Wille

Trådstartare
Hur svårt är det att ta BE-kort? Såg att det är 55 frågor som ska klaras av under 40 minuter. Det gör mig nervös.

Uppkörningen är jag däremot inte bekymrad inför. Eller borde jag vara det?
 
Beror på hur lätt man har plugga teori skulle jag säga. Det är ju frågor ur hela B-kortet + E delen. Jag tyckte inte det var svårt men har lätt för att lära. Däremot kuggade jag uppkörningen, inte teoridelen fast jag fick redogöra för kultryck och inte fick den enkla lastsäkringen, men körningen. Jag var van köra häst och bromsade långt innan vid rödljus mm och tog kurvor försiktigt. Jag följde inte trafikrytmen 🙄.

Nästa gång körde jag som om jag inte hade ett släp bakom och blev godkänd......
 
Hur svårt är det att ta BE-kort? Såg att det är 55 frågor som ska klaras av under 40 minuter. Det gör mig nervös.

Uppkörningen är jag däremot inte bekymrad inför. Eller borde jag vara det?
Nu är det väldigt länge sedan jag tog BE, men jag tror inte att frågorna ska vara något bekymmer. Du har ju redan B-kort och kan köra bil och lägg sedan till "sunt förnuft" till frågorna så klarar du det.
Uppkörningen vet jag inte om den är ändrad, men när jag tog så var det lite trixiga manöverprov (inte värre än att om man kört släp sedan innan så fixar man det) och sedan var det säkerhetskontrollen, lastfördelning, kultryck och lastsäkringen som avhandlades ganska rejält - som jag minns det.
Det sistnämnda är ju inget som man tänker på i vanliga fall, så det upplevde jag lite krystat.
 
Jag pluggade i typ en vecka och klarade mitt teoriprov. Är ju en del svåra frågor men fullt görligt😊

Jag pluggade mest med en app där jag körde frågor om och om igen👍
 
Beror på hur lätt man har plugga teori skulle jag säga. Det är ju frågor ur hela B-kortet + E delen. Jag tyckte inte det var svårt men har lätt för att lära. Däremot kuggade jag uppkörningen, inte teoridelen fast jag fick redogöra för kultryck och inte fick den enkla lastsäkringen, men körningen. Jag var van köra häst och bromsade långt innan vid rödljus mm och tog kurvor försiktigt. Jag följde inte trafikrytmen 🙄.

Nästa gång körde jag som om jag inte hade ett släp bakom och blev godkänd......
Man ska ju anpassa sin körning, utan levande djur behöver man inte köra sådär superförsiktigt men iaf när jag tog BE (och tog körlektioner) så skulle man ändå köra anpassat. Men med häst krypkör man ju i kurvor osv, helt onödigt med vanlig last😊
 
Jag pluggade typ bara körskolans körkortstester och läste BE boken. Fick nästan alla rätt på teorin, det var inte alls jättesvårt men tiden var tight för jag var ändå noga. Min syster pluggade lika men fick ett helt annat, svårt prov och kuggade första gången. Det är 90% frågor för B körkort så man lär plugga brett. Det andra provet hon fick var ”lätt” så då klarade hon sig och sa att om hon fått det provet första gången hade hon blivit godkänd.

Jag fick två motorstopp på uppkörningen men det gick bra ändå. Jag har en kompis som är körskollärare som åkte med mig innan och hon sa direkt att jag måste gasa på! Är van vid hästtransport så kör ju försiktigt direkt släp kommer på, men det funkar inte. Så ecodriving, planerad körning, hålla hastighet men framförallt backa och göra allting säkert! Ha koll runtom, ta hänsyn till trafiken osv.
Jag tvärnitade vid ett rödlyse som slog om, det fanns ingen orange utan gick från grönt till rött när jag precis kört iväg. Då frågade han om jag verkligen hade stannat om det inte hade varit uppkörning. Svarade nää… och det var han nöjd med.

Säkerhetskontrollen var jag mest nervös över och min kompis sa ”de ställer bara frågor om den lasten du har med idag”
Nope det gjorde de visst inte!! Skulle redogöra för friktionskoficienten och det hade jag inte förstått hur man utläser tabellen. Så jag tänkte helt fel och hade fel på frågan. Men jag blev godkänd iallafall men vågade inte fråga om det ifall han skulle ändra sig 😎
 
Nu är det väldigt länge sedan jag tog BE, men jag tror inte att frågorna ska vara något bekymmer. Du har ju redan B-kort och kan köra bil och lägg sedan till "sunt förnuft" till frågorna så klarar du det.
Uppkörningen vet jag inte om den är ändrad, men när jag tog så var det lite trixiga manöverprov (inte värre än att om man kört släp sedan innan så fixar man det) och sedan var det säkerhetskontrollen, lastfördelning, kultryck och lastsäkringen som avhandlades ganska rejält - som jag minns det.
Det sistnämnda är ju inget som man tänker på i vanliga fall, så det upplevde jag lite krystat.
Jag har ju en känsla av att teorin bara blir svårare med åren och det är trots allt 30 år sedan jag tog körkort.
 
Manöverbanan är borttagen.
Du lär ha ordentlig koll på B kortsteorin och det är inte helt bara, jag tog B kortet för 10 år sen. Sen lär du ha koll på BE också även om det är fåtal frågor, men man vet ju inte vilka 🙃
Ok. Jag var ändå inte bekymrad över att köra släp, varken framlänges eller baklänges. Men teorin oroar mig. Det är så länge sedan jag tog körkort att jag inte tror mig ha koll längre.
 
Jag tog BE nu i augusti. Upplevde varken teorin eller uppkörningen som svår, men hade stressat upp mig å det grövsta innan :D hade inte pluggat speciellt hårt inför teorin utan mest bläddrat igenom böckerna och fräschat upp sånt som jag kände att jag hade lite sämre koll på.

Gjorde ingenting på körskola utan ansåg att jag kört så pass mycket släp i mina dagar att jag skulle klara mig bra.
 
Beror på hur lätt man har plugga teori skulle jag säga. Det är ju frågor ur hela B-kortet + E delen. Jag tyckte inte det var svårt men har lätt för att lära. Däremot kuggade jag uppkörningen, inte teoridelen fast jag fick redogöra för kultryck och inte fick den enkla lastsäkringen, men körningen. Jag var van köra häst och bromsade långt innan vid rödljus mm och tog kurvor försiktigt. Jag följde inte trafikrytmen 🙄.

Nästa gång körde jag som om jag inte hade ett släp bakom och blev godkänd......
Jag körde upp med hästsläp utan häst och fick höra att jag körde för oförsiktigt med en häst.

Men jag körde ju inte som om jag hade en häst i, för jag hade ju ingen häst i 😅
 
När jag tog BE (vilket är några år sen vid det här laget) tog jag ett par körlektioner med släp för att fräscha upp vad det är de vill se. Körde dessutom upp med en av körskolans bilar, vilket gjorde det löjligt lätt att t ex haka på släpet (vaddå backa in precis rätt: släpet gick ju att flytta med handkraft - före backkamerornas tid, kan tilläggas). Det är mycket mer fokus på t ex eco-driving än när jag tog körkort så det var inte fel att få lite sådana kommentarer.
 
Jag tyckte att säkerhetskontrollen var jobbigast med BE, jag kör ju bara häst och håller alltså inte på och räknar på motstånd och spännband.

Teorin var inte särskilt svår. Jag kuggade dock första gången då jag läste in lite för mycket mellan raderna och därmed svarade fel. Jag är svensklärare, det är en yrkesskada. Nästa gång försökte jag bortse från det och fick ett mycket bra resultat.
 
Jag slarvade med att plugga till teorin, då jag tänkte att jag ju klarade Bkortet snabbt och utan problem. Två ggr kuggade jag, innan jag slog slag i saken och pluggade, då klarade jag teorin enkelt! Uppkörningen var inte svår, var dock påväg att missa att kolla lastsäkringen (något karln jag körde upp med sa att vi hästmänniskor slarvar med, hög igenkänningsfaktor då jag flertalet ggr glömt att sätta fast min ena häst 🙈) men annars gick det bra!
 
Tyckte det var enkelt att ta BE och förstår inte alls de som tycker det verkar värt att ”bara” ta utökat men jag var både van att köra med släp och relativt påläst innan. Gick en kurs med några teoritillfällen, två övningstillfällen med släp, kursböcker och lån av ekipage till uppkörning. Insåg under kursen att jag nog iof hade bättre koll på teorin än de flesta andra, flera på kursen insåg tex att de körde runt olagligt med sitt ekipage nu när de trott att det var lagligt. Teorin var absolut inga problem och uppkörningen lyckades jag backa exakt på millimetern vid påkopplingen på första försöket, vilket iof var ren tur eftersom jag glömt bort att lånebilen hade backkamera, och efter det körde jag mest runt lite och pratade musik med bedömaren 😁
 
Jag har kontaktat en körskola nu och de säger att om de bokar mitt körprov så kan jag köra två lektioner hos dem. Jag har mejlat tillbaka och frågat vad som ingår i dessa lektioner, men är det någon här som har en aning om vad som ingår? Vore ju dumt om jag bokar lektion på sånt jag redan kan.

Men har ju beställt tid nu för synundersökning för att kunna få körkortstillstånd. Jag fick en tid redan i morgon. Så bollen är i rullning.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 184
Senast: hastflicka
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 536
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om folk lyssnar på mig, eller om de bara blir trötta, sura, bekymrade och gnälliga för att de anser att det är...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp