BE-uppkörning HJÄLP!

B

BEhjälp

Hej alla bukefalister!

Ska köra upp för BE på onsdag och behöver verkligen hjälp med lite frågor! Hoppas ni duktiga som redan har BE (och andra) kan hjälpa mig!

1. Får jag köra upp med boggi hästsläp, får man ta ut mellanvägg och bommarna för att kunna lasta?

2. I manöverbanan måste man köra direkt från konerna till "parkeringen" och direkt vidare (alltså backa) till backningen? Eller får man backa ut från parkeringen köra fram och backa ner rakt i backbanan? :confused:

3. Vilka risker finns med avtagbart drag?

4. Hur kontrollerar man att draganordningen sitter fast? Provlyft?

5. Hur påverkas maxlasten i bilen vid max kultryck?

Vore så här tacksam :bow: :bow: :bow: :bow: om någon kunde hjälpa mig och tipsa lite om uppkörningen!
 
Sv: BE-uppkörning HJÄLP!

1. Ekipaget ska kräva BE-behörighet. Alltså kan boggi vara aktuellt (högst troligt). Släpet ska vara lastat med minst halva maximalalastvikten. Hur du löser det är upp till dej. Men observera att det ska vara lastsäkrat och viktfördelat så att kultrycket är OK, vilket är det största problemet. Vad det innebär känner du till som läst teorin.

2. Förstår ej vad du menar men ett är säkert att du inte kan ändra på körvägarna.

3. Det sitter löst i städet som är skruvar i karossen. Alltså finns möjligheten att det lossnar. Obs att underhåll är nogrannt.

4. Om du menar släpets handske över kulan så ser man till att "spärren" har hakat i och man kan helt enkelt lyfta stödhjulet eller dyl för att se att den ligger kvar på kulan.

5. Troligen inte alls. Maxlast är vad som släpet max får lastas med upp till totalvikten. Kultrycket reglerar man med tyngdpunkten på lasten, det är därför den är så viktig! Vad händer vid för lågt resp för högt kultryck? Max kultryck är vad som högst får ligga på för att ekipaget ska vara stadigt. Och hur var det nu man mäter kultrycket...?

Ann
 
Sv: BE-uppkörning HJÄLP!

1. Hur du än gör så se till att det inte är du själv som kommer körande med detta ekipage till uppkörningen.
 
Sv: BE-uppkörning HJÄLP!

Hej

Jag ser att mina svar nästan är oläsliga. Det blir så när man jobbar, lyssnar på radio och är inne på Buke samtidigt.
Det kan vara bättre att hyra ett täckt släp på en mack än att försöka lasta sitt eget hästsläp. Det är inte ens enkelt lasta döda ting i ett hästsläp :smirk:
 
Sv: BE-uppkörning HJÄLP!

Tack för era svar! :bow:
Ann: Vet att en fråga som kan komma på funktionsbeskrivningen är just Tillåten lastvikt i bil vid max kultryck? Är det en kuggfråga då om det är så att det inte påverkar alls? Är något nervös inför uppkörningen men vad är svaret på denna fråga som kan komma inom "utvärdering av registrerinbevis" Högsta tillåtna släpvagnsvikt för obromsad släpvagn?
Står det verkligen på registreringsbeviset?

Angående lastningen har jag hjälp av lastbilschaufför som både ska hjälpa mig att lasta och köra dit ekipaget!
 
Sv: BE-uppkörning HJÄLP!

Jag har för mig att om man har tex 50 kg på kroken (kultryck) så ska man dra av det av maxlasten man har på bilen.
Så får man tex lasta 450 kg i bilen så blir det bara 400 kg kvar att lasta.

Är inte 100% säker, men 95% :D
 
Sv: BE-uppkörning HJÄLP!

Jag litar på dig smurfmodesty! Du har väl BE? Ska bara trixa med backningen så jag klarar det också :crazy: ! Vet du om man får köra fram och rätta till när man är i backningen från parkeringen, och när man backar melan konerna?

Tack för hjälpen! :bow:
 
Sv: BE-uppkörning HJÄLP!

Hej!

Jo jag har BE, men hmmm minnet är inte så bra :D
Jodå man får köra fram och tillbaka hur mycket man vill, bara man håller sig inom tiden och inom det markerade området. Du får inte köra utanför konerna som markerar runt själva banan.. om du förstår hur jag menar :D
Hoppas det går bra för dig!!
 
Sv: BE-uppkörning HJÄLP!

Tack för det! Nu ökade mina chanser att klara backningen!
Hör av mig om hur det går...
 
Sv: BE-uppkörning HJÄLP!

Hm, det var inte länge sedan jag tog BE-kortet men jag har inget minne av att bilens maxlast och kultryck skapade något huvudbry. Har inget minne av att jag läst det heller...
Mej frågade uppkörningsförättaren om vilka olika lastsäkringsmetoder som finns och vad de ska hålla för.
Jag fick även öppna och stänga ett spännband. Det hade jag inte kollat upp men det gick galant.
Om man klara körningen men inte funktionstestet så behöver man bara göra om det sistnämda.
Jag hade vid övningarna klarat banan på under 3 min. Vid uppkörningen slog det helt tilt i huvudet och jag började backa vid fel kona, alldeles för tidigt. Gissa om jag blev svettig! Det blev en backmanövrering som kunde imponera på vem som helst :D Jag trodde det var helt kört men tydligen inte. Min körlärare höll på att dö på kuppen.
Du kan fråga vid uppkörningen vad som gäller i banan för förtydliganden.

Lycka till
Ann
 
Sv: BE-uppkörning HJÄLP!

Hej igen!

Har lastat idag med en pall rätt placerad vid N-värdet (i hästtransporten). På pallen ligger 20-kilossäckar, högst upp en pall till och sedan har vi surrat runt pallarna och sedan förstängt med spånbalar och pallar framåt, bakåt och åt sidorna. Läste nu på tidigare tråd att man måste säkra lasten dvs surra fast i släpet också. Stämmer det? Går ju liksom inte surra fast i släpet eftersom det inte finns surrningsöglor?
Tycker jag har gjort enligt föreskrifterna men blev osäker så här dagen innan....
Snälla svara vad ni tror/vet!

/ något nervös uppkörare!
 
Sv: BE-uppkörning HJÄLP!

Låter ju som om det inte kan röra sig, men kolla det...E ju viktigt att det inte åker fram vid inbromsning...
Jag slapp ju köra upp med bil coh släp för mitt BE...Tog ju för CE och då backar man upp med lastbil och släp ;)
 
Sv: BE-uppkörning HJÄLP!

Har kollat nu i böckerna och vad jag kan förstå räcker det med förstängning om det går över lastens tyngdpunkt vilket det gör för mig. Dessutom har vi "låst" lasten genom att sätta spännband runt pallarna där lasten ligger mellan...
Tar gärna emot fler åsikter/kunskaper!
 
Sv: BE-uppkörning HJÄLP!

Jag skall också köra upp snart. Har i dagarna övningskört några gånger på bilskola med deras bil och trailer. De har lastat med betongplattor som de förstängt framåt, bakåt och åt sidorna med trävirke. Sedan har de några spännband över plattorna som de skruvat fast i trävirket.
 
Sv: BE-uppkörning HJÄLP!

Lycka till själv! ;)

Att de "bara" skruvat fast spännbanden i trävirket = ej surrat i golv/sida måste väl innebära att min lastning också är ok...? Har visserligen bara spännband runt lasten men spännbanden sitter inte fast i förstängningen som i ditt fall.. :confused:
Snacka om att vara nervös! Det är säkert ok (hoppas), har ju haft hjälp av yrkeschaufför med 40 års erfarenhet...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: BE-uppkörning HJÄLP!

Jag klarade det!!!! :bump: :) :banana: :) :banana: :) :banana: :bump:
Värt jättemycket för mig då jag gjort allt själv och inte haft en enda körlektion, är så här tacksam för all hälp :bow: :bow: :bow: :bow:
Lycka till ni andra som har ert kvar ni klarar det!

Mvh

/ numera BE innehavare
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 401
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Som rubriken säger, har uppkörning nu på tisdag :crazy: Tiden har trillat iväg och jag är inte 100% förberedd. Teorin gick galant...
2 3
Svar
50
· Visningar
18 168
Senast: Bellini
·
Utrustning Är trött på att köra enaxlat släp så jag har bestämt mig för att ta BE-kort! Fixar att köra trailer hyfsat nu (enligt mig själv :d) -...
2 3
Svar
40
· Visningar
11 578
Senast: Nominous
·
B
Hästmänniskan Jag håller på att ta BE-kort för att få köra transport med vår bil (överskrider 3.5-tons gränsen). Jag har läst mycket teori hemma och...
Svar
5
· Visningar
9 145
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp