.

Jag uppsakttar om de som har egen erfarenhet av BE svarar antingen de är klara eller håller på ta det så det inte blir massa "tyckaden" hit och dit, utan "fakta".
 
Sv: BE-kort igen

Lovisaleonora_ skrev:
Helt rätt att kugga, hon var inte mogen om hon inte kunde avpassa fart och körning efter förutsättningarna. Hon HADE ingen häst i släpet, då ska hon köra efter de förutsättningarna att det INTE ÄR NÅGON HÄST I SLÄPET. Så enkelt är det. Att hon kör överdrivet försiktigt kan inte tolkas som annat än osäkerhet inför uppgiften och det är inte rätt att släppa igenom någon som inte är säker på vad de gör.

Tror mest hon körde på "gammla vana" hon har kört släp sen urminnes tider så hon körde som hon brukar göra med häst i för det var ju vad hon brukade ha, någon överdrivenhet tror/tycker jag nog inte det var (iofs var jag inte, hon kanske fick någon panikångest inför kontrollnaten eller nåt ;) och körde i 30 hela vägen).
 
Sv: BE-kort igen

Klart att jag vet att de gäller BE körkort, men hur länge sen var det du tog körkort;) Du hade kört släp i 14 år sa du, så minst 14 årsen, jag tog körkort för 1½ år sen.

En kompis till mig tog Be kort nyss, lika gammal som mig är hon, och hon körde precis som hon fått lära sig med bil fast hon hade släpet bakom, dvs hon backade inte via speglarna!

Klart man inte kan se genom ett släp, men när du vänder på huvudet ser du allting som kommer från sidorna som du inte ser i speglarna, som kanske ett cyklande barn.


Du kanske tillhör dom på vägen som inte vet vad speglar och döda vinkeln är, dom som kan kasta sig ut precis framför en. Vad vet jag, har aldrig mött en ung som gjort så, bara "gamlingar" ;)
 
Sv: BE-kort igen

För alla som undrar så behöver man inte använda speglarna när man backar. Man får tom stanna och gå ut ur bilen för att se var man står när man backar.
 
Sv: BE-kort igen

Kan du vara vänlig och försvinna från den här tråden, jag kan lova dig oavsett dina verklighetsfrämmande teorier så är jag långt mycket bättre bilförare än dig, både med och utan släp efter bilen.
 
Sv: BE-kort igen

Skojjar du??? Behöver man göra det så ska man ju rakt inte koppla något efter bilen.
 
Sv: BE-kort igen

Jo jag har hört att man får stanna och gå ut men INTE vrida huvudet, utan att man inifrån bilen enbart ska gå på backspeglarna... Hoppas att så inte är fallet. Ett tips till er som vill ta BE-kort är att gå ihop några stycken och köra som studiecirkel, det gjorde vi min klubb för några år sen, dock rann det hela ut i sanden så jag tror inte att nån verkligen kom så långt som till uppkörning :crazy: :o :o !!
Kanske dags att dra igång det hela på nytt!!! :banana:
 
Sv: BE-kort igen

Jag lämnar gärna tråden efter det där svaret, en riktigt bra bekräftelse att du är en av dom "tanterna" jag skrev om i tidigare inlägget.

Skulle precis ge dig ett riktigt stort tips, som dom körde med uppe på min gamla klubb..Men, det kan jag lika gärna ge till någon som är intresserad.
 
Sv: BE-kort igen

I manöverprovet är det tillåtet att vända sig om, använda backspeglarna, öppna fönster samt att gå ur bilen för att se efter hur man står. Däremot får man inte köra med öppna dörrar eller ta mer än 10 minuter på sig. Utöver detta gör naturligtvis trafikinspektören en bedömning om man är lämplig eller ej.

Din åsikt att man inte ska koppla något efter bilen om man behöver gå ur bilen för att se efter hur man står är inte Vägverkets åsikt.
 
Sv: BE-kort igen

Tack och ja ge det tipset till någon annan är du vänlig.
 

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Jag håller på att ta BE-kort för att få köra transport med vår bil (överskrider 3.5-tons gränsen). Jag har läst mycket teori hemma och...
Svar
5
· Visningar
9 162
Senast: Fredag
·
C
Hästmänniskan Hej! Har nu äntligen kommit til skott och ska ta BE körkortet. Läste i någon gammal tråd om någon som körde upp med hösilagebal i...
2
Svar
27
· Visningar
18 780
Senast: maggan2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp