Beach 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nixehen

Trådstartare
Nytt år = ny tråd, eller hur? :D
Dags för ett nytt år fullt av träning, kost, pepp och råd. Här är alla välkomna, så kliv in i värmen och säg hej vettja! :bump::love:
 
Kul med ny tråd!
Börjat 2016 med 4,3 km promenad. Samt pizza och ostbågar. Nu ska jag försöka sova ett par timmar inför nattens jobb...
 
Minns inte om jag gjorde någon slutsammanfattning av mitt 2015, så jag gör en här i alla fall.
  • 183 timmar och 17 minuter loggad träning fick jag ihop (ej promenader, ridning eller transportcykling inräknad), så jag nådde mitt mål om att snitta över 30 minuter per dag sett över hela året :bump:
  • 156,3 km cykling skrapade jag ihop utomhus. Skulle egentligen upp i 157 (för så långt är Sverige), men knäna har inte varit samarbetsvilliga senaste veckan p.g.a. vädret så jag struntade i det för att inte ha sönder dom i onödan. Lägger jag till spinningpass + uppvärmning på cykel inomhus har jag definitivt nått mitt mål ändå :)
  • 67,5 mil loggade promenader/löprundor blev det, den allra största delen i juni p.g.a. utlandsresan där det blev en hel del vandring.
Jag är helt klart nöjd med mitt träningsår! Kan inte se att jag skulle kunnat gjort det bättre, utan att psyket hade tagit stryk (det blev lite väl mycket jagande efter träningsminuter ibland, för att hålla mig på snittet 30min/dag).

För 2016 har jag följande träningsrelaterade mål:
  • Uppnå 150 timmar loggad träning sett över hela året (vill inte känna press så som jag ibland gjort med förra årets mål, vilket var 182,5h), även nu räknar jag exkl. promenader, ridning och transportcykling (eftersom dom genererar massa tid men inte nödvändigtvis tillför något till kondition/styrka).
  • Klara 2 chins/pullups i följd. I dagsläget gör jag nog inte ens en halv. Ska kolla av om det finns nån ställning för sånt på gymmet i min lägenhetsbyggnad, och så fall införskaffa gummiband att börja öva med (annars tänker jag börja med annan arm/axel/rygg-träning för att inte behöva krångla med att ta med gummiband ner till gymmet i stan i början)
  • Springa ett 5-km lopp. Har gjort det tidigare, men jag vill vara mer förberedd och inte springa i mål med en smärtande höftböjare den här gången. Planen är att springa Vårruset här i Gbg.
  • Allmänt och icke mätbart mål: hålla igång efter förmåga, försöka äta efter vad kroppen behöver och inte för mycket onyttigheter. Ta hand om mig själv på det sätt som är bäst för stunden (och inte piska ut mig på tuff cykelrunda i regnet för att jaga träningsminuter, när kroppen skulle må bättre av t.ex. en lugn promenad eller stilla mindfulnessövningar).
 
Jag har inga stora ambitioner om att gå ner i vikt (även om jag skulle behöva det ;)), däremot vill jag gärna bli lite mer hälsosam! Hade en period förra året där jag faktiskt var ganska duktig, men sen åkte jag på en tre månader lång superförkylning, och nu efter ytterligare två månader är jag fortfarande snorig :cautious:

Mitt stora problem är, hur hinner man? :eek: Har ni några tips på hur man kan planera dagen för att hinna? Jag vill gärna både promenera och springa, men ogärna ensam på kvällen när det är mörkt. Jag jobbar heltid, pendlar och har stallet efter jobbet varje vardag, så tiden är knapp.

Jag försöker utnyttja vardagsmotion så mycket som möjligt, trappor istället för rulltrappor och rask promenad istället för buss/tunnelbana om det bara är några stationer. På så sätt får jag ihop 70 minuter rask promenad uppdelad på fyra etapper varje dag under arbetsveckan. Men utöver det är det svårt att hinna tycker jag. Nu känner jag mig dock taggad på att försöka:bump:
 
Jag har inga stora ambitioner om att gå ner i vikt (även om jag skulle behöva det ;)), däremot vill jag gärna bli lite mer hälsosam! Hade en period förra året där jag faktiskt var ganska duktig, men sen åkte jag på en tre månader lång superförkylning, och nu efter ytterligare två månader är jag fortfarande snorig :cautious:

Mitt stora problem är, hur hinner man? :eek: Har ni några tips på hur man kan planera dagen för att hinna? Jag vill gärna både promenera och springa, men ogärna ensam på kvällen när det är mörkt. Jag jobbar heltid, pendlar och har stallet efter jobbet varje vardag, så tiden är knapp.

Jag försöker utnyttja vardagsmotion så mycket som möjligt, trappor istället för rulltrappor och rask promenad istället för buss/tunnelbana om det bara är några stationer. På så sätt får jag ihop 70 minuter rask promenad uppdelad på fyra etapper varje dag under arbetsveckan. Men utöver det är det svårt att hinna tycker jag. Nu känner jag mig dock taggad på att försöka:bump:
Kan du ta med hästen ut på promenad? T.ex. för att skritta igång och av? Lägg in lite korta joggingsträckor med hästen tills vidare, så kanske du kan börja springa själv sen när det är ljusare ute (och på helger/lediga dagar)
 
Kan du ta med hästen ut på promenad? T.ex. för att skritta igång och av? Lägg in lite korta joggingsträckor med hästen tills vidare, så kanske du kan börja springa själv sen när det är ljusare ute (och på helger/lediga dagar)

Tyvärr finns det inte möjlighet till det. Den dagen i veckan jag rider (tyvärr bara en) skrittar jag fram och av hästen för hand, men alla de andra dagarna har jag inte möjlighet att ta ut hästen utan är bara i stallet för pyssel och mys. Synd, både jag och hästen skulle allt må bra av att promenera en stund varje dag.
 
Hej tråden!

Jag kämpar med att bli bra i ryggen då jag haft ont i den i en månad nu :( Mina inre ryggmuskler (de små som sitter precis vid ryggraden) blev överansträngda/irriterade och gör ont om jag trycker ihop skulderbladen eller kutar med ryggen så jag har inte kunnat träna ordentligt på mer än en månad och jag dör lite inombords!

I förrgår provade jag att springa och jag märkte inte av ryggen under löpningen eller efter så jag tänkte försöka fortsätta med det och se vad som händer.

Förra året tränade jag över 283 timmar (inkl promenader). Målet får väl bli att träna fler timmar än så detta året? :)
 
Gott nytt år allihop! :D Har ni några nyårslöften eller mål för 2016?

Lite upprepning från förra tråden kanske men det här siktar jag på under året:

  • Vara snäll mot mig själv
  • Hitta rutiner som jag mår bra av
  • Träna regelbundet - mest sånt som är kul - Friskis 1 gång i veckan och testa springa lite igen
  • Äta regelbundet och bra för att hålla magen glad
  • Fortsätta yoga så ofta jag kan

Typ så :)
 
Jag har inga stora ambitioner om att gå ner i vikt (även om jag skulle behöva det ;)), däremot vill jag gärna bli lite mer hälsosam! Hade en period förra året där jag faktiskt var ganska duktig, men sen åkte jag på en tre månader lång superförkylning, och nu efter ytterligare två månader är jag fortfarande snorig :cautious:

Mitt stora problem är, hur hinner man? :eek: Har ni några tips på hur man kan planera dagen för att hinna? Jag vill gärna både promenera och springa, men ogärna ensam på kvällen när det är mörkt. Jag jobbar heltid, pendlar och har stallet efter jobbet varje vardag, så tiden är knapp.

Jag försöker utnyttja vardagsmotion så mycket som möjligt, trappor istället för rulltrappor och rask promenad istället för buss/tunnelbana om det bara är några stationer. På så sätt får jag ihop 70 minuter rask promenad uppdelad på fyra etapper varje dag under arbetsveckan. Men utöver det är det svårt att hinna tycker jag. Nu känner jag mig dock taggad på att försöka:bump:

Det låter som att du redan rör dig mer än de flesta i vardagen, med stallet dessutom inräknat :) Jag skulle säga, försök inte klämma in en massa extra träning på vardagarna "bara för att", risken är att det bara blir ett stressmoment. Been there, done that. Jag pluggar heltid, pendlar 1,5 timme enkel resa och förut försökte jag dessutom hinna med stallet 3 dagar i veckan (på väg hem från skolan), springa 3 dagar i veckan och gymma 3 dagar i veckan (på morgonen innan skolan, gymmet låg i stan)... Ja du hör ju. För vissa människor funkar det (och vissa tror att det funkar fast det egentligen inte gör det), men för mig blev det för mycket stress och för lite återhämtning. Jag kan inte ha hela dagarna uppbokade hela tiden, det går inte.

Min poäng är i alla fall att fundera över hur du funkar och även hur mycket träning du egentligen behöver klämma in. Kanske kan du träna lite mer på helgen istället? :) Kanske köra lite träning hemma i vardagsrummet på vardagkvällar så slipper du gå ut ensam i mörkret. Och hellre ett bra och roligt träningspass per vecka än tre inklämda halvdana ;)
 
Hej tråden!

Jag kämpar med att bli bra i ryggen då jag haft ont i den i en månad nu :( Mina inre ryggmuskler (de små som sitter precis vid ryggraden) blev överansträngda/irriterade och gör ont om jag trycker ihop skulderbladen eller kutar med ryggen så jag har inte kunnat träna ordentligt på mer än en månad och jag dör lite inombords!

I förrgår provade jag att springa och jag märkte inte av ryggen under löpningen eller efter så jag tänkte försöka fortsätta med det och se vad som händer.

Förra året tränade jag över 283 timmar (inkl promenader). Målet får väl bli att träna fler timmar än så detta året? :)

Men fy, är det fortfarande inte bra? :( Vet du vad som utlöste det, hur blev de överansträngda? Skönt att det inte kändes något när du sprang, hoppas det håller i sig!
 
Roade mig med att kolla endomondo en sväng och min statistik för 2015. Tyvärr har jag ju slarvat rejält med att använda endo, men det ger iaf ett hum om vad jag gjort under året. :)

Total loggad tid 300h 21min - inkl promenader
Total loggad tid: 75h 49min - exkl promenader och ridning

Med tanke på att de senaste två månaderna bestått i otroligt korta promenader (snitt 1,5km/dag) så är jag ändå rätt happyface med resultatet. :)

Mål 2016

* Uppnå 366h aktiv loggad tid, dvs 1h/dag inkl promenader och ridning
* Uppnå mina målmått, Har en bit kvar här ännu - men är på god väg!
* Delta i ett lopp - för att det är kul med medaljer! :D
* Klara 50kg bänkpress - för att jag vet inte, det känns som en bra vikt.
* Hålla kroppen frisk och stark och skadefri (Nå, efter att ryggen läkt ihop igen iaf!)

Sedan är det massor med saker jag vill GÖRA under året. Jag vill komma iväg på min fjällvandring, jag vill köpa en bra cykel som gör det kul att cykla, jag vill lära mig något nytt/börja med en aktivitet, jag vill SE saker, UPPLEVA saker och bara känna att det här är året så LYCKA överstiger SORG. För det var väldigt länge sedan jag hade ett sådant år. Men det får vi se hur det blir med det. :D
 
Men fy, är det fortfarande inte bra? :( Vet du vad som utlöste det, hur blev de överansträngda? Skönt att det inte kändes något när du sprang, hoppas det håller i sig!

Tror det var när jag började försöka mig på att klara chins, mina muskler var inte vana av en så tung övning och surade ihop helt enkelt. Riktigt surt men hoppas att jag kan springa lite ist och få motion på så sätt.
 
Tror det var när jag började försöka mig på att klara chins, mina muskler var inte vana av en så tung övning och surade ihop helt enkelt. Riktigt surt men hoppas att jag kan springa lite ist och få motion på så sätt.

Jaha, fasen vad drygt! Hoppas som sagt det inte blir långvarigt.
 
Jag vill cykelpendla och transportlöpa mycket, helst med fina naturupplevelser som bonus.
Några lopp står på schemat i sommar.

Idag blev det 18 km på skidor varav en del teknikträning som var välbehövlig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 552
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 337
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 968
· Visningar
63 244
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 725
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp