BE-uppkörning

Lupino

Trådstartare
Berätta om er BE-uppkörning (tungt släp)!

När tog ni kortet?
Vilka muntliga frågor fick ni?
Vilken typ av säkerhetskontroll fick ni göra?
Vilka moment fick ni göra på bana?
Vilka moment fick ni göra i trafiken?
Hur gick det?

Jag kör upp om några veckor och är jättenyfiken!

Min körskolelärare säger att det inte är helt ovanligt att bli ombedd att fickparkera...

Berätta allt nu!
 
Jag tog mitt BE när jag körde upp för CE, tog kortet för 6 år sedan och de muntliga frågor jag kommer ihåg var på moment om säkerhetskontrollen.
Vet inte hur det skiljer sig mellan BE och CEs säkerhetskontroll, på CE gör man hela annars blir man underkänd.
Moment jag fick göra på banan var att backa in i ett ”garage” med 45gradig sväng.
Minns att mitt ex som upp för BE fick också backövning på banan.
I trafiken var det mest normal körning, någon gång vi skulle vända med hjälp av backning.
Mitt ex uppkörning av det jag kommer ihåg var inte speciellt svår den heller, mer ta det lugnt och lyssna på läraren.

Berättat lite ur mitt perspektiv, då även om det skiljer sig lite mellan CE och BE, så är ändå principerna densamma.

Det jag nojjade mig mest för var backövningen och säkerhetsfrågorna.
Körde upp den 12/12/11 (grämer mig fortfarande att det inte var 12/12/12. :p ) vilket innebar massa snö och is. Gjorde inte direkt nervositeten mindre och var sjukt nervös vid backövningen.
Allt gick jättebra trots min nervositet.
Hopps dett svar kan hjälpa någon lite i alla fall. 😊
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Körde upp förra sommaren.
Gjorde en yttre säkerhetskontroll, gjorde typ "lastkontroll". Fick eventuellt någon fråga om hur ett bromsat släp fungerade.

Gjorde en normal uppkörning ute, tror inte jag backade på den.

Backade på bana, in i ett 45 graders "garage". Hade tio minuter på mig. Fick backa om, kliva ur bilen osv. Vilket inte behövdes, jag tror jag hade gjort det på max 2 minuter.
 
Jag fick göra en säkerhetskontroll och ingående förklara hur bromsarna fungerar. Jag tror även han ställde någon fråga om däck.
I körningen fick jag backa först på bana och sedan runt ett par hörn ute. Till det kom lite landsvägskörning och lite stadskörning. Bilskoläraren såg rätt nervös ut när vi kom tillbaka eftersom vi var borta mycket lägnre än normalt. Orsaken var att uppkörningsgubben först sa att vi skulle åka mot där jag bodde men insåg rätt snart att det kanske skulle ta lite lång tid, (närmare 6 mil t.o.r.) efter det hade vi ju stadskörningen kvar och så ville han ha sightseeing eftersom de skulle byta lokaler i den stad jag körde i.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Är det någon som kört upp i sommar (efter 18/5)? Då togs manöverprovet bort enligt en körlärare jag pratat med. Jag ska köra upp om en månad och tycker att det är svårt att läsa på trafikverkets hemsida och faktisk få klart för sig vad som ingår.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Berätta om er BE-uppkörning (tungt släp)!

När tog ni kortet?
Vilka muntliga frågor fick ni?
Vilken typ av säkerhetskontroll fick ni göra?
Vilka moment fick ni göra på bana?
Vilka moment fick ni göra i trafiken?
Hur gick det?

Jag kör upp om några veckor och är jättenyfiken!

Min körskolelärare säger att det inte är helt ovanligt att bli ombedd att fickparkera...

Berätta allt nu!
När tog ni kortet? 2005

Vilka muntliga frågor fick ni? Redogör för hur bromsarna fungerar på släpet

Vilken typ av säkerhetskontroll fick ni göra? Standardkontroll på bil + släp + kopplingen däremellan. Det ingick att backa till och koppla släpet till bilen.

Vilka moment fick ni göra på bana? Jag körde manöverbanan som den var standard vid tillfället, jag vet inte hur manöverbanan ser ut nu, eller om den är oförändrad sedan 2005.

Vilka moment fick ni göra i trafiken? Som uppkörningen för B, samt avslutade med att koppla ifrån och parkera bilen bredvid släpet.

Hur gick det? Bra :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Körde upp förra sommaren. På ett ungefär:

Gjorde en utförlig säkerhetskontroll på bil, släp, kopplingsanordning och last. Pratade högt hela tiden när jag gjorde den och liksom förklarade vad jag gjorde och varför. Fick ett par följdfrågor efter att jag hade sagt att jag var klar. En följdfråga var på svängingsdämparen, typ hur jag märkte om det var fel på den och vad jag skulle göra då. En annan fråga var om däcken, däcktyp på bil/släp och mönsterdjup. Kanske fick någon fråga på lasten också.

Sedan var det backningen, ett "garage" av koner i (45 graders?) vinkel. Därefter var det körning i stan och på landsväg. Fick backa in på en väg (runt ett hörn) och även vända på en trång parkering på valfritt sätt. I övrigt vanlig körning i trafiken. Avslutade med att backa rakt bak mot ett staket och parkera. Då var jag faktiskt nära på att backa in i staketet men som tur var gick jag ut och kikade för säkerhets skull när jag kände att jag började närma mig. Puh!

Tror att det var allt. Jag var SÅ nervös innan men det gick otroligt smidigt och bra. Jag var mest nervös inför följdfrågorna på säkerhetskontrollen och backningen. För att känna mig lite lugnare pluggade jag massor, massor, massor och gjorde säkerhetskontrollen hur många gånger som helst hemma och i huvudet. Backningen övade jag hemma på gårdsplanen tillsammans med en kompis som också skulle ta BE-kort. Det var väldigt bra för vi kunde prova med varandras bilar och släp så att vi inte bara kände oss säkra med våra egna ekipage (vi hyrde bilskolans ekipage på uppkörningen).
 
  • Gilla
Reactions: ptr
När tog ni kortet?
september förra året

Vilka muntliga frågor fick ni?
Fick redogöra för släpets bromsfunktion

Vilken typ av säkerhetskontroll fick ni göra?
Minns inte vad det kallas, men kanske yttre(?) kontroll av bil och släp inklusive att koppla på släpet såklart. Behövde inte berätta vad jag gjorde, utan uppkörningsmannen kollade på lite håll.

Vilka moment fick ni göra på bana?
Manöverbana med backning in i "garage" av koner, typ 45 graders vinkel. Upplevde det som väldigt gott om plats mellan konerna jämfört med hur jag tränat på körlektion.

Vilka moment fick ni göra i trafiken?
Blandat med körning på landsväg, lite på ytterring mm i stan samt körning i villaområde, där fick jag backa med ekipaget rakt bakåt. Inga svårigheter.

Hur gick det?
Bra :D
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Insåg när jag läste den här tråden att det redan är 10 år sen jag tog mitt BE :eek: Tog det året efter jag tog B kort som 18 åring.

Jag minns inga muntliga frågor och hur exakt jag fick köra men fick backa på en grusplan iallafall. Kuggade första försöker pga slarvig säkerhetskontroll så den minns jag att jag gick igenom noga både på bil, släp och last andra gången.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Förklara hur man tänkt runt lastsäkringen och visa på att man förstått att använda godkända band och förankringsögglor, är väl det som många råkat ut för när jag lyssnat i bekantskapskretsen.
 
CE-kortet var det föutom banan med 90° (som med planering kunde reduceras till 45°) backning in i en fingerat garage där framhjulen skulle vara förbi ett konpar men man fick inte kör på tre konor som stod längst bak bakom släpet. Tricket var att i förväg tagit reda på hur det skulle se ut i förhållande till bakersta konparet på sidan och bakjhulet på släpet. Fick göra om den övningen ett antal gånger innan det satt. Vi bytte ekipage mellan var försök så det blev några varv innan inspektören (en av lärarna på utbildningen) kom och sa till att man var godkänd. På så vis fick de som behövde mer och mer utrymme för körningen.

I trafiken fick jag göra En fiktiv "fickparkering" vid en chikan, sidoförflyttning kallade de det. Nyttig övning som så här i efterhand känns mycket relevant som provuppgift. Rätt växel in mot korsning eller rondell med motiv om varför man valde denna var en annan som gav nyttig eftertanke på de gamla manuellväxlade växellådorna. Fall man skulle köra veteranlastbil så kan det ju vara bra (då fanns dessa bilar i aktiv tjänst men det är nog få kar idag).

Men men - detta var inte BE utan CE.
Ta det lugnt och följ den trall som bilskolan lärt ut så kommer det att gå bra det där - att ha tänkt är att ha reflekterat och det kommer man långt på.
 
Är det någon som kört upp i sommar (efter 18/5)? Då togs manöverprovet bort enligt en körlärare jag pratat med. Jag ska köra upp om en månad och tycker att det är svårt att läsa på trafikverkets hemsida och faktisk få klart för sig vad som ingår.
Skulle tro det då lagt in det som enstaka moment i uppkörningen - förr var det delade övningar. På gott och ont.
 
Förklara hur man tänkt runt lastsäkringen och visa på att man förstått att använda godkända band och förankringsögglor, är väl det som många råkat ut för när jag lyssnat i bekantskapskretsen.
Aktuell lastsäkring ingår i säkerhetskontrollen, men man kan få frågan att redogöra i detalj för lastsäkring, istället för frågan om bromsar.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Åh, vad roligt att läsa och grattis alla som innehar BE!

Jag har inte hört att de tagit bort manövermomentet på bana. Jag har en gammal teoribok och har inte reflekterat över att bilskolan inte pratat om banprovet (jag har tänkt att klarar man övrig backning runt hörn och parkera släpet på slutet så är manövreringen på bana inte svårare).

När ni säger yttre kontroll på bil, menas då även under motorhuven?

Ska öva mycket mer backning, kontroller och teori om lastsäkring och släpets funktion innan det är dags!

Fortsätt gärna berätta om uppkörningarna!
 
Tog mitt i aug 2017.

Fick först koppla på släpet.

Sedan göra en utförlig säkerhetskontroll, inkl kontroll av lasten. Gjorde den på egen hand men fick sedan svara på lite frågor om vad jag kollat och hur man åtgärdar ev fel.

Sedan backa in i ”garage” av koner. Hade 10 min på mig och man får ta om/gå ut och kolla hur många gånger man behövde.

När det var klart körde vi en sväng. Körde motorväg, stadskörning mm. Fick på ett ställe uppdraget att vända på valfritt sätt, jag backade runt ett gathörn.

När vi var åter på parkeringen skulle jag parkera släpet i en ruta, koppla loss och ställa bilen bredvid.

Slutligen hade vi en muntlig genomgång där jag fick veta vilka moment vi gått igenom och att jag var godkänd :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Åh, vad roligt att läsa och grattis alla som innehar BE!

Jag har inte hört att de tagit bort manövermomentet på bana. Jag har en gammal teoribok och har inte reflekterat över att bilskolan inte pratat om banprovet (jag har tänkt att klarar man övrig backning runt hörn och parkera släpet på slutet så är manövreringen på bana inte svårare).

När ni säger yttre kontroll på bil, menas då även under motorhuven?

Ska öva mycket mer backning, kontroller och teori om lastsäkring och släpets funktion innan det är dags!

Fortsätt gärna berätta om uppkörningarna!
Jag minns att vi övade väldigt mycket backning, för själva körningen i trafiken är inte det svåra (typ hålla ut svängarna lite och ta det lugnt), men backa nä fy.

Jag är på ett sätt glad att jag körde upp för CE och inte BE. Är ju totalt bakvänt att köra BE. Vrider jag på ratten åt höger går släpet vänster. 😅😂😂

Men de säger att övning ger färdighet.
Din körskola borde veta vilket som gäller nu för uppkörningarna osv. Jag hade nog frågat. Dels för att jag är så nyfiken och vill ha stenkoll på hur jag ska förbereda mig inför en ev uppkörning. 🙈🙄
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag minns att vi övade väldigt mycket backning, för själva körningen i trafiken är inte det svåra (typ hålla ut svängarna lite och ta det lugnt), men backa nä fy.

Jag är på ett sätt glad att jag körde upp för CE och inte BE. Är ju totalt bakvänt att köra BE. Vrider jag på ratten åt höger går släpet vänster. 😅😂😂

Men de säger att övning ger färdighet.
Din körskola borde veta vilket som gäller nu för uppkörningarna osv. Jag hade nog frågat. Dels för att jag är så nyfiken och vill ha stenkoll på hur jag ska förbereda mig inför en ev uppkörning. 🙈🙄

Ja, självklart ska jag fråga men jag har lektion dagen före uppkörningen så får vänta lite med svaren 😃. Ska se vilken info jag kan hitta hos trafikverket med. Annars är jag också kontrollfreak!!
 
Ja, självklart ska jag fråga men jag har lektion dagen före uppkörningen så får vänta lite med svaren 😃. Ska se vilken info jag kan hitta hos trafikverket med. Annars är jag också kontrollfreak!!
Mycket info finns att hitta på nätet ja. :p
Jag tror det kommer gå bra för dig med, plugga på frågorna, va lugn och tänk att det är ytterligare en körlektion så kommer det gå kanon. :D
 
Jag körde upp för några veckor sedan och då var det inget manöverprov på bana. Däremot fick jag backa 90° runt ett gathörn samt backa mot en lastkaj och stanna 1m ifrån. Utöver det var det som en vanlig uppkörning, köra mot mål, motorväg m.m
Innan uppkörningen var det säkerhetskontroll och den gjorde jag enligt boken fast i min egen ordning. Jag fick inga extra frågor men det tror jag berodde på att jag svarade väldigt utförligt om min last när han innan vi började frågade om jag hade någon last. Tjejen innan mig hade nämligen kommit dit med tomt släp.
 
Är det någon som kört upp i sommar (efter 18/5)? Då togs manöverprovet bort enligt en körlärare jag pratat med. Jag ska köra upp om en månad och tycker att det är svårt att läsa på trafikverkets hemsida och faktisk få klart för sig vad som ingår.
Jag körde upp i vintras och hade inget manöverprov. Fick göra en vanlig säkerhetskontroll och svarade på några frågor. Sen ut i trafik och köra, fick då backa mot en lastkaj rakt bak och när jag sedan kom tillbaka backa in i parkeringsfickan.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 142
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 755
Senast: Stefffie
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 842
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp